Gå til innhold

Kjøpe eiendom med andre med eller uten AS?

Gjest 95f27...644

Anbefalte innlegg

Gjest 95f27...644

Moren til kjæresten min skilte seg nylig og sitter på en enebolig som er for stor for henne. Av praktiske årsaker ønsker hun ikke å selge den, men har foreslått at meg, kjæresten min, broren hennes og forloveden kan kjøpe en mindre leilighet sammen som hun kan bo i, også bor vi i eneboligen sammen.

Jeg tenker det kan være en fin investering og en fot inn i boligmarkedet, selv om det bare er med 1/4. Hun mener det er ryddigst å gjøre gjennom et AS, men jeg er usikker på hva som er best.

Vil ikke en evt gevinst fra et salg i fremtiden måtte beskattes mer om vi selger den gjennom AS-et og ønsker å ta ut investeringen? Sammenlignet om vi bare hadde gått til banken og fått et lån sammen. Jeg er redd for at det kompliserer ting mer og er mindre lønnsomt

Anonymous poster hash: 95f27...644

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 28462...98c

Dersom det er en bolig aksjonærene skal bo i, så skal dette ikke gjøres i AS. Det kan bli en skattebombe.

Anonymous poster hash: 28462...98c

Lenke til kommentar
Gjest 95f27...644
  Gjest 28462...98c skrev (På 16.3.2025 den 12.59):

Dersom det er en bolig aksjonærene skal bo i, så skal dette ikke gjøres i AS. Det kan bli en skattebombe.

Anonymous poster hash: 28462...98c

Ekspander  

I utgangspunktet er det en bolig vi ikke skal bo i, men hvordan ville det blitt en skatterbombe?

Lenke til kommentar
Gjest 184f7...da0

Ikke bland inn business og familie. Spesielt på noe så smått som dette.

Hvem skal ha siste ordet ved uenigheter og noen trenger å løse inn penger feks?

Utallige fallgruver her og har sett mange gå på samme smell fordi det virker bra i nuet.

Styr unna og gjør deg en tjeneste.

Anonymous poster hash: 184f7...da0

Lenke til kommentar
  Gjest 95f27...644 skrev (På 15.3.2025 den 21.45):

Moren til kjæresten min skilte seg nylig og sitter på en enebolig som er for stor for henne. Av praktiske årsaker ønsker hun ikke å selge den, men har foreslått at meg, kjæresten min, broren hennes og forloveden kan kjøpe en mindre leilighet sammen som hun kan bo i, også bor vi i eneboligen sammen.

Jeg tenker det kan være en fin investering og en fot inn i boligmarkedet, selv om det bare er med 1/4. Hun mener det er ryddigst å gjøre gjennom et AS, men jeg er usikker på hva som er best.

Vil ikke en evt gevinst fra et salg i fremtiden måtte beskattes mer om vi selger den gjennom AS-et og ønsker å ta ut investeringen? Sammenlignet om vi bare hadde gått til banken og fått et lån sammen. Jeg er redd for at det kompliserer ting mer og er mindre lønnsomt

Ekspander  

Her blinker det mengder med varsellamper for min del ihvertfall.

For det første; Jeg forstår ikke hvilke "praktiske årsaker" som skal gjøre det enklere at din svigermor og resten av familien skal eie hver deres bolig og leie av hverandre. Det gjør absolutt alt vanskeligere.

Det andre er det kompliserte eie/leieforholdet med 5 impliserte parter. (Hvorav ingen av dem bor i boligen de faktisk eier.)

For det tredje; Styr unna AS. Aksjeselskaper er et verktøy for næringsvirksomhet, dette er ikke næringsvirksomhet.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres umiddelbart ut som en veldig dårlig ide, AS eller ikke AS. Blanding av familie og økonomi, en investering som ikke kan selges, et AS som fjerner de fleste skattemessige fordelene ved det å eie en bolig, papirarbeid og alt som kan gå galt med samarbeidet.

Hvis de andre partene presser på får denne løsningen (som vanskelig kan kalles en løsning, jeg ville heller kalt det et problem) så må du ta kontakt og få profesjonell økonomisk rådgivning fra noen som kan forklare deg og de andre i detalj hvorfor dette er en dårlig ide.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...