Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endringsoppsigelse ved endrede arbeidstider

Gjest 6aecb...32e

Anbefalte innlegg

Gjest 6aecb...32e

Arbeidsgiver har nedbemannet avdelingen min. Jeg mistenker at jeg snart vil bli bedt om å endre arbeidstid fra det avtalte 8-16, og i stedet inngå i en turnus som innebærer enkelte kveldsvakter. Dette for å fortsatt dekke opp hele åpningstiden nå som vi er færre ansatte. 

I utgangspunktet er ikke dette noe jeg ønsker. Jeg googlet meg frem til at endring av avtalt arbeidstid må skje ved en endringsoppsigelse; at jeg blir "oppsagt" men samtidig får tilbud om en ny kontrakt med endrede betingelser. 

Men - er det da faktisk sånn at enten godtar jeg ny avtale, eller så står jeg uten jobb? Det er jo egentlig ikke mye til valg..? 

Anonymous poster hash: 6aecb...32e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Guest 6aecb...32e said:

Men - er det da faktisk sånn at enten godtar jeg ny avtale, eller så står jeg uten jobb? Det er jo egentlig ikke mye til valg..?

Ja. Eller du kan velje å sjå på det som ugyldig oppseiing og gå til sak. Om du vil vinne fram er jo vanskeleg å spå utan meir informasjon.

Inalle tilfelle vil fagforeiningar kunne hjelpe deg, så ta kontakt med dei.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å endre avtalt arbeidstid fra fast arbeidstid til turnus er en endringsoppsigelse. Dette krever i utgangspunktet saklig grunn, på samme måte som andre oppsigelser, men terskelen er litt lavere enn ellers fordi man ikke avslutter arbeidsforholdet. 

En endringsoppsigelse er en oppsigelse. Takker du nei til de nye vilkårene vil effekten være at stillingen din er sagt opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6aecb...32e skrev (12 timer siden):

Arbeidsgiver har nedbemannet avdelingen min. Jeg mistenker at jeg snart vil bli bedt om å endre arbeidstid fra det avtalte 8-16, og i stedet inngå i en turnus som innebærer enkelte kveldsvakter. Dette for å fortsatt dekke opp hele åpningstiden nå som vi er færre ansatte. 

I utgangspunktet er ikke dette noe jeg ønsker. Jeg googlet meg frem til at endring av avtalt arbeidstid må skje ved en endringsoppsigelse; at jeg blir "oppsagt" men samtidig får tilbud om en ny kontrakt med endrede betingelser. 

Anonymous poster hash: 6aecb...32e

Ja, men merk at hvis du går ned i stilling så har du krav på full lønn i oppsigelsestiden så lenge du ikke sier ifra den lønnen.

Hvis du søker dagpenger (tidligere kalt arbeidsledighetstrygd), så vil du ikke motta noe dagpenger før oppsigelsestiden er over. Her er det lurt å sjekke både oppsigelsestiden i arbeidsavtalen din og minstekravet etter arbeidsmiljøloven.

Denne siden har en liten tabell som viser lett viser oppsigelsestiden. Merk at oppsigelsestiden etter arbeidsmiljøloven alltid starter fra måneden etter at oppsigelsen er gitt så hvis du har en måned oppsigelse og du blir sagt opp i dag så går oppsigelsestiden ut april.

https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/oppsigelse/

Hvis du takker nei til den nye arbeidsavtalen så må du regne med at du ikke får dagpenger de første 18 ukene, da man som hovedregel må ta alt arbeid man får tilbudt, uavhengig av arbeidstid. Det finnes noen unntak på dette.

Endret av Rawls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...