John-B Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Var på IKEA. Lastet inn i bilen, og oppdaget at det lå en vare i vognen vi hadde glemt å scanne. Verdien var ca 50 kr (resten av varene ca 3000 kr). Hadde ikke tid å gå inn igjen (tror også det var stengt), så bare kjørte hjem (1 time unna, med 150 kr i bompenger, så ikke veldig aktuelt å kjøre tilbake når de åpner igjen) Hva mener dere er riktig i slike situasjoner? Hvor høy må verdien være før det er uetisk å ikke gå tilbake til butikken å betale? Jeg mener at på varer med små verdier er dette prisen butikken må betale for at jeg selv måtte gjøre jobben med å scanne varene. Endret 5 timer siden av John-B Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Du tok en vare uten å betale for den, verdien spiller ingen rolle. Gå tilbake og betal for den. 7 Lenke til kommentar
ili Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg synes ikke "dette er prisen butikken må betale for at du gjør jobben", men ville nok ikke gått inn selv heller dersom du faktisk handlet for svært mye. Samme som jeg ikke ville gått inn igjen dersom jeg såg at jeg hadde scannet en vare en gang for mye, en vare var priset litt for høyt eller for lite i forhold til prisen den egentlig skulle hatt. Det kommer litt an på verdien som du sier. Handler du for 10 000 kroner og det er 50 kr feil ene eller andre veien så har det fryktelig lite og si og blir bare stress. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden 21 minutes ago, Uderzo said: Du tok en vare uten å betale for den, verdien spiller ingen rolle. Gå tilbake og betal for den. Ville du gått tilbake og betalt for en pakke tyggis kassadamen på Rema glemte å scanne for deg? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kan jo snu litt på det. Hvor mye skal til for å gå inn igjen hvis du ser du har betalt for mye? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Det der hadde jeg ikke tenkt noe mer over. Du gjorde en feil, det var ikke meningen, du gjør det sikkert ikke igjen en annen gang. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden John-B skrev (6 minutter siden): Ville du gått tilbake og betalt for en pakke tyggis kassadamen på Rema glemte å scanne for deg? Trolig ikke, ber aldri om kvitteringen så hadde ikke visst om det uansett. Men det hadde ikke vært min skyld. Hadde jeg glemt å skanne noe så hadde jeg gått tilbake og gjort opp for meg ja. Jeg synes det er smålig å forsøke å rettferdiggjøre dette med at "du gjorde jobben", "at du regner det som en betaling for arbeidet". 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hamstret makrell i tomat på Extra en gang. Kom ut med én mer enn jeg hadde betalt for. Gikk inn igjen, forklarte situasjonen (glemte at jeg hadde den i venstre hånd), betalte for den, og gikk ut igjen. Rett skal være rett. Om det er mye styr med bompenger, kan du uansett sende epost til kundeservice. Kanskje de kan lage en faktura, eller sier at det ikke gjør noe for denne gang. Man skal jo betale. Det er IKEA som avgjør. 5 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hadde du vist noen tegn til å angre på dette så hadde jeg kanskje vært litt mer sympatisk, men måten du skriver på får det til å virke som du mener du ikke har gjort noe galt. Du har i grunnen stjålet et produkt. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg pleier å betale for maten når jeg bestiller på gatekjøkken, en dag ville han jeg bestilte av vente med betalingen til maten var utlevert - jeg glemte å betale fordi jeg trodde jeg hadde betalt ved bestilling. Reiste tilbake dagen etter og betalte for meg, hvor mye eller lite penger det var og hvor brysomt det eventuelt er å få betalt for meg spiller ingen roller - enten er man en tyv eller så er man det ikke. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Om dette skal være prisen for sjølvbetjening så medfører vel det at det alltid er greit å stjele med seg ein vare til 50 kr så lenge du har handla for minst 3000 kr? Dette er akkurat det same som dei som stjel handleposar som dei ikkje vil betale for når dei har handla matvarer til 500 kr. Eg kjøper heller ikkje forklaringa om at du ikkje hadde tid til å gå inn igjen, om så det hadde vært stengt så hadde det vært verdt forsøket. Kva var det du skulle gjere som var så tidskritisk at du ikkje kunne dra tilbake? Det er sikker kjipt å bli forsinka slik at du kjem seinare heim, men det er ein relativt liten ulempe å måtte tole. Uansett, det beste og enklaste er å kontakte butikken via telefon/epost. For IKEA gir det ingen meirverdi at du bruker tid og 150 kr i bompengar på å betale personleg, du kan også be om å få ein faktura pålydande verdien på varen pluss eventuelle omkostningar. Lenke til kommentar
kallisen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Selvfølgelig ringer du IKEA og ber om et telefonnummer du kan vippse 50 kr til eller et kontonummer du kan overføre 50 kroner til. Ellers er du en tyv. Ønsker du å være en tyv? 5 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden John-B skrev (1 time siden): Ville du gått tilbake og betalt for en pakke tyggis kassadamen på Rema glemte å scanne for deg? det var ikke noen i kassa her. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) prisen butikken må betale for at du må scanne sjæl er lavere fortjeneste på varene og lavere pris til deg, ikke at folk skal stjæle, eller glemme/"glemme" å betale. i teorien. i praksis aner vi jo ikke noe om marginene. men det er vel hevet over tvil at svinnet blir høyere med denne type selvbetjeneing, og du kan regne med at det svinnet er bakt inn i prisen. for min del hadde jeg vel tenkt at jeg sikkert i løpet av min lange karriere som ikeakunde har fått et og annet defekt produkt med hjem tidligere som jeg heller ikke har giddet å gjøre noe med, og gitt f. men det er altså ikke fasiten her ... Endret 3 timer siden av quantum 1 Lenke til kommentar
ili Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Har på følelsen at noen i tråden her var snille elever som minnet læreren på at de må huske å gi klassen lekser når de glemte det. 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jeg bruker omtrent alltid self-checkout i min vanlige dagligvare. En dag var jeg i et helt annet distrikt og handlet i samme kjede, og ble stående i laaaang kassakø. Så jeg spurte hvorfor de ikke hadde self-checkout, og fikk til svar at "nei, det kan vi ikke ha her, folk stjeler som ravner". Så det er resultatet hvis man ikke gjør opp for seg, no more self-checkout. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Kakkelfant skrev (1 time siden): Jeg pleier å betale for maten når jeg bestiller på gatekjøkken, en dag ville han jeg bestilte av vente med betalingen til maten var utlevert - jeg glemte å betale fordi jeg trodde jeg hadde betalt ved bestilling. Reiste tilbake dagen etter og betalte for meg, hvor mye eller lite penger det var og hvor brysomt det eventuelt er å få betalt for meg spiller ingen roller - enten er man en tyv eller så er man det ikke. Helt riktig, da sover man bedre om nettene, resten av livet. Ærlighet varer lengst. Edit: Epleslang unntatt for alle under 15 år..^^ Endret 3 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden ili skrev (19 minutter siden): Har på følelsen at noen i tråden her var snille elever som minnet læreren på at de må huske å gi klassen lekser når de glemte det. Det var meg det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå