Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min nøkkel kan låse opp naboen leilighet.

Gjest 8c249...341

Anbefalte innlegg

Gjest 8c249...341

Så i dag fant jeg tilfeldigvis ut at min nøkkel kan åpne opp naboens leilighet.

Jeg bor i en liten andelsleilighet i et ellers vanlig borettslag og ble i dag ringt opp av eieren av naboleiligheten. Han lurte på om leietakeren i naboleiligheten hadde flyttet ut og fått ryddet leiligheten, jeg sa at jeg ikke visste helt sikkert men at de ikke lenger brukte leiligheten og at den sto tom. Da sa han at min nøkkel skal fungere hos dem og ba meg gå for å sjekke. Jeg sa at det kan ikke stemme, men gikk for å teste og jaggu meg kom jeg meg rett inn...

Dette er noe som kom helt fra siden for min del, jeg har altså hatt tilgang til naboleiligheten i flere år (og de har sikkert hatt tilgang hos meg også) uten å være klar over det. Det får meg til å steile, dette kan jo ikke være normalt eller lovlig.

Jeg skal sende klage til styret, men er egentlig helt paff at går an, det kan jo ikke være mulig at borettslaget bare har lagt lik lås hos alle?

Hvilke rettigheter har jeg her? Kan jeg kreve låsbytte uten å ta regningen selv? Det er også VELDIG suspekt at eieren av naboleiligheten visste at min nøkkel skulle fungere.... har han tatt seg inn hos meg uten at jeg har vært klar over det? 

Anonymous poster hash: 8c249...341

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde skrevet en sms eller mail til styret og spurt om det kan stemme at nøkklen skal passe hos døren til naboen.

Hvis de bekrafter at den skal gjøre det, hadde jeg kontaktet advokat, du har kansje gratis gjennon inbosforsikringen.

Lenke til kommentar
Gjest 8c249...341 skrev (På 15.3.2025 den 18.06):

Så i dag fant jeg tilfeldigvis ut at min nøkkel kan åpne opp naboens leilighet.

Jeg bor i en liten andelsleilighet i et ellers vanlig borettslag og ble i dag ringt opp av eieren av naboleiligheten. Han lurte på om leietakeren i naboleiligheten hadde flyttet ut og fått ryddet leiligheten, jeg sa at jeg ikke visste helt sikkert men at de ikke lenger brukte leiligheten og at den sto tom. Da sa han at min nøkkel skal fungere hos dem og ba meg gå for å sjekke. Jeg sa at det kan ikke stemme, men gikk for å teste og jaggu meg kom jeg meg rett inn...

Dette er noe som kom helt fra siden for min del, jeg har altså hatt tilgang til naboleiligheten i flere år (og de har sikkert hatt tilgang hos meg også) uten å være klar over det. Det får meg til å steile, dette kan jo ikke være normalt eller lovlig.

Jeg skal sende klage til styret, men er egentlig helt paff at går an, det kan jo ikke være mulig at borettslaget bare har lagt lik lås hos alle?

Hvilke rettigheter har jeg her? Kan jeg kreve låsbytte uten å ta regningen selv? Det er også VELDIG suspekt at eieren av naboleiligheten visste at min nøkkel skulle fungere.... har han tatt seg inn hos meg uten at jeg har vært klar over det? 

Mange borettslag bruker systemlåser. Dette for at f.eks. alle nøklene skal passe i ytterdører, kjellerdører, osv. For at dette skal funke, må alle låsene være relativt likt kodet. Kanskje er det bare én pin i låssylinderen som skiller de forskjellige leilighetene. Så når låser og nøkler blir slitt er det ikke umulig at de kan begynne å fungere på flere dører enn de egentlig skal. 

Jeg kan aldri se for meg at det er meningen at du skal kunne låse opp naboleiligheten, så jeg antar det er snakk om slitasje. Her er det nok lurt å kontakte styret så det kan monteres nye låser og gis ut nye nøkler. Om de ikke hører på deg, kan du i hvert fall bytte låssylinder på din egen dør så ingen andre kan komme seg inn hos deg.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt sett er system lås benyttet for å gjøre det enklere for beboere. Samme nøkkel til inngangsdør, garasje, vaskeri, bod areal osv. 

Inngangsdør til leiligheten er gjerne også del av systemet. Klarer seg med en nøkkel.

Ulempen er at nøkler over tid gjerne kommer på avveie. En mer moderne løsning baserer seg på RFID eller NFC brikker eller kort. Eller bruk av mobiltelefon som nøkkel. Da kan tilgang administreres uten fysiske nøkler.

Ved bruk av fysiske nøkler skal de ulike varianter av system nøkkel gjøre beboerne ikke kan låse seg inn til hverandre.

I systen lås kan det finnes en hovednøkkel som kan åpne alle dørene. Uvanlig med tilgang til alle leilighetene. Vanlig i kontor bygg at vaktmester har tilgang til alle kontorer.

Uansett høres det pussig ut at inngangsdøren til flere leiligheter har samme nøkkel. Årsaken kan være en feil under montering. Slitt lås. Eller at sikkerhetslås var planlagt benyttet i tillegg? Eller, at din nøkkel er en hovednøkkel tiltenkt vaktmester når bygget var nytt?

Høres uansett ut som noe som bør undersøkes omfanget av. Det kan være tilfeldigheter som gjør det mulig for trådstarter å låse opp naboleiligheten, men ikke sikkert det er mulig motsatt.

Ta kontakt med noen naboer og test ut om det gjelder flere, og sjekk ut med styret.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Det faktum at naboen er klar over at nøklene passer til begge leilighetene, tyder på at dette ikke skyldes slitasje.

Sannsynligheten for at systemnøkler har en slik svakhet, og at låsen til en naboleilighet tilfeldigvis er den samme som den passer til, er svært liten.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Kanskje din leilighet og naboleilighet på et tidspunkt har hatt samme eier?

Trur nok at dette er den mest sannsynlege forklaringa sidan naboen var klar over at begge leilegheiter brukte same nøkkel. Trådstarter skriv at han/ho har ei lita leilegheit, eg har vært borti nokre burettslag som har hatt tilhørande hybel på ande sida av gangen. Ofte fordi hybelen opprinneleg har berre vært eit soverom og kanskje ein utslagsvask slik som hyblar var før i tida, og at det var meininga at eventuell leigetakar eller besøkande måtte inn i hovudleilegheita for å bruke andre fasilitetar.

Det er sjølvsagt mykje som kan være feil med låsesystemet også, f.eks. at ein ved montering har tatt snarvegen om å ikkje ha unikt koda lås på kvar leilegheit, men om det er dette som har skjedd så skal ikkje naboen vite om dette med unntak om han/ho har vært rundt og testa sin nøkkel på dei andre dørene. Dette skjer innimellom ved at utbygger eller den som har bestilt låsesystemet har bestilt f.eks. fem unike låsesystem som er tilfeldig fordelt.
Systemnøklar der alle kan låse opp ytterdøra og sin eiga leilegheit, og i tillegg har vaktmester/styreleiar universalnøkkel som kan låse opp alle låsar så medfører det at alle låsane må fungere med minst tre ulike nøklar. Med stort antall låsar så kan det skje at feil nøkkel låser opp feil lås ved at nøkkelen tilfeldigvis også løfter høgt nok dei pinnane som normalt sett berre er for universalnøkkelen.

Når det gjeld trådstarters rettigheiter så er eg litt usikker. I alle tilfeller kan både andelseigar og leigetakar bytte lås for eiga rekning, sjølv om burettslaget vil ha universalnøkkel til alle leilegheiter så er ikkje dette noko som burettslaget har rett på.
Om så burettslaget bytter nøkkelsystem for å ordne opp så er dette ein kostnad som uansett blir belasta andelseigarane gjennom å bruke av pengane som er spart opp via fellesutgiftene, riktignok basert på eigarbrøk men likevel.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 8c249...341

Trådstarter her igjen. Har litt mer å tilføye denne saken nå.

Når jeg skrev åpningsinnlegget så trodde jeg at leietakerne hadde flyttet helt ut, det viste seg at det hadde de ikke. De kom nemlig innom i går ettermiddag. Jeg hørte dem utenfor og gikk ut og spurte om de kunne gi meg nøklene når de var helt ferdige med å bo der. Jeg har møtt dem før og var blant annet den som var med sammen med eieren og "intervjuet" dem da vi skulle bestemme oss om de skulle få leie leiligheten. Da fant jeg ut at det var demmes siste gang nå, så da endte det opp med at jeg fikk nøklene når de skulle dra.

Jeg vil legge til at jeg og eieren av naboleiligheten har et godt samarbeidsforhold. Han er en gammel mann som har hatt mye behov for hjelp, det var blant annet jeg som skrev utleie-annonsen hans når han skulle leie ut, og jeg har gjort veldig mye annet for han også derav persontransport og kjøring og henting av møbler. Som "belønning" for dette har jeg fått lov til å bruke hans leilighet nå som leietakerne er borte.

Jeg fikk også testet naboenes nøkler nå som jeg omsider har de, og de fungerer helt fint på min lås uten noe problem. Så ja, vi har hatt tilgang til hverandres leilighet hele tiden.

Jeg har også ikke giddet å ta det opp med styret selv om jeg skrev at jeg skulle gjøre det. Siden det ikke er noen ved siden av lenger og jeg har alle nøklene så ser jeg ikke poenget.

Dessuten så har eieren av naboleiligheten blitt syk i pakistan, så han kommer ikke tilbake til norge på en stund. Så enden på visa er at jeg nå har to leiligheter, i hvert fall enn så lenge.

Lenke til kommentar

Når den tid kommer at du gjerne vil ha byttet lås (hvis naboen selger eller lignende) kan jeg fortelle deg at ytterdør/låssylinder i leiligheten er borettslagets ansvar, og dermed noe de skal betale for bytte av (selv ville jeg ha byttet med en gang, kanskje fler enn bare naboen har tilgang?).

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...