JK22 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden https://www.vrak.se/sv/om-vrak/pressrum/det-aldsta-kravellbyggda-fartyget-byggt-i-norden-nu-hittat/ https://www.vrak.se/sv/nyheter/forsta-kravellbyggda-vraket/ I lang tid hadde man vært klart over flere skipsvrak i Landfjärden ved Häringe sør for Stockholm, og det hadde lenge vært en tro om det var vikingskip fra Olav den helliges tid, for ifølge kongesagnene hadde han og hans fosterfar kommet ut for en fiendeflåte utenfor Sotaskär under kommando av høvding Sote som ville stoppet disses herjingstog. Sjøslaget endt med Sotes nederlag, og det har vært mange som mente minst tre skipsvrak var drakeskip etter Sote, for disse ligger ved Sotholmen, som igjen ligger ved øya Muskö. Det var først i nyere tid det var foretatt undersøkelser som vist at disse var av nyere dato, det var funnet til sammen fem vrak; av disse var tre datert til 1600-tallet og 1700-tallet; det siste vist seg å være en meget stor overraskelse for maritimarkeologene som ikke hadde ventet å finne et kravellbygd storskip fra 1400-tallet. Da treprøver var analysert, vist det seg at det fjerde vraket var senest bygd i 1480-tallet, med virke hentet fra Mørekysten, det vil si kysten omkring byen Kalmar, og østre Blekinge - grenselandet mellom Danmark og Sverige. Det er antatt at det kan være eldre helt tilbake til 1460-tallet. Størrelsen på selve vraket er svært oppsiktsvekkende; ved vannlinjen så det ut at det er 35 m x 9 m, men på sitt størst er hele 40 m x 10 m, ikke medregnet baugspydet på baugen eller akterspeilet som heller utover. Det er STORT! Et tilsvarende skip, "Gribshunden" eller "Gripen/Griffen" funnet ved Store Ekön utenfor Ronneby i Blekinge - som var kongens skip da det sank i 1495, var "bare" 32 meter lang og 7,4 meter bred på det minste ved vannlinjen. "Gribshunden" var bygd i Nord-Frankrike og solgt til danskekongen ifølge treprøvene som dessuten avslørt at virket var nedhogd i begynnelsen på 1480-tallet. I dette tiåret hadde kong Hans startet det som bli den danske orlogsflåten, ham med rette er kalt "den danske orlogsflåtens far", fordi da året 1510 kom, satt danskene med en respektverdig krigsflåte under dannebrogflagget. Ingen vet hvems skip det er, men det er funnet spor etter brann på det ellers intakte skipet som så ut til å ha blitt utsatt for bevisst senkning, for vraket er ganske pent parkert i sedimentene på fjordbunnen. Ifølge opplysningene var Häringe underlagt Sten Sture den eldre i 1497 til 1503, som gjort opprør mot den danske unionskongen Hans, som seilt ut med 14 skip den 11. august fra Stockholm som var blitt satt under beleiring av de svenske opprørsstyrkene. To av skipene beskrives å være "svære skibe". Disse stoppet i Dalarö, før de stevnet sørover og valgt å angripe Häringe hvor det lå et slott, Häringe Slot. Etter å ha brent og herjet, dro de videre. Tatt i betraktning de ulike opplysninger er det mye som tyder på at det uidentifiserte skipet kan ha blitt sunket under overfallet på Häringe i august 1501, men det er uråd å vite om det var Sten Sture den eldres skip eller et av de svære skipene Hans hadde med seg fra Stockholm. Vrak 5, som det nå het, er det eldste kravellbygde skipet av skandinaviske trevirke i verdenshistorien - et meget sensasjonelt funn uten sidestykke. Virket var felt i grenselandet, mest sannsynlig i østre Blekinge-søndre Møre som gjør det meget usikkert om hvem kunne være byggermester for det uidentifiserte storskipet. Ved å være felt i 1480-tallet betyr det at disse som felte trærne, kan ha solgt virket til danskekongen. Ved dette tidspunktet var den svenske adelen ganske dypt delt mellom selvstendighetstilhengere og unionstilhengere selv om Sverige formelt var separert fra Danmark under riksforstander Sten Sture den eldre, med danskekongen som formell overhode - i navnet. Det var et meget turbulent tiår, det var blant annet en innbryterkrig mellom Tott-slekten som kontrollerte Gotland, Åland og Mørekysten og Sten Sture den yngre i 1487. Sture invaderte Totts len og satt Borgholm på Åland under beleiring etter å ha inntatt Kalmar. Ved dette tidspunktet hadde Iver Axelson av Tottslekten et allianseforhold med kong Hans, som utrustet en stor flåte til støtte for ham. Det var fra dette året noen av de første opplysninger om "Gribshunden"/"Griffen" kom, det var aktuelt på annenplassen etter et noe større skip, "David". Axelson overlot Gotland til danskekongen som hadde med seg "40 store og små skip" med seg, for å tvinge Sture til å bilegge konflikten med Tottslekten. Men under forhandlingene valgt Hans å svikte Iversson, som måtte finne seg i tapet av Borgholm og Åland som ble underlagt Stures herredømme - Tottslekten ble utradert for godt. Dermed hadde Sture tilgang til skogene i søndre Møre hvorfra det kan ha blitt eksportert tømmervirke til de hanseatiske byene og Danmark. Ifølge opplysninger hadde Sture deretter prøvd å redusere den danske overhøyheten ved å søke støtte i hanseatene - som fulgt til krigsutbrudd i 1497. Da hadde Sture mistet mye støtte fordi han hadde blitt for egenrådig og nektet å akseptere det aristokratiske riksrådets autoritet ved "være valgt i samråd med rikets menige innbyggerne" - dette er ganske revolusjonært, her er han flere århundrer for tidlig ut. Omtrent 60 skip seilt ut og nådd Kalmar 22. juli 1497, derfra tok danskekongen en "mengde skjønne skip", deriblant to danzig-skip som måtte frigjøres - det var intet som helst organisert motstand til sjøs slik at Hans kunne landsette hans styrker uten større vansker. Krigen sluttet med at Sture måtte kapitulere og gjøre Hans til konge av Sverige i bytte mot rike len - deriblant Häringe. Det som hendt i de dramatiske dagene i august og kanskje september 1501 er mildt sagt vag, det er kjent at Hans angrep Häringe og brent ned stedet, men det meldes også at Stures "svenner", hans svorne menn, hadde klarte å hindre danskene fra å fortsette med herjingene langs östgöterkysten - uten at det er presist kjent. Mene det at disse hadde klart å slå tilbake angrepene med egne sjøstyrker eller lykte å forårsake store skader på danskene? Den gang er et storskip på omtrent tretti meter lengde - som var så kostbart, at bare mektige fyrster kunne kontrahere og eie slike store skip som egentlig var ulønnsomt i store deler av den europeiske skipstrafikken med få unntak - i særpregenheten bulklastfrakten mellom England, Frankrike og Spania omkring vinfrakt. Der var skikkelige store skip sett gjennom 1400-tallet, og et av disse, Newportskipet, var funnet - skipet fra 1449 var rundt 35 meter lang og 8,2 meter bred, litt større enn "Gribshunden". Newportskipet kan ha blitt sunket som resultat av de engelske rosekrigene fordi det var eid av jarlen av Warwick, den beryktede "kongemakeren" som døde i 1471. Vrak 5 i sammenligning er enda større enn Newportskipet. Det er mulig, etter min mening, at det var et av de to "svære skip" som kan ha blitt sunket under overfallet på Häringe av Stures svennene som hevn for nedbrenningene. Det kan også ha vært et svensk skip, men dets størrelse betyr da at dette ville ha blitt nevnt. Det er åpenbart at fremtidige undersøkelser må starte snarest mulig, for det er snakk om et meget usedvanlig godt bevart vrak som bokstavelig talt var lagt i hvile uten noe form for strukturell skade, svært lik "Vasa", ved å være så begravd i sedimentene at hele skroget opp til slaget (der hvor bunnen møte skipssiden) er intakt. Fravær på overbygg og annet kan tyder på at hele den øvre delen av skipet hadde blitt ødelagt, formodentlig under en brann - men det er helt sikkert mye som er begravd i sedimentene. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Spennende med skipene fra 1400 og 1500-tallet man finner ved den Skandinaviske kysten for tiden. Det er også gjort funn av to skip fra rundr samme tiden utenfor kysten av Sørlandet, som nå blir undersøkt. Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden https://fof.se/artikel/nordens-aldsta-krigsfartyg-hittat/#swedbankpay_payment:61ca719782b3:ffd_130 Denne artikkelen viser at vraket ligger ganske nær land; bare 2 m dybde mellom forstavnen og havoverflaten - på sitt dypeste rundt 9 m der akterskipet ligger. Det var bare 5 m dybde den gang i år 1501, altfor grunt for et så stort skip med en bredde på ti meter, som kan betyr dypgang opptil 5 meter ved full last. Når man gjør strandhogg den gang, settes det ut store robåter fra større skip ut på større dybde. Det betyr at da skipet sank, hadde det sannsynlig blitt tømte for all inventar inkludert kanoner fordi det var mulig å berge på så grunt vann selv den gang. Det mene også at en berging av Vrak 5 vil ikke være særskilt komplisert, det er bare å bygge en demning omkring vrakstedet og løfte det opp. Det lå så nær, at dykkere bare kunne vade rett ut fra stranden. Det er mulig at storskipet gikk på grunn og blitt brent etter å ha blitt tømt, den svære stormasten var saget av og tegn etter sag og øks var også sett annetsteds. Dette gjør gåten omkring Vrak 5 mye større. https://www.vrak.se/sv/nyheter/nyheter-2024/vrak-i-haringe-daterade/ Anders Franzén hadde personlig sett på vraket, men han tok feil og trodd det var et vikingskip - som den gang vekte sensasjoner i norske avispublikasjoner i året 1959 hvor det blant annet var luftet muligheter om å få "Olavs drageskip" berget og overført til Norge. Nå sier alle at han hadde tatt meget grov feil. Litt mer om de andre vrakene er kjent; to vrak lå nemlig ovenpå hverandre; Vrak 2 som var sannsynlig et mindre orlogsfartøy fra 1630-1650, bygd i kravell - og ovenpå og ved av den var et mindre vrak etter et klinkbygd skip, Vrak 1, oppdaget - det hadde forlist senest i 1700-tallet, var sannsynlig et allmuefartøy for lokalgodstrafikk. Restene av dette hadde falt ned og havnet i de dype sedimentene. Vrak 7 datert til 1702-05 var et ganske stort skip, bygd med virke fra Finland. Selve Landfjärden fra et norsk perspektiv egentlig er mer en vik fremfor en fjord, ved at det er snakk om en fjordmunning som leder til et vikbasseng innklemt mellom fastlandet og en halvøy, som Häringe Slott ligger på. Det mene at Landfjärden var fra naturens side en tilflukthavn der man kunne være trygg for værelementene og det røfte havet som potensielle fiender til sjøs. Det forklare hvorfor det var reist et slott der, kalt "Sotes borg", det er funnet rester etter en middelalderborg som skal ha blitt ødelagt av kong Hans i 1501. https://www.vrak.se/sv/nyheter/nyheter-2023/uppdatering-palsparrar-i-haringe/ Det var også funnet pålesperringer mellom havet og Landfjärden, som vist seg å nedstemme fra perioden 1050-1150, sannsynlig omkring år 1100. Det svenske kongedømmet den gang var i en meget turbulent tid mellom 1066 og 1086, da kong Stenkil døde i 1066 fulgt dette til arvefølgestrid hvor den ene konge avløste den andre konge, som endt med at kong Inge den eldre overtok kronen, bare for å komme i krig med nordmennene i vest. På nytt kastes Sverige ut i kaos etter Inge den yngre døde i 1120. Da hadde danskene og nordmennene ved flere anledninger gått til angrep på den svenske østkysten - spesielt det kjente Kalmarkorstoget i 1123. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå