Salvesen. Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Nedward skrev (1 minutt siden): Antakelsene dine om bonus og lønnsnivå er sannsynligvis helt feil. Som du selv skriver: Bonus i Equinor er 7% av grunnlønn. Det er ikke voldsomt mye i forhold til det totale lønnsnivået. En operatør på oljeplattform med maksimal ansiennitet ligger på 817 000 pluss tillegg. Bonus utgjør da 7% av det. Under 60 000. Vår Energi gir bonus utfra grunnlønn også. Så det er neppe 200 000 i bonus dem får. Den snittlønnen du refererer til inkluderer ALT av overtid og naturalytelser. Men 20% er selvsagt en del penger. Dessuten er disse utbetalingene helt avhengig av hvordan bedriften går, og er typisk "ikke noe det kan forhandles om og fastsettes av styret hvert år". Er i alle fall slik der jeg har jobbet. De eneste tilfellene bonusordninger blir brakt opp i forhandlinger er når ledelsen skal holde nivået på grunnlønnen nede. For mitt vedkommende, så er bonusordningen jeg er omfattet av grei nok. Maksimalt 11-12% av grunnlønn og faste tillegg. Det trekkes feriepenger fra beløpet du får utbetalt (så om du skulle fått 100k, så får du 12k mindre pga. feriepenger), det gir ikke pensjonsopptjening heller. Grunnlønnen blir dermed verdt nesten 20% mer enn bonusen, krone for krone. Jeg tar heller høyere grunnlønn - lett. Har vært omfattet av tilsvarende bonus ordning selv. Lav sats, kun basert på grunnlønn, uten pensjon/ferie opptjening samt at jeg hadde så og si 0 påvirkning på om bonus ble gitt da det kun gikk på totalt salg/inntjening og jeg driver ikke direkte med dette. Helt håpløs ordning spør du meg og vet mange har det likt. Men i dag har jeg performance basert bonus, med relativt god sats samt at jeg får både pensjon og feriepenger av den. Det er en givende ordning! Da står en på hele året, for å få en ganske "massiv" lønning i April. Men jeg er enig med det siste, høy grunnlønn bør være prio 1. Men etterhvert som den øker en del opplever jeg at bedriftene drar inn mer og mer bonus for å "sikre" seg. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Nedward skrev (1 time siden): Antakelsene dine om bonus og lønnsnivå er sannsynligvis helt feil. Som du selv skriver: Bonus i Equinor er 7% av grunnlønn. Det er ikke voldsomt mye i forhold til det totale lønnsnivået. En operatør på oljeplattform med maksimal ansiennitet ligger på 817 000 pluss tillegg. Bonus utgjør da 7% av det. Under 60 000. Vår Energi gir bonus utfra grunnlønn også. Så det er neppe 200 000 i bonus dem får. Den snittlønnen du refererer til inkluderer ALT av overtid og naturalytelser. Men 20% er selvsagt en del penger. Dessuten er disse utbetalingene helt avhengig av hvordan bedriften går, og er typisk "ikke noe det kan forhandles om og fastsettes av styret hvert år". Er i alle fall slik der jeg har jobbet. De eneste tilfellene bonusordninger blir brakt opp i forhandlinger er når ledelsen skal holde nivået på grunnlønnen nede. For mitt vedkommende, så er bonusordningen jeg er omfattet av grei nok. Maksimalt 11-12% av grunnlønn og faste tillegg. Det trekkes feriepenger fra beløpet du får utbetalt (så om du skulle fått 100k, så får du 12k mindre pga. feriepenger), det gir ikke pensjonsopptjening heller. Grunnlønnen blir dermed verdt nesten 20% mer enn bonusen, krone for krone. Jeg tar heller høyere grunnlønn - lett. Tallene er ikke mine, men fra Stavanger Aftenblads artikkel jeg lenket til Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (20 timer siden): Norge er i streiketoppen i Europa, og du er klar hører jeg. Flaut, direkte flaut hvor bortskjemte nordmenn som har det så godt er... https://www.forskning.no/arbeidsliv-okonomi/norge-er-et-av-landene-i-europa-der-det-streikes-mest/2183550 Kanskje streileretten og bruken av den er det som gjør at vi har det så greit i Norge? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Tussi skrev (2 minutter siden): Kanskje streileretten og bruken av den er det som gjør at vi har det så greit i Norge? Tja, Steiker ikke dere så og si ved hver mulighet? Også ender det med avblåsning og ikke noe særlig gode vilkår for dere? Mener å ha registrert at du er i helsevesenet. Beklager om jeg tar feil nå! 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): Tja, Steiker ikke dere så og si ved hver mulighet? Også ender det med avblåsning og ikke noe særlig gode vilkår for dere? Mener å ha registrert at du er i helsevesenet. Beklager om jeg tar feil nå! Ja, vi har egentlig ikke streikerett. Det blir mer en symbolsk protest. Og det er et demokratisk problem. Det er kanskje derfor vi streiker så ofte også. Nå, med endrede lønnsnemnder kan det bli annerledes. Men som jeg pleier å si, vår lønn avgjøres av arbeidsgiver og lønnsnemnd. Hbis det ikke er en grunn til nemnd provoserer arbeidsgiver den frem, enten ved en hypotetisk risiko ved et forbrenningsanlegg, eller ved å hevde normal helgebemanning er farlig i streik men ikke i helger. Det er en skam Og la meg ta et eksempel, en kveld i en helg var jeg ansvarlig sykepleier alene for 85 pasienter på to ulike sykehjem 10 min gange fra hverandre. Det hadde blitt TL hvis noe slikt på noe som helst vis ble ymtet frempå i en streik,. Selv om vi aldri ville være så uforsvarlige Endret 56 minutter siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 56 minutter siden Del Skrevet 56 minutter siden Tussi skrev (1 minutt siden): Ja, vi har egentlig ikke streikerett. Det blir mer en symbolsk protest. Og det er et demokratisk problem. Det er kanskje derfor vi streiker så ofte også. Nå, med endrede lønnsnemnder kan det bli annerledes. Men som jeg pleier å si, vår lønn avgjøres av arbeidsgiver og lønnsnemnd. Hbis det ikke er en grunn til nemnd pro operer arbeidsgiver den frem, enten ved en hypotetisk risiko ved et forbrenningsanlegg, eller ved å hevde normal helgebemanning er farlig i streik men ikke i helger. Det er en skam Ja, det viser jo at denne streikingen har store utfordringer. Det er helt tragisk at "dere" samt mange andre ikke får muligheten til å bruke dette selv om dere er kanskje noen av de som har mest bruk for det. Så ser en andre som feks sitter i godstolen på en olje platform tar på seg streikevesten og vipps så har de 2x økning for året. No offence til noen der ute, bare ett eksempel på forskjellene her! Jeg startet med tariff og streiking og ble hjernevasket til å tro at dette var den beste og eneste løsningen. Nå som jeg har stått 12+ år på sidelinjen og selv fightet for min egen lønn og vilkår er jeg ikke så sikker på at tariff og slikt er veien å gå for alle. Sist jeg søkte på en jobb med tariff var de "låst" til å gi meg ca 400 000 mindre enn der jeg endte opp. Men de kunne tilby massevis av overtid og tillegg for å kompansere 😛 Det blir for dumt når det er så rigid. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Tja, Steiker ikke dere så og si ved hver mulighet? Også ender det med avblåsning og ikke noe særlig gode vilkår for dere? Mener å ha registrert at du er i helsevesenet. Beklager om jeg tar feil nå! Det stemmer nok til ei viss grad, men det er fordi den norske regjeringa har låg terskel for å bryte inn med tvungen lønnsnemd. Den norske regjeringa har fått kritikk for dette ei rekkje gongar frå International Labour Organization (basically eit FN for arbeidsgivar, arbeidstakar og regjeringar). Og det er ikkje det at regjeringa ikkje er klar over at dei avsluttar streikar med tvungen lønnsnemd på svakt grunnlag, ofte står det i vedtaket som regjeringa skal ta stilling til at vedtaket kan være ulovleg etter internasjonale forpliktingar, men at sjølv om vedtaket skulle være ulovleg så er det likevel tilrådd å innføre tvungen lønnsnemd. Når andre statar som vi ikkje vil samanlikne oss med gir regjeringa kritikk om at dei misbruker sin myndigheit i ein lovleg arbeidskonflikt, så er streikeretten ganske greit undergravd. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 38 minutter siden Del Skrevet 38 minutter siden The Avatar skrev (9 minutter siden): Det stemmer nok til ei viss grad, men det er fordi den norske regjeringa har låg terskel for å bryte inn med tvungen lønnsnemd. Den norske regjeringa har fått kritikk for dette ei rekkje gongar frå International Labour Organization (basically eit FN for arbeidsgivar, arbeidstakar og regjeringar). Og det er ikkje det at regjeringa ikkje er klar over at dei avsluttar streikar med tvungen lønnsnemd på svakt grunnlag, ofte står det i vedtaket som regjeringa skal ta stilling til at vedtaket kan være ulovleg etter internasjonale forpliktingar, men at sjølv om vedtaket skulle være ulovleg så er det likevel tilrådd å innføre tvungen lønnsnemd. Når andre statar som vi ikkje vil samanlikne oss med gir regjeringa kritikk om at dei misbruker sin myndigheit i ein lovleg arbeidskonflikt, så er streikeretten ganske greit undergravd. Nå er jeg ganske sjokkert, Norge, med en arbeiderpartiregjering har visst at vedtaket er ulovlig etter internasjonal arbeidsrett, men de driter i det? Fordi de vil spare noen få kr eller tilfredsstille LO som alltid er imot oss? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå