Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

Jeg er selvsagt bekymret for at jeg skal få problemer j fremtiden en gang, når jeg kjøper leilighet eller blir pensjonist. Men idag står kampen for de som sliter mest, enten det er en ufaglært med minstelønn, eller en enslig mor som lever på samme lønn som meg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (3 minutter siden):

enslig mor som lever på samme lønn som meg

Er ikke så galt i Norge, med barnebidrag samt trygder har en fort 10-20 000 kroner ekstra netto. 

Jeg er dog enig, vi må kjempe for de som har det værst i samfunnet. både på lønnsnivå men også skatt. I tillegg må en ha gode støtte ordninger via NAV etc. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, kåre b said:

Hvorfor skal noen gidde å være leder, eller ta på seg noe ekstra hvis det ikke belønnes? 

Jeg har vært enig, hadde det innebært en risiko. I dag får du allerede bedre lønn og derav bedre % ved oppgang, tilgang på bonus, aksjeopsjoner, fallskjermer.
ER risikoen dermed der?

Jeg forstår at gründern kan bli rik, men "ledertalent" forstår jeg det ikke på. Verdiskapningen i Norsk næringsliv er omtrent fravæerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg er klar for å streike. Er ikke misunnelig heller, jeg har f eks kun meg selv å kjøpe.mat til, jeg er klar tiø å streike for at alenemoren eller 4-barnsfamilien eller den uføre skal få mer i kassa. Også de som bruker størstedelen av inntekten sin på det som øker mest i pris, nemlig mat og boligutgifter.

Personlig har jeg ganske mye å gå på. Men jeg bryr meg om de som ikke har det. Og jeg er villig til å streike for dem

Du er villig til å øke inflasjonen og rentenivået slik at alenemoren, den uføre, og 4 barnsfamilien totalt får mindre i kassa. Okay.

Hvor lang tid tror du det tar før det blir tvungen lønnsnemnd og sykepleierne stort sett ikke får noe særlig mer enn det tilbudet fra arbeidsgiver er på?

Jeg skjønner at du ønsker det beste for folk, og har en ideologisk tankegang (sikkert derfor du ble sykepleier også kanskje). Men det mangler kanskje litt på å se samfunnsøkonomiske sammenhenger.

Men for all del, det er bare å streike på. Streik er vel nesten et av de sikreste vårtegna vi har 😘

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært enig, hadde det innebært en risiko. I dag får du allerede bedre lønn og derav bedre % ved oppgang, tilgang på bonus, aksjeopsjoner, fallskjermer.
ER risikoen dermed der?

Jeg forstår at gründern kan bli rik, men "ledertalent" forstår jeg det ikke på. Verdiskapningen i Norsk næringsliv er omtrent fravæerende.

Det er flere former for risiko, som:

-Ikke betalt overtid eller mer arbeid, kun bonus som en ikke er sikret. Altså kan en jobbe en masse ekstra uten å få noe for det.

-Sparken/oppfordring til å slutte, om en ikke når de målene som er satt eller ikke fungerer som ønsket må ledere ofte gå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Du er villig til å øke inflasjonen og rentenivået slik at alenemoren, den uføre, og 4 barnsfamilien totalt får mindre i kassa. Okay.

Hvor lang tid tror du det tar før det blir tvungen lønnsnemnd og sykepleierne stort sett ikke får noe særlig mer enn det tilbudet fra arbeidsgiver er på?

Jeg skjønner at du ønsker det beste for folk, og har en ideologisk tankegang (sikkert derfor du ble sykepleier også kanskje). Men det mangler kanskje litt på å se samfunnsøkonomiske sammenhenger.

Men for all del, det er bare å streike på. Streik er vel nesten et av de sikreste vårtegna vi har 😘

Vi har nesten ikke streikerett nei, det har du rett i. 

Men ser du ikke urimeligheten i at vi skal vise moderasjon mens lederne grabber til seg? F eks her?

https://www.nordnorskdebatt.no/sur-respektlos-beskjed-fra-nho/o/5-124-111476

Ideologisk sett nekter jeg å akseptere at våre 4-5% er inflasjonsdrivende, mens ledernes 10-11% eller mer ikke er det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

-Ikke betalt overtid eller mer arbeid, kun bonus som en ikke er sikret. Altså kan en jobbe en masse ekstra uten å få noe for det.

-Sparken/oppfordring til å slutte, om en ikke når de målene som er satt eller ikke fungerer som ønsket må ledere ofte gå. 

Og hvor mye får de i fallskjerm hvis de må gå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Og hvor mye får de i fallskjerm hvis de må gå?

Tja, "fallskjerm" er for de ytterst få. Noen kroner for å gå er dog normalt, både for ledere og ikke ledere. Har flere venner og bekjente som har fått penger for å forlate sin ikke ledende stilling. Men kjenner også flere ledere som har fått samme løsning. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (14 minutter siden):

Vi har nesten ikke streikerett nei, det har du rett i. 

Men ser du ikke urimeligheten i at vi skal vise moderasjon mens lederne grabber til seg? F eks her?

https://www.nordnorskdebatt.no/sur-respektlos-beskjed-fra-nho/o/5-124-111476

Ideologisk sett nekter jeg å akseptere at våre 4-5% er inflasjonsdrivende, mens ledernes 10-11% eller mer ikke er det. 

Jeg tror ikke så vidt jeg kan se at noen har sagt at ledernes 10 - 11 % økning ikke er inflasjonsdrivende. Men lederne er fremdeles i mindretall, så det er totalen når vi har regnet med alle arbeidstakere vi må se på. Men klart, at noen får endel mer i lønnsøkning enn andre vil slå negativt ut.

Personlig så syns jeg at prosentøkningen i lønn fint kan ligge på samme nivået. (Det er der jeg er ideologisk,  at man bare setter en prosent for alle, at alle bør få denne prosenten. ) Om noen arbeidsgivere har lyst å belønne sine arbeidstakere litt ekstra så får de heller gjøre det. For 5 % tilsvarer et annet beløp når man har 1,5 mill i lønn enn hvis man har 500.000 i lønn. Er den økte prosenten blant lederne på fastlønn? Eller er dette etter eventuelle bonuser? Det blir ikke helt det samme.

Jeg tror verken min ideologi, eller din vil være realistisk gjennomførbart.

Endret av leticia
Leif
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

Til begge punktene, så har jeg sett alt for mange rare mediasaker til å si meg enig.
Ser heller ikke poenget med å være fritatt for AML kontra å ha fastlønn + ta ut avsparering etter reise. 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (4 minutter siden):

Til begge punktene, så har jeg sett alt for mange rare mediasaker til å si meg enig.
Ser heller ikke poenget med å være fritatt for AML kontra å ha fastlønn + ta ut avsparering etter reise. 

Poenget med SUS er at bedriften har ett enkelt og greit regnskap. De vet at jeg koster selskapet X og om jeg ikke oppnå bonus er det bare godt for de. Å ha meg på timeslønn gir en stor usikkerhet.

EDIT: I tillegg unngår en de ekstremt krevende reglene for overtid/merarbeid. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Å ha meg på timeslønn gir en stor usikkerhet.

Den blir for dumt å ikke forklare.
Jeg ser i en tidligere post at du har nevnt at du ikke ført timer for reising, men du sier også indirekte at du er fritatt for oppmøte. Vis dette stemmer ,kan du ikke forklare hvorfor dette gir "usikkerhet"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (Akkurat nå):

Den blir for dumt å ikke forklare.
Jeg ser i en tidligere post at du har nevnt at du ikke ført timer for reising, men du sier også indirekte at du er fritatt for oppmøte. Vis dette stemmer ,kan du ikke forklare hvorfor dette gir "usikkerhet"?

Jeg fører ikke timer for noe, jeg har en lønn og en evt bonus. Arbeidsgiver fører i budsjettet lønn + bonus. Når jeg ikke bonus er det hurra. Når jeg bonus er det forventet. Enkelt og greit. 

Jeg er ikke fritatt for oppmøte, usikker på hvor du har det i fra. Men jeg regulerer min egen arbeidstid innenfor det som er rimelig. 

I tillegg har en aspektet av AML regler. Med SUS kan jeg jobbe mye i en periode også lite i en annen, uten å søke og lage avtaler med mer. 

Så, fleksibelt for meg. Enkelt for arbeidsgiver ift regnskap. osv. 

SUS er veldig normalt innenfor ledelse. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, kåre b said:

Hvorfor skal noen gidde å være leder, eller ta på seg noe ekstra hvis det ikke belønnes? 

Den «oss og dem» mentaliteten din Tussi, skjønner jeg ingenting av. Vitner om misunnelse og bitterhet. Bli leder selv da, hvis du tror det er så flott..

Hvorfor skal ansatte gidde å bli mer produktive og effektive, hvis de ikke får lønnsvekst? Og, mer og mer overskudd går til ledere og aksjonærer? Ledere og eiere er ikke spesielle, de er ikke guds utvalgte, selv om de tror det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kåre b skrev (3 timer siden):

Den «oss og dem» mentaliteten din Tussi, skjønner jeg ingenting av. Vitner om misunnelse og bitterhet. Bli leder selv da, hvis du tror det er så flott..

Hvis det ikke er så flott å være leder, så bør noe gjøres -- annet enn bare lønnen.

Og det er ikke bare å prøve seg som leder, du må nesten være en Pick Me-type med et nettverk som aktivt rekruttere til godt betalte jobber for å få jobben, i og med at høy lønn er et privilegium som ikke gis bort enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...