Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (21 timer siden):

Förstår ikke hur din situation överhuvudtaget passar in i tråden. Hur mye du faktiskt jobbar är också väldigt uklart. 

De allra flesta i oljebedrifterna som får stora bonusar enligt ett annat inlägg har ikke din typ av ansättelse med tanka på timmar. 

Dina inlägg var väl också svar till en lärare och i det sammanhanget är det inte heller speciellt relevant. 

Att jobba 44 timmar istället för 37.5 timmar i uken motsvara också ca 7 ekstra uker. Det kanske är så att en lärer jobbar like många timmar om året som folk i andra yrken?

Ekspander  

Jeg svarer på kommentarer jeg blir sitert. Du glemmer at lærere har mye ferie. Slik at de jobber noen ekstra timer pr uke for å få normalt årsverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Tussi skrev (21 timer siden):

Og det er vi som jobber i offentlig sektor som frigjør arbeidskraft til privat sektor ved å passe på barn, syke og eldre

Ekspander  

Dette er ikke oppgaver som gjøres i offentlig sektor. Finnes både private barnehager, private skoler og private helsetjenester.

Men man trenger begge deler. I det offentlige så har man trygge jobber, i det private er ting mye mer usikkert. Derfor må det være en lønnsforskjell mellom offentlig og privat.

Jeg syns fremdeles at den offentlige sektoren er for stor, men det er en annen diskusjon, denne tråden handler om lønn og vårens lønnsoppgjør.  Jeg har et negativt syn på LO fordi jeg mener at de bidrar til å øke inflasjonen og som en konsekvens av det også rentenivået som bestemmes av Norges Bank.

Lenke til kommentar
  Salvesen. skrev (21 timer siden):

Mulig jeg miss forstår deg men jeg har ikke prøvd å si at de jobber særlig mindre enn andre yrker..

Ekspander  

Ok, tog nog det du skrev lite vel bokstavlig då

"

44 timer pr uke er jo ingenting, iallefall når en begynner å se på ferietiden og trekker i fra.

jeg hadde jo 50 timer alene på reis denne uken samt fulle dager pluss arbeid på kveld/helg..

har ikke hatt 5 uker ferie på minst 10 år f.eks…"

Lenke til kommentar
  fredrik2 skrev (20 timer siden):

Ok, tog nog det du skrev lite vel bokstavlig då

"

44 timer pr uke er jo ingenting, iallefall når en begynner å se på ferietiden og trekker i fra.

jeg hadde jo 50 timer alene på reis denne uken samt fulle dager pluss arbeid på kveld/helg..

har ikke hatt 5 uker ferie på minst 10 år f.eks…"

Ekspander  

Ja jeg mente ikke at det var mindre enn normalt men heller at det var normal uke når en regner med ferie. Kom muligens dårlig frem, enig i det!

edit: som sagt, ingenting i mot lærere. Men en kan ikke sammenligne det med det som originalt ble sitert.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store flertallet har absolutt ingen forhandlingsrett om egen lønn. Man er bundet av tariffer og avtaler. Hvis de lokale sjefene og avdelingene ønsker å gi 0 lokale tillegg så blir det resultatet, gjerne år etter år. Null tillegg lokalt er regelen hos mange. Sentrale tillegg er alt man får.

Man kan selvsagt spørre sjefen om mer men mest sannsynlig får man beskjed om å komme seg ut døra og finne et annet firma, skaper bare dårlig stemning. Bytte til annet lignende firma gir gjerne 10-20 kroner mer i timen, maks. Det er ganske begrenset hvor mye "folk flest" faktisk kan gjøre for å tjene vesentlig mer. 

Lenke til kommentar
  leticia skrev (20 timer siden):

Dette er ikke oppgaver som gjøres i offentlig sektor. Finnes både private barnehager, private skoler og private helsetjenester.

Men man trenger begge deler. I det offentlige så har man trygge jobber, i det private er ting mye mer usikkert. Derfor må det være en lønnsforskjell mellom offentlig og privat.

Jeg syns fremdeles at den offentlige sektoren er for stor, men det er en annen diskusjon, denne tråden handler om lønn og vårens lønnsoppgjør.  Jeg har et negativt syn på LO fordi jeg mener at de bidrar til å øke inflasjonen og som en konsekvens av det også rentenivået som bestemmes av Norges Bank.

Ekspander  

Jeg liker ikke LO heller, men det er andre grunner. Men den dagen lederne og aksjeeierne viser moderasjon, da skal jeg ta til orde for det samme

Denne kan ikke deles nok 

https://fagbladet.no/nyheter/nhosjefen-erkjenner--hoye-lederlonninger-og-millionbonuser-hadde-en-pris-6.91.952674.24bf511d52

• Liker 3
Lenke til kommentar
  fredrik2 skrev (20 timer siden):

Och det ändrar i praktiken inget alls eftersom pengarna ändå bara eller mest kommer ifra staten. 

Ekspander  

Det kan så være, ut fra den modellen vi har i Norge. Men staten kan fint bestemme seg for å redusere hvilke oppgaver som skal være statlige,  og hva som folk får ta ansvar for og ordne selv.

Jeg syns det er helt greit den ordningen vi har i Norge, så ingenting å si på det, annet enn at kanskje man sløser litt mye i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Tenk om vi hadde hatt kloke politikere som hadde bremset all lønnsvekst i 50 år, samtidig som næringslivet konstant vokser seg rikere. Da kunne vi ha kommet til det drømmesamfunnet hvor familier bor på kammers, og jobber syv dager i uka. Jeg er enig med TS, ingen bør få mer lønn i en tid hvor de rike grabber til seg mer og mer rikdom. Plebs bør være fornøyde med at de får lov til å i det hele tatt eksistere. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At det er usikre tider gjer det viktigare enn nokon gong med realslønnsvekst for å redusere virkninga av prisstiginga. Alternativet er å bli avspist med småpengar og likevel måtte tole kraftig prisstiging. 

Ein skal ikkje sjå lenger bakover enn 2020 for å finne eit lønnsoppgjer der veldig mange måtte akseptere å ikkje få lønnsauking fordi tidene var usikre, når det store fleirtalet av bedriftene gjekk veldig godt, enkelte hadde til og med rekordstore overskot. Det var heller ikkje som at denne feilberekninga var retta opp i 2021 heller, då var det tilbake til normalen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  The Avatar skrev (18 timer siden):

At det er usikre tider gjer det viktigare enn nokon gong med realslønnsvekst for å redusere virkninga av prisstiginga. Alternativet er å bli avspist med småpengar og likevel måtte tole kraftig prisstiging. 

Ein skal ikkje sjå lenger bakover enn 2020 for å finne eit lønnsoppgjer der veldig mange måtte akseptere å ikkje få lønnsauking fordi tidene var usikre, når det store fleirtalet av bedriftene gjekk veldig godt, enkelte hadde til og med rekordstore overskot. Det var heller ikkje som at denne feilberekninga var retta opp i 2021 heller, då var det tilbake til normalen. 

Ekspander  

NHO krevde reallønnsmedgang i 2021 også....

• Liker 2
Lenke til kommentar
  kåre b skrev (18 timer siden):

Det er en grunn til at ledere har høyere og dels mye høyere lønn enn vanlige ansatte. 
Bonuser benyttes mye i bedrifter hvor resultatene varierer mye. Bonuser er lett å ta bort i nedgangstider.

Ekspander  

Jeg driter I årsaken, de kan drite I å forvente moderasjon av oss hvis de ikke viser det samme selv . Det gjelder også sentralbanksjefen

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor skal noen gidde å være leder, eller ta på seg noe ekstra hvis det ikke belønnes? 

Den «oss og dem» mentaliteten din Tussi, skjønner jeg ingenting av. Vitner om misunnelse og bitterhet. Bli leder selv da, hvis du tror det er så flott..

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Tussi skrev (17 timer siden):

Jeg driter I årsaken, de kan drite I å forvente moderasjon av oss hvis de ikke viser det samme selv . Det gjelder også sentralbanksjefen

Ekspander  

Norge er i streiketoppen i Europa, og du er klar hører jeg.

Flaut, direkte flaut hvor bortskjemte nordmenn som har det så godt er...

https://www.forskning.no/arbeidsliv-okonomi/norge-er-et-av-landene-i-europa-der-det-streikes-mest/2183550

Lenke til kommentar
  kåre b skrev (17 timer siden):

Hvorfor skal noen gidde å være leder, eller ta på seg noe ekstra hvis det ikke belønnes? 

Den «oss og dem» mentaliteten din Tussi, skjønner jeg ingenting av. Vitner om misunnelse og bitterhet. Bli leder selv da, hvis du tror det er så flott..

Ekspander  

Ta på seg noe ekstra? Det beste man kan gjøre er å fucke til jobben sin så får man en massiv fallskjerm.

Det er oss og dem når NHO vil gi arbeiderne minst mulig 

Og nei, jeg er ikke misunnelig eller bitter, jeg har det bedre enn mange, mange andre, foreløpig. 

Jeg er for at arbeiderne skal få sin del av kaken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  leticia skrev (17 timer siden):

Norge er i streiketoppen i Europa, og du er klar hører jeg.

Flaut, direkte flaut hvor bortskjemte nordmenn som har det så godt er...

https://www.forskning.no/arbeidsliv-okonomi/norge-er-et-av-landene-i-europa-der-det-streikes-mest/2183550

Ekspander  

Ja, jeg er klar for å streike. Er ikke misunnelig heller, jeg har f eks kun meg selv å kjøpe.mat til, jeg er klar tiø å streike for at alenemoren eller 4-barnsfamilien eller den uføre skal få mer i kassa. Også de som bruker størstedelen av inntekten sin på det som øker mest i pris, nemlig mat og boligutgifter.

Personlig har jeg ganske mye å gå på. Men jeg bryr meg om de som ikke har det. Og jeg er villig til å streike for dem

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi må stadig kjempe for et bedre arbeidsliv, og balansen om arbeid og familie.
Om 50 år skal vi se tilbake og tenke, at vi det mye bedre nå enn før. Så det er ingen grunn til å ta inn årene og tenke vi er bortskjemte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...