Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

afterall skrev (1 minutt siden):

Ohoy. 20-30 timer i et klasserom og noen timer ekstra? Takk, liksom. Shots fired :)

Gjelder dette meg? Lærere har komprimert arbeidsår og arbeidsuker på 43,5 timer og oppover. 

Ellers enig i at i min jobb har jeg lite fysisk risiko (og en skrekkelig givende jobb), men jeg har også snart 8 år med høyere utdanning. 

Uansett lite bonus på oss i det offentlige, som er forståelige, men med bonuser på 200 000 (og hos Equinor bonus på 7-10% og julegaver på 10 000) er det tydelig at det er fest i industrien her i området :)

(Har btw jobbet i oljeserviceselskap tidligere i tillegg) 

Men da forstår du jo at det ikke er sammenlignbart. 

Men jeg er all for økte lønninger både i skolen og helsesektor med mer. Som nevnt tidligere. 

Det var ikke meningen med "shots fired". Jeg har stor respekt for lærere, har mange i familien. Ikke minst de som er i barnehagen, de er helter de! Og latterlig underbetalt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Men da forstår du jo at det ikke er sammenlignbart. 

Men jeg er all for økte lønninger både i skolen og helsesektor med mer. Som nevnt tidligere. 

Det var ikke meningen med "shots fired". Jeg har stor respekt for lærere, har mange i familien. Ikke minst de som er i barnehagen, de er helter de! Og latterlig underbetalt! 

Så bra! Selv om hofteskuddet ditt om antall arbeidstimer var håpløst :)

Mitt poeng er at deler av det private næringsliv har full fest (i stor grad basert på Norges oljeindustri), ikke pga arbeid de nødvendigvis har gjort selv, men pga. oljepris grunnet ustabilitet i verden. Slik har det vært i flere år, og i ulike bransjer. 

Samtidig blir alle i det offentlige (lærere, sykepleiere, renholdere) bedt om å begrense lønnsveksten og forventningene fordi VÅR lønnsvekst (ikke andres) vil føre til inflasjon og en forferdelig skummel prisspiral. 

Hva må gjøres? Hvis firmaer har råd til å lønne flere millioner og samtidig gi ut bonus må skattene opp. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (Akkurat nå):

Så bra! Selv om hofteskuddet ditt om antall arbeidstimer var håpløst :)

Mitt poeng er at deler av det private næringsliv har full fest (i stor grad basert på Norges oljeindustri), ikke pga arbeid de nødvendigvis har gjort selv, men pga. oljepris grunnet ustabilitet i verden. Slik har det vært i flere år, og i ulike bransjer. 

Samtidig blir alle i det offentlige (lærere, sykepleiere, renholdere) bedt om å begrense lønnsveksten og forventningene fordi VÅR lønnsvekst (ikke andres) vil føre til inflasjon og en forferdelig skummel prisspiral. 

Hva må gjøres? Hvis firmaer har råd til å lønne flere millioner og samtidig gi ut bonus må skattene opp. 

Jeg er nødvendigvis ikke uenig i noe av dette :)

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Her må du skille hva man har på papiret og hvor mye man egentlig jobber.

https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/norske-laerere-jobber-for-lite

Åh, dette igjen? Vel, jeg kan ikke snakke for lærere i ungdomsskolen.

Men når jeg jobbet et halvt år i ungdomsskolen hadde jeg forferdelig travle dager: jeg hadde ørten ulike fag, jeg hadde mange, mange elever, og jeg hadde mange totalt ulike elever på forskjellige nivå, som trengte ulike tilpasninger (som de også hadde rett på). Jeg hadde én til én undervisning med en elev som hadde rett på spesped, i et fag jeg ikke har i min fagkrets. Jeg har heller ikke spesped. Jeg løp fra time til time, jeg skulle være vakt i friminutter, jeg skulle spise lunsj med elever, jeg skulle på ulike turer (inkl. overnattingsturer), og jeg så knapt noe til mine kolleger. 

Jeg har ALL mulig respekt til de som holder ut i grunnskolen. 

Jeg har tidligere kolleger som prøvde seg som lærer i videregående skole, fra privat næringsliv, som syntes det ble for slitsomt i skolen - og returnerte til det private. 

Lenke til kommentar
afterall skrev (4 minutter siden):

Åh, dette igjen? Vel, jeg kan ikke snakke for lærere i ungdomsskolen.

Men når jeg jobbet et halvt år i ungdomsskolen hadde jeg forferdelig travle dager: jeg hadde ørten ulike fag, jeg hadde mange, mange elever, og jeg hadde mange totalt ulike elever på forskjellige nivå, som trengte ulike tilpasninger (som de også hadde rett på). Jeg hadde én til én undervisning med en elev som hadde rett på spesped, i et fag jeg ikke har i min fagkrets. Jeg har heller ikke spesped. Jeg løp fra time til time, jeg skulle være vakt i friminutter, jeg skulle spise lunsj med elever, jeg skulle på ulike turer (inkl. overnattingsturer), og jeg så knapt noe til mine kolleger. 

Jeg har ALL mulig respekt til de som holder ut i grunnskolen. 

Jeg har tidligere kolleger som prøvde seg som lærer i videregående skole, fra privat næringsliv, som syntes det ble for slitsomt i skolen - og returnerte til det private. 

Denne uken har jeg ikke hatt en eneste kveld uten arbeid, alltid spørsmål i fra forskjellige hold om neste dag, evt problemer som oppstår på kveldstid hos kunde som trenger ressurser etc. Fra onsdag 10 til fredag 12 ish var jeg på reise. Helgen har overraskende nok vært veldig rolig, men noen spørsmål har blit besvart. 

Jeg har fått 0 kroner for arbeidet utover de 7.5 timene jeg "skal" jobbe hver dag. Eller jo, jeg har fått diett penger for å spise på reise. 

Jeg gjør det frivillig "gratis" for at jeg vet at det potensielt kommer en bonus i april om jeg over presterer. 

Jeg er en typisk slik "leder" med relativt grei lønn som du refererer til som får bonus. Men det er en grunn til at jeg får bonus. For jeg har gitt ekstra ila året, ofte veldig mye ekstra. Og jeg har gjort det gratis, utenfor AML sine standard "lover" som du forhåpentligvis er dekket av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (7 minutter siden):

Mhm, og jeg kjenner folk fra det private næringsliv som har gått over til lærer i vgs, som aldri har hatt det så behagelig og så mye fritid, og som aldri kunne tenkt seg å dra tilbake til det private.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Denne uken har jeg ikke hatt en eneste kveld uten arbeid, alltid spørsmål i fra forskjellige hold om neste dag, evt problemer som oppstår på kveldstid hos kunde som trenger ressurser etc. Fra onsdag 10 til fredag 12 ish var jeg på reise. Helgen har overraskende nok vært veldig rolig, men noen spørsmål har blit besvart. 

Jeg har fått 0 kroner for arbeidet utover de 7.5 timene jeg "skal" jobbe hver dag. Eller jo, jeg har fått diett penger for å spise på reise. 

Jeg gjør det frivillig "gratis" for at jeg vet at det potensielt kommer en bonus i april om jeg over presterer. 

Jeg er en typisk slik "leder" med relativt grei lønn som du refererer til som får bonus. Men det er en grunn til at jeg får bonus. For jeg har gitt ekstra ila året, ofte veldig mye ekstra. Og jeg har gjort det gratis, utenfor AML sine standard "lover" som du forhåpentligvis er dekket av. 

Flott for deg at du er i nøyaktig det samme bonussjiktet som i artikkelen. Nyt den potensielle 200 000-kroners bonusen din :)

Jeg har en jobb det ikke finnes noe ende i, kun et godt nok-punkt som setter grenser for hvor mange timer jobb en skal legge ned. Med vurderingsarbeid og planlegging, og en stadig økende dokumentasjonsplikt blir det ofte godt over 44 timer i uka og helgearbeid. Siden du har lærere i familien, så vet du nok også godt at overtidsbetaling ikke eksisterer hos oss.

Lenke til kommentar
leticia skrev (58 minutter siden):

Mhm, og jeg kjenner folk fra det private næringsliv som har gått over til lærer i vgs, som aldri har hatt det så behagelig og så mye fritid, og som aldri kunne tenkt seg å dra tilbake til det private.. 

Som nevnt jobbet jeg selv i det private næringsliv før jeg ble lærer, både "på gulvet" og i lederstilling. Lærerjobbene jeg har hatt har vært hektisk på en helt annen måte, med langt mer løping, uforutsigbare dager, og brannslukking. Samtidig er der også heldigvis verdens kjekkeste jobb :)

Lenke til kommentar
afterall skrev (2 minutter siden):

Flott for deg at du er i nøyaktig det samme bonussjiktet som i artikkelen. Nyt den potensielle 200 000-kroners bonusen din :)

Jeg har en jobb det ikke finnes noe ende i, kun et godt nok-punkt som setter grenser for hvor mange timer jobb en skal legge ned. Med vurderingsarbeid og planlegging, og en stadig økende dokumentasjonsplikt blir det ofte godt over 44 timer i uka og helgearbeid. Siden du har lærere i familien, så vet du nok også godt at overtidsbetaling ikke eksisterer hos oss.

44 timer pr uke er jo ingenting, iallefall når en begynner å se på ferietiden og trekker i fra.

jeg hadde jo 50 timer alene på reis denne uken samt fulle dager pluss arbeid på kveld/helg..

har ikke hatt 5 uker ferie på minst 10 år f.eks…

Lenke til kommentar
2 hours ago, afterall said:

Samtidig ser jeg dette i industrien:

• Equinor: 19.500 ansatte får en ekstra utbetaling på 7 prosent av grunnlønna, en nedgang fra i fjor og året før.
  • Vår Energi: Bonusen for lønnsåret 2024 er satt til 20,4 prosent for de 1400 ansatte.
  • Aker BP: Selskapet betaler ut mellom 10 og 30 prosent av årslønnen. Det er ansiennitet og rolle i selskapet som bestemmer nivået på bonusen, blir for 3000 fast ansatte i oljeselskapet.
  • ConocoPhillips: Betaler ut 10 prosent og oppover til alle ansatte. Lederne har egen ordning.

De allra flesta i industrien (eller privata teknologi bedrifter) har självklart ikke liknande bonusar. 

Er dock provoserad av det där. Husker at alla i equinor fick en massa i bonus året når Ukraina kriget startade. Så alla i ett till stor del statlig eied bedrift får höga bonusar når man tjänar en massa penger bland annat för att gas priset gick upp på grund av ett krig.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

44 timer pr uke er jo ingenting, iallefall når en begynner å se på ferietiden og trekker i fra.

jeg hadde jo 50 timer alene på reis denne uken samt fulle dager pluss arbeid på kveld/helg..

Då antar jag att du får en massa pengar i övertid. 

Ser ikke alls poängen med att alla ska jobba mer än vanlig arbeidstid som verkar vara det du argumenterar för.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Jeg regner ikke med du driver og jobber masse gratis? Det ville jo vært ren utnyttelse av deg. Om du velger å jobbe masse og får betalt for det mener jeg selvsagt du skal ha frihet til det. 

At du velger å ikke ta ferie er enten opp til deg selv, eller så er det arbeidsforhold noen må gjøre noe med. 

Lenke til kommentar
afterall skrev (2 minutter siden):

Jeg regner ikke med du driver og jobber masse gratis? Det ville jo vært ren utnyttelse av deg. Om du velger å jobbe masse og får betalt for det mener jeg selvsagt du skal ha frihet til det. 

At du velger å ikke ta ferie er enten opp til deg selv, eller så er det arbeidsforhold noen må gjøre noe med. 

Som leder og i mer senior stillinger havner en ofte over på særlig uavhengig stilling. Da er en frisluppet fra generelle AML krav ift timer etc.

så jo, en jobber gratis om en velger å jobbe mer en den avtalte arbeidstiden. Men, så er det ofte en bonus som tikker inn om en gir dette. Risk/reward.

jeg jobber som mange andre i min situasjon veldig fleksibelt. Jeg jobbet mange timer denne uken ift reise og arbeid. Neste uke tar jeg meg gjerne en rolig uke om tiden tillater det. Osv.

poenget med ferie er om en begynner å regne på din enorme ferie så jobber du ikke så mange timer likevel selv om du har 44 timers uker når du ikke har ferie.

og poenget er bare å vise deg at ledere får ikke bare bonus på morro, det ligger ofte mye arbeid bak som ikke nødvendigvis er timebetalt men betalt via bonus. Og time betaling hadde sannsynligvis vært mye bedre økonomisk for mange.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Då antar jag att du får en massa pengar i övertid. 

Ser ikke alls poängen med att alla ska jobba mer än vanlig arbeidstid som verkar vara det du argumenterar för.

Nei, jeg har ikke betalt overtid. Prøver heller ikke å argumentere for at folk skal jobbe mer en vanlig arbeidstid.

prøver å vise at bonus i de fleste tilfeller er berettiget i og med at en har jobbet mye «gratis» for å oppnå bonus. Og når bonus kommer så får en betalt for dette arbeidet, ofte til en relativt lav times lønn om en regner med alt.

jeg prøver ikke å klage eller syte. Men å forklare. Jeg har det veldig fint og er godt kompensert for mitt arbeid.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Om du har gått ‘ned’ i lønn de siste årene så må du gjøre noe nytt. Det har jo vært elleville muligheter for å tjene penger. Jeg har vell gjort 3-4x på de årene. 

Hvorfor tar vi deg som eksempel her? Tror de færreste er interesert i å leve et type liv du beskriver med 0 ferie, bare prestere for jobben sin. 

3 hours ago, Salvesen. said:

Bare siden covid har jo mulighetene vært enorme. Folk kastet penger etter folk i perioder. 

Kaster de penger etter folk i faste jobber, barnehage, renholdere og folk som ønsker vanlig arbeidstid og tid til opplevelser med familie rundt seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
disk skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tar vi deg som eksempel her? Tror de færreste er interesert i å leve et type liv du beskriver med 0 ferie, bare prestere for jobben sin. 

Kaster de penger etter folk i faste jobber, barnehage, renholdere og folk som ønsker vanlig arbeidstid og tid til opplevelser med familie rundt seg?

Sier ikke jeg har 0 ferie jeg, sier bare at jeg ikke har tatt ut full ferie på mange år. Jeg har dog ferie hver uke, som sagt veldig fleksibel arbeidstid.

om du leser alle kommentarene mine her vill du se at jeg er all for høyere lønn i disse stillingene. Spesielt barnehage, for noen helter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, jeg har ikke betalt overtid. Prøver heller ikke å argumentere for at folk skal jobbe mer en vanlig arbeidstid.

prøver å vise at bonus i de fleste tilfeller er berettiget i og med at en har jobbet mye «gratis» for å oppnå bonus. Og når bonus kommer så får en betalt for dette arbeidet, ofte til en relativt lav times lønn om en regner med alt.

jeg prøver ikke å klage eller syte. Men å forklare. Jeg har det veldig fint og er godt kompensert for mitt arbeid.

Förstår ikke hur din situation överhuvudtaget passar in i tråden. Hur mye du faktiskt jobbar är också väldigt uklart. 

De allra flesta i oljebedrifterna som får stora bonusar enligt ett annat inlägg har ikke din typ av ansättelse med tanka på timmar. 

Dina inlägg var väl också svar till en lärare och i det sammanhanget är det inte heller speciellt relevant. 

Att jobba 44 timmar istället för 37.5 timmar i uken motsvara också ca 7 ekstra uker. Det kanske är så att en lärer jobbar like många timmar om året som folk i andra yrken?

• Liker 3
Lenke til kommentar
afterall skrev (48 minutter siden):

Som nevnt jobbet jeg selv i det private næringsliv før jeg ble lærer, både "på gulvet" og i lederstilling. Lærerjobbene jeg har hatt har vært hektisk på en helt annen måte, med langt mer løping, uforutsigbare dager, og brannslukking. Samtidig er der også heldigvis verdens kjekkeste jobb :)

Det er vel sikkert forskjell fra sted til sted, og hva man trives med. Poenget var at denne "43 timers arbeidsuka", etter egen erfaring, og ifølge lærerne som svarte i den undersøkelsen, er noe overdrevet. 

Når det gjelder privat, versus offentlig, så kan man ikke forvente samme lønninger, og det er faktisk de som jobber i det private som sponser lønningene i offentlige sektor.

Derfor så bør ikke lederlønningene (og lønningene generelt) i offentlig sektor være så altfor høye,  men likevel høye nok til at folk skal gidde å jobbe der.

Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

det er faktisk de som jobber i det private som sponser lønningene i offentlige sektor

Og det er vi som jobber i offentlig sektor som frigjør arbeidskraft til privat sektor ved å passe på barn, syke og eldre

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...