Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ok, så du mener linken jeg la ved er feil som viser totalt motsatt? Altså økning i 8/10 år. Som sagt, en kan alltids justere på regnestykket og få det en ønsker. 

Jeg har som sagt hatt enorm utvikling de siste 10 årene, men det er også nesten hele min profesionelle karriere så økningen er langt mer en de neste 10 sannsynligvis. Men det har vært gode muligheter for å tjene bra. 

Bare siden covid har jo mulighetene vært enorme. Folk kastet penger etter folk i perioder. 

Linken viser økning i det antall år ja. Men ikke totalt,  og det er totalen vi lever av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja, lønn er ikke det eneste. En kunne ha gjort mye annet, som feks begrense marginene til kjøpmennene her i landet. De tjener stadig mer penger, også skylder en på inflasjon når matvareprisene øker. Det er jo bare ett eksempel. Økningen i fjor var ganske bra, så vi bør nok ikke håpe på tilsvarende i år. Får jeg KPI er jeg fornøyd, jeg er nå i en senior stilling så forventer egentlig ikke mer enn det fremover men heller satser på bonus på min egen innsats. 

Er fullt klar over at lønn ikke er det eneste. (Jeg er vel egentlig bare drittlei av LO og streikeviljen der, det blir for min del som å rope ulv, ulv, litt for mange ganger ;) ). Lønnsøkningen i fjor var bra ja, og den blir sannsynligvis bra i år også, om ikke fullt så bra kanskje. Det er vel uansett relativt sjeldent at man hører at noen ønsker å gå ned i lønn. (eneste jeg kan komme på er Mimir som mener at stortingsrepresentantene tjener for mye). 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Linken viser økning i det antall år ja. Men ikke totalt,  og det er totalen vi lever av.

Linken viser at en har økt i 8 av 10 år, totalen er også en økning jo. De to årene trekker ikke ned så mye at de 8 andre ikke "teller". 

Lenke til kommentar

Linken viser at en har økt i 8 av 10 år, totalen er også en økning jo. De to årene trekker ikke ned så mye at de 8 andre ikke "teller". 

Før lønnsoppgjøret i fjor er det en total nedgang, jeg har allerede anerkjent at fjorårets oppgjør var "bra", hvis man ser bort fra at prisene på nødvendigheter er mye høyere en lønnsoppgangen. Selv om den totale prisveksten er lavere

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Er fullt klar over at lønn ikke er det eneste. (Jeg er vel egentlig bare drittlei av LO og streikeviljen der, det blir for min del som å rope ulv, ulv, litt for mange ganger ;) ). Lønnsøkningen i fjor var bra ja, og den blir sannsynligvis bra i år også, om ikke fullt så bra kanskje. Det er vel uansett relativt sjeldent at man hører at noen ønsker å gå ned i lønn. (eneste jeg kan komme på er Mimir som mener at stortingsrepresentantene tjener for mye). 

Ja ikke noe fan av streiking jeg heller, aldri gjort det og håper jeg aldri skal gjøre det. Prøver helst å holde meg unna tariffer og slikt. Det gagner ikke meg og jeg tror ikke det gagner de fleste. Men jeg holder meg fagorganisert(Nito). 

Mimir er fin(på mye), og jeg er enig med han der. Generelt sett er det mange statlige stillinger som bør gå ned i lønn samt mange som bør gå sterkt opp i lønn. Det burde bli mer balansert, slik de private lønningene i Norge er. Men i staten er det ofte dritt på "bunn" og "fest" på "toppen". 

I det private er det ofte fest på toppen også, men i mellomskiktet er det ikke så store forskjeller. 

Generelt sett trenger vi mye endring 😛 Jeg ser helst at de som har "lite" får lønnsfest fremover mens "vi" som har det greit modereres, spessielt i det offentlige som sagt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Før lønnsoppgjøret i fjor er det en total nedgang, jeg har allerede anerkjent at fjorårets oppgjør var "bra", hvis man ser bort fra at prisene på nødvendigheter er mye høyere en lønnsoppgangen. Selv om den totale prisveksten er lavere

Nei det er alt i fra 0.1% økning til 1.4%

Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Helt ærlig, og så kynisk er jeg, så tror jeg prisene fyker i taket uansett hvordan lønnsoppgjøret blir, og uansett hvordan renta blir, fordi mange bedrifter har fått blod på tann. Det er blitt akseptabelt med store prisøkninger. Når lønnsandelen i bedriftene går med, og kjedene har rekordutbytte samtidig som prisene øker med over 7%, ja, da...

Du er sykepleier, og ikke økonom så vidt jeg har fått med meg  Du kan gjerne tro at lønnsøkningene ikke har noe å si, men de er endel av det totale bildet. Det er endel andre ting som skjer utenfor Norges grenser som vi uansett ikke har innvirkning på. Men totalt så vil det føre til et forverret bilde med tanke på inflasjonen og rentenivået hvis vi innvilger oss for høy lønnsøkning. 

For ledere så vil ikke dette ha så mye å si, de sitter kanskje både med nedbetalt bolig, og med en så høy lønn at forbruksmønsteret kan opprettholdes. De som får det verst med en for stor lønnsøkning, og dermed også høyere prisstigning og høyere renter er de som akkurat har greid å kjøpe seg egen bolig, men som har tatt opp litt høye lån for å få det til. Med økte renter på lånet i tillegg til en for kjapp prisstigning kan det bli for mye å bære... (mer enn det lønnsøkningen var i utgangspunktet). 

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Du er sykepleier, og ikke økonom så vidt jeg har fått med meg  Du kan gjerne tro at lønnsøkningene ikke har noe å si, men de er endel av det totale bildet. Det er endel andre ting som skjer utenfor Norges grenser som vi uansett ikke har innvirkning på. Men totalt så vil det føre til et forverret bilde med tanke på inflasjonen og rentenivået hvis vi innvilger oss for høy lønnsøkning. 

For ledere så vil ikke dette ha så mye å si, de sitter kanskje både med nedbetalt bolig, og med en så høy lønn at forbruksmønsteret kan opprettholdes. De som får det verst med en for stor lønnsøkning, og dermed også høyere prisstigning og høyere renter er de som akkurat har greid å kjøpe seg egen bolig, men som har tatt opp litt høye lån for å få det til. Med økte renter på lånet i tillegg til en for kjapp prisstigning kan det bli for mye å bære... (mer enn det lønnsøkningen var i utgangspunktet). 

Selvsagt, og økte renter er et massivt problem for mange, jeg synes bare det er veldig rart at ingen snakker om høyere renter når bonuser utbetales, kun når lønnsoppgjøret starter

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Selvsagt, og økte renter er et massivt problem for mange, jeg synes bare det er veldig rart at ingen snakker om høyere renter når bonuser utbetales, kun når lønnsoppgjøret starter

Jeg ser helt klart hva du vil frem til. Men bonuser er vel i hovedsak forunt de få, mens lønnsoppgjøret gjelder for alle, så det kan være noe med totalmengden av penger som puttes inn i økonomien også. (uten at jeg har oversikten over det). 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Ok, pluss 0.4, på 8 år. Mens prisene stiger på.det vi trenger mest og synker på tesla

For det første snakket vi om 10 år.. 

Det vi trenger mest er en liten del av budsjettet til folk flest(antar du snakker om mat og drikke). Og prisene synker ikke på Tesla, de lanserte nettopp ny Y til økte priser.. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

For det første snakket vi om 10 år.. 

Det vi trenger mest er en liten del av budsjettet til folk flest(antar du snakker om mat og drikke). Og prisene synker ikke på Tesla, de lanserte nettopp ny Y til økte priser.. 

Matprisene økte ifjor 2% mer enn lønna økte. I Bergen økte leieprisene 4.4% mer enn lønna. 

For de som bruker den største delen av lønna på mat og bolig er utviklingen, selv med et godt oppgjør, tragisk.  

De trenger lønnsøkning aller mest

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som offentlig ansatt innenfor utdanning kan vel maks håpe på marginal reallønnsvekst (om vi i får det engang - vi har tidligere hatt flere år med reallønnsnedgang). 

Samtidig ser jeg dette i industrien:

• Equinor: 19.500 ansatte får en ekstra utbetaling på 7 prosent av grunnlønna, en nedgang fra i fjor og året før.
  • Vår Energi: Bonusen for lønnsåret 2024 er satt til 20,4 prosent for de 1400 ansatte.
  • Aker BP: Selskapet betaler ut mellom 10 og 30 prosent av årslønnen. Det er ansiennitet og rolle i selskapet som bestemmer nivået på bonusen, blir for 3000 fast ansatte i oljeselskapet.
  • ConocoPhillips: Betaler ut 10 prosent og oppover til alle ansatte. Lederne har egen ordning.

Og 

Ansatte i Vår Energi har en gjennomsnittlig lønn på 2 millioner kroner. Equinoransatte har en snittlønn på 1,8 millioner kroner og Aker BP en snittlønn på 1,7 millioner kroner i 2023, basert på Finansavisens utregning.

I gjennomsnitt vil det bety 200.000 kroner i bonus per ansatt i Vår Energi i år.

Ansatte i TotalEnergies, Impex Idemitsu, Esso Norge og Repsol Norge hadde en gjennomsnittslønn på mellom 2,6 og 3,0 millioner kroner i 2 023.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/jQ7wjA/ny-bonusfest-i-oljeselskapene-og-naa-starter-loennsoppgjoeret

Er det rart det er vanskelig for et voksent par i det offentlige å kjøpe hus? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Matprisene økte ifjor 2% mer enn lønna økte. I Bergen økte leieprisene 4.4% mer enn lønna. 

For de som bruker den største delen av lønna på mat og bolig er utviklingen, selv med et godt oppgjør, tragisk.  

De trenger lønnsøkning aller mest

En person som meg(mann i midten av 30 årene) som leier selv i Oslo har LANGT mer å rutte med i dag enn for 10 år siden eller 5 for den sags skyld. 

De som bruker den største delen av lønna på mat er på luksusfellen og sløser. Mat for en person som meg er på rundt 4000 kroner. 3000 før covid. Den tusenlappen har en tatt igjen i skattelette alene og vell som det. Økning i leie er minimal ift feks rentekostnad for oss som eier. 

Men ja, som du kan se lengre bak er jeg helt enig i at de med minst trenger lønnsfest i motsetning til de med "mest" eller mer enn det en trenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (8 minutter siden):

Jeg som offentlig ansatt innenfor utdanning kan vel maks håpe på marginal reallønnsvekst (om vi i får det engang - vi har tidligere hatt flere år med reallønnsnedgang). 

Samtidig ser jeg dette i industrien:

• Equinor: 19.500 ansatte får en ekstra utbetaling på 7 prosent av grunnlønna, en nedgang fra i fjor og året før.
  • Vår Energi: Bonusen for lønnsåret 2024 er satt til 20,4 prosent for de 1400 ansatte.
  • Aker BP: Selskapet betaler ut mellom 10 og 30 prosent av årslønnen. Det er ansiennitet og rolle i selskapet som bestemmer nivået på bonusen, blir for 3000 fast ansatte i oljeselskapet.
  • ConocoPhillips: Betaler ut 10 prosent og oppover til alle ansatte. Lederne har egen ordning.

Og 

Ansatte i Vår Energi har en gjennomsnittlig lønn på 2 millioner kroner. Equinoransatte har en snittlønn på 1,8 millioner kroner og Aker BP en snittlønn på 1,7 millioner kroner i 2023, basert på Finansavisens utregning.

I gjennomsnitt vil det bety 200.000 kroner i bonus per ansatt i Vår Energi i år.

Ansatte i TotalEnergies, Impex Idemitsu, Esso Norge og Repsol Norge hadde en gjennomsnittslønn på mellom 2,6 og 3,0 millioner kroner i 2 023.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/jQ7wjA/ny-bonusfest-i-oljeselskapene-og-naa-starter-loennsoppgjoeret

Er det rart det er vanskelig for et voksent par i det offentlige å kjøpe hus? 

Om du tror at den jevne arbeideren i disse selskapene er i nærheten av disse lønningene er du helt ute å kjører. 

Vanlige arbeidere(les fagbrev osv) har kanskje samme grunnlønn som deg. Grunnen til at de tjener mye er at de gir opp deler av fritiden sin til å jobbe i relativt harde og usikkre forhold ift ett klasserom. 

Med en del ekstra arbeid er det ingenting i veien for å tjene over millionen for de fleste. Men det kan ikke sammenlignes med å tilbringe 20-30 timer i ett klasserom og noen timer på kveldene for retting. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om du tror at den jevne arbeideren i disse selskapene er i nærheten av disse lønningene er du helt ute å kjører. 

Vanlige arbeidere(les fagbrev osv) har kanskje samme grunnlønn som deg. Grunnen til at de tjener mye er at de gir opp deler av fritiden sin til å jobbe i relativt harde og usikkre forhold ift ett klasserom. 

Med en del ekstra arbeid er det ingenting i veien for å tjene over millionen for de fleste. Men det kan ikke sammenlignes med å tilbringe 20-30 timer i ett klasserom og noen timer på kveldene for retting. 

Ohoy. 20-30 timer i et klasserom og noen timer ekstra? Takk, liksom. Shots fired :)

Gjelder dette meg? Lærere har komprimert arbeidsår og arbeidsuker på 43,5 timer og oppover. 

Ellers enig i at i min jobb har jeg lite fysisk risiko (og en skrekkelig givende jobb), men jeg har også snart 8 år med høyere utdanning. 

Uansett lite bonus på oss i det offentlige, som er forståelige, men med bonuser på 200 000 (og hos Equinor bonus på 7-10% og julegaver på 10 000) er det tydelig at det er fest i industrien her i området :)

(Har btw jobbet i oljeserviceselskap tidligere i tillegg) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...