Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Får du 100 kroner mer i lønn så øker kostnad for arbeidsgiveravgift, koster varen 10 kr mer så blir det mer mva. Punktum.

Men satsene er de samme, i %.

Ah sånn ja. Sånn sett stemmer det jo. Men det er ingen vits å snakke om, butikkene øker marginene sine, transportører øker marginene sine, produsenter øker marginene sine osv. det er jo dyrtid, må legge på mest mulig.

mens forbrukeren får mindre og mindre marginer på sin inntekt vs utgifter…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ah sånn ja. Sånn sett stemmer det jo. Men det er ingen vits å snakke om, butikkene øker marginene sine, transportører øker marginene sine, produsenter øker marginene sine osv. det er jo dyrtid, må legge på mest mulig.

mens forbrukeren får mindre og mindre marginer på sin inntekt vs utgifter…

Nettopp det som har skjedd i siste 2-3 årene. I tillegg har flere råvarer økt en del(importvarer)

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Nettopp det som har skjedd i siste 2-3 årene. I tillegg har flere råvarer økt en del(importvarer)

Igjen falsk økning, prisen har kommet ned for strøm og gass etc. De gjør bare som resten og presser opp marginene.

såklart er dette veldig bastant, men generelt sett er det dette som skjer. Folk har mindset at alt skal være dyrt, da blir det utnyttet

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Nå overdriver du sterkt, totalprisen er ned de siste årene år for år

Nei, ser det hver mnd i mine regninger, 2 år siden kostet strøm 2/3 deler, nå er ca.2/3 deler nettleie. Betaler mer nå enn 2 år siden.

Men nå snakker vi om bedrifter, ikke privat forbruk. Disse får ikke strømstøtte noe som øker driftskostnader mye. Kjølerommene og disker på lagring og matbutikker..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Nei, ser det hver mnd i mine regninger, 2 år siden kostet strøm 2/3 deler, nå er ca.2/3 deler nettleie. Betaler mer nå enn 2 år siden.

Men nå snakker vi om bedrifter, ikke privat forbruk. Disse får ikke strømstøtte noe som øker driftskostnader mye. Kjølerommene og disker på lagring og matbutikker..

Nå tror jeg du roter FÆLT her og baserer deg på synsing.

sjekket selv nå, desember 22 betalte jeg 71 øre pr kWh i nettleie, sist måned 77….

da har jeg såklart ikke tatt med strømstøtte da 22 hadde blitt 0 kroner og sist måned ca halvparten.

så kanskje det er du som er lurt av strømstøtten og tenker at nettleie var gratis i 22??

Lenke til kommentar

Vi har ikke samme tariffer ang. nettleie, her er det dyrt. I grunn altfor dyrt for 2-5 kWh tariff. Ser at noen plasser er det 40% billigere. Og billigere 5-10kWh tariff. 0-2 kWh klarer jeg ikke.

Men nå snakker vi om bedrifter, ikke privat forbruk. Disse får ikke strømstøtte noe som øker driftskostnader mye.

Tilbake til topic..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Nå tror jeg du roter FÆLT her og baserer deg på synsing.

Nei, det er du som roter, vi har variable fast pris på konsesjonskraft her. Altså kraft fra lokale kraftverk og som ikke kan selges utenfor kommunegrenser.

Nå kan du pelle deg tilbake til Teslatråden der du vet mer om el-biler..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Vi har ikke samme tariffer ang. nettleie, her er det dyrt. I grunn altfor dyrt for 2-5 kWh tariff. Ser at noen plasser er det 40% billigere. Og billigere 5-10kWh tariff. 0-2 kWh klarer jeg ikke.

Men nå snakker vi om bedrifter, ikke privat forbruk. Disse får ikke strømstøtte noe som øker driftskostnader mye.

Tilbake til topic..

Haha fant ut at du bommet ja 🤣 

aldri om du klarer til å vise til en regning med 2-3x økt nettleie om en fjerner støtten.

og nei, bedriftene har ikke fått det heller…

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Nei, det er du som roter, vi har variable fast pris på konsesjonskraft her. Altså kraft fra lokale kraftverk og som ikke kan selges utenfor kommunegrenser.

Nå kan du pelle deg tilbake til Teslatråden der du vet mer om el-biler..

Vi snakket om nettleie… pell deg vekk selv gamle far

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Haha fant ut at du bommet ja 🤣 

aldri om du klarer til å vise til en regning med 2-3x økt nettleie om en fjerner støtten.

og nei, bedriftene har ikke fått det heller…

XXXXXX Kraftlag AS justerer prisen frå 50 øre/kWh til 39 øre/kWh inkludert mva. for nærings-, hushaldings og fritidskundar frå og med 28. august 2024.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

XXXXXX Kraftlag AS justerer prisen frå 50 øre/kWh til 39 øre/kWh inkludert mva. for nærings-, hushaldings og fritidskundar frå og med 28. august 2024.

Altså 22% rabatt der altså, blir jo bedre å bedre dette..

slutt å overdriv så mye nå og diskuter saklig. På det personlige nivå bør du lære deg å innse nederlag også, vi tar alle feil..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Altså 22% rabatt der altså, blir jo bedre å bedre dette..

slutt å overdriv så mye nå og diskuter saklig. På det personlige nivå bør du lære deg å innse nederlag også, vi tar alle feil..

Hvem får/har fått 39 øre kWh variabel fastpris med avgifter i Norge? Vet bare en kommune som har vært litt billigere.

Lenke til kommentar

En vanlig måned er typisk 300 kroner i strøm, 500 i nettleie. Litt over 1 krone per kwh, og da er strømmen typisk 30-40 øre/kwh. For ca 4-5 år siden når de innførte effekttariff kostet det 120 kroner per måned for 2-5. Nå er den samme prisen 245. Og per kwh har også steget kraftig. Det spiller nesten ikke rolle om man sparer særlig mye strøm, da øker de bare nettleia for å ta igjen det tapte. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

En vanlig måned er typisk 300 kroner i strøm, 500 i nettleie. Litt over 1 krone per kwh, og da er strømmen typisk 30-40 øre/kwh. For ca 4-5 år siden når de innførte effekttariff kostet det 120 kroner per måned for 2-5. Nå er den samme prisen 245. Og per kwh har også steget kraftig. Det spiller nesten ikke rolle om man sparer særlig mye strøm, da øker de bare nettleia for å ta igjen det tapte. 

Tror dere bør begynne å se på gamle faktura. Jo, strømpris inkludert nettleie har gått drastisk ned de siste årene. Nevnte faktura fra desember 22 hadde hele 3500 i strømstøtte… totalpris den måneden var sannsynligvis langt over 5000.

det siste året ligger jeg på 1690 i snitt med nettleie. 

strøm er ikke dyrt lengre, selv om det er noe dyrere enn pre covid times. Men en snakker 100 lapper for folk flest. Noe vi har fått igjen og vell som det med skatteletter og økt lønn/trygder

Lenke til kommentar

Det har gått ned fra ekstremåret 2022, stemmer sikkert. Har det generelt gått ned, særlig nettleie, nei, ikke for de aller fleste. Det er vel du som er opptatt av å kalle dette "cherrypicking" for å påpeke at du har rett, når du drar frem et veldig spesielt år. Bor heller ikke en region med ekstreme priser til vanlig. Likevel er nettleie langt høyere på bare noen år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Det har gått ned fra ekstremåret 2022, stemmer sikkert. Har det generelt gått ned, særlig nettleie, nei, ikke for de aller fleste. Det er vel du som er opptatt av å kalle dette "cherrypicking" for å påpeke at du har rett, når du drar frem et veldig spesielt år. Bor heller ikke en region med ekstreme priser til vanlig. Likevel er nettleie langt høyere på bare noen år. 

Som jeg viste til tidligere har min nettleie gått opp 8% fra desember 22(siste jeg klarte å finne) til sist måned. Dette er langt mindre enn inflasjonen etc.

ja som sagt er det noe økt kostnad for strøm siden før covid, men vi har også hatt god lønnsvekst og god reduksjon i inntektsskatt f.eks. Det absolutt største problemet til folk er jo renter, har en lån og gjerne tok og beregnet det på null rente så blir det tøft i dag. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Som jeg viste til tidligere har min nettleie

Strømnettet i Norge består av ca 80 nettselskaper som har ansvar for å frakte strømmen fra kraftverkene til forbrukerne. 

Og alle har sin egne prispolicer og tariffer, alt ettersom areal, periferi og kundegrunnlag. Nå må du gi deg med tullet ditt.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Strømnettet i Norge består av ca 80 nettselskaper som har ansvar for å frakte strømmen fra kraftverkene til forbrukerne. 

Og alle har sin egne prispolicer og tariffer, alt ettersom areal, periferi og kundegrunnlag. Nå må du gi deg med tullet ditt.

Jeg? Jeg er jo den eneste som har kommet med tall for å backe opp mine påstander. Du mener din nettleie har økt 2-3x uten å kunne vise til noe som helst.

som vanlig er det ekstrem overdrivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...