Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Jarmo said:

Du må nok summere alle kostander, lønn til alle i hele verdikjeden+ økt arbeidsgiveravgift, økte varekostnader + økt mva, toll, osv. osv. 

Fra bonden/import/produksjon/lagring/distribusjon til butikker øker mva for hvert ledd. Kunden betaler for alt til slutt. 

ps. jeg har selv jobbet i alle ledd, bl.a for Bama osv.

Tror du blander mva med omsetningsavgiften som ble avviklet i 1970. Mva er flat i 3 kategorier og betales alltid kun av siste kjøper/ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg? Jeg er jo den eneste som har kommet med tall for å backe opp mine påstander. Du mener din nettleie har økt 2-3x uten å kunne vise til noe som helst.

som vanlig er det ekstrem overdrivelse.

Sitat

Ja, men jeg betaler 2-3 ganger mer for nettleie nå.

Dette sa jeg. Og når strømprisen går ned og nettleien opp så skjer dette der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 minutter siden):

Tror du blander mva med omsetningsavgiften som ble avviklet i 1970. Mva er flat i 3 kategorier og betales alltid kun av siste kjøper/ledd.

Nei, jeg kjøper en ting til 100 kroner + mva, jeg betaler 125 kroner.(mat har 15%) Jeg selger tingen videre men må tjene noen kroner på handelen, la oss si 30,- kroner. Da blir prisen til neste mann 130,- pluss mva. Siden bedrifter har både inngående og utgående mva så får jeg tilbake differansen. Men prisen til varen har økt til neste ledd. Staten tar mellomlegg, i hvert og alle ledd, helt til kunden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Når ikke denne virker så får det være...

Resonna teskje

Herregud du er den værste roeren jeg har sett i hele mitt liv og kommer nå til å leve godt i ignore listen da du bare er ett eldgammelt troll.

det du sa var at nettleien nå var 2~3x og at en måtte se på total kostnaden når strømprisen kommer ned. Så prøver du å snu det til at strømprisen er så lav at du må betaler 2~3x i nettleie ift strømpris som da bryter med at total kostnaden har gått opp.

199% håpløst, håper ikke barnebarna leser..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 timer siden):

Du må nok summere alle kostander, lønn til alle i hele verdikjeden+ økt arbeidsgiveravgift, økte varekostnader + økt mva, toll, osv. osv. 

Fra bonden/import/produksjon/lagring/distribusjon til butikker øker mva for hvert ledd. Kunden betaler for alt til slutt. 

ps. jeg har selv jobbet i alle ledd, bl.a for Bama osv.

Og dette er ekstra ille akkurat for matvarekjeden enn alle andre næringer? Og ekstra ille akkurat i Norge? Nei du

Salvesen. skrev (6 timer siden):

Strømpris er bare tull, har gått nedover i 3 år. 

Akkurat, det var poenget mitt

Jarmo skrev (6 timer siden):

Får du 100 kroner mer i lønn så øker kostnad for arbeidsgiveravgift, koster varen 10 kr mer så blir det mer mva. Punktum.

Men satsene er de samme, i %.

Og dette er spesielt akkurat for matvarekndustrien? Nei. Tror du er farget av et slags ønske om å renvaske egen næring 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Og dette er spesielt akkurat for matvarekndustrien? Nei. Tror du er farget av et slags ønske om å renvaske egen næring 

Dine ord, dette gjelder absolutt alle næringer og bedrifter i Norge. Vil du ha en teskei også?

Lenke til kommentar

5 kroner generelt tillegg. Hvis man har 300 i timen, trolig relativt vanlig, blir dette en økning på hele

1.66 %

Ganske langt unna det påståtte 4.4 % RAMME som de elsker å kalle det. Det står at NHO-leder Almlid er fornøyd og det bør han jammen være. Dette er et aldri så lite ran av norske arbeidere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

5 kroner generelt tillegg. Hvis man har 300 i timen, trolig relativt vanlig, blir dette en økning på hele

1.66 %

Ganske langt unna det påståtte 4.4 % RAMME som de elsker å kalle det. Det står at NHO-leder Almlid er fornøyd og det bør han jammen være. Dette er et aldri så lite ran av norske arbeidere. 

Det er mange firma som legger seg på % som ikke har tariff. Evt litt over eller under avhengig av diverse ting. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Ligger an til å bli en liten lønnsfest slik det ligger an nå! Forhåpentligvis blir satsen en realitet for folk flest!

+en langt større prisøkning som spiser opp alt dette i en jafs. En evig runddans.

OC-Freak skrev (11 timer siden):

Pessimisten i meg sier at ved årets utgang har prisveksten oversteget lønnsveksten uansett.

For egen del har jeg fått trangere økonomi de siste 3-4 årene i hvert fall.

"Folk får bedre råd i år"....

har vært mantraet til Støre vært hvert år siden...2022 var det vel?

Jarmo skrev (4 timer siden):

Økning på 3900 kroner mer i året som er.....

325 kroner mer i MÅNEDEN....:dontgetit:

....FØR SKATT selvfølgelig.

Fantastisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

+en langt større prisøkning som spiser opp alt dette i en jafs. En evig runddans.

"Folk får bedre råd i år"....

har vært mantraet til Støre vært hvert år siden...2022 var det vel?

Fantastisk.

Nei i snitt kommer vi garantert til å få en god økning som sist år. Men klart, det er alltid noen som blir rundlurt.

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

og du nevner kun ekstra tillegget… det er over tusenlappen totalt. Og sånn er det når en baserer det på prosent. De med lite får lite.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Fantastisk.

Dei 324 kronene kjem i tillegg til 812,50 kronene som ein får ved at timelønna auker med minst 5 kr. 
Dei som jobbar i dei 25 utvalgte områdene som har lågast lønn får i år ei auking i årsløna på 13 650 kr.
I tillegg kan det være noko meir å hente sidan det også er avtalt at disse 25 bransjane skal gjennomføre lokale forhandlingar.
Det er også valgt ut 5 avtaleområder som ikkje får forhandle lokalt, dei får det doble, 4 kr ekstra per time og ender opp på ei total lønnsauking på 17 550 kr, eller 1462,50 kr i måneden.

Det har ikkje komt ut så mykje detaljar endå, men tradisjonelt sett så blir det også litt av pengane satt av til å løfte ulempetillegg som kvelds, natt og helgetillegg. Fleire av dei 25 utvalgte bransjane vil typisk ha arbeidstid der dei med stor stilling har rett på nattillegg, slik som trykkeritilsette, resturanttilsette, taxisjåførar, og trafikkdirigentar jobbar typisk om natta og vil også nyte godt av enventuell auking av nattsatsane.

Dei største taparane i frontfagsoppgjeret er tilsette i lavtlønte yrker som i tillegg blir hindra frå å tene noko ekstra ved å innehente ulempetillegg. Sitter du fast i ei dagtidsstilling der du aldri får jobbe overtid eller på andre tidspunkt, så er det berre minstelønna du har av lønn. I tillegg vil du måtte forvente å få mindre enn dei 4,4% som partane har blitt einige om i gjennomsnitt sidan dei prioriterte gruppene får meir enn sin del av kaka og då er det eit mindre kakestykke igjen til dei tilsette som ikkje har blitt prioritert.
Sjølv om det absolutt ikkje er ein fordel å måtte jobbe om kvelden, så er  det kjærkomne pengar å få seg nokre kveldsskift, litt overtidsbetalt, og likande når lønna i utgangspunktet er låg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...