Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (Akkurat nå):

Det har gått opp det siste året, både for norgesgruppen og rema, så selv om prisøkningen I 2023 kunne forklare, så kan ikke økningen i 2024 gjøre det. Virke forsøker uansett å sette kjedene i best mulig lys...  

Vi får se hva neste år bringer med seg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

574000 er meget bra lønn?

Har jeg sakt det? At jeg ikke har råd til noen ting?

Poenget

Hva som er bra lønn er jo veldig relativt. For mitt forbruk er det ikke det.

Og ja, du sa det på sist side så ser ikke ut som det passer ditt forbruk heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Jeg sa at jeg har bra lønn? Få ned forbruket så klare du deg også på mindre?

PS: Fikk 7644 + på skatten. Lånet er nå ca 560000😄

Nei du skrev: 

Sitat

Har ikke råd til noe lenger.

Mulig jeg missforstår og du refererer til noen andre enn deg selv? 

Jeg bygger hus, så forbruket er på vei opp. Men godt innenfor mitt budsjett :)

Planlagt baksmell her, så slipper en noen hundrelapper i skatt :)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Nei du skrev: 

Mulig jeg missforstår og du refererer til noen andre enn deg selv? 

Jeg bygger hus, så forbruket er på vei opp. Men godt innenfor mitt budsjett :)

Planlagt baksmell her, så slipper en noen hundrelapper i skatt :)

Har ikke råd til noe lenger.

Hvor har jeg skrevet det?

Vis meg det ?

Lenke til kommentar

Paradokset med arbeid er at hvis man ikke går i arbeidsfella trenger man ikke betale dyrt for å kjempe om de for få boligene i det området det finnes arbeid. Ikke trenger man å betale for bilen og ikke trenger man å bruke tid til å komme seg til og fra jobb.

Så får man problem nr 2. At man begynner å sammenligne seg med de andre. Forsøke å holde tritt med resten.

En dag tar man seg i å bruke tiden på noe man egentlig ikke bryr seg om og pengene på ting man ikke trenger.

Det er en misserabel livsførsel i rotteracet og det leder ingen steder. I rotteracet har man oppgraderingsfella. De pengene som ikke går til å leve, brukes til å oppgradere det ene og det andre og datten, selv om man allerede har noe som funker.

I mitt miljø kjøper folk i disse tider skjermkort til 30–40k. Disse er relativt vanskelig å få has på, derfor er det ekstra stas å få brukt opp de kronene. Skjermkort de knapt har tid til å bruke og heller ikke skal bruke til noe nyttig. De kjøper de nye kortene hver gang omtrent som programmerte roboter uten selvstendige tanker og handlinger.

Noe som er enda mer utrbredt er å betale 15k og oppover for ny mobiltelefon. Ikke når man trenger en, men hver gang det kommer ny modell. Tenk så flaut å være den siste i klassen eller på jobben til å oppgradere tiil den nye modellen, eller skammen om man velger av de rimeligere merkene.

Jeg mener at alle bør spørre seg om de hadde stått opp og gjort de de gjør om dagene hvis de ikke fikk betalt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Paradokset med arbeid er at hvis man ikke går i arbeidsfella trenger man ikke betale dyrt for å kjempe om de for få boligene i det området det finnes arbeid. Ikke trenger man å betale for bilen og ikke trenger man å bruke tid til å komme seg til og fra jobb.

Så får man problem nr 2. At man begynner å sammenligne seg med de andre. Forsøke å holde tritt med resten.

En dag tar man seg i å bruke tiden på noe man egentlig ikke bryr seg om og pengene på ting man ikke trenger.

Det er en misserabel livsførsel i rotteracet og det leder ingen steder. I rotteracet har man oppgraderingsfella. De pengene som ikke går til å leve, brukes til å oppgradere det ene og det andre og datten, selv om man allerede har noe som funker.

I mitt miljø kjøper folk i disse tider skjermkort til 30–40k. Disse er relativt vanskelig å få has på, derfor er det ekstra stas å få brukt opp de kronene. Skjermkort de knapt har tid til å bruke og heller ikke skal bruke til noe nyttig. De kjøper de nye kortene hver gang omtrent som programmerte roboter uten selvstendige tanker og handlinger.

Noe som er enda mer utrbredt er å betale 15k og oppover for ny mobiltelefon. Ikke når man trenger en, men hver gang det kommer ny modell. Tenk så flaut å være den siste i klassen eller på jobben til å oppgradere tiil den nye modellen, eller skammen om man velger av de rimeligere merkene.

Jeg mener at alle bør spørre seg om de hadde stått opp og gjort de de gjør om dagene hvis de ikke fikk betalt.

Viktig spørsmål du stiller der. Fattigdom er relativt. Jeg vet ikke om selvpåført "dårlig råd" til tross for god inntekt grunnet at man har svømt i luksusfellen kan betraktes som "fattigdom". Jeg noterer meg at det selvfølgelig er voksende køer hos Fattighuset, Røde Kors og Frelsesarmeen og de fleste er helt klart genuine tilfeller. Men så er det de vi leser om i media hvor det åpenbart er ting som skurrer og hvor man fort skjønner at det er unødvendig luksusforbruk og dårlige prioriteringer som ligger bak. De fleste som stiller seg i disse køene har stolthet og ville aldri utlevert seg selv, livet sitt og familien til en tabloid nyhetsreportasje.

Lenke til kommentar

Illusjonen om at man må bo i en attraktiv by, eller i alle fall i en by, jobbe seg oppover så man kan bo på riktig adresse og kjøpe de rette tingene (klær, vesker, telefoner, biler, osv). I filmens- og TV-serienes verden er dette gjerne New York, LA, London, Paris, osv. Paris er for eksempel den sjuende dyreste byen å bo i.

I Norge har vi besettelsen av at "alle skal bo i Oslo". De fleste av mine kusiner og fettere har flyttet til Oslo eller Trondheim.

Det er i byene hvor ting skjer.Hvor man kan gå ut for å spise, mingle med folk, samtidig som pengene får vinger til å fly med. En evig sirkel av arbeid og forbruk.

Med fremskrittene siste 50 år burde folk jobbe mindre. I stedet jobber vi mer og sløser mer. Åttetimers arbeidsdag er ikke fordi man bør jobbe 40 timer i uka. Det er fordi at 8 timer er det meste en arbeidsgiver kan ha nytte av at en arbeider jobber før prestasjonene synker til et nivå som ikke er lønnsomt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-og-tyrkia-pa-topp-ekstreme-prisokninger-pa-mat/s/5-95-2359483

Når det er de billigste produktene som stiger mest stiger det jo mer enn generelt for de som har minst, og det stiger mest i Europa hos oss, sammen med høyinflasjonslandet Tyrkia. 

Dette kan ikke forklares med Strømpriser, transport eller økte inntekter hos bøndene. 

Vi ser faktisk dagligvarekjedene ruinere norske innbyggere med så høye priser at ikke renta settes ned

Dette MÅ kompenseres i lønnsoppgjøret 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-og-tyrkia-pa-topp-ekstreme-prisokninger-pa-mat/s/5-95-2359483

Når det er de billigste produktene som stiger mest stiger det jo mer enn generelt for de som har minst, og det stiger mest i Europa hos oss, sammen med høyinflasjonslandet Tyrkia. 

Dette kan ikke forklares med Strømpriser, transport eller økte inntekter hos bøndene. 

Vi ser faktisk dagligvarekjedene ruinere norske innbyggere med så høye priser at ikke renta settes ned

Ja til mere grensehandel 😀 jøsses nå sa de jaggu på radio at matprisene øker 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (47 minutter siden):

Du må nok summere alle kostander, lønn til alle i hele verdikjeden+ økt arbeidsgiveravgift, økte varekostnader + økt mva, toll, osv. osv. 

Fra bonden/import/produksjon/lagring/distribusjon til butikker øker mva for hvert ledd. Kunden betaler for alt til slutt. 

ps. jeg har selv jobbet i alle ledd, bl.a for Bama osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Strømpris er bare tull, har gått nedover i 3 år. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (25 minutter siden):

Du må nok summere alle kostander, lønn til alle i hele verdikjeden+ økt arbeidsgiveravgift, økte varekostnader + økt mva, toll, osv. osv. 

Fra bonden/import/produksjon/lagring/distribusjon til butikker øker mva for hvert ledd. Kunden betaler for alt til slutt. 

ps. jeg har selv jobbet i alle ledd, bl.a for Bama osv.

Nå har jo verken arbeidsgiveravgift eller mva økt…

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Nå har jo verken arbeidsgiveravgift eller mva økt…

Får du 100 kroner mer i lønn så øker kostnad for arbeidsgiveravgift, koster varen 10 kr mer så blir det mer mva. Punktum.

Men satsene er de samme, i %.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...