Gå til innhold

Så er vel lønns- og prisspiralen i gang...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Var det virkelig noen som forventet nedgang? Bare gla den ikke gikk opp...

Virker som folk tror vi skal tilbake til 0 rente ila året, det er utopisk. 

Forventet ikke nedgang denne gangen heller, ikke etter de siste inflasjonstallene.

Men greit å få det bekrefta. Stikker snart til EU, da er det fint med en styrket krone 😄

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (28 minutter siden):

Hvor mange prosent føler dere at dere må ha i lønnsoppgjøret for at det skal være OK? Hvor mange prosent for at du skal være godt fornøyd?

Tar det jeg får jeg, klager aldri 😄 Jeg er mer opptatt av hvordan det går totalt rundt for samfunnet.

Så latterlig at LO blander seg inn i rentepolitikken nå... 😵

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xmE52p/har-faatt-nok-av-dyrtid-paa-tide-aa-se-paa-mandatet-til-norges-bank?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Edit: LO har selv mye skyld i inflasjonen med deres krav på krav på krav - men det er sikkert lettere å peke på andre for å ta bort fokuset fra seg selv 🙄

Endret av leticia
edit
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Tar det jeg får jeg, klager aldri 😄 Jeg er mer opptatt av hvordan det går totalt rundt for samfunnet.

Så latterlig at LO blander seg inn i rentepolitikken nå... 😵

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xmE52p/har-faatt-nok-av-dyrtid-paa-tide-aa-se-paa-mandatet-til-norges-bank?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ja, merkelig. LO har ingen mandat der heller..

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/15/2025 at 8:41 AM, Imaginacíon said:

Næringslivet i Norge går godt, da er det ingen grunn til at ikke lønnsoppgjøret også skal være godt.

Jepp, hørt det siden jeg begynte som sveiser i 85. Er uføre nå, men jobber litt(ca 48%)

Men du glemmer en ting, lo startet dette?

10% opp for lo , så skal alle andre ha/kreve det samme?

Hvem betaler det? Jepp du og jeg?

Burde vært prisstopp og lønns stopp?

Kjøpte min krypinn i92(119) ca 1800 i kommunale avgifter. Nå 1147 per md.

Skal du og jeg ha høyere lønn, samme skal de andre ha.

Håper du skjønner poenget mitt?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Ja, de setter med prisene i en krig, og tar det igjen på marginene resten av året. Dette kan de Nettopp fordi konkurransen er for svak

Link gjerne, tror kanskje jeg så det 

https://www.nrk.no/norge/hopp-i-matprisene_-kiwi-eier-tjente-4_88-milliarder-i-fjor-1.17344674

Samtidig økte resultatmarginen til 3,3 prosent i 2024. Det er opp fra 3,1 prosent i 2023, ifølge årsrapporten.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole forklarer hva det betyr:

– Norgesgruppen tjener 3–4 kroner for hver hundrelapp vi legger igjen i butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjetil Lura said:

Jepp, hørt det siden jeg begynte som sveiser i 85. Er uføre nå, men jobber litt(ca 48%)

Men du glemmer en ting, lo startet dette?

10% opp for lo , så skal alle andre ha/kreve det samme?

Hvem betaler det? Jepp du og jeg?

Burde vært prisstopp og lønns stopp?

Kjøpte min krypinn i92(119) ca 1800 i kommunale avgifter. Nå 1147 per md.

Skal du og jeg ha høyere lønn, samme skal de andre ha.

Håper du skjønner poenget mitt?

Når næringslivet går godt skal vi ha del i verdiskapingen. Ser ikke noe problem med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (10 minutter siden):

Du burde se det? AS norge er problemet(jeg kaller as norge som onkel skrue) Sparer seg til fant.

Har ikke råd til noe lenger.

Så du har ikke råd til noen ting men ønsker ikke mer lønn... Altså er det mulig?

Inflasjonen er fra pengebruken under covid. Dette stemmer stort sett for hele verden i varierende grad. 

Siden den gang har en prøvd å få inflasjonen ned, og vi nærmer oss. 

Å gi mer penger til aksje eiere og bedriftseiere er ikke løsningen på problemet... Men klart en må ha moderasjon der også, men det er andre områder å ta tak i... Krig og sinnsyke verdensledere påvirker langt mer enn at Mona får 0,1% reallønnsvekst og at bedriftseieren i Sveits får noen millioner mindre...

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/hopp-i-matprisene_-kiwi-eier-tjente-4_88-milliarder-i-fjor-1.17344674

Samtidig økte resultatmarginen til 3,3 prosent i 2024. Det er opp fra 3,1 prosent i 2023, ifølge årsrapporten.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole forklarer hva det betyr:

– Norgesgruppen tjener 3–4 kroner for hver hundrelapp vi legger igjen i butikken.

Det er åpenbart nok til å bli superrik 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Ja det er råttent, at de i en tid der folk sliter med å holde mat på bordet så øker de marginene sine. I tillegg oppholder de seg plasser for å redusere skatt og andre bidrag til samfunnet.

Og på toppen av alt får de ros av whiteknights som sannsynligvis sliter selv.

Helt absurd å se på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (48 minutter siden):

Jupp, helt enorme mengder av mat som selges pr år.(volum)

Men ikke alt som kommer fra matsalg, kapitalinntekter, leie/salg av eiendommer, aksjehandel, inntekter utenfor Norge osv.

Bl.a. Solgte Orkla(Hagen) hele kraftproduksjon for ca. 6 milliarder i år. https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/24/8233742/orkla-selger-vannkraftportefolje-for-6-1-milliarder

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 timer siden):

Det jeg stusser på er hvorfor Norge må ha høyere rente enn mange andre land med like høy levestandard. Renten i Norge må kanskje enda høyere for å få ned inflasjonen. Matvareprisene fortsetter å stige, både pga rent grådighet men også pga feil politikk.

Til sammenligning ligger styringsrenten i Sveits på 0.25%. Inflasjonen der nede er på 0.4%. Sveits har en politikk som balanserer godt næringsliv opp mot høy levestandard for alle. I Norge er vi mer opptatt av å bekjempe rikdom enn å bekjempe fattigdom.

Det er store forskjeller mellom Sveits og Norge og nøkkelordet er naturressurser som olje, energi og fisk
Dette er sektorer som driver priser og lønninger oppover for de som danser rundt disse gullkalvene mens de andre sektorene sliter.
Disse store forskjellene skaper en vanskelig spagat for de som skal fastsette rentenivået.
Når staten håver inn, vokser også budsjettene tilsvarende og dette er igjen inflasjonsdrivende.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Jarmo said:

- Drivstoffkostnader/drift av/for transport har økt, fra bonden til butikker, i alle ledd.

Denne unnskyldningen hører man ofte, men hvordan kan det da ha seg at Norske varer da er billigere i utlandet enn i Norge?

Selv med fly frakt til Asia er Norske produkter billigere enn her hjemme.

Også Norske produkter er billigere i Sverige og andre steder i Europa 

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (25 minutter siden):

Denne unnskyldningen hører man ofte, men hvordan kan det da ha seg at Norske varer da er billigere i utlandet enn i Norge?

Selv med fly frakt til Asia er Norske produkter billigere enn her hjemme.

Også Norske produkter er billigere i Sverige og andre steder i Europa 

https://www.tungt.no/article/view/1076650/sa_mye_okte_kostnadene_for_lastebiltransport_i_2023

kvartal 2024. Nærtransport hadde størst økning med 2,4 prosent, mens langtransport økte minst med 0,9 prosent. For varebil økte kapitalkostnadene med 3,8 prosent. De fire siste kvartalene steg kapitalkostnadene for lastebil med 8,8 prosent og for varebil med 9,3 prosent.24. apr. 2024

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Det har gått opp det siste året, både for norgesgruppen og rema, så selv om prisøkningen I 2023 kunne forklare, så kan ikke økningen i 2024 gjøre det. Virke forsøker uansett å sette kjedene i best mulig lys...  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...