Salvesen. Skrevet tirsdag kl 09:53 Del Skrevet tirsdag kl 09:53 FrihetensRegn skrev (12 timer siden): Hvilke da, som Finland, som har et statsbudsjett på under halvparten av det vi har i Norge, eller Sveits, som har et statsbudsjett som er ca. 65% lavere enn Norges statsbudsjett? (målt per innbygger). Dette er land som går ganske bra der innbyggerne er fornøyde. I Norge er det derimot en enorm sløsing og mangel på respekt for folks skattepenger. Vi kan redusere offentlig forbruk og ansatte i stor skala og beholde mer av pengene våre. Det vil gi mer kjøpekraft, mindre inflasjon og økt produktivitet. Å bare fortsette å øke lønningene er ikke holdbart i lengden og skader økonomien. Men alt er mulig med olje og gass. At vi kan spare penger og være mer effektive er jeg helt enig i. Men jeg ønsker ikke å kutte i noen tjenester, tvert i mot bør vi gjøre tjenestene bedre. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet tirsdag kl 18:12 Del Skrevet tirsdag kl 18:12 rabler skrev (18 timer siden): Det er rett og slett en løgn at det er en enorm sløsing i offentlig sektor i Norge. Da deler ikke du og jeg samme oppfatning hva angår sløsing. Jeg mener for eksempel at alle pengene brukt på elektrifisering av norsk sokkel, som ikke har noen reell påvirkning på klima, er sløsing. Så har man en haug med andre eksempler, som milliardbeløp til privat sektor bare fordi de driver med noe staten liker, som batterifabrikker, til tross for at det er liten sjanse for suksess, eller på lokalt nivå, der det i kommuner og fylkeskommuner brukes penger på alt mulig unyttig tull. Vi har så uendelig mange offentlige instanser som kommuner, fylkeskommuner, departement, etater, direktorat, institutt etc på alle nivå der minst halvparten fint kunne legges ned og landet hadde fungert minst like bra. Ironisk nok greier politikerne allikevel å gjøre folk forbanna ved nedleggelser av skoler og andre tilbud, spesielt i distriktene. 2 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet tirsdag kl 18:14 Del Skrevet tirsdag kl 18:14 Salvesen. skrev (8 timer siden): At vi kan spare penger og være mer effektive er jeg helt enig i. Men jeg ønsker ikke å kutte i noen tjenester, tvert i mot bør vi gjøre tjenestene bedre. Men prioritere må man, og da vil jeg heller at vi legger ned eller slanker noen offentlige instanser slik at man kan bruke pengene der folk faktisk trenger det, som skoler, sykehus, vei og eldreomsorg. Eller man kan slutte med stormannsgalskapen som det nye regjeringsbygget til flere titalls milliarder kroner som er helt unødvendig. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 18:29 Del Skrevet tirsdag kl 18:29 FrihetensRegn skrev (14 minutter siden): Men prioritere må man, og da vil jeg heller at vi legger ned eller slanker noen offentlige instanser slik at man kan bruke pengene der folk faktisk trenger det, som skoler, sykehus, vei og eldreomsorg. Eller man kan slutte med stormannsgalskapen som det nye regjeringsbygget til flere titalls milliarder kroner som er helt unødvendig. Du er klar over at dette bygget kommer til å brødfø mange personer i samfunnet vårt, sant? Opplever at du har sterke meninger, men kanskje ikke alltid gjennomtenkt og basert på følelser? 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 19:13 Del Skrevet tirsdag kl 19:13 Tussi skrev (På 16.3.2025 den 18.59): Og la meg ta et eksempel, en kveld i en helg var jeg ansvarlig sykepleier alene for 85 pasienter på to ulike sykehjem 10 min gange fra hverandre. Det hadde blitt TL hvis noe slikt på noe som helst vis ble ymtet frempå i en streik,. Selv om vi aldri ville være så uforsvarlige Synes det er merkelig at dere ikke har krav til bemanning. Har det de fleste steder jeg har jobbet. Du må ha x antall folk for at ting skal være i drift. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet tirsdag kl 19:49 Del Skrevet tirsdag kl 19:49 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): FrihetensRegn skrev (1 time siden): Du er klar over at dette bygget kommer til å brødfø mange personer i samfunnet vårt, sant? Du mener seriøst at et regjeringsbygg til det som nærmer seg 60 milliarder kroner er bra fordi noen kommer til å jobbe med det i en begrenset periode mens det bygges? Om det er slik du tenker økonomi, så kan vi jo bygge et nytt regjeringsbygg for 500 mrd kroner, rive det igjen om ti år og bygge et nytt til 1 000 mrd. Eller ansette 10 000 nye byråkrater og papirflyttere bare for at det ser bra ut på papiret. Det er som å kaste en sten gjennom en rute og se på hærverket som bra for økonomien, for vindusmesteren får seg et jobboppdrag. Dette kalles for broken window fallacy og er faktisk skadelig for økonomien. Nei, det er totalt bortkastede penger og man trenger ikke et nytt regjeringsbygg i det hele tatt. Dette er penger som kunne gått til å bygge flere skoler, bedre veier eller gi bedre eldreomsorg, eller gi store skattekutt for alle, eventuelt slanket kraftig prisene på bompenger, nettleie på strøm eller kommunale avgifter. Om du har valget: betale skatt for at en unødvendig byråkrat skal ha en jobb som ikke trenger å eksistere for 800 000 kr i året, eller betale skatt for at ungene dine får litt bedre skole å gå på eller en litt tryggere skolevei å gå på? Dette handler ikke om følelser, men realiteter for vårt land og vår levestandard. Noen eksempler: skolenedleggelsene i distriktene vs rekordmange ansettelser i Statnett og Statkraft til tross for samme produksjon og konsum av kraft: Kommunale avgifter kommer også til å stige til nye rekorder fordi kommunene, akkurat som staten med nettleie på strøm, har brukt de kommunale avgiftene som melkeku istedenfor å ta de nødvendige investeringene i infrastruktur. Kanskje du tjener så godt at du rett og slett ikke bryr deg om hvor mye det sløses og hvor mye det feilprioriteres, du kan alltids betale for hva det nå enn er du trenger. Men jeg kan love deg at det er mange nordmenn der ute som blir mildt sagt forbannet når de ser at skolen der de bor legges ned, samtidig som det kastes bort milliarder på klima og Ukraina. Endret tirsdag kl 19:51 av FrihetensRegn 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 20:51 Del Skrevet tirsdag kl 20:51 Sjørøver skrev (1 time siden): Synes det er merkelig at dere ikke har krav til bemanning. Har det de fleste steder jeg har jobbet. Du må ha x antall folk for at ting skal være i drift. Det skal alltid være minst en sykepleier på dag og kveld, det var en på hvert sykehjem,.det var helg, fellesferie, og pleieren på det andre sykehjemmet ble syk. Etter mitt syn bør man da beordre noen. Men det er rart at dette er mulig når det ikke er streik, vi hadde aldri gjort et så uforsvarlig uttak, men de sender oss til TL på langt bedre bemanning enn kommunen tilbyr oss i ferien. Jeg sendt mld om uforsvarlig bemanning, men der og da var det bare å hoppe i det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 21:17 Del Skrevet tirsdag kl 21:17 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Du mener seriøst at et regjeringsbygg til det som nærmer seg 60 milliarder kroner er bra fordi noen kommer til å jobbe med det i en begrenset periode mens det bygges? Om det er slik du tenker økonomi, så kan vi jo bygge et nytt regjeringsbygg for 500 mrd kroner, rive det igjen om ti år og bygge et nytt til 1 000 mrd. Eller ansette 10 000 nye byråkrater og papirflyttere bare for at det ser bra ut på papiret. Det er som å kaste en sten gjennom en rute og se på hærverket som bra for økonomien, for vindusmesteren får seg et jobboppdrag. Dette kalles for broken window fallacy og er faktisk skadelig for økonomien. Nei, det er totalt bortkastede penger og man trenger ikke et nytt regjeringsbygg i det hele tatt. Dette er penger som kunne gått til å bygge flere skoler, bedre veier eller gi bedre eldreomsorg, eller gi store skattekutt for alle, eventuelt slanket kraftig prisene på bompenger, nettleie på strøm eller kommunale avgifter. Om du har valget: betale skatt for at en unødvendig byråkrat skal ha en jobb som ikke trenger å eksistere for 800 000 kr i året, eller betale skatt for at ungene dine får litt bedre skole å gå på eller en litt tryggere skolevei å gå på? Dette handler ikke om følelser, men realiteter for vårt land og vår levestandard. Noen eksempler: skolenedleggelsene i distriktene vs rekordmange ansettelser i Statnett og Statkraft til tross for samme produksjon og konsum av kraft: Kommunale avgifter kommer også til å stige til nye rekorder fordi kommunene, akkurat som staten med nettleie på strøm, har brukt de kommunale avgiftene som melkeku istedenfor å ta de nødvendige investeringene i infrastruktur. Kanskje du tjener så godt at du rett og slett ikke bryr deg om hvor mye det sløses og hvor mye det feilprioriteres, du kan alltids betale for hva det nå enn er du trenger. Men jeg kan love deg at det er mange nordmenn der ute som blir mildt sagt forbannet når de ser at skolen der de bor legges ned, samtidig som det kastes bort milliarder på klima og Ukraina. Sorry, blir alt for mange stråmenn til å bruke tid på. Lykke til videre 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 21:53 Del Skrevet tirsdag kl 21:53 32 minutes ago, Salvesen. said: Sorry, blir alt for mange stråmenn til å bruke tid på. Lykke til videre Jeg har ingen argumenter unntatt følelsesbaserte som jeg kritiserte hen for tidligere, så jeg viker unna å svare. Klassiker. +1 til @FrihetensRegn for et solid innlegg. Men ja @FrihetensRegn, svært mange sliter tydeligvis med å forstå at hver (unødvendig) ansatte i/sysselsatte av offentlig sektor er en mindre i privat sektor som tross alt finansierer offentlig sektor. 4 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet onsdag kl 07:39 Del Skrevet onsdag kl 07:39 @FrihetensRegngodt innlegg. Imponerende at du gidder å bruke tid på noen som har så store problemer med å forstå enkel mattematikk. Noen burde ta en titt på de byggene som blir bygd i hovedstaden. Det ene museet bikket en halv millioner kroner per kvadratmeter, det er mye. Det må være noen venner eller familie som tjener grovt på dette. Tussi skrev (10 timer siden): Jeg sendt mld om uforsvarlig bemanning, men der og da var det bare å hoppe i det Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var private som drev sykehjem for kommunen på anbud. Litt andre forhold i det private. 1 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet onsdag kl 07:57 Del Skrevet onsdag kl 07:57 Imaginacíon skrev (På 15.3.2025 den 8.41): Næringslivet i Norge går godt, da er det ingen grunn til at ikke lønnsoppgjøret også skal være godt. Gårsdagens «Debatten» viste oss hvordan forskjellen mellom fattig og rik øker. https://tv.nrk.no/serie/debatten Staten blir stadig feitere, «oljesmurt» industri lever pga oljepengebruk mens småbedrifter, grundervirksomhet og utvikling sliter. EUvennene har ofte plassert seg i de første kategoriene og argumenterer kun fra sitt eget ståsted. Folk flest merker ikke mye til at dyrtiden er over….. 4 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet onsdag kl 08:22 Del Skrevet onsdag kl 08:22 Sjørøver skrev (41 minutter siden): @FrihetensRegngodt innlegg. Imponerende at du gidder å bruke tid på noen som har så store problemer med å forstå enkel mattematikk. Noen burde ta en titt på de byggene som blir bygd i hovedstaden. Det ene museet bikket en halv millioner kroner per kvadratmeter, det er mye. Det må være noen venner eller familie som tjener grovt på dette. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var private som drev sykehjem for kommunen på anbud. Litt andre forhold i det private. Problemet er at dere legger ord i munnen på folk, jeg har aldri sagt at prisingen er rett snarere tvert i mot. Men jeg mener fortsatt at det er viktig med byggeprosjekter utenfor det private og at en tar vare på byene. At det sløses med penger er jeg helt enig i, men jeg mener ikke at en skal droppe rubbel å bit av den grunn. Det trenger ikke være svart hvit. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 09:00 Del Skrevet onsdag kl 09:00 Vokteren skrev (1 time siden): Gårsdagens «Debatten» viste oss hvordan forskjellen mellom fattig og rik øker. https://tv.nrk.no/serie/debatten Staten blir stadig feitere, «oljesmurt» industri lever pga oljepengebruk mens småbedrifter, grundervirksomhet og utvikling sliter. EUvennene har ofte plassert seg i de første kategoriene og argumenterer kun fra sitt eget ståsted. Folk flest merker ikke mye til at dyrtiden er over….. https://www.nettavisen.no/okonomi/rekordmange-konkursrammede-skaper-nav-kaos-ansatte-venter-over-et-ar-pa-lonn/s/5-95-2347977 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet onsdag kl 09:15 Del Skrevet onsdag kl 09:15 herzeleid skrev (På 23.3.2025 den 12.44): kanskje bør vi som mennesker forsøke å heve oss over denne misunnelsen som provoserer sånn. At en toppleder har god lønn går jo ikke ut over oss, ideelt sett tvert imot fordi vi får bedre toppledere, og om hovedargumentet mot er at vi blir misunnelige synes jeg det høres ut som et "oss"-problem. Jeg trenger faktisk forskning for å akseptere at jobben de med flere millioner i lønn ikke kunne vært gjort minst like godt av to personer med relevant utdannelse og noen års relevant arbeidstrening for 750 000 hver i lønn. 4 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 07:30 Del Skrevet torsdag kl 07:30 Red Frostraven skrev (22 timer siden): Jeg trenger faktisk forskning for å akseptere at jobben de med flere millioner i lønn ikke kunne vært gjort minst like godt av to personer med relevant utdannelse og noen års relevant arbeidstrening for 750 000 hver i lønn. Godt poeng. Jeg har hatt sjefer med dobbel lønn, men som kun har gjort 50 % av jobben. De har «overlevd» kun pga et velsmurt snakketøy og fordi de har vært medlem av «gutteklubben grei». 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet torsdag kl 08:21 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 08:21 Om vel en halv time kommer sentralbanksjefen med rentebeslutningen. Hun (de) er vel bekymret for prisstigningen som har vært. Samtidig er de bekymret for for stort forbruk innenlands. Man skulle jo tro at forbruket stagges av bare prisstigningene i seg selv, uten å måtte heve renten... Nå er det nok slik at lønnskravene i oppgjøret (stille) regner inn høy rente som en del av begrunnelsen for kravet "økt kjøpekraft" i lønnsoppgjøret. Boligprisene øker pga. høy rente. Kanskje Norges Bank da kan tildels sies å heller bidra til økt inflasjon med sin linje om evt. fortsatt høy rente? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet torsdag kl 08:26 Del Skrevet torsdag kl 08:26 Mitt største ankepunkt mot stort sprik i lønna mellom leiarane og arbeidarane er at det reint økonomisk sett er dårleg økonomistyring når leiaren har stå stor lønn at ein kunne i staden valgt å ha ein moderat leiarlønn samt tilsatt ein person til. Det å tilsette ein person til skal være positivt for bedrifta både ved at ein får større produksjonskapasitet og at ved å ha fleire personar å dele dei tyngste arbeidsoppgåvene på så vil det bidra til å redusere sjukefråværet. Dette er forøvrig også grunnen til at arbeidsmiljølova krev at overtidsarbeid berre skal brukast ved særleg og tidsavgrensa behov, for overtid slit ut dei tilsette og høg arbeidsbelastning kan best løysast ved å gi jobb til fleire. Det er mange bedrifter som har møtt vanskelegare tider og som har vært nødt til å nedbemanne med det resultat at sjukefråværet har gått opp, som igjen gir dårlegare økonomi, og så er spiralen mot konkurs i gang. Då hjelp det lite å ha betalt ein toppleiar store summar for å ta den tøffe jobben med seie opp tilsette om sluttresultatet uansett blir konkurs. Når det er slik det blir så angår høge leiarlønningar dei tilsette på ein negativ måte. At leiarar skal ha høgare lønn på grunn av at det er stort ansvar og og ein aldri får heilt fri er heilt klart. Problemet er når leiarlønningane blir mange gangar så høg som lønna til dei som jobbar i bedrifta. Det som virkerlig tar kaka er når dei samme leiarane ikkje fungerer og må byttast ut slik at dei får sluttpakke med lang tid med etterlønn, nok som medfører at firmaet betalar millionlønn til to leiarar samtidig, ein leiar som gjer jobben og ein leiar som får betalt for å ikkje jobbe. Når dette attpåtil skjer i offentlege virksomheiter der det er skattebetalarane sine penger som blir sløst vekk så er det verkeleg ille. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 09:21 Del Skrevet torsdag kl 09:21 (endret) Skeptikus skrev (1 time siden): Om vel en halv time kommer sentralbanksjefen med rentebeslutningen. Hun (de) er vel bekymret for prisstigningen som har vært. Samtidig er de bekymret for for stort forbruk innenlands. Man skulle jo tro at forbruket stagges av bare prisstigningene i seg selv, uten å måtte heve renten... Nå er det nok slik at lønnskravene i oppgjøret (stille) regner inn høy rente som en del av begrunnelsen for kravet "økt kjøpekraft" i lønnsoppgjøret. Boligprisene øker pga. høy rente. Kanskje Norges Bank da kan tildels sies å heller bidra til økt inflasjon med sin linje om evt. fortsatt høy rente? Da er det nok en gang besluttet at rentenivået forblir uendret. Dette må være en gedigen nedtur for de med høy gjeld og som har latt seg lure av statsministerens og økonomenes gjentatte overoptimistiske spådommer. Spådommer som særlig Støre burde holde seg langt unna. Rentenivået for10 år siden var kunstig lavt. Det er derfor grunn til å tro at dagens nivå er det «normale» https://www.ssb.no/300692/gjennomsnittlig-utlans-og-innskuddsrente-i-bankene.per-31.desember.prosent-sa-454 Endret torsdag kl 09:23 av Vokteren 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet torsdag kl 15:46 Del Skrevet torsdag kl 15:46 Vokteren skrev (6 timer siden): Da er det nok en gang besluttet at rentenivået forblir uendret. Dette må være en gedigen nedtur for de med høy gjeld og som har latt seg lure av statsministerens og økonomenes gjentatte overoptimistiske spådommer. Spådommer som særlig Støre burde holde seg langt unna. Det jeg stusser på er hvorfor Norge må ha høyere rente enn mange andre land med like høy levestandard. Renten i Norge må kanskje enda høyere for å få ned inflasjonen. Matvareprisene fortsetter å stige, både pga rent grådighet men også pga feil politikk. Til sammenligning ligger styringsrenten i Sveits på 0.25%. Inflasjonen der nede er på 0.4%. Sveits har en politikk som balanserer godt næringsliv opp mot høy levestandard for alle. I Norge er vi mer opptatt av å bekjempe rikdom enn å bekjempe fattigdom. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet torsdag kl 15:51 Del Skrevet torsdag kl 15:51 FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Det jeg stusser på er hvorfor Norge må ha høyere rente enn mange andre land med like høy levestandard. Renten i Norge må kanskje enda høyere for å få ned inflasjonen. Matvareprisene fortsetter å stige, både pga rent grådighet men også pga feil politikk. Til sammenligning ligger styringsrenten i Sveits på 0.25%. Inflasjonen der nede er på 0.4%. Sveits har en politikk som balanserer godt næringsliv opp mot høy levestandard for alle. I Norge er vi mer opptatt av å bekjempe rikdom enn å bekjempe fattigdom. https://no.tradingeconomics.com/european-union/inflation-rate https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Inflation_in_the_euro_area https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wgp2qL/prisveksten-i-sverige-laa-paa-13-prosent-i-februar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå