Tussi Skrevet lørdag kl 22:38 Del Skrevet lørdag kl 22:38 Skeptikus skrev (3 minutter siden): Vel, FN-rapporten, kalt "Verdens lykkerapport" tyder på at det er en del land der befolkningen er mer tilfredse med stoda enn hva vi nordmenn tydeligvis er, vi er visstnok iallfall "minst lykkelige" av landene i Norden (nok en gang), og endte denne gang på 7. plass over verdens "lykkligste" befolkning. Nå er det vel ingen som går rundt og er mer eller mindre lykkelige hele tiden (f.eks. gatebildet i Finland viser oss vel ikke akkurat så sprudlene fjes der heller, for å si det slik), men jeg mener denne rapporten burde heller blitt kalt en "tilfredshets-rapport", altså som viste hvor tilfreds den jevne befolkning er vedr. situasjonen i landet sitt og med sitt eget liv osv. Men vi er jo såå syke i Norge må vite, (topper bl.a. korttidssykefraværs-statistikken i verden iallfall..), så det er kanskje det som virker inn?... (Men start med en halv karensdag da vel, da ville nok den statistikken endret seg gitt, og én halv karensdag, (også en hel for den del) tåler vi nok godt, vi burde vært høyere på tifredshetsstatistikken, for det er visst ingen andre land i hele verden der man har full lønn under sykdomsfravær fra jobben, og stort sett er vi vel egentlig ganske så bortskjemte her i landet. (Fredags-fraværet, særlig blant unge, er visstnok påfallende høyt i Norge, - hm). Min siste EM var fordi jeg ble smittet på jobb av forkjølelse, hvorfor i alle dager skal jeg måtte betale for den sykedagen selv? 2 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet lørdag kl 22:46 Del Skrevet lørdag kl 22:46 Vet du er i helsevesenet? - så du bør holde deg hjemme, men de fleste andre med vanlige jobber klarer fint å gå på jobb med sår hals og snufsete nese. - Hvor du ble smittet har ingen betydning.. bare å manne seg opp og pelle seg på jobb. 😄 At vi i Norge ikke kommer ut på topp i slike kåringer tror jeg har mye med at vi har det for fint. Når folk får det alt for fint og har ingen reelle bekymringer, da begynner vi å oppkonstruerer problemer av filleting. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet søndag kl 08:17 Del Skrevet søndag kl 08:17 Tussi skrev (På 21.3.2025 den 15.19): Men igjen, de trenger ikke forlange moderasjon av oss...... De gjør nok ofte det om bedriftene/samfunnet skal gå rundt. Lønnsøkninger til mange er ofte ekstremt kostbart, mens lønnsøkninger til få ikke er det. Jeg skulle ønske enkelte yrkesgrupper, særlig sykepleiere, var flinkere til å fokusere på det en mener er viktigst heller enn å kreve mer av ‘alt’ og derfor sitte igjen med smuler. Det fremstår ikke realistisk å få mye høyere lønn, mindre arbeidsbelastning, statusheving, slippe ‘enkle oppgaver’, mange flere medarbeidere og samtidig presse ut andre yrkesgrupper slik at en selv ender med å utgjøre det ‘laveste’ nivået. Ikke i en tid der vi vet vi må stramme inn. 1 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 08:38 Del Skrevet søndag kl 08:38 herzeleid skrev (17 minutter siden): De gjør nok ofte det om bedriftene/samfunnet skal gå rundt. Lønnsøkninger til mange er ofte ekstremt kostbart, mens lønnsøkninger til få ikke er det. Jeg skulle ønske enkelte yrkesgrupper, særlig sykepleiere, var flinkere til å fokusere på det en mener er viktigst heller enn å kreve mer av ‘alt’ og derfor sitte igjen med smuler. Det fremstår ikke realistisk å få mye høyere lønn, mindre arbeidsbelastning, statusheving, slippe ‘enkle oppgaver’, mange flere medarbeidere og samtidig presse ut andre yrkesgrupper slik at en selv ender med å utgjøre det ‘laveste’ nivået. Ikke i en tid der vi vet vi må stramme inn. Takk for presiseringa får en vel si. Kanskje du er bedre på å få frem poenget her enn det jeg har vært 🤔😊 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 11:37 Del Skrevet søndag kl 11:37 herzeleid skrev (3 timer siden): De gjør nok ofte det om bedriftene/samfunnet skal gå rundt. Lønnsøkninger til mange er ofte ekstremt kostbart, mens lønnsøkninger til få ikke er det. Jeg skulle ønske enkelte yrkesgrupper, særlig sykepleiere, var flinkere til å fokusere på det en mener er viktigst heller enn å kreve mer av ‘alt’ og derfor sitte igjen med smuler. Det fremstår ikke realistisk å få mye høyere lønn, mindre arbeidsbelastning, statusheving, slippe ‘enkle oppgaver’, mange flere medarbeidere og samtidig presse ut andre yrkesgrupper slik at en selv ender med å utgjøre det ‘laveste’ nivået. Ikke i en tid der vi vet vi må stramme inn. Men lønnsøkningen til de få er ekstremt provoserende... Forøvrig, der å skvise ut andre skjedde lenge før jeg ble sykepleier... 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet søndag kl 11:44 Del Skrevet søndag kl 11:44 Tussi skrev (5 minutter siden): Men lønnsøkningen til de få er ekstremt provoserende... Og kanskje bør vi som mennesker forsøke å heve oss over denne misunnelsen som provoserer sånn. At en toppleder har god lønn går jo ikke ut over oss, ideelt sett tvert imot fordi vi får bedre toppledere, og om hovedargumentet mot er at vi blir misunnelige synes jeg det høres ut som et "oss"-problem. Sitat Forøvrig, der å skvise ut andre skjedde lenge før jeg ble sykepleier... Og det var ikke ment som et stikk til deg. Mer et hjertesukk over urealistiske krav som jeg tror vi i for stor grad jatter med. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 11:57 Del Skrevet søndag kl 11:57 Tussi skrev (16 minutter siden): Men lønnsøkningen til de få er ekstremt provoserende... Forøvrig, der å skvise ut andre skjedde lenge før jeg ble sykepleier... Hva tenker du er forsvarlig lønn for sykepleiere? Min eks er spesial sykepleier, jobber 7.5 timers dager på dagtid(betalt pause) samt 4 dager i uken(80%, frivillig) og NAV beregner inntekten til 600k pr år. Tenker det er veldig OK lønn for å sitte på ett kontor med relativt lite ansvar. Dog synes jeg de som jobber dårlige tider osv har for lite betalt. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 13:16 Del Skrevet søndag kl 13:16 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Hva tenker du er forsvarlig lønn for sykepleiere? Min eks er spesial sykepleier, jobber 7.5 timers dager på dagtid(betalt pause) samt 4 dager i uken(80%, frivillig) og NAV beregner inntekten til 600k pr år. Tenker det er veldig OK lønn for å sitte på ett kontor med relativt lite ansvar. Dog synes jeg de som jobber dårlige tider osv har for lite betalt. Jeg jobber 85%, turnus, mye ansvar, 540 000 i året. Jeg synes ikkendet er spesielt bra lønn. Jeg har lave boutgifter,.så klarer meg greit, men burde ihvertfall hatt 600 000, minimum. Jeg har 60 stp etter grunnutdanning Og i alle fall bedre ulempetillegg, og andvarstillegg. Jeg får ikke en krone ekstra for å ha ansvar for 2 sykehjem istedetfor 1 Endret søndag kl 13:38 av Tussi 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 14:14 Del Skrevet søndag kl 14:14 Tussi skrev (57 minutter siden): Jeg jobber 85%, turnus, mye ansvar, 540 000 i året. Jeg synes ikkendet er spesielt bra lønn. Jeg har lave boutgifter,.så klarer meg greit, men burde ihvertfall hatt 600 000, minimum. Jeg har 60 stp etter grunnutdanning Og i alle fall bedre ulempetillegg, og andvarstillegg. Jeg får ikke en krone ekstra for å ha ansvar for 2 sykehjem istedetfor 1 Ja jeg er helt enig i at de fleste som jobber turnus og til tider dårlige vakter og gjerne lange etc trenger bedre tillegg. 2 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet søndag kl 15:45 Del Skrevet søndag kl 15:45 Tussi skrev (4 timer siden): Men lønnsøkningen til de få er ekstremt provoserende... Forøvrig, der å skvise ut andre skjedde lenge før jeg ble sykepleier... Skjønner ikke helt tankegangen med å bli provosert av lønnen til andre, det må bunne i avundsjuke. Vi alle står fritt til å gjøre noe med situasjonen vår. Vil du doble lønnen din, så gjennomfører du nødvendig kursing og søker jobb som sykepleier offshore. 2-4 turnus. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 15:48 Del Skrevet søndag kl 15:48 (endret) kåre b skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke helt tankegangen med å bli provosert av lønnen til andre, det må bunne i avundsjuke. Vi alle står fritt til å gjøre noe med situasjonen vår. Vil du doble lønnen din, så gjennomfører du nødvendig kursing og søker jobb som sykepleier offshore. 2-4 turnus. Helt uenig. Det handler ikke om misunnelse, som sagt klarer jeg meg veldig godt fordi jeg har lave boutgifter, det handler om solidaritet. Vi sykepleiere har ikke minst, dersom har enda mindre enn oss sliter enda mer https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/equinor-sjefen-tjener-elleve-ganger-mer-enn-jonas-gahr-store-hundre-prosent-bullshit/o/5-95-2348272 Matprisene har steget med 33%, for en familie med to barn og boliglån der den ene er helsefagarbeider og den andre er bussjåfør blir hverdagen ofte en kamp. Som sagt tidligere, nytter ikke at prisreduksjon på Tesla presser inflasjonen ned når matprisene øker dobbelt så mye som den generelle inflasjonen Endret søndag kl 15:51 av Tussi 1 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet søndag kl 15:57 Del Skrevet søndag kl 15:57 Så hva er det egentlig du mener da? Flat lønn for alle, aka. Kommunisme? Eller skal ansvar og ordninger kompenseres med økt lønn? Det er helt sikkert noen som mener at du har alt for godt betalt også. (Jeg er ikke i den kategorien) De toppsjefene du irriterer deg over, det er nok ikke mange minuttene iløpet av dagen at telefonen står stille der. De har også ett helt sinnsykt ansvar, som ville gjort de fleste av oss søvnløse. Kompetanse er ett annet aspekt. Media eksponering, enten det går bra eller ikke.. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 16:02 Del Skrevet søndag kl 16:02 (endret) kåre b skrev (10 minutter siden): Så hva er det egentlig du mener da? Flat lønn for alle, aka. Kommunisme? Eller skal ansvar og ordninger kompenseres med økt lønn? Det er helt sikkert noen som mener at du har alt for godt betalt også. (Jeg er ikke i den kategorien) De toppsjefene du irriterer deg over, det er nok ikke mange minuttene iløpet av dagen at telefonen står stille der. De har også ett helt sinnsykt ansvar, som ville gjort de fleste av oss søvnløse. Kompetanse er ett annet aspekt. Media eksponering, enten det går bra eller ikke.. Ja ansvar skal selvsagt lønne seg. Som sagt, for meg, gjør det det ikke. Jeg får ikke betalt for vakter med ekstra ansvar, og gjennom et livsløp tjener helsefagarbeidere mer enn en sykepleier Og det er greit nok at man tjener to mill som leder, det skal selvsagt ikke vi ha, men jeg synes ikke det er greit at folk som leder en bedrift tjener like mye på 2 uker som en arbeider i bedriften gjør på et helt år. Det går en grense. Jfr equinor Endret søndag kl 16:08 av Tussi Lenke til kommentar
kåre b Skrevet søndag kl 16:12 Del Skrevet søndag kl 16:12 Hvis man ser på utdanning, ansvar og turnus (natt), som dere sykepleiere står i, så burde lønnen ligget rundt 1 mill. Her jeg jobber har ufaglærte rundt 1.mill uten annet ansvar enn å gjøre som de får beskjed om.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 16:44 Del Skrevet søndag kl 16:44 kåre b skrev (31 minutter siden): Hvis man ser på utdanning, ansvar og turnus (natt), som dere sykepleiere står i, så burde lønnen ligget rundt 1 mill. Her jeg jobber har ufaglærte rundt 1.mill uten annet ansvar enn å gjøre som de får beskjed om.. Ufaglærte og bare gjør som de blir fortalt får 7 siffer? Høres sterkt overdrevent ut. Tipper det betyr minst 60 timers uker i snitt. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet søndag kl 20:25 Del Skrevet søndag kl 20:25 herzeleid skrev (8 timer siden): Og kanskje bør vi som mennesker forsøke å heve oss over denne misunnelsen som provoserer sånn. At en toppleder har god lønn går jo ikke ut over oss, ideelt sett tvert imot fordi vi får bedre toppledere, og om hovedargumentet mot er at vi blir misunnelige synes jeg det høres ut som et "oss"-problem. Og det var ikke ment som et stikk til deg. Mer et hjertesukk over urealistiske krav som jeg tror vi i for stor grad jatter med. Toppledere er bedre jo bedre lønn de får? Har du bevis på det? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet søndag kl 20:31 Del Skrevet søndag kl 20:31 afterall skrev (5 minutter siden): Toppledere er bedre jo bedre lønn de får? Har du bevis på det? Jeg skrev "ideelt sett tvert imot" for å slippe å gå inn i en eviglang diskusjon rundt hvilken effekt det egentlig har, som jeg tror vi vil slite med å finne gode målepunkter for. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 20:48 Del Skrevet søndag kl 20:48 Salvesen. skrev (På 15.3.2025 den 14.35): Om du har gått ‘ned’ i lønn de siste årene så må du gjøre noe nytt. Det har jo vært elleville muligheter for å tjene penger. Jeg har vell gjort 3-4x på de årene. Hvordan har du gjort det da? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet søndag kl 21:07 Del Skrevet søndag kl 21:07 Jeg vil ikke ha lønnsøkning, jeg vil heller ha samme lønn men lavere skatter og avgifter. Inntektsskatten burde endres slik at den ikke gikk over 10% på alle som tjener under 700 000 kr og samtidig fjerne alle skatter, avgifter og moms på strøm, mat, bensin og diesel, samt fjerne bompenger og ta kommunale avgifter og nettleie på strøm over på statsbudsjettet. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet mandag kl 05:11 Del Skrevet mandag kl 05:11 kåre b skrev (På 22.3.2025 den 23.46): At vi i Norge ikke kommer ut på topp i slike kåringer tror jeg har mye med at vi har det for fint. Norge pleide å ligge lenger oppe på slike undersøkelser tidligere. Du vet; tidsperioder med lavere rente, sterk kronekurs, lavere prisvekst etc. Det har vel en sammenheng? herzeleid skrev (20 timer siden): Jeg skulle ønske enkelte yrkesgrupper, særlig sykepleiere, var flinkere til å fokusere på det en mener er viktigst heller enn å kreve mer av ‘alt’ og derfor sitte igjen med smuler. Det fremstår ikke realistisk å få mye høyere lønn, mindre arbeidsbelastning, statusheving, slippe ‘enkle oppgaver’, mange flere medarbeidere og samtidig presse ut andre yrkesgrupper slik at en selv ender med å utgjøre det ‘laveste’ nivået. Ikke i en tid der vi vet vi må stramme inn. Sykepleiere fortjener ihvertfall bedre lønn enn papirflyttere med bullshitjobber. herzeleid skrev (17 timer siden): Og kanskje bør vi som mennesker forsøke å heve oss over denne misunnelsen som provoserer sånn. At en toppleder har god lønn går jo ikke ut over oss, ideelt sett tvert imot fordi vi får bedre toppledere, ? Jah; GJØR vi det? Norge har vel et alt for stort "overskudd" av "toppledere" og en hærskare av bullshitdirektører med bullshitjobber i hver eneste offentlig etat som suger til seg for mye av det offentlige budsjettet allerede? Jeg vil ikke kalle slikt "misunnelse"; jeg synes det er viktig å få belyst hvordan noen YTER med viktige oppgaver til samfunnet og andre egentlig bare NYTER med parasitt- og snyltejobber. Salvesen. skrev (17 timer siden): 600k pr år. Tenker det er veldig OK lønn for å sitte på ett kontor med relativt lite ansvar. Man trenger ikke akkurat risikotillegg der nei. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå