Tesla1856 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Lurer på om noen andre her jobber som ingeniør i elektro/automasjon og driver og reiser verden rundt og igangkjører anlegg? Hva får dere betalt? Bare lurer Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tesla1856 skrev (21 minutter siden): Lurer på om noen andre her jobber som ingeniør i elektro/automasjon og driver og reiser verden rundt og igangkjører anlegg? Hva får dere betalt? Bare lurer Har gjort dette i mange år, ikke bare commissioning men en god del av det har vært dette. erfaringsmessig har en ikke særlig god grunnlønn, men ok tillegg. Ofte må en jobbe mye for å tjene ‘bra’. jeg valgte å gå videre innenfor ledelse for folk som driver med dette(og mer). Da øker grunnlønnen og en får mer fritid. men det er ingen tvil, å jobbe som typisk ‘service ingeniør’ er krevende og en gir opp mye tid for jobben, ofte med relativt lav lønn om en regner på timer etc. dog opplever og lærer en mye. fint om en er ung og ‘sulten’ Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (36 minutter siden): Har gjort dette i mange år, ikke bare commissioning men en god del av det har vært dette. erfaringsmessig har en ikke særlig god grunnlønn, men ok tillegg. Ofte må en jobbe mye for å tjene ‘bra’. jeg valgte å gå videre innenfor ledelse for folk som driver med dette(og mer). Da øker grunnlønnen og en får mer fritid. men det er ingen tvil, å jobbe som typisk ‘service ingeniør’ er krevende og en gir opp mye tid for jobben, ofte med relativt lav lønn om en regner på timer etc. dog opplever og lærer en mye. fint om en er ung og ‘sulten’ Ok,så da er det vanlig at lønna er ganske lav for sånn type jobb.Trodde sånne jobber var godt betalt.Jeg føler vi er dårlig betalt der jeg jobber.Ikke ren serviceingeniørstilling ,men det er mye reising i jobben.Man får 2timer overtidsbetaling per ukedag uavhengig av hvor mange timer man jobber den dagen og i helgene får man betalt en 16timers dag,men de ønsker ikke at vi skal jobbe søndager.Søndag skal liksom være hviledag,så da mister man det og.Alt i alt så blir regnestykket veldig dårlig mtp antall timer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tesla1856 skrev (8 minutter siden): Ok,så da er det vanlig at lønna er ganske lav for sånn type jobb.Trodde sånne jobber var godt betalt.Jeg føler vi er dårlig betalt der jeg jobber.Ikke ren serviceingeniørstilling ,men det er mye reising i jobben.Man får 2timer overtidsbetaling per ukedag uavhengig av hvor mange timer man jobber den dagen og i helgene får man betalt en 16timers dag,men de ønsker ikke at vi skal jobbe søndager.Søndag skal liksom være hviledag,så da mister man det og.Alt i alt så blir regnestykket veldig dårlig mtp antall timer. Nei jobbene kan være godt betalt, men det krever mye arbeid og reising da en lever på tillegg og overtid. høres ut som ditt selskap er på kanten av loven. Velg ett selskap som følger AML samt gir gode tillegg for reise. Mye tøys der ute. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (1 minutt siden): Nei jobbene kan være godt betalt, men det krever mye arbeid og reising da en lever på tillegg og overtid. høres ut som ditt selskap er på kanten av loven. Velg ett selskap som følger AML samt gir gode tillegg for reise. Mye tøys der ute. Har bokstavelig talt sikkert 150timer som jeg ikke får dekket verken i penger eller avspasering.Broren min jobber med vindkraft prosjekter og får utrolig godt tillegsbetalt når han reiser.Jeg får typ 1300kr per dag ekstra og da er det timer jeg egentlig jobber.Trodde commissioning tillegg var vanlig jeg da.Skal sies dog at grunnlønna ikke er så dårlig,men ikke noe veldig mye å rope hurra for. Virker som Norge har blitt et vanskelig land å tjene godt i som ingeniør. Arbeidsgivere ønsker veldig mye kompetanse,men de er ikke villig til å betale for det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tesla1856 skrev (1 minutt siden): Har bokstavelig talt sikkert 150timer som jeg ikke får dekket verken i penger eller avspasering.Broren min jobber med vindkraft prosjekter og får utrolig godt tillegsbetalt når han reiser.Jeg får typ 1300kr per dag ekstra og da er det timer jeg egentlig jobber.Trodde commissioning tillegg var vanlig jeg da.Skal sies dog at grunnlønna ikke er så dårlig,men ikke noe veldig mye å rope hurra for. Virker som Norge har blitt et vanskelig land å tjene godt i som ingeniør. Arbeidsgivere ønsker veldig mye kompetanse,men de er ikke villig til å betale for det. Om en skal tjene mye penger innenfor service/support må en akseptere at en er mye borte. Og en må jobbe for seriøse selskap, mange missbruker de ansatte her. men om en ønsker å tjene virkelig godt må en nesten over på ledelse, alternativet er å jobbe veldig mye. evt en teknisk stilling som leder tekniske prosjekter/utvikling og ikke folk. Men det er bare en annen form for ledelse. om du ikke får: -Tillegg for å være på reise(typisk kaldt kompensasjonstillegg) -Overtid i henhold til AML, men økt sats(>40%) -Diett -Betalt reisetid(alle timer) Bør du finne en ny arbeidsplass. så lenge du ikke jobber en form for rotasjon da. Da er det «greit» med andre ordninger. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (4 minutter siden): Om en skal tjene mye penger innenfor service/support må en akseptere at en er mye borte. Og en må jobbe for seriøse selskap, mange missbruker de ansatte her. men om en ønsker å tjene virkelig godt må en nesten over på ledelse, alternativet er å jobbe veldig mye. evt en teknisk stilling som leder tekniske prosjekter/utvikling og ikke folk. Men det er bare en annen form for ledelse. om du ikke får: -Tillegg for å være på reise(typisk kaldt kompensasjonstillegg) -Overtid i henhold til AML, men økt sats(>40%) -Diett -Betalt reisetid(alle timer) Bør du finne en ny arbeidsplass. så lenge du ikke jobber en form for rotasjon da. Da er det «greit» med andre ordninger. Vi får diett, også får vi 40% tillegg altså 7,5timerx1,4=10,5timer per vanlig ukedag.I helgene så får vi 15timer altså dobbelt dag hver lørdag.På søndag så skal vi liksom hvile,tenker de ønsker å spare penge.Nei det er drittdårlig opplegg,så ja jeg er ute etter noe nytt. Nå har jeg desverre pga flere årsaker allerede byttet to jobber og dermed så blir det vanskelig mtp det og det faktum at jeg må ringe referanser igjen. Da lurer disse naturlig nok hva i huleste det er som skjer og hvorfor jeg bytter så mye jobb. Samtidig så føler jeg meg utnyttet i denne jobben her. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tesla1856 skrev (3 minutter siden): Vi får diett, også får vi 40% tillegg altså 7,5timerx1,4=10,5timer per vanlig ukedag.I helgene så får vi 15timer altså dobbelt dag hver lørdag.På søndag så skal vi liksom hvile,tenker de ønsker å spare penge.Nei det er drittdårlig opplegg,så ja jeg er ute etter noe nytt. Nå har jeg desverre pga flere årsaker allerede byttet to jobber og dermed så blir det vanskelig mtp det og det faktum at jeg må ringe referanser igjen. Da lurer disse naturlig nok hva i huleste det er som skjer og hvorfor jeg bytter så mye jobb. Samtidig så føler jeg meg utnyttet i denne jobben her. Du får diett, om det er likt eller over statens satser er det bra. Du får 40% tillegg på timer, får du det på alle timer er det bra. Du får 100% på timer i helg, får du det på alle timer er det normalt. Fri på søndag, om du ikke får noe som helst for denne dagen utover diett er det dårlig. Du bør bli betalt for ulempen med å være borte. Nå en bytter jobber er det greit å være ærlig. Både ift hva du forventer og grunnen til at du bytter jobber. Det er helt fair å si at du er missfornøyd med dagens vilkår og har hatt tilsvarende problemer i tidligere jobber. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (1 minutt siden): Du får diett, om det er likt eller over statens satser er det bra. Du får 40% tillegg på timer, får du det på alle timer er det bra. Du får 100% på timer i helg, får du det på alle timer er det normalt. Fri på søndag, om du ikke får noe som helst for denne dagen utover diett er det dårlig. Du bør bli betalt for ulempen med å være borte. Nå en bytter jobber er det greit å være ærlig. Både ift hva du forventer og grunnen til at du bytter jobber. Det er helt fair å si at du er missfornøyd med dagens vilkår og har hatt tilsvarende problemer i tidligere jobber. På ukedager når jeg er borte så får jeg vanlig arbeidsdag x 1,4.Istedetfor 7.5timer som vanlig så får jeg 10.5 timer per ukedag når jeg på reisefot altså.Får ikke 40% på hver time.Når vi er på reise så jobber vi som bikkjer og står på og det er hektisk og stressende. Dietten er ihht States satser. Vi får kun diettpenger og vi får ikke lov å jobbe på søndag,kun dersom det er høyest nødvendig. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Ett familiemedlem har en jobb som gjør at han reiser en del til midtøsten. Ligger på rundt 150k/mnd. Må reise brått og uventet. Vet aldri hvor lenge han blir vekke. Men tilleggene der er veldig gode, uten at jeg helt vet hvordan de fungerer. Har inntrykk av at de som jobber i norge ikke har så fett betalt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tesla1856 skrev (Akkurat nå): På ukedager når jeg er borte så får jeg vanlig arbeidsdag x 1,4.Istedetfor 7.5timer som vanlig så får jeg 10.5 timer per ukedag når jeg på reisefot altså.Får ikke 40% på hver time.Når vi er på reise så jobber vi som bikkjer og står på og det er hektisk og stressende. Dietten er ihht States satser. Vi får kun diettpenger og vi får ikke lov å jobbe på søndag,kun dersom det er høyest nødvendig. høres ekstremt ulovlig ut, om du ikke har mye fri når du er hjemme. da kan det være en snitt beregning, men tvilsomt om du ikke jobber samme tider hver dag. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Sjørøver skrev (1 minutt siden): Ett familiemedlem har en jobb som gjør at han reiser en del til midtøsten. Ligger på rundt 150k/mnd. Må reise brått og uventet. Vet aldri hvor lenge han blir vekke. Men tilleggene der er veldig gode, uten at jeg helt vet hvordan de fungerer. Har inntrykk av at de som jobber i norge ikke har så fett betalt. Reiser utenfor Norge,men nei betalinga er ikke verdt det.Nå vil de ha folk til å reise til Kina og det virker som de fleste ikke ha lyst. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Sjørøver skrev (4 minutter siden): Ett familiemedlem har en jobb som gjør at han reiser en del til midtøsten. Ligger på rundt 150k/mnd. Må reise brått og uventet. Vet aldri hvor lenge han blir vekke. Men tilleggene der er veldig gode, uten at jeg helt vet hvordan de fungerer. Har inntrykk av at de som jobber i norge ikke har så fett betalt. Mange som tjener fett i Norge om en jobber så lenge, altså en helt måned på en båt/rig osv. Var selv en måned+ i mexico gulfen når jeg jobbet slikt for mange år siden. Mener jeg passerte 200k på den måneden uten å sjekke detaljene. Men når en regner på timene er det ikke så fett, 12+ timer hver dag, 7 dager i uken. 50 timer i reise frem og tilbake osv. EDIT: bla litt i inntekts trådene her inne og se på de som jobber som service ingeniør. Mange som tjener veldig bra men også jobber mye. Jeg ble selv giret av disse trådene når jeg var yngre og valgte den veien. Endret 14. mars av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå