Gå til innhold

Russland og Svalbard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Salvesen. said:

Tror du vet svaret på dette selv…

Det kan tenkes at Russland vil ta over Svalbard. Det er et lett bytte. Og har de først gravd seg ned der, er det vanskelig å få gjort noe med.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Russland hevder Norge driver med militær aktivitet på Svalbard. Det er ikke lov i forhold til Svalbard-traktaten.

Gjør Norge det, eller bygger Russland nå en false flag case for å gripe inn?

Russland lyver alltid.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Russland har brukt årevis på å ta Ukraina og har ikke hatt særlig suksess. De får nå hjelp av pappa Trump til å avslutte krigen slik den står.

å angripe NATO er selvmord for Russland, det er helt åpenbart at de aldri kommer til å gå til det stykket. Iallefall ikke så sårbare som de er nå.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

å angripe NATO er selvmord for Russland

Tja .. det kommer helt an på hvilke garantier Trump har gitt Putin.

Kanskje har bestevennene avklart dette på forhånd, hvor Trump garanterer at NATO ikke blander seg inn? 

Vi kan rope og skrike så mye vi vil etter hjelp. Dersom Trump er svært tydelig på at ingen får lov til å hjelpe Norge, så tror jeg vi må se langt etter hjelp ... 😢

Det kan godt være det motsatte skjer. Det kan godt være Trump ville ha ønsket å hjelpe oss. Men kan vi være sikre?

Trump er farlig for verdensfreden, nettopp fordi han er så uforutsigbar. Alle andre presidenter har vært langt tydeligere, og mindre vinglete. Nå vet jeg ikke om han er vår venn eller fiende.

Splitt og hersk?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Kanskje har bestevennene avklart dette på forhånd, hvor Trump garanterer at NATO ikke blander seg inn? 

Vi kan rope og skrike så mye vi vil etter hjelp. Dersom Trump er svært tydelig på at ingen får lov til å hjelpe Norge, så tror jeg vi må se langt etter hjelp ... 😢

Det kan godt være det motsatte skjer. Det kan godt være Trump ville ha ønsket å hjelpe oss. Men kan vi være sikre?

Trump er farlig for verdensfreden, nettopp fordi han er så uforutsigbar. Alle andre presidenter har vært langt tydeligere, og mindre vinglete. Nå vet jeg ikke om han er vår venn eller fiende.

Splitt og hersk?

Trump har ikke mulighet til å gi slike løfter..

Lenke til kommentar

Med alle begrensningene Svalbardtraktaten har så kan man egentlig stille spørsmålstegn ved om øygruppen er et norsk territorium. Man har jo ikke muligheten til å bestemme der som man vil, og alle landene som har signert traktaten har rettigheter på øygruppen.

I kirkens så er 10% av befolkningen russere, om man tar med andre generasjon så blir andelen enda høyere.

Hyper liberale lover for varig oppholdstillatelse og statsborgerskap til utlendinger har et stort potensiale for å destabilisere landet.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (43 minutter siden):

Splitt og hersk?

Han er vel først og fremst opptatt av seg selv.
Dog har Trump trådt over noen grenser jeg ikke trodde var mulig for en vestlig leder. 
Sett fra en Nato-tilhengers øyne er det helt uhyrlige utspill som har kommet om å annektere både Grønland og Canada (faktisk.)
Så kan man diskutere om USA er ansvarlig for Ukrainas sikkerhet, først og fremst er det Europa som skulle stått opp for dem. Men uttalelsene om at Ukraina har startet krigen og at både dem og Europa vil ha krig (ikke Russland) er helt surrealistiske.
Han kan ikke være ved sine fulle fem!

Men - Putin kan ikke ri to hester samtidig.
USA og Kina er i handelskrig og bitre rivaler. (mildt sagt)
Kina har til nå sittet stille og bivånet Putin -og Trumps hete omfavnelser uten å kny. Tror ikke det vil ta lang tid før Kina vil stille tydelige krav til Russland om at de vil ha slutt på dette, ellers vil de ikke være deres verge lengre.

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 time siden):

USA og Kina er i handelskrig og bitre rivaler. (mildt sagt)
Kina har til nå sittet stille og bivånet Putin -og Trumps hete omfavnelser uten å kny.

Tipper Kina kommer til å forsette å sitte stille ganske lenge. 

Hvorfor skal de blande seg inn i en konflikt som - økonomisk sett - først og fremst rammer Russland, Europa og USA? 

Humanitær omsorg kommer vi vel aldri til å se fra Kina, så ... Nei, tipper de fryder seg over at alle andre stormakter spenner bein på hverandre, jeg. 

Så kan Kina i det stille fortsette med sin infiltrasjon av kloden ... 🫣😢

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
16 minutes ago, Snikpellik said:

Dersom Trump gjør alvor av truslene om invasjon av Grønland vil Putin garantert bruke dette som påskudd for fremstøt for eksempel på Svalbard.

Norge må snarest få dette på dagsorden slik at våre allierte er klar til å gripe inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...