Simen1 Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) Subara skrev (3 timer siden): Utdannelse skal lønne seg Men hvem er det sitt ansvar at utdannelsen skal lønne seg? Ser man på utvalget av utdanninger i dag så vil lønnsomheten variere voldsomt. Noen vil være direkte ulønnsomme. Jeg tenker at ansvaret ligger på den som velger utdannelse. Velger man et tapsprosjekt så kan man jo ikke bare peke seg ut et tilfeldig offer å skylde på. Det samme gjelder f.eks investeringer. Investerer jeg i et tapsprosjekt så er det jo ingen andre enn min egen feil. (Med mindre jeg ble lurt trill rundt av svindlere) Endret 23. april av Simen1 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951633-for-mange-tullefag-i-norge-%E2%80%93-tid-for-%C3%A5-begrense-hvem-som-f%C3%A5r-studere-hva/page/5/#findComment-27327952
L/\R~ Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Er det arbeidsgiver eller staten som skal ta kostnaden for å få arbeidstakere som arbeidsgivere vil ha? I mitt eksempel (innholdsproduksjon til sosiale medier) kunne jeg fint gjort jobben jeg gjør nå etter videregående. Langt i fra like bra, da. Så kan man gå lærling, da lærer man å gjøre det i praksis, men bedriften tar også kostnaden («samfunnsansvaret»). De fleste som ansetter vil jo helst ha ferdigutdanna med erfaring. I mitt tilfelle sørget jeg å få det ved å jobbe frilans og som frivillig, men det i seg selv har en kostnad økonomisk og fritidsmessig. Verdt det? Ja 100%, man gjør selvfølgelig det som må til. Og det var sånn jeg fikk erfaring som både er oversettbar, og vinklet meg inn mot de områdene jeg vil. Folk med kreative yrker kan gjerne «bare starte for seg selv» (de fleste gjør allerede det, som frilansere), men på den andre siden er det jo det som gjør det vanskelig å få fast jobb: firmaene kan alltids hyre noen inn på frilansbasis. Da ender man kanskje opp med 40-80% inntekt men 100-200% jobbing. For det er veldig mye mer du må omsette for, kun for å sitte igjen med det samme som fast ansatt. Om det utdannes for mange innen kreative yrker? Hvis de ikke får seg relevant jobb, så ja. Det er jo egentlig et enkelt mattestykke. Men bransjene går også veldig opp og ned, og det hjelper jo heller ikke. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951633-for-mange-tullefag-i-norge-%E2%80%93-tid-for-%C3%A5-begrense-hvem-som-f%C3%A5r-studere-hva/page/5/#findComment-27327975
Simen1 Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april L/\R~ skrev (2 minutter siden): Er det arbeidsgiver eller staten som skal ta kostnaden for å få arbeidstakere som arbeidsgivere vil ha? Det norske utdanningssystemet er bygget opp sånn at studenten selv tar en viss egenandel gjennom lån. Dette skal motivere til å fullføre og gjøre god innsats. Ellers kaster man jo bort både sin tid og sine penger. Det offentlige tar resten av kostnaden for den grøvste utdanningen. Dvs. faste "pakker" man kan velge mellom. Inkludert lærlingeordninger. Bedrifter tar bare finpussen til slutt med opplæring i spesifikke arbeidsoppgaver og sånt. Ting som ikke faller inn under skoleverkets beredere utdanning. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951633-for-mange-tullefag-i-norge-%E2%80%93-tid-for-%C3%A5-begrense-hvem-som-f%C3%A5r-studere-hva/page/5/#findComment-27327982
L/\R~ Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Simen1 skrev (23 minutter siden): Det norske utdanningssystemet er bygget opp sånn at studenten selv tar en viss egenandel gjennom lån. Dette skal motivere til å fullføre og gjøre god innsats. Ellers kaster man jo bort både sin tid og sine penger. Det offentlige tar resten av kostnaden for den grøvste utdanningen. Dvs. faste "pakker" man kan velge mellom. Inkludert lærlingeordninger. Bedrifter tar bare finpussen til slutt med opplæring i spesifikke arbeidsoppgaver og sånt. Ting som ikke faller inn under skoleverkets beredere utdanning. Jeg vet hvordan systemet er bygget opp. Spørsmålet var mer som en innledning og refleksjon, siden vi nå tilsynelatende med flere som har høy utdanning som ikke blir brukt i kanskje like stor grad, om i det hele tatt, som det man skulle ønske. Enten så må man vel da få de i relevant jobb, eller finne en måte å få flere til å velge «riktig», altså mest effektiv vei til jobb uten for «mye»/«feil» utdannelse eller lignende. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951633-for-mange-tullefag-i-norge-%E2%80%93-tid-for-%C3%A5-begrense-hvem-som-f%C3%A5r-studere-hva/page/5/#findComment-27327992
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå