Lyncs Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Det eneste som kommer opp i rullegardinen er en tekst med "windows boot manager" og navnet på en disk mens den andre disken som er innstallert ikke dukker opp. Er det da slik at jeg må inn i windows for å endre boot priority eller deaktiver denne "disk manageren" for å se disken i setup? Endret 14. mars av Lyncs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Hva som står i BIOS eller Boot Menu skal ikke ha noe å si for hva som kommer opp under Windows-installasjonen. Men det er anbefalt å koble vekk alle ekstra disker/SSD-er når du skal installere Windows. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars (endret) sedsberg skrev (5 timer siden): Hva som står i BIOS eller Boot Menu skal ikke ha noe å si for hva som kommer opp under Windows-installasjonen. Men det er anbefalt å koble vekk alle ekstra disker/SSD-er når du skal installere Windows. Jeg har windows innstallert på en ssd som står fast i hovedkortet men ønsker å boote en annen windowsinnstallasjon fra en annen ssd-disk som jeg kobler til via de røde sata-kablene. Jeg finner denne disken i file-manager i windows men ikke i setup i bios. Endret 14. mars av Lyncs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Problemet er at Windows insisterer på å installere oppstartsfilene på hva enn som er DISK0 hardware-messig. Vanligvis er SATA-diskene først på lista og NVME etterfulgt. Noe som gjør at Windows ikke vil starte fra NVME hvis du fjerner SATA-disken. Men begge skulle dukket opp under instalalsjonen med mindre du trenger en spesifikk driver. Da legger du den inn der hvor du velger installasjonsdisk. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars sedsberg skrev (3 minutter siden): Problemet er at Windows insisterer på å installere oppstartsfilene på hva enn som er DISK0 hardware-messig. Vanligvis er SATA-diskene først på lista og NVME etterfulgt. Noe som gjør at Windows ikke vil starte fra NVME hvis du fjerner SATA-disken. Men begge skulle dukket opp under instalalsjonen med mindre du trenger en spesifikk driver. Da legger du den inn der hvor du velger installasjonsdisk. Jeg ser nå at begge kommer opp midt på skjermen i setup men ikke i boot priority. AHCI: sata6g_3 Sammsung ssd 860 NVME: M2_1 HFM256GDJTNG-8310A Bare sistnevnte vises i boot priority Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Er ofte et eget valg i BIOS hvor man setter opp hvilke enheter som skal komme opp i Boot Menu/Priority. Hvordan varierer fra produsent til produsent. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars sedsberg skrev (5 timer siden): Er ofte et eget valg i BIOS hvor man setter opp hvilke enheter som skal komme opp i Boot Menu/Priority. Hvordan varierer fra produsent til produsent. Slik ser det ut på skjermen min og som du ser så står det Windows boot manager og en hd som eneste alternativ. Kan det da være at boot priority overstyres av en windowsfunksjon og at jeg må inn der for å bytte? Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Må nok inn i avanserte instillingar og endre noko som slår på booting frå sata diskar. Om det er ein eldre installasjon på disken før UEFI så vil det ikkje fungere. Då må ein sette BIOS i CSM modus som då vil hindre boot frå NVME disken. Endret 14. mars av Gazer75 Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Gazer75 skrev (7 minutter siden): Må nok inn i avanserte instillingar og endre noko som slår på booting frå sata diskar. Om det er ein eldre installasjon på disken før UEFI så vil det ikkje fungere. Då må ein sette BIOS i CSM modus som då vil hindre boot frå NVME disken. Jeg har vert inne i advanced mode men det hjelper heller ikke. Den disken jeg prøver å boote fra er en eldre installasjon fra en annen pc. Hvordansetter jeg bios i CSM-modus? Gjøres det i setup? Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Kanskje denne tråden her kan vere til hjelp? https://rog-forum.asus.com/t5/promotions-general-discussions/my-hard-disk-drives-not-showing-up-in-boot-priority/td-p/784431 Om eg forstår det rett så var ikkje disken han ikkje fekk boota frå laga med GPT men med eldre MBR. Det vil vise i Windows sin disk manager kva type disk det er. MS har ein artikkel om konvertering: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-an-mbr-disk-into-a-gpt-disk Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Her er ein artikkel om endring til legacy mode: https://us.informatiweb.net/tutorials/it/bios/configure-your-computer-s-bios-to-boot-in-legacy-bios-mode.html Ser ut til at din BIOS er den nyare typen så du må scrolle eit stykke ned Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 16. mars Forfatter Del Skrevet 16. mars Gazer75 skrev (På 14.3.2025 den 19.46): Her er ein artikkel om endring til legacy mode: https://us.informatiweb.net/tutorials/it/bios/configure-your-computer-s-bios-to-boot-in-legacy-bios-mode.html Ser ut til at din BIOS er den nyare typen så du må scrolle eit stykke ned Jeg har nå klart å få maskinen til å boote fra sata-disken men når jeg da er inne i windows så finner jeg ikke den andre hd-en i file-manager. Jeg finner forøvrig begge hd-ene når jeg booter fra den andre disken. Hva kan være årsaken til det? Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Om du boota i legacy mode så vil ikkje diskar som krev UEFI virke trur eg. Altså NVME diskar som er rett på hovudkortet. Veit ikkje kva OS du har boota til, men eit eldre 32-bit OS vil ikkje virke med ein GPT disk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Det kan hende du må inn i disk management og legge til en bokstav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå