Redshift Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Familien har i lang tid brukt ICE mobilt bredbånd på en hytte som ligger sånn til at kun 450 MHz (bånd 31) har vært stabilt tilgjengelig med ekstern antenne. Ruteren tok kvelden for en stund siden, og jeg ble overasket da ICE nå ikke selger annet enn den nye 5g-ruteren sin som i følge kundeservice ikke støtter 450 MHz nettet, ei heller ekstern antenne. Løsningen ble heldigvis en brukt A1 smartruter på Finn til "gi-bort-pris". Men situasjonen fikk meg til å tenke litt, for hvis mobilt bredbånd ikke lengre selges nytt med kompatibilitet mot 450 MHz nettet, hva er fremtiden og ICE sin plan for nettet? Noen som har noe kjennskap eller tanker rundt det? I andre land har jeg inntrykk av at frekvensbåndet i størst grad brukes til IoT-systemer, men det har jeg heller ikke sett markedsført i Norge. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Jeg vil tippe at rutere for forbruker markedet ikke støtter bånd 31. Det er vel ICE som har dette båndet i Norge, så de burde vite om det finnes utstyr. Det finnes trolig mer "proft" utstyr som bruker bånd 31. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Det kan jo hende at ice er i et skifte av teknologi når det gjelder frekvenser. 450 båndet var jo opprinnelig brukt (av ice etter 2005) til CDMA/EVDO. Noe forfrisket til 4G, og siden muligens 5G? Kanskje det ikke eksisterer korrekt utstyr som lar de tilbyr et godt produkt langt oppi fjellet eller uti havet. 12 mil rekkevidde er ikke så langt lenger for båtene som driver fiske osv i dag, når de må så langt ut. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Jeg har sjekket hjemmesiden deres, men det står ikke noe som tyder på at det blir noen endring. De har nok en brukermasse på 450, som de må ta vare på. 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars ICE tok i bruk CMDA2000 på 450 MHz frekvensen 20. juni 2006. Da hadde ICE bare routere for datatrafikk, ingen taletrafikk. Fra 2015 har ICE bare benyttet 4G, som senere har blitt utvidet med 5G. De har brukt 450, 800 og 1800 MHz frekvenser. I følge artikkel lenket til under har Ice har sluttet å selge utstyr til mobilt bredbånd i 450 MHz-båndet, nye rutere for mobilt bredbånd støtter bare høyere frekvensbånd. Frekvenstillatelsen Ice har i 450 MHz-båndet ble fornyet i 2019 og gjelder ut 2039. Om en klarer å skaffe en router som støtter 450 MHz skal den teoretisk kunne fungere over lengre avstand enn de høyere frekvenser. Under forutsetning det finnes sendere for frekvensen innenfor rekkevidde. https://www.digi.no/artikler/ice-har-sluttet-a-selge-mobilt-bredband-i-450-mhz-bandet/553831 https://www.ice.no/bedrift/kundeservice/mobile-bredband/info-om-dekning-og-hastighet/frekvenser-for-mobilt-bredband/ 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Den første lenken ligger bak en betalingsmur. Kan du kopiere teksten og poste den? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) Sitat Når vi ringer til kundeservice i Ice og spør om hvordan vi kan få mobilt bredbånd i 450 MHz-båndet, er svaret at da må vi finne en mobilruter på bruktmarkedet. Den nye Nokia-ruteren som selskapet selger for mobilt bredbånd i dag, støtter frekvensbånd fra 700 MHz og opp til 3500 MHz. For de aller fleste som av en eller annen grunn trenger en ruter for mobilt bredbånd, vil dette selvsagt være godt nok, men for dem som har hytte eller båt i områder utenfor dekningen til de høyere frekvensbåndene, er det en mulighet som har falt bort, noe en av leserne våre har tipset om. Merk at det vi snakker om i denne artikkelen, ikke er samme produkt som fast trådløst bredbånd (FTB/FWA), men en bredbåndsforbindelse som mer kan sammenliknes med mobiltelefoners bredbånd. Best nett i starten For de av oss som har fulgt mobilbransjen tett siden før 2G-nettet ble åpnet i 1993, er det mange milepæler. En av dem var testing av mobilt bredbånd i 450 MHz-frekvensen hos en forløper til dagens Ice. Selskapet het da Nordisk mobiltelefoni. Teknologien var CMDA2000, og kommersiell åpning av nettet var 20. juni 2006. I dag benyttes frekvensbåndet med teknologien 4G/LTE. Ved oppstarten leverte CDMA450 MHz-nettet til Ice opptil 2,4 Mbit/s bredbånd til modemer. Det var det samme som 3G-nettene fikk til der teknologien HSDPA var tilgjengelig. Den store forskjellen var at 450 MHz-båndet hadde – og har – bedre rekkevidde enn mobilnett i høyere frekvensbånd. Ulempen i dag, er lavere kapasitet. Med den ekstreme utbyggingen av 4G og 5G som mobiloperatørene har gjort, er dekningsfordelen 450-nettet hadde, blitt mindre viktig. Sånn sett er det ikke vanskelig å forstå endringen i tilbudet hos Ice. Derimot er relativt lav båndbredde, stor flatedekning og større evne til å trenge inn i bygninger gode parametere å ha med seg for sensornettverk. Og det ser ut til at det er til slike formål Ice vil bruke frekvenstillatelsen i 450 MHz-båndet som de har til 2039. Sensorer og nødnett Kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Lyse og Ice skriver i en e-post til Digi Telekom at kunder med mobilt bredbånd fortsatt bruker nettet, men at det er riktig at de ikke selger noen nye mobilt bredbånd-rutere som støtter 450 MHz-båndet. – Når det gjelder annen bruk av 450 MHz-båndet er det nok aller mest hensiktsmessig til bruk for LPWAN-bruk (low power, wide area) og samfunnskritiske områder, eksempelvis til nødnett, sier han og legger til at de dessverre ikke nå har anledning til å gi noen ytterligere kommentarer angående framtidige planer for bruk av frekvensbåndet. Frekvenstillatelsen Ice har i 450 MHz-båndet, stiller krav om 30 prosent arealdekning for mobilt bredbånd ved hjelp av dette frekvensbåndet. Det er ingen krav om hvilken teknologi som skal benyttes, og tillatelsen gjelder ut 2039. Endret 20. mars av toralfb 2 Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Jeg trodde faktisk at min mobil støttet dette nettet og tok det mer eller mindre som en selvfølge, men det gjør den altså ikke. Da har man egentlig ikke noe bedre dekning med ice i grisgrendte strøk da som jeg trodde.. Da er dette et utdøende bånd altså? Lenke til kommentar
Redshift Skrevet i går, 11:39 Forfatter Del Skrevet i går, 11:39 (endret) minim skrev (På 20.3.2025 den 22.01): Jeg trodde faktisk at min mobil støttet dette nettet og tok det mer eller mindre som en selvfølge, men det gjør den altså ikke. Da har man egentlig ikke noe bedre dekning med ice i grisgrendte strøk da som jeg trodde.. Da er dette et utdøende bånd altså? Jeg tror ingen mobiler solgt i Norge har støttet 450-MHz nettet i den tiden ICE har hatt frekvenstillatelsen, men det hadde jo vært en fin sak for personer som befinner seg utenfor de høyere standard frekvensområdene for mobilnett. Basert på artikkelen som er linket til over så virker det jo ikke som om nettet er døende, tvert i mot at det brukes av stat og private aktører i en del scenarioer der lavere båndbredde fungerer og økt arealdekning er viktigst. Hvis det er en forutsetning for mobilt bredbånd i frekvenstillatelsen så vil jeg tro det kommer til å fungere frem til minst 2039 da frekvenseierskapet fornyes. Endret i går, 11:39 av Redshift 1 Lenke til kommentar
matteogold Skrevet i går, 20:04 Del Skrevet i går, 20:04 Det står på ice.no att det bare er å ringe de om du trenger 450 / B31 router. Så de har på lager, bare ikke i nettbutikken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå