SahandJ Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Hei. Hva er greia med at panasonic din Blu-ray spiller er så dyr og fortsettrr å gå opp i pris etter så mange år? Er det noen andre spillere som er verdt å kjøpe som er billigere? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Denne kommer godt ut på rthings.com Best pris på Sony UBP-X700 Blu-ray-spillere - Sammenlign priser hos Prisjakt Lenke til kommentar
SahandJ Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars 4 hours ago, sveibuen said: Denne kommer godt ut på rthings.com Best pris på Sony UBP-X700 Blu-ray-spillere - Sammenlign priser hos Prisjakt Jeg sjekka rtings men fang ingen kategori for blue ray spillere. Men takk uansett skal sjekke den ut! Dog så har jeg hørt at Sony sine spillere fryser ofte? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Eg har den sjøl, å har ikkje merka noko til det. Her en test av spillerene: Sony UBP-X700 review: a brilliant budget player that's great for Dolby Vision | TechRadar SONY UBP-X700 Review « 7Review Du finner mange, eg leita lenge etter en, å havna på denne til slutt Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars SahandJ skrev (15 timer siden): Hei. Hva er greia med at panasonic din Blu-ray spiller er så dyr og fortsettrr å gå opp i pris etter så mange år? Er det noen andre spillere som er verdt å kjøpe som er billigere? Grunnen til at den går opp i pris er som alt annet, inflasjon, samt at de lager mindre av de nå enn for noen år siden, slik at de er dyrere å produsere. Kjøpte nettopp den spilleren selv. Hvis du har litt is i magen, så har Stereofil 15% på ting med jevne mellomrom, og frakt er gratis. Bor du i Oslo så har de egen butikk i grensen, men ikke alltid utstyret de nevner er på lager i butikken, men hos leverandøren som sender direkte til deg. https://www.stereofil.no/hjemmekino/bilde/blu-ray-spillere Når jeg skulle kjøpe så kikket jeg etter nyere spillere, men det virker ikke som noen har gitt ut nye spillere etter 2019 eller noe slikt. (Utenom ett par meget dyre spillere). Sony sine fungerer bra de også, men syntes de er veldig lette. Har en vanlig BD spiller, og aldri hatt problemer med den, men den flytter seg når jeg trykker på knappene på den. Samt at Panasonicen på enkelte disker kan greie å være sonefri ved å trykke på Top Menu knappen 3 ganger, men har ikke fått testet enda. Har uansett Oppoen min fortsatt for Sone A BD-filmene jeg har. Kompis har en UHD Sony spiller, og aldri opplevd at den har hatt problemer heller. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars hvorfor ikke bare kjøpe en brukt ps4 med bluray spiller? 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Sjørøver skrev (1 time siden): hvorfor ikke bare kjøpe en brukt ps4 med bluray spiller? PS4 støtter ikke 4K disker. Xbox Series S gjør det. Har den selv, og hater å bruke den til film avspilling. Plutselig så må jeg vente 30 minutter på en oppdatering, og kontrollen er irriterende for meg for slike ting. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Xbox One S og X støtter ikke alle 4K-filmer. Dette er fysisk, så det kan ikke fikses i software heller. 1 Lenke til kommentar
SahandJ Skrevet 19. mars Forfatter Del Skrevet 19. mars On 3/14/2025 at 8:13 AM, Sjørøver said: hvorfor ikke bare kjøpe en brukt ps4 med bluray spiller? Altså jeg har både PS4 og PS5. Jeg kan spille av vanlige blu-rays selvsagt. Men for å få det beste ut av 4K UHDR Blu-Ray filmer så vil jeg ha en dedikert spiller. Panasonic sin er ofte omtalt som blant de beste. Har hørt at Sony sine ofte lagger så jeg unngår det inntil videre Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars (endret) Spør du meg så henger det litt gammel analogtankegang igjen når det kommer til Blu-Ray. Greit nok at OPPO var en vinner når det kom til sære DVDer. PS3 var også litt både og når det kom til å ha nok kraft til å alltid gi god Blu-Ray kvalitet. Til vanlig husbruk til jeg si Xbox Series og PS5 er helt kurante 4K-avspillere. 4K er i likhet med 1080p veldig standardisert, så nisjespillere som f.eks OPPO har i stor grad falt bort, og i tillegg er alt digitalt, så da forsvinner også problemer med konvertering som kan degradere videokvalitet. En må gjerne investere i en dedikert 4K-spiller, men tror du blir skuffet over at ting ikke blir merkbart bedre. Produsentene av slike spiller vil jo av egeninteresse skryte av hvor fantastiske dem er, men objektive tester vil som regel avsløre at dette ikke stemmer. Edit: Har forresten selv en Sony BDP-S6700 i bestilling, Primært for oppskalering av DVD til 4K. Sitter kanskje ca 2 meter fra en 65" og merker knapt forskjell på 1080p og 4K normalt sett med 20/20 syn. Husk også at de fleste streamingstjenester folk bruker er vesentlig dårligere en en god 1080p Blu-Ray også. Endret 19. mars av vidor Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars vidor skrev (16 timer siden): Spør du meg så henger det litt gammel analogtankegang igjen når det kommer til Blu-Ray. Greit nok at OPPO var en vinner når det kom til sære DVDer. PS3 var også litt både og når det kom til å ha nok kraft til å alltid gi god Blu-Ray kvalitet. Til vanlig husbruk til jeg si Xbox Series og PS5 er helt kurante 4K-avspillere. 4K er i likhet med 1080p veldig standardisert, så nisjespillere som f.eks OPPO har i stor grad falt bort, og i tillegg er alt digitalt, så da forsvinner også problemer med konvertering som kan degradere videokvalitet. En må gjerne investere i en dedikert 4K-spiller, men tror du blir skuffet over at ting ikke blir merkbart bedre. Produsentene av slike spiller vil jo av egeninteresse skryte av hvor fantastiske dem er, men objektive tester vil som regel avsløre at dette ikke stemmer. Edit: Har forresten selv en Sony BDP-S6700 i bestilling, Primært for oppskalering av DVD til 4K. Sitter kanskje ca 2 meter fra en 65" og merker knapt forskjell på 1080p og 4K normalt sett med 20/20 syn. Husk også at de fleste streamingstjenester folk bruker er vesentlig dårligere en en god 1080p Blu-Ray også. Er det ikke slik at det ikke er mulig, eller er køddete å få Atmos ut av PS5 når det kommer til filmer. Funker fint på spill, men ikke film. Kjapp googling, så sier de at det må over til Liner PCM for å få det til, men det er ikke mulig da PCM over HDMI kun er maks 7.1 kanaler, ikke Atmos mulighet. Oppskalering fra DVD til 4K kommer veldig an på hvilken skjerm man ser på. Jeg har alltid hatt bedre oppskalerere i TVene mine, enn spillerne, eller omtrent like gode. Jeg har hatt Oppo sine, og bruker fortsatt 203 spilleren dems. Den store forskjellen når 4K kom var HDR, og ikke selve oppløsningen på skjermer opp til 75/85 tommer. Det meste som ble utgitt på 4K disk var uansett filmer som kun hadde 2K intermediat som de hadde laget, og ikke 4K, så de var uansett oppskalerte (2K og 4K er kino oppløsninger, og ikke det samme som hjemme oppløsningene FHD og UHD). Jeg husker jeg gjorde en del tester med Mad Max Fury Road, hvor jeg har både DVD, BD og UHD BD, samt den var tilgjengelig på Netflix i 4K. UHD BD og BD var bedre enn 4K Netflix, mens 4K Netflix var litt bedre enn BD nedskalert til 720p i Oppoen. Husker ikke om jeg gadd å teste DVDen. Testet også 4K med å skru av og på HDR, og der var BD ca identisk med 4K uten HDR. Enorm forskjell opp til HDR. Husker de var Maze Runner 3 jeg testet det på, som har bedre bilde kvalitet og HDR enn Fury Road. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) Har en dedikert Blu-ray-spiller noen rent tekniske fordeler sammenliknet med f.eks. en god nedlastning (.torrent)? Jeg har en eldre Panasonic UB-700 (tror det var modellen) fortsatt liggende i en uåpnet eske, og flere BD-filmer fortsatt i plast stående i en hylle. Min erfaring med disk-medie er at man må vente på at disken skal snurre ivei, vente på at menyer skal komme frem, bruke tid på å få navigert seg igjennom dem, og så vente på de obligatoriske sanse-advarslene og trusler fra FBI hvis man piratkopierer innholdet før man endelig får begynt på det man ønsket. Mens med en god torrent slipper man all venting, og man kan navigere i filmen mye raskere enn en disk klarer. Jeg ser stort sett film på en 27" spillskjerm og sittende i kontorstolen, men jeg har også en 55" Sony Bravia X90J stående hvis jeg føler for å sitte i godstolen og se på film istedet. Endret 20. mars av PaladinNO Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars PaladinNO skrev (1 time siden): Har en dedikert Blu-ray-spiller noen rent tekniske fordeler sammenliknet med f.eks. en god nedlastning (.torrent)? Remux versjonene er ren kopi av disken i full størrelse. De er teknisk sett like gode, men kommer an på hva man spiller av på. Jeg får ikke like god bildekvalitet fra min PC som fra dedikert BD spiller, selv om de er koblet til samme TV. (Samme innstillinger på TV, siden de går via en receiver. Når jeg bruker Nvidia Shield, så er kvaliteten ca. like bra som fra dedikert spiller, men opplever der en del synkproblemer mellom bilde og lyd på enkelte filer. Mine egne ripper av DVDer er ikke se bare den veien, men funker via PC (Har noe med frekvensen som er satt i Shielden) Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) AndersT2 skrev (4 timer siden): Remux versjonene er ren kopi av disken i full størrelse. De er teknisk sett like gode, men kommer an på hva man spiller av på. Jeg får ikke like god bildekvalitet fra min PC som fra dedikert BD spiller, selv om de er koblet til samme TV. (Samme innstillinger på TV, siden de går via en receiver. Jeg har lastet ned kun en remux: The Martian. Det er den eneste filmen hvor jeg aldri ble fornøyd med kvaliteten, uansett hvor stor - men likevel komprimert - versjon jeg lastet ned. Prøvde 5 -> 9 -> > 15 -> 22 GB, før jeg bare gikk for en ren kopi på rundt 48 GB fordi jeg ikke ble fornøyd. Men nå er jeg fornøyd, selv om filen tar stor plass. ^^ Akkurat The Martian er en film jeg synes fortjener det. Har ikke sett BD-versjonen jeg har i hyllen, men jeg tror ikke det er det forlengede utgaven. Er stort sett ~8 GB 1080p rips jeg laster ned, da jeg ikke trenger "den perfekte opplevelsen" på alle filmene jeg har (bortsett fra The Martian er de 4 originale Alien-filmene et unntak). Jeg kjører bilde over HDMI fra skjermkortet i PC-en til TV-en, og så lyden analogt via et dedikert lydkort til en forsterker. Og jeg er faktisk ikke sikker på hvordan jeg skulle gjort det med lyden hvis jeg brukte en BD-spiller mot TV-en. Antar jeg må flytte RCA-kontaktene fra lydkortet til spilleren. For å svare på det trådstarter spør om, så tenker jeg det er både pga. at prisene på alt stiger, og at det er færre produsenter av slike spillere nå. Og så snart det er et mindre utvalg av noe - enten det er interesse for produktet eller ikke - så av en eller annen grunn gjør det at prisene stiger automatisk. EDIT: Ser nå på spilleren (Panasonic DMP-BDT160EG - IKKE UB700) at den ikke har RCA-kontakter for lyd ut. Det forklarer hvorfor jeg aldri har brukt den... Sony TV-en jeg har ble kjøpt lenge etter BD-spilleren, så da må det bli minijack-RCA fra TV-en til forsterkeren, siden min forsterker - Yamaha R-S700 - ikke har HDMI-kontakter. Endret 20. mars av PaladinNO Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) 14 hours ago, AndersT2 said: Testet også 4K med å skru av og på HDR, og der var BD ca identisk med 4K uten HDR. Enorm forskjell opp til HDR. Husker de var Maze Runner 3 jeg testet det på, som har bedre bilde kvalitet og HDR enn Fury Road. HDR gjort riktig og fargene til UHD kan godt forsvare 4K kvalitetsmessig. Tror noe det er bare en liten brøkdel som benytter seg av Atmos, og dette er normalt såpass dedikerte folk at de ikke bruke en konsoll til hovedspilleren hvis 7.1 blir for lite. Til 4K bruk ellers er PS5 helt grei. HDR fungerer helt fint på PS4 Pro da jeg spilte igjennom Horizon: Zero Dawn. Noen få ganger koblet HDR seg ut, og da merket man virkelig hvor mye dette hadde å si. Lydmessig har jeg ikke større krav enn stereo, og bruker normalt headset. Er ikke helt typen til å montere opp 32 høyttalere for film. Har dog kjøpt Dolby-plugin til Xbox One X og den er rimelig bra hvis en bruker gode hodetelefoner. Bruker en 7000-serie Samsung TV, og den har en rimelig bra oppskalering da Samsung driver mye med trickledown av slik teknologi til hele modell-porteføljen. Blir nok å teste en opp mot BDP S6700 etter mottak og kan sikkert skrive noen ord da. En bør nok ikke ha alt for store forventninger, men greit å hente ut potensialet. Har oppskalert DVD før til en 720p projektor og når jeg viste moderne animasjonsfilm med og uten tilpasset oppskalering spurte mange om jeg byttet til HD når det var oppskalert. Det var som å fjerne et lag med smør på bildet. Edit: Var forresten en realtime Pentium 4 2.4 GHz som tok neste 100% CPU som oppskalerte Endret 20. mars av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå