Gå til innhold

Dustborn-utvikler i gang med nytt spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Tørnquist har vært en av de mest interessante spillutviklerne i årevis, og har ofte gode ideer og gode historier. Vanskelig å si noe om hva spillet blir utfra en slik trailer da.

Jeg kan lage en liste over mange andre spillregissører som er både mer respektable og interessante

Lenke til kommentar
Martelè skrev:
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Tørnquist har vært en av de mest interessante spillutviklerne i årevis, og har ofte gode ideer og gode historier. Vanskelig å si noe om hva spillet blir utfra en slik trailer da.

Jeg kan lage en liste over mange andre spillregissører som er både mer respektable og interessante

Hva er greia med at du skal være så jævlig negativ da? Har Tørnquist spyttet deg i trynet eller?
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (28 minutter siden):

Den Lengste Reisen, Drømmefall og Dustborn-utvikleren.

Det kan være greit å ikke bare nevne det siste spillet de laget, i dette tilfellet.

Kan og legge til det svært godt motatte spillet Draugen og et av de mest interessante MMO spillene etter WoW boomen The Secret World i listen over spill Ragnar Tørnquist har hatt en sjefsrolle i designet av. En flopp for en tåle uten å avskrive hele studioet tenker jeg :). Anti woke mobben er uhyrlig skjøre, men heldigvis ikke presentable for spill interesserte i sin helhet, selv om de er eksepsjonelt høylytte i kommentarfelt. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Både måten de politiserte det forrige spillet og hvordan de reagerte på kritikken gjør det vanskelig å tro at de klarer å legge den fadesen bak seg og å legge den vinklingen, eller hva det egentlig var det prøvde seg på, fra seg. Det er fortsatt uklart for meg om det var seriøst ment eller om det var en parodi på identitetspolitikk-fanatisisme det skulle være. Jeg så kjapt på den nye teaseren og det så ut som en snutt hentet rett fra Fallout-universet.

Endret av bo1e
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (8 minutter siden):

Både måten de politiserte det forrige spillet og hvordan de reagerte på kritikken gjør det vanskelig å tro at de klarer å legge den fadesen bak seg og å legge den vinklingen, eller hva det egentlig var det prøvde seg på, fra seg. Det er fortsatt uklart for meg om det var seriøst ment eller om det var en parodi på identitetspolitikk-fanatisisme det skulle være. Jeg så kjapt på den nye teaseren og det så ut som en snutt hentet rett fra Fallout-universet.

Hva ville vært en god nok reaksjon på kritikken? En beklagelse for at de laget et spill mobben ikke likte? En full underkastelse for mobben som truet han selv og hans utviklere med dødstrusler over at de laget ett spill de ikke likte? Det er helt absurd for meg, de laget et spill som ikke ble godt likt med politiske aspekter som enkelte ikke likte. Det er ikke en dødssynd som fortjener all mulig dritt de fikk kastet mot seg, det er ett spill intet mer, intet mindre. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ragnar doubler down på diversity og plasserer skylden for floppen på en høylytt minoritet på internett (en lazy gjenganger når ting flopper). En forretningsmessig god (i retning av et spill som selger og spilles og får god omtale) reaksjon hadde vært en annen forståelse og erkjennelse av hva som gikk galt enn den.

Endret av bo1e
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det folk ikke likte med Dustborn, var at politikken føltes 'shoehorned' og påtvunget, og da oppfattes det som "woke". Det er fullt mulig å lage et woke spill uten shoehorning. Det hele koker ned til god skriving. Et godt screenplay, inneholder aldri shoehorning, men heller et genuint budskap

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev:

Det folk ikke likte med Dustborn, var at politikken føltes 'shoehorned' og påtvunget, og da oppfattes det som "woke". Det er fullt mulig å lage et woke spill uten shoehorning. Det hele koker ned til god skriving. Et godt screenplay, inneholder aldri shoehorning, men heller et genuint budskap

Påtvunget? Visste ikke at spillet holdt en pistol til hodet på folk og tvang de til å spille det. Vet du hva jeg gjør når spill ikke interesser meg? Jeg spiller det ikke. Men folk må jo på død å liv leke kulturkriger.
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Alpred93 skrev (2 timer siden):
Martelè skrev (2 timer siden):

Påtvunget? Visste ikke at spillet holdt en pistol til hodet på folk og tvang de til å spille det. Vet du hva jeg gjør når spill ikke interesser meg? Jeg spiller det ikke. Men folk må jo på død å liv leke kulturkriger.

🤔 hm, jeg kan ikke personlig relatere til det du sier. Men om du skal være så passiv-aggressiv og anklagende i tonen din, er det ikke i min beste interesse å fortsette kommunikasjon med deg. Du virker hysterisk. Jeg tror det er en vinn-vinn at vi ignorerer hverandre

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 timer siden):

Hva konkret i historien tenker du på da..?

For du har sett et long-play og m/eller vet hva som faktisk skjer, og plottet, og handlingen i spillet..?

Ingen imav kritikerne jeg har sett blant anti-woke eller øvrig har klart å kritisere historien.

De fleste som misliker Dustborn aner ikke hva historien går ut på, har ikke sett de fleste ti minuttene av det, og har blitt lurt til å hate spillet uten å vite at det som generelt kritiseres -- superkreftene, karakterene som bruker dem mot fiender -- faktisk er hva Tørnquist og selskapet kritiserer, med handlingene og historien i spillet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gjøres som med alle andre spill, jeg leser steam reviews. Der finner man fort ut om et spill er bra eller dårlig, og om anmelder har gitt spillet bra/dårlig anmeldelse basert på ideologi, eller faktisk kunnskap. 

Å boikotte selskaper basert på designvalg er barnslig. Grådighet derimot, er grunnlag for boikott. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi får se, de fleste spillselskap har en eller flere dårlig mottatte titler bak seg. Det er ingen grunn til å dømme noen nord og ned. Det lille vi får se av universet virker jo interessant. Men om roboten insisterer på å bli omtalt som "they", så blir ikke det spilt her i gården 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, likferd said:

Vi får se, de fleste spillselskap har en eller flere dårlig mottatte titler bak seg. Det er ingen grunn til å dømme noen nord og ned. Det lille vi får se av universet virker jo interessant. Men om roboten insisterer på å bli omtalt som "they", så blir ikke det spilt her i gården 😁

Så absolutt. For eksempel er Platinum* en av mine favoritt utviklere noen gang, med herlige 4 Bayonetta spill, Nier: Automata, Astral Chain, TW101 og, selvfølgelig, Madworld. Men da har og noen ganske stygge bommerter på CV'en og. Babylon's Fall knuste neste firmaet og var nok en stor grunn til Kamiya stakk. Som gjør meg veldig bekymret for firmaet =/

Det kan hende at RD rett og slett prøver på noe nytt her, og kan holde sine politiske syn ute av det. Holder meg og veldig skeptisk mtp en del uttalelser fra Tørnquist, men venter å ser uansett. Synes iaffal konseptet her ser artig ut.

Lenke til kommentar

Noen som nevner at grådighet må man ikke akseptere. Det er jeg helt enig i.

Mitt inntrykk er at Dustborn nemlig er et grådig og uærlig produkt. Kan vel være at jeg tar helt feil (og håper på det), men forstår det slik at for å kvalifisere for å få subsidier må man oppfylle en del krav (inklusive, politiske). Sist jeg så på slike krav stod det skrevet svart på hvit om politisk relevans og slikt.

Derfor min tulleteori om at det er derfor at Dustborn sine utviklere ikke engang har klart å vinkle sitt Woke-budskap i spillet på noe ekte vis, siden de selv trolig ikke forstår hva de tenker om Woke. Ergo hele ståheien om Woken er ekte eller parodisk i spillet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kombucha said:

Derfor min tulleteori om at det er derfor at Dustborn sine utviklere ikke engang har klart å vinkle sitt Woke-budskap i spillet på noe ekte vis, siden de selv trolig ikke forstår hva de tenker om Woke. Ergo hele ståheien om Woken er ekte eller parodisk i spillet...

Hvordan ser det ut når utviklerne har klart å vinkle sitt woke-budskap på et ekte vis?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev:
13 minutes ago, Kombucha said:

Hvordan ser det ut når utviklerne har klart å vinkle sitt woke-budskap på et ekte vis?

Ekte budskap er mulig å forstå. Dvs. det er forståelig for publikummet (målgruppen spesielt), gir mening, har Integritet. Så vidt som jeg forstår er det mange som ikke en gang forstår hva spillet prøver å formidle, om de i det hele tatt er målgruppen. Noen som mener at det er Woke, andre mener det motsatte. Er det en uvanlig kunstnerisk vinkling i dette? En yngre bekjent av meg som definitivt er Gen-Z, sa blant annet at replikkene og skrivingen kjentes ekstremt cringy og uærlige, noe som vedkommende oppfattet som en forsettlig men uheldig parodi (!) på woke uten antydninger til humor. Utvikleren kan selvfølgelig late som en eller annen post-modernist, kaos-teoretiker eller systemanarkist etc. som prøver å snakke med alle og ingen. Dette ville jeg dessverre ikke kalt for en god markedsstrategi . Man må ikke glemme at Dustborn var ment å være et kommersielt produkt som tjente penger og ble et springbrett videre. Hva fikk de til slutt? tror ikke jeg trenger å svare.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...