Gjest df192...0cb Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Tannlegen min mener nå at jeg må ha en bro fordi en tann ikke lenger kan reddes, er gjort så mye som kan gjøres for den. Siden jeg har litt tannlegeskrekk lurer jeg på hvordan den behandlingen oppleves ? Vet at må fjerne tanna, men også slipe ned to tennene ved siden av ? Må jeg gå uten tann til tannteknikeren har gjort sin jobb ? Noen som har vært gjennom dette ? Anonymous poster hash: df192...0cb Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars En tannbro krever at tannlegen sliper på begge nabotennene til den skadde tannen ja. Tannlegen trekker den skadde tannen og sliper ca 2mm av tennene ved siden av, før hun tar et avtrykk av over- og underkjeven som sendes til tannteknikeren. Før tannlegen sender deg hjem denne dagen så skal hun lage en midlertidig bro for å hindre at de slipte tennene flytter på seg mens den permanente broen lages. Du skal ikke gå uten en midlertidig løsning. Med en god tannlege så er denne prosedyren ren rutine. Kan jeg spørre hvordan tannlegeskrekken din utarter seg? Hva er det som gjør at du vegrer deg? Jeg har god kjennskap til tannlege- og tannteknikerfaget, så det er bare å spørre hvis du lurer på noe Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Du har ikke vurdert tannimplantat istedenfor bro? Dette er en dyrere, men etter min mening en bedre og mere varig løsning. 2 Lenke til kommentar
Gjest df192...0cb Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars RustneTrompet skrev (På 13.3.2025 den 10.01): En tannbro krever at tannlegen sliper på begge nabotennene til den skadde tannen ja. Tannlegen trekker den skadde tannen og sliper ca 2mm av tennene ved siden av, før hun tar et avtrykk av over- og underkjeven som sendes til tannteknikeren. Før tannlegen sender deg hjem denne dagen så skal hun lage en midlertidig bro for å hindre at de slipte tennene flytter på seg mens den permanente broen lages. Du skal ikke gå uten en midlertidig løsning. Med en god tannlege så er denne prosedyren ren rutine. Kan jeg spørre hvordan tannlegeskrekken din utarter seg? Hva er det som gjør at du vegrer deg? Jeg har god kjennskap til tannlege- og tannteknikerfaget, så det er bare å spørre hvis du lurer på noe Takk for svar ! Fint å vite at man ikke må gå uten tann den tiden det tar å få gjort ferdig broen. Vanskelig å si akkurat hva som gjør at jeg føler uro, engstelse, i forbindelse med tannlegebesøk. Har kanskje en tendens til å krisemaksimere og kan se for meg alle mulige og umulige komplikasjoner og vanskeligheter, smerte, ubehag. Hvilke instrumenter må tannlegen bruke, hvor lenge må det borres, hvor lang tid tar behandlingen...mange unødige og uhensiktsmessige spørsmål kan begynne å surre rundt. Siden uroen og engstelsen i bunn og grunn er irrasjonell, er det ikke så lett å si akkurat hva den kommer av. Har heldigvis blitt bedre nå enn det var før - da kunne jeg unngå tannlegebesøk i lange tider, men det har jeg kommet over. De som går til tannlegen like avslappet og ubekymret som en går til frisøren har min største beundring 🙂 Anonymous poster hash: df192...0cb Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Skjønner! Det er veldig bra at du kommer deg til tannlegen, for det blir bare mer smerte av å utsette det, både for kroppen og bankkontoen. Tannlegeskrekk er svært utbredt, og årsakene kan være så mange. Det som alltid hjelper er å være tydelig med tannlegen din om at du faktisk har tannlegeskrekk, slik at dere sammen kan legge en plan for hvordan det bør jobbes for at du skal føle deg så komfortabel som mulig. Hvis du merker at behandleren ikke tar deg på alvor så bør du finne en annen. De fleste tannleger har stor forståelse for situasjonen, og det står respekt av at du likevel trosser frykten din og bestiller time. Det kan være verdt å bruke litt tid på å finne noen som er ordentlig flinke på kroner og broer. En tannlege med spesialisering i oral protetikk er et trygt valg, men det finnes også mange allmenntannleger som er dyktige. Hvis du er komfortabel med å dele hvor i landet du tenker å oppsøke behandling, så anbefaler jeg gjerne noen tannleger som jeg vet kan jobben sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå