Gå til innhold

Strømforsyning til el-pianoer

Anbefalte innlegg

Vi har to el-pianoer, disse som kan fraktes rundt i veske og settes på enkle stativ. Det er ikke proffe pianoer, men er helt ok til øvelser og amatørbruk. Problemet er strømtilførselen. Nå er begge ute av drift på grunn av at det har skjedd noe i strømkontakten på pianoene. Vi erfarer da at dette er et vanlig problem fordi kontakten er koblet direkte til et kretskort inne i pianoet. Hvis noen er litt brutal med å sette i pluggen fra strømadapteret, eller at noen tråkker på ledningen slik at pluggen får en belastning skjer det noe i tilkoblingen til dette kortet. Det sies at dette er en svakhet som er på de fleste med slik adapterstrøm. Hva kan gjøres for å slippe å måtte reparere dette gjentagende ganger eller måtte kjøpe nytt stadig vekk. Og finnes det alternative pianoer uten denne svakheten, uten at det koster skjorta?

Endret av Fritjof
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fritjof skrev (På 12.3.2025 den 13.45):

Vi har to el-pianoer, disse som kan fraktes rundt i veske og settes på enkle stativ. Det er ikke proffe pianoer, men er helt ok til øvelser og amatørbruk. Problemet er strømtilførselen. Nå er begge ute av drift på grunn av at det har skjedd noe i strømkontakten på pianoene. Vi erfarer da at dette er et vanlig problem fordi kontakten er koblet direkte til et kretskort inne i pianoet. Hvis noen er litt brutal med å sette i pluggen fra strømadapteret, eller at noen tråkker på ledningen slik at pluggen får en belastning skjer det noe i tilkoblingen til dette kortet. Det sies at dette er en svakhet som er på de fleste med slik adapterstrøm. Hva kan gjøres for å slippe å måtte reparere dette gjentagende ganger eller måtte kjøpe nytt stadig vekk. Og finnes det alternative pianoer uten denne svakheten, uten at det koster skjorta?

Jeg kan lodde på en ny strømplugg og sørge for bedre strekkavlastning. Bare sving innom en dag. Hvor bor du forresten? 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (20 timer siden):

Jeg kan lodde på en ny strømplugg og sørge for bedre strekkavlastning. Bare sving innom en dag. Hvor bor du forresten? 

Det var hyggelig, det var dette jeg antok var løsningen. Man blir nesten litt konspi-tenkende når man hører om alle problemene med denne typen kobling. Er det en løsning som skal stimulere salg av nye pianoer. Jeg hørte om et kor der de fikk reparert dette første gang, men ikke lenge etterpå oppstod det igjen. Da gadd de ikke mer og kjøpte nytt.

Men nå viser det seg at en av bassene i koret er gammel radioreparatør. Han har allerede fiksa det ene og jobber med det andre. Det er bra vi har reparatører som dere. Forresten, jeg holder til i Moss.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Fritjof said:

Man blir nesten litt konspi-tenkende når man hører om alle problemene med denne typen kobling. Er det en løsning som skal stimulere salg av nye pianoer.

Er nok pga. produksjonskostnad. Var det samme med laptopper. De litt dyrere hadde strømkontakten på et eget lite kretskort med ledning. Røyk kontakten var det en ganske enkel og billig jobb å kun bytte dette lille kretskortet. På de billigere laptoppene var kontakten fast på selve hovedkortet. Røk den så måtte man ofte bytte hele hovedkortet. M.a.o. kjøpe ny laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...