Gå til innhold

Noen spørsmål om CSS

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lære meg CSS, men har støtt på noen få problemer:

- Jeg får ikke midstilt siden

- w3 sier slenger ut en warning til koden min: "Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative" (CSS)

Hva betyr det?

- I høye oppløsninger (1600x1200 og oppover) flyttes den nederste linjen (her). Hvordan kan jeg hindre det?

Takker for svar.

EDIT:

Problemet er løst. Ønsker nå kritikk på siden ( http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=1644949 )

Endret av PT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

•  

• Generic font som i Sans, Sans serif osv. Google for "generic fonts". Det er også nevnt på www.w3schools.com.

• body { text-align: center; } ?

Takker for raskt svar.

Jeg fikk nå fjernet warningen, men med "body { text-align: center; }" blir all teksten midtstillt, jeg skal bare midstille selve siden.

Har letet på w3schools, men jeg har ikke funnet noe enda.

EDIT: Fant to nye feil:

- "Siste nyhet" er ikke like bred som "Brukermeny". Hva kommer dette av? Bredden er jo den samme (120px)

- Teksten i menyen er ikke helt midstillt. Den er ca 0.5 cm for langt til høyre. Hva kommer dette av?

Endret av PT
Lenke til kommentar
- Teksten i menyen er ikke helt midstillt. Den er ca 0.5 cm for langt til høyre. Hva kommer dette av?

Har ikke tid til å se i kilden nå, men jeg tror nok at det har med padding å gjøre.

Prøv bare for moro skyld å leke litt med padding. (eks: padding:0px 0px 0px 0px;)

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å se i kilden nå, men jeg tror nok at det har med padding å gjøre.

Prøv bare for moro skyld å leke litt med padding. (eks: padding:0px 0px 0px 0px;)

Nei, det funket ikke. Rammen blir bare større når jeg setter verdien til over 0px, og forblir uforandret med 0px.

Lenke til kommentar
prøvd med margin å endre margin??

en kombo med float og forskjellige margins og paddings kan snu en side totalt på hodet.

Kan du utdype det litt mer? Har ikke så veldig mye peiling på css enda. Ingen som vet hvordan jeg kan få siden (ikke teksten) midtstillt?

Endret av PT
Lenke til kommentar
margin-left: auto;

margin-right: auto;

Det fucket greiene sånn passe :p

Men takk for forsøket ;)

Det er det som er riktig i henhold til w3c-standardene, men det vil ikke funke i IE.

Bruker Opera, men det funket ikke der heller :/

Kanskje jeg må ta en ny titt på koden min :no:

Tåpelig av IE å gå bort fra standarer :realmad:

Lenke til kommentar
Av de to er det definitivt nr 1 som er best, men jeg synes den forrige du viste her på forumet va lotsa bedre!

Postet i feil tråd har vi? ;)

EDIT: Vil bare si ifra om at css-koden er litt fucka right now (grunnet meg og min eksprimentering), så hvis noen hadde giddet å lage et helt enkelt oppsett slik det var i begynnelsen (nesten), men uten farger og alt det der. Bare en midstilt side og de grunnleggende div'ene, så skal jeg nok klare resten selv.

Takker for hjelpen hittil.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Jeg tok meg den frihet å trykke på lenken, og å trykke på HTML-linken nederst på siden din... Der stod det at den ikke var validert... Du manglet et "="

Hva snakker du om? :whistle::p

Men er det noen som gidder å gjøre dte jeg spurte om i min forrige post? Tar vel ikke mer enn noen få min for de som kan det...

Lenke til kommentar

Jeg tok meg den frihet å trykke på lenken, og å trykke på HTML-linken nederst på siden din... Der stod det at den ikke var validert... Du manglet et "="

Hva snakker du om? :whistle::p

Men er det noen som gidder å gjøre dte jeg spurte om i min forrige post? Tar vel ikke mer enn noen få min for de som kan det...

Jeg har ikke tid allikevel, men det er vel du som skal lære noe, er det ikke?? ;)

Min metode på å lære noe:

Les, les, les, prøv & feil, les, prøv & feil, les, prøv & feil, les, les, prøv & feil, les, prøv & feil, les, les, prøv & feil, så funker det!! hurra! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...