Gjest c1b93...fc5 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jeg leier et rom i et kollektiv, hvor de andre beboerne er nesten aldri tilstede, og bruker det mer som pendlerbolig. Jeg har fått meg kjæreste som har vært på hyppige besøk hos meg. Utleier har etter hvert fått nyss om dette, og truer nå med utkastelse da det ikke er gitt tillatelse til besøk. Har lest husleieloven §7-1, og tror jeg har loven på min side, men er usikker. Kan jeg kastes ut? Anonymous poster hash: c1b93...fc5 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Høres umiddelbart sinnssvakt ut, aldri hørt om dette. Er utleier norsk? Tror du har en god sak. Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jeg føle meg litt lat, så jeg limte inn spørsmålet ditt i ChatGPT. Den sier: Nei, utleier kan sannsynligvis ikke kaste deg ut lovlig på dette grunnlaget. Ifølge husleieloven § 7-1 har du som leietaker rett til å ha besøk uten at utleier kan nekte det, så lenge besøket ikke medfører vesentlig ulempe for utleier eller de andre beboerne. Loven skiller mellom besøk og samboerskap, men det er ingen lovbestemt grense for hvor ofte en gjest kan være på besøk før det regnes som et samboerforhold. For at utleier skal ha grunnlag for oppsigelse eller heving av leiekontrakten, må det være et kontraktsbrudd fra din side, f.eks. at du har innlosjert en annen person permanent uten tillatelse (dvs. reelt sett deltidsutleie), eller at besøket medfører vesentlige ulemper for andre (f.eks. støy, skade på boligen eller overforbruk av fellesressurser). Hva du kan gjøre: Sjekk leiekontrakten – Står det spesifikt at besøk ikke er tillatt? Selv om en slik klausul kan stå, vil den i mange tilfeller være ugyldig fordi den strider mot husleieloven. Kommuniser med utleier – Forklar at husleieloven gir deg rett til å ha besøk og at kjæresten ikke er en fast beboer. Krev skriftlig begrunnelse – Be utleier spesifisere hvorfor dette skulle være et kontraktsbrudd. Ikke la deg skremme – Utkastelse krever enten en rettslig prosess eller namsmannens medvirkning. Utleier kan ikke bare kaste deg ut uten videre. Konklusjon: Utleier har trolig ikke juridisk grunnlag for å kaste deg ut bare fordi du har besøk av kjæresten din. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Her ser vi nok et eksempel på at ChatGPT gir svar som høres fine ut, men som ikke er riktige. Husleieloven § 7-1 regulerer adgangen til å ta opp i noen i sin husstand, det vil si å flytte inn på varig basis. Den bestemmelsen regulerer ikke noe annet enn det. Besøk reguleres av husleieloven §§ 5-1 og 5-2. Utgangspunktet her er at leietaker har den fulle disposisjonen over det leietakeren har leid med mindre noe annet er tatt inn i leieavtalen, og kan ha besøk av hvem leietaker måtte ønske. Men man må overholde ordensregler og det som er avtalt i leieavtalen. Ulempen her er at hvis du leier i et kollektiv ("leie av enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig") har du ikke noe oppsigelsesvern og ingen rett til å protestere mot oppsigelse. Utleier trenger da ingen grunn til å si deg opp. Det følger da at du kan sies opp av alle grunner som ikke eksplisitt er i strid med annen lov (kjønns- og rasediskriminering, primært). Endret 17 timer siden av krikkert 4 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden krikkert skrev (15 minutter siden): Ulempen her er at hvis du leier i et kollektiv ("leie av enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig") har du ikke noe oppsigelsesvern og ingen rett til å protestere mot oppsigelse. Utleier trenger da ingen grunn til å si deg opp. Det følger da at du kan sies opp av alle grunner som ikke eksplisitt er i strid med annen lov (kjønns- og rasediskriminering, primært). Faller student-kollektiv under denne definisjonen dersom utleier ikke selv bor der? Dette er vell primært for tilfeller der jeg leier ut et soverom i min egen leilighet, der vi begge da deler på alle fasiliteter, og ikke et bofelleskap der ingen av beboerne er utleier? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Bestemmelsen krever at man skal leie et "enkelt beboelsesrom", og at man har tilgang til "en annens bolig". Denne "annen" trenger ikke være utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå