Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

120 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      38
    • Nei
      61
    • Usikker
      21

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Dubious said:

Så hvorfor trenger alle å stemme når det er valg?  Det holder jo at 1000 stemmer..

9 hours ago, Smule8o said:

Undersøkelser med noen tusen spurte gir en svært god indikasjon på hva massene mener 

Stikkord: indikasjon 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (10 timer siden):

Jeg tilhører GenX, men er på grensen mot Gen Y (Milennials), og var 15 år da det var folkeavstemming sist i 1994.
Men jeg husker jeg var på den tiden mot EU, pga. de samme punktene som gjelder i dag, vår råderett over våre egne ressurser.

Det samme i Finland når jeg var ung. Temmelig mange som ble skremt til å tro at EU reiste med underbuksene deres, hver dag...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (På 15.3.2025 den 8.10):

NATO og EU er forskjellige, det er nettopp det som er en styrke.

En styrke når den ene har et klart definert og begrenset mandat, mens den andre legger premissene selv etter eget forgodtbefinnende ?

Da er det ikke tvil om hva som blir mest konfliktskapende og minst bærekraftig….

Lenke til kommentar
DJViking skrev (22 timer siden):

Ja kanskje litt udemokratisk at folket selv ikke kan stemme hvem som skal styre EU i EU-kommisjonen.
Selv om kommisjonen er valgt av det demokratiske valgte parlamentet.
Det er jo omtrent som noen sier her samme som vi i Norge ikke kan stemme hvem som skal være Statsminister. Vi stemmer kun på partier til Stortinget.

Det er mye verre enn «litt udemokratisk» når dette indirekte valgsystemet pulveriserer ansvar og viktige prinsipper gjennom mange ledd.

Det eneste man oppnår er at altfor mye makt havner på altfor få hender og at makthaverne ikke behøver å stå til ansvar for egne handlinger.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Vokteren said:

En styrke når den ene har et klart definert og begrenset mandat, mens den andre legger premissene selv etter eget forgodtbefinnende ?

Da er det ikke tvil om hva som blir mest konfliktskapende og minst bærekraftig….

EU er et fellesskap. At det er uenigheter og konflikter hører hjemme i et demokrati.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Vokteren said:

Det er mye verre enn «litt udemokratisk» når dette indirekte valgsystemet pulveriserer ansvar og viktige prinsipper gjennom mange ledd.

Det eneste man oppnår er at altfor mye makt havner på altfor få hender og at makthaverne ikke behøver å stå til ansvar for egne handlinger.

Like forbannet er altså statsministeren indirekte valgt her i Norge. 

Kommisjonen kan bli kastet av parlamentet. Så at de ikke behøver å stå til ansvar for sine handlinger ser jeg ikke. Glem nå heller ikke at kommisjonen kun kan legge lovforslag på bordet, de kan ikke vedta noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (32 minutter siden):

Like forbannet er altså statsministeren indirekte valgt her i Norge. 

Kommisjonen kan bli kastet av parlamentet. Så at de ikke behøver å stå til ansvar for sine handlinger ser jeg ikke. Glem nå heller ikke at kommisjonen kun kan legge lovforslag på bordet, de kan ikke vedta noe.

Vi velger statsministeren indirekte gjennom ett transparent ledd og vi vet veldig godt hvem som blir statsminister for det største partiet. EUpolitikere blir valgt via flere ledd.

Ser du virkelig ikke forskjellen og hvordan nærhetprinsipp, demokrati og ansvar pulveriseres/utvannes i dette «via-via» systemet ?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Vokteren said:

Vi velger statsministeren indirekte gjennom ett transparent ledd og vi vet veldig godt hvem som blir statsminister for det største partiet. EUpolitikere blir valgt via flere ledd.

Ser du virkelig ikke forskjellen og hvordan nærhetprinsipp, demokrati og ansvar pulveriseres/utvannes i dette «via-via» systemet ?

Partigrupperingene i EU-parlamentet har hver sin spisskandidat. Von der Leyen var EPP sin spisskandidat og siden EPP vant flest representanter ble hun president i kommisjonen. Det er altså ikke så ulikt systemet i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Partigrupperingene i EU-parlamentet har hver sin spisskandidat. Von der Leyen var EPP sin spisskandidat og siden EPP vant flest representanter ble hun president i kommisjonen. Det er altså ikke så ulikt systemet i Norge.

Og resultatet av dette rigide systemet er at EU har utviklet seg til å bli en provoserende, dekadent og detaljregulert bremsekloss som går dit høna sparker. En union som forguder økonomisk /politisk dominans, men som forakter personlig integritet og nasjonalstatens suverenitet.

Motreaksjonene ser man både i Russland og i USA…

Lenke til kommentar
1 minute ago, Vokteren said:

Og resultatet av dette rigide systemet er at EU har utviklet seg til å bli en provoserende, dekadent og detaljregulert bremsekloss som går dit høna sparker. En union som forguder økonomisk /politisk dominans, men som forakter personlig integritet og nasjonalstatens suverenitet.

Motreaksjonene ser man både i Russland og i USA…

Hva Trump og Putin geberder seg med tar jeg ikke spesielt seriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...