Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

83 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      28
    • Nei
      38
    • Usikker
      17

Anbefalte innlegg

Det er et helt greit argument at mange som lever i dag ikke har fått stemt over dette, men om det skal være grunnen til en ny avstemning så må det nesten være en symmetri i det, slik neste generasjon også kan være med på eventuelt å melde oss ut igjen (eller fortsette) Medlemskap er inngripende, så da bør det i tilfelle grunnlovsfestes at det skal holdes ny avstemning om medlemskapet "hver generasjon".

Alternativt får man bruke de demokratiske verktøyene vi har i dag, og stemme inn politikere som ønsker å ta debatten. Det kommer en slik sjanse til høsten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (7 minutter siden):

Det er jo ingen som undertrykker noe som helst.

Dersom befolkningen hadde ønsket å endre på hvordan vi har det, altså en ny EU-debatt og en ny avstemning, så hadde vi fått det. Realiteten er jo at dette er noe folk flest ikke ber om. Venstre prøver desperat å gjøre det til en sak, men Venstre representerer kun noen få prosent av befolkningen. 

Tull og vas. Har hørt fra flere her inne om at det ikke er vits å bruke tid på EU, fordi de vil beholde Status Quo. Slike anti-demokratiske holdninger har jeg ingen respekt ovenfor. Det er ingenting som ikke tåler å se dagslys.

Sitat

Dersom folkeopinionen endrer seg, og vi ser et stort folkelig ønske om ny debatt og/eller medlemskap, så bør vi absolutt ha en ny avstemning. Men det ser vi ikke pr. i dag. Hva fremtiden bringer er det ingen som vet.

Er det ikke på tide?

https://www.nrk.no/trondelag/norsk-eu-medlemskap_-kun-6-prosentpoeng-skiller-ja-og-nei-siden-1.17336600

• Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Uv Ismann said:

Alternativt får man bruke de demokratiske verktøyene vi har i dag, og stemme inn politikere som ønsker å ta debatten. Det kommer en slik sjanse til høsten.

Jeg vil oppfordre Høyre- Krf- og Frp-velgere som vil ha EU-debatt til å stemme Venstre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Tull og vas. Har hørt fra flere her inne om at det ikke er vits å bruke tid på EU, fordi de vil beholde Status Quo.

Er det ikke på tide?

https://www.nrk.no/trondelag/norsk-eu-medlemskap_-kun-6-prosentpoeng-skiller-ja-og-nei-siden-1.17336600

Så det er tull og vas fordi du er uenig? Forstår ikke helt hva du vil frem til. Jeg synes heller ikke det er vits å bruke tid på EU, men hvis befolkningen ønsker dette, så vil debatten komme. Vi har valg til høsten, og hvis dette er viktig for så mange, så vil Venstre og MDG gjøre et valgskred til høsten. De er de eneste partiene som ønsker ny debatt nå. Det er nok mange som er for EU, og som ville stemt ja dersom det var EU-valg i dag, men ser som Støre, Solberg og Listhaug at akkurat nå ikke er rette tiden for en ny EU-debatt.

Uansett er det fremdeles Nei-siden som er størst på meningsmålingnee. Om dette endrer seg videre fremover, og vi får mange meningsmålinger som viser at folk nå vil inn i EU, så er jeg sikker på at våre demokratiske systemer ser trendene og løfter saken på dagsorden. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Så det er tull og vas fordi du er uenig? Forstår ikke helt hva du vil frem til.

Det er tull og vas fordi det er helt feil at det ikke er folk på nei siden som dysser ned EU-debatten for å kunne beholde et status quo. Møter dem støtt og stadig her inne også.

Sitat

Uansett er det fremdeles Nei-siden som er størst på meningsmålingnee.

Slik som å sette falske premisser om at det må være en 50/50 splittelse i befolkningen for å kunne ta opp en sak.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Slik som å sette falske premisser om at det må være en 50/50 splittelse i befolkningen for å kunne ta opp en sak.

med tanke på at det har vært avholdt folkeavstemning to ganger allerede, bør vel lista ligge høyt før man skal presse igjennom en tredje?

Hva får deg til å tro at det vil bli ja i løpet av neste 2-3 år, hvis det skulle bli aktuelt med ny avstemning?

Folk der ute er jo skeptiske til enkelt-direktiver, og sikkert i enda større grad til full EU-pakke. Jeg mistenker at eneste årsak til at noen flere bikker til Ja akkurat nå, er pga. Ukraina og Trump. Men vi burde ikke la slike forbigående tilstander få sette dagsordenen om hvorvidt vi bør ha ny avstemning.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/12/2025 at 10:17 AM, DJViking said:
Jeg har stort sett vært i mot EU-medlemskap fordi Norge da mister råderetten til våre egne naturressurser.
Ellers er jeg for EU-medlemskap fordi det koster oss mye å stå på utsiden. Spesielt nå i situasjonen i Europa med Russland og Trump-USA.

Det er i hvert fall viktig å være for eller mot basert på korrekte begrunnelser. Råderetten over naturressursene blir ikke berørt av hvorvidt vi har EØS-avtalen eller fullt medlemsskap. Hensikten med EØS var å skjerme primærnæringene - som ikke er ensbetydende med råderett over naturressurser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.M said:

med tanke på at det har vært avholdt folkeavstemning to ganger allerede, bør vel lista ligge høyt før man skal presse igjennom en tredje?

Hva får deg til å tro at det vil bli ja i løpet av neste 2-3 år, hvis det skulle bli aktuelt med ny avstemning?

Folk der ute er jo skeptiske til enkelt-direktiver, og sikkert i enda større grad til full EU-pakke. Jeg mistenker at eneste årsak til at noen flere bikker til Ja akkurat nå, er pga. Ukraina og Trump. Men vi burde ikke la slike forbigående tilstander få sette dagsordenen om hvorvidt vi bør ha ny avstemning.

Trump er et symptom på en permanent endring av amerikanske prioriteringer ikke en forbigående fad. Derfor er det på høy tid med en EU-debatt nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Trump er et symptom på en permanent endring av amerikanske prioriteringer ikke en forbigående fad. Derfor er det på høy tid med en EU-debatt nå.

Ikke sikker på at det er permanent, fordi mange i politikken ikke tør legge seg ut med ham, av taktiske grunner (gjenvalg etc(

Vi får kanskje vente se når de fire årene nærmer seg slutten, på hvordan stemningen er der borte.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

Ikke sikker på at det er permanent, fordi mange i politikken ikke tør legge seg ut med ham, av taktiske grunner (gjenvalg etc(

Vi får kanskje vente se når de fire årene nærmer seg slutten, på hvordan stemningen er der borte.

Selve Trump er et engangsfenomen, men hva han står for, isolasjonisme og proteksjonisme er permanente endringer. Spesielt isolasjonisme.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selve Trump er et engangsfenomen, men hva han står for, isolasjonisme og proteksjonisme er permanente endringer. Spesielt isolasjonisme.

Uenig i det. Selv om MAGA fløyen har makt nå, så kan det endre seg. Jeg kan ikke se at den politikken er en tydelig trend i den amerikanske politikken, og nå får velgerne se hva det er i praksis også.

Jeg er særdeles skeptisk til å dra i gang med EU debatt i disse volatile tider, det er etter min mening useriøst, da slike viktige spørsmål ikke bør preges av èn manns daglige, og spinnville, påfunn.
Det sagt så er mye av det som skjer i disse dager relevant for spørsmålet, men det er veldig uklokt å sette i gang med en EU debatt basert på hysteri. En slik avgjørelse må baseres på langsiktige konsekvenser, ikke en handelskrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Uderzo said:

Uenig i det. Selv om MAGA fløyen har makt nå, så kan det endre seg. Jeg kan ikke se at den politikken er en tydelig trend i den amerikanske politikken, og nå får velgerne se hva det er i praksis også.

Jeg er særdeles skeptisk til å dra i gang med EU debatt i disse volatile tider, det er etter min mening useriøst, da slike viktige spørsmål ikke bør preges av èn manns daglige, og spinnville, påfunn.
Det sagt så er mye av det som skjer i disse dager relevant for spørsmålet, men det er veldig uklokt å sette i gang med en EU debatt basert på hysteri. En slik avgjørelse må baseres på langsiktige konsekvenser, ikke en handelskrig.

Se på den gjengse amerikaner. Hen klarer ikke plassere Europa på et kart engang. De fleste amerikanere reiser aldri utenfor USA. Da skjønner en hvor det bærer.

Lenke til kommentar

Se på den gjengse amerikaner. Hen klarer ikke plassere Europa på et kart engang. De fleste amerikanere reiser aldri utenfor USA. Da skjønner en hvor det bærer.

For det første så er det ikke riktig at de ikke reiser, fra 5% av amerikanere som hadde pass i 1990, så er det kommet til 48% i 2024. Men sammenlignet med nordmenn så er det klart at færre reiser utenlands.
At amerikanere er dårlig på geografi er heller ikke noe nytt, sånn har det alltid vært.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Uderzo said:

For det første så er det ikke riktig at de ikke reiser, fra 5% av amerikanere som hadde pass i 1990, så er det kommet til 48% i 2024. Men sammenlignet med nordmenn så er det klart at færre reiser utenlands.
At amerikanere er dårlig på geografi er heller ikke noe nytt, sånn har det alltid vært.

Men det som har endret seg er statsgjelden. Det er den Musk bruker som begrunnelse for kuttene i føderal sektor. Tror du appetitten for internasjonalt engasjement blir stort i en slik atmosfære? USA ligger ideelt plassert for isolasjonisme med ingen naturlige fiender i grenseområdene, med et lite unntak for Alaska som lett kan håndteres. Derfor er det et naturlig instinkt for dem å vende seg bort fra verden.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (24 minutter siden):

Men det som har endret seg er statsgjelden. Det er den Musk bruker som begrunnelse for kuttene i føderal sektor. Tror du appetitten for internasjonalt engasjement blir stort i en slik atmosfære? USA ligger ideelt plassert for isolasjonisme med ingen naturlige fiender i grenseområdene, med et lite unntak for Alaska som lett kan håndteres. Derfor er det et naturlig instinkt for dem å vende seg bort fra verden.

Isolasjonisme har vært en tilbakevendende idé i USA, men det er langt fra en dominerende kraft i dagens politikk.
Både republikanere og demokrater er for å opprettholde en sterk global tilstedeværelse, du kan ikke på bakgrunn av 2 måneder med Trump, med sin mildt sagt oppsiktsvekkende politikk, dermed hevde at USA er i ferd med å isolere seg fullstendig i all uoverskuelig fremtid, for å bruke det som et argument for at Norge melder seg inn i EU.

Ordet usikkerhet er ikke nok til å beskrive situasjonen Norge og verden befinner seg i nå, hvem vet hva som skjer i morgen, for ikke å snakke om årene fremover.
En EU debatt med en etterfølgende folkeavstemming vil ta tid, en eventuell innmelding vil ta flere år minst, dette er tiden for å avgjøre det spørsmålet?
Det mener jeg blir helt feil. Men å ta lærdom av alt som foregår om dagen tror jeg er klokt, med tanke på en, trolig, fremtidig debatt.  

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Uderzo said:

Isolasjonisme har vært en tilbakevendende idé i USA, men det er langt fra en dominerende kraft i dagens politikk.
Både republikanere og demokrater er for å opprettholde en sterk global tilstedeværelse, du kan ikke på bakgrunn av 2 måneder med Trump, med sin mildt sagt oppsiktsvekkende politikk, dermed hevde at USA er i ferd med å isolere seg fullstendig i all uoverskuelig fremtid, for å bruke det som et argument for at Norge melder seg inn i EU.

Ordet usikkerhet er ikke nok til å beskrive situasjonen Norge og verden befinner seg i nå, hvem vet hva som skjer i morgen, for ikke å snakke om årene fremover.
En EU debatt med en etterfølgende folkeavstemming vil ta tid, en eventuell innmelding vil ta flere år minst, dette er tiden for å avgjøre det spørsmålet?
Det mener jeg blir helt feil. Men å ta lærdom av alt som foregår om dagen tror jeg er klokt, med tanke på en, trolig, fremtidig debatt.  

Amerikanerne har en hang til isolasjonisme. Etterkrigstiden har vært et langt unntak. Vi kan ikke lengre stole på dem. Det er det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Amerikanerne har en hang til isolasjonisme. Etterkrigstiden har vært et langt unntak. Vi kan ikke lengre stole på dem. Det er det som har skjedd.

Ikke på over 80år, jeg ser ikke på etterkrigstiden som en unntak, om noe så var det en stor suksess for USA som taler i mot å isolere seg.
Vi kan ikke stole på Trump og hans kompanjonger, men jeg synes fremdeles det ikke er et godt nok argument for å melde oss inn i EU.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Vi kan godt avvente å ta en valg til det er nok vilje til det. Men som du sier så har debatten vært fraværende, og jeg vil tilføye at ordskiftet i hovedsak har vært styrt av nei-siden. Straks vi får EU på dagsordenen så vil nok stemningen ta seg opp, og ordskiftet bli mer tosidig.

Hør her da ! Norge har 2 ganger sagt nei til EU ! Og flertallet har sagt nei hele periodene i mellom i følge meningsmålinger.  Da er det meningsløst å sette i gang noe nye fremstøt mot dette på grunn av fartsdumper i historien som atter en gang sier nei. Debatten har overhodet ikke vært fraværende, det er du som har vært fraværende ! Svaret er nei, og det må du forholde deg til. Så er det en katastrofe om man endrer på dette uten å se dette i et langsiktig perspektiv ! Og ikke bare handle i panikk. Og debatten styres i stor grad av MSM som i dag er helt hysteriske. Bare kaste alt på båten og melde seg inn i EU på impuls kan bli den største katastrofen Norge noen gang er blitt utsatt for. Jeg stemmer nei uansett, fordi jeg vil beholde Norge som en fri og uavhengig stat. Så kan jeg lett ta debatt på dette, også en ny avstemming på sikt . Men da skal det ikke skje i en situasjon der MSM styrer debatten, og ingen andre slipper til. Det er dømt til å gå galt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...