Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

182 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      57
    • Nei
      91
    • Usikker
      34

Anbefalte innlegg

38 minutes ago, Socketlicker said:

Det er nødvendig i en sak hvor det utfordrer vår Grunnlov og vil påvirke alle nordmenns hverdag i alle saker. Derfor er det enstemmighet om at dette må gjennom rådgivende folkeavstemming, selv om dere anti-demokratiske EU-tilhengere vil overkjøre folkeviljen og legge oss under fremmed styre.

Utdyp gjerne hvordan EU-medlemskap legger oss under fremmed styre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei til EU, = Ja til novichok-buksevann:

"Let's be clear, if not Brussels, it's Moscow. It's your decision. Putin will pull Europe apart if we don't trust each other. Europe needs a single voice, not a dozen different ones"

An interesting fact is that Novichoks were designed to be undetectable by standard North Atlantic Treaty Organization (NATO) chemical detection equipment (Nepovimova and Kuca 2018), so their identification is much more difficult.

For this purpose, a beneficial methodology is based on ultrasensitive detection of the Novichok nerve agent A-232 using vibrational spectroscopy (Tan et al. 2019).
“The experimental findings indicate that the nerve agent exhibits remarkable persistence, particularly on impermeable surfaces.”

..government deploys new types of chemical weapons, intended to make the rebels docile…

“Such high-tech weapons systems will be comparable in effect to nuclear weapons,” Putin said in an essay published in Rossiyskaya Gazeta, the Russian government’s newspaper of record, “but will be more ‘acceptable’ in terms of political and military ideology.”

In the biggest picture, you should read this book if you want to gain Dr. Mirzayanov's unique perspective on the extent to which Soviet, and later the RF, leadership were and are politically and operationally dedicated to fighting against democracies and the very notion of democratic processes and institutions through any and all available means.

'A way to unravel our democracy from inside”
“General Sir Nick Carter, the head of the UK armed forces, described the risk to nations like the UK if attacks in the grey zone go unchallenged.

That's where the grey zone comes in. It is a place where there are no rules and literally anything can be - and is - used as a weapon.

"On the one hand, we might wake up one day and discover that we are in a police state and all of our freedoms have been denied us. That's one end of it," he said in an interview.

"The other end of it is that our opponents will have found a way to unravel our democracy from inside. And our freedom, our way of life and all the things that we espouse would have been undermined.

And we won't have noticed it."

'Boiling the frog slowly'

Lieutenant General Graeme Lamb, a former director of UK special forces, put it more bluntly.

"You want to boil a frog. You don't drop it into boiling water because it will jump straight out again," he said.

"You put it in cold water and you slowly bring the water up to boil it. By the time the frog realises it's getting too hot, it's lost the energy to be able to jump out. We're being boiled like a frog."

Og moskvaregime, = trickle down novichok; massivt psykisk trauma via putins super-persistente 4. generasjon kjemivåpen, for lammende kontroll over alle undersåtter, ‘når krybben er tom, bites hestene’, fra vugge til grav:

«Jeg vet ikke hva jeg føler, det er som om hodet og kroppen ikke er forbundet med hverandre. Jeg befinner meg i en tunnel, en tåke, og uansett hva som skjer, er reaksjonen den samme – nummenhet, ingenting. Å ta boblebad, bli brent eller voldtatt gir den samme følelsen. Hjernen min føler ikke.»

We aren't suffering PTSD only from our past lived experience, we are experiencing how it's gestating in real time and then incorporating it (literally bringing into body) one disrupted synapse after another. The instrumentation of sadistic autocracy, I'm convinced, is the business of implementing trauma and then seeing and using trauma responses to herd its victims. In any of the five (to give them a numerical count) responses to threat (flight, fight, freeze, fawn or faint) the pre-frontal cortex abdicates to the survival portions of the brain to facilitate escape. I'm not a trained person in this area, and I'll spare everyone my resume of examining, comforting and recovering from un-assimilated threat, but the challenge is now not merely ideological, nor political, but visceral. A friend asked me if I had a metric for when the wheels would fall off the democracy wagon and I said no, but there are broken spokes everywhere and the rims are bending.

Choice is the last precious voice of humanity.

putinovichok.jpg.4e553f4d4eb4363cd74a56e87e73adf4.jpg
https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/tema-norge-eu/utenriks-sikkerhetspolitisk-samarbeid/fusp-erklaringer/2022/eu-erklaring-pa-kjemivapenkonvensjonens-25-arsdag
https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/kartlegging-av-interaksjoner-mellom-kolinerg-og-glutamaterg-nevrotransmisjon-i-hippokampus-ved-organofosfatforgiftning
https://www.chemistryworld.com/news/gargantuan-clean-up-effort-after-novichok-nerve-agent-poisoning-laid-bare/4010606.article
https://www.ffi.no/en/publications-archive/chemical-warfare-agents-and-their-interactions-with-solid-surfaces
https://news.sky.com/story/into-the-grey-zone-exploring-the-murky-evolution-of-warfare-12184358
https://www.stimson.org/1995/chemical-weapons-disarmament-russia-problems-and-prospects
https://www.amazon.com/Soviet-Unions-Invisible-Weapons-Destruction-ebook/dp/B09JF7QCCW
https://www.tu.no/artikler/5-grunner-til-at-novichok-er-klodens-verste-nervegift/433446
https://ladyfreethinker.org/russian-nerve-gas-tested-dogs-first-cruel-deadly-experiments
https://www.amazon.com/State-Secrets-Insiders-Chronicle-Chemical/dp/1432725661
https://www.youtube.com/watch?v=ObqRoS93VCw&t=110
https://www.youtube.com/watch?v=LdWvE3YO_aA&t=21
https://www.youtube.com/watch?v=E20B7ubrXUA&t=38
https://chemm.hhs.gov/nerveagents/FGA.htm
https://pastebin.com/wL7Cn0fi

Så, med musikk som metafor;
https://www.youtube.com/watch?v=3joKM_Ej5kc&t=61s

vs.;

https://www.youtube.com/watch?v=gooOdqNdR10

“It's your decision.”

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (10 timer siden):

Politikerne bør faktisk gjøre det som er best for landet - også når dette går mot hva flertallet mener. Det er politikerne som sitter på kunnskapen her ikke "folk flest".

For en fantastisk respekt for et velfungerende demokrati.
Argumentene dine benyttes også av diktatorer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (10 timer siden):

Folkeavstemninger er å lytte til folket.

Det store problemet med sånn store folkeavstemninger er jo at folket må være informert, ta brexit f.eks, folket var ikke informert, de var feilinformert, og de stemte basert på de løgnene som farage serverte, er det noe vi har lært de siste årene så er det at løgner på SOME får bein å gå på, dette er et problem, ikke minst for vårt demokrati, kanskje vi trenger å sette litt strengere krav til velgerne ? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir litt feil å stemme ja eller nei merker jeg for min del.

Mange har meninger om hva som ville ha skjedd, men vi vet faktisk ikke 100% hvordan en slik avtale ville sett ut.

Men mye vet vi helt klart og det kan være nok for mange til å si ja eller nei.

Jeg trenger å vite mer for å veie opp alt sammen mot hverandre. Derfor mener jeg nok det at med mindre det er noe veldig spesielt, så burde man hvert 80 eller 100 år gjøre en avstemning som går ut på å finne ut akkurat hvordan dette ville ha påvirket Norge, forhandlinger, hva måtte vi ha innført, hva er fordelene på områder som vi ikke har hørt om enda.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det store problemet med sånn store folkeavstemninger er jo at folket må være informert, ta brexit f.eks, folket var ikke informert, de var feilinformert, og de stemte basert på de løgnene som farage serverte, er det noe vi har lært de siste årene så er det at løgner på SOME får bein å gå på, dette er et problem, ikke minst for vårt demokrati, kanskje vi trenger å sette litt strengere krav til velgerne ? 

Manglande kunnskap har blitt eit stort demokratisk problem, også blant politikarane. Når politikarane får saksgrunnlag som er for store til å klare å sette seg inn i så blir det eit problem, og då kan vi i alle fall ikkje forvente at innbyggarane klarer å sette seg inn i alle aspekt. 

Brexit er eit godt døme der ein stemte utifrå kva ein trudde var rett, kanskje ein også var så naive at britane trudde at politikarane hadde ein plan for å framforhandle nye avtalar etter EU. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 minutter siden):

Manglande kunnskap har blitt eit stort demokratisk problem, også blant politikarane. Når politikarane får saksgrunnlag som er for store til å klare å sette seg inn i så blir det eit problem, og då kan vi i alle fall ikkje forvente at innbyggarane klarer å sette seg inn i alle aspekt. 

Brexit er eit godt døme der ein stemte utifrå kva ein trudde var rett, kanskje ein også var så naive at britane trudde at politikarane hadde ein plan for å framforhandle nye avtalar etter EU. 

Den bakenforliggende årsaken blir derfor at det er EU selv som blir for stor, uoversiktlig og uhåndterlig.
Når interesser, forutsetninger og agendaer blir for sprikende og vidtfavnende, havner man i et kjepphestridende byråkrati med latterlige eller absurde resultater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Socketlicker said:

Det er nødvendig i en sak hvor det utfordrer vår Grunnlov og vil påvirke alle nordmenns hverdag i alle saker. Derfor er det enstemmighet om at dette må gjennom rådgivende folkeavstemming, selv om dere anti-demokratiske EU-tilhengere vil overkjøre folkeviljen og legge oss under fremmed styre.

7 hours ago, Vokteren said:

For en fantastisk respekt for et velfungerende demokrati.
Argumentene dine benyttes også av diktatorer.

Her er et lite tips til dere begge: Lær dere litt om hvordan demokratiet vårt faktisk fungerer før dere driter dere ut enda mer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
rabler skrev (23 minutter siden):

Her er et lite tips til dere begge: Lær dere litt om hvordan demokratiet vårt faktisk fungerer før dere driter dere ut enda mer.

Vi forstår hvordan demokrati og folkestyre fungerer, det gjør åpenbart ikke dere EU-tilhengere som ønsker diktatur. Politikerne har ikke bedre forståelse av EU enn befolkningen forøvrig, det ser vi jo tydelig med hvordan de vedtar alt som kommer fra Brussel uten noen debatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er EU-tilhenger. Og ønsker folkeavstemning.

Jeg ser svakhetene ved det. Men det er også fordeler. Å involvere folket gir legitimitet. Det gjør at folket ser EU som sitt prosjekt, noe som på sikt er en stor fordel.

Jeg tror vi kan vinne dette. Selv om vi må smøre oss med tålmodighet enn så lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Socketlicker said:

Vi forstår hvordan demokrati og folkestyre fungerer, det gjør åpenbart ikke dere EU-tilhengere som ønsker diktatur. Politikerne har ikke bedre forståelse av EU enn befolkningen forøvrig, det ser vi jo tydelig med hvordan de vedtar alt som kommer fra Brussel uten noen debatt.

Hvordan i alle dager ønsker EU-tilhenger diktatur? Om Norge blir med i EU får vi på lik linje med alle andre vår andel folkevalgte representanter i EU-parlamentet,vår folkevalgte medlem i ministerrådet osv

Endret av Smule8o
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (19 timer siden):

Det er helt unødvendig å "lytte til folket" når folket ikke aner hvordan EU fungerer og konsekvensene av å være medlem eller stå utenfor. Dette er veldig komplekse spørsmål som det ikke kan forventes at folk skal kunne sette seg inn i og dermed er det helt tullete å "lytte til folket".

Det er politikernes jobb.

Mange politikere er regelrett dumme dessverre. Vi har noen lokale her som fremstår med kunnskapsnivå på ungdomsskole nivå. Jeg mener også at vi i Norge gjør dumt å ikke kreve utdannelse på ett visst nivå i det minste på Stortinget. Mulig man burde testes på en eller annen måte? Dette er jo helt vanlig i arbeidslivet. Selv måtte jeg sitte å håndregne en teknisk analyse en periode i starten av min karrierre før jeg fikk lov å bruke IT verktøy. Hensikten fra min leder var å sikre at jeg kunne og forstod det tekniske i arbeidet. Man kan ikke bare tro at fordi en person kan snakke for seg så har denne personen gode analytiske evner.

Jeg mener flere av våre sentrale politikere ikke har de ferdigheter de burde ha i sitt virke og at landet vil kunne påvirkes negativt som følge av det.   Vi kan ikke sette bort å avklare EU spørsmål til politikere alene. Det er galskap. 

Lenke til kommentar
rabler skrev (20 timer siden):

Politikerne bør faktisk gjøre det som er best for landet - også når dette går mot hva flertallet mener. Det er politikerne som sitter på kunnskapen her ikke "folk flest".

Politikerne velges av og skal representere folket. Hvis de gjør noe som går i mot folkeviljen, så gjør de ikke jobben sin. De har kun mandat til å jobbe for folket. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kajac said:

Politikerne velges av og skal representere folket. Hvis de gjør noe som går i mot folkeviljen, så gjør de ikke jobben sin. De har kun mandat til å jobbe for folket. 

Dette er rett og slett ikke sant. Politikerne (eller i det minste partiene) står helt fritt til å handle som de vil etter at de er valgt inn på stortinget.

Den eneste innflytelsen "folkeviljen" har er ved hvilke politikere vi velger.

Lenke til kommentar
1 hour ago, obygda said:

Mange politikere er regelrett dumme dessverre. Vi har noen lokale her som fremstår med kunnskapsnivå på ungdomsskole nivå. Jeg mener også at vi i Norge gjør dumt å ikke kreve utdannelse på ett visst nivå i det minste på Stortinget. Mulig man burde testes på en eller annen måte? Dette er jo helt vanlig i arbeidslivet. Selv måtte jeg sitte å håndregne en teknisk analyse en periode i starten av min karrierre før jeg fikk lov å bruke IT verktøy. Hensikten fra min leder var å sikre at jeg kunne og forstod det tekniske i arbeidet. Man kan ikke bare tro at fordi en person kan snakke for seg så har denne personen gode analytiske evner.

Jeg mener flere av våre sentrale politikere ikke har de ferdigheter de burde ha i sitt virke og at landet vil kunne påvirkes negativt som følge av det.   Vi kan ikke sette bort å avklare EU spørsmål til politikere alene. Det er galskap. 

Det er heldigvis ganske stor forskjell på lokale politikere og politikerne som er på stortinget. Det å sette seg inn i ganske kompliserte saken er faktisk noe stortingspolitikere bruker veldig mye av tiden sin på.

Finnes det tullinger på stortinget også? Helt klart, men da har man departementene som også har som jobb å analysere slike saker. Så jeg stoler strengt tatt mer på at stortingspolitikerne har kunnskapen enn velgere. Spesielt siden det er en god del av velgerne som ikke bryr seg eller har en sterk mening. I en folkeavstemning tar man ikke hensyn til dette og later som at den ene eller andre siden representerer flertallet.

I lokalpolitikken derimot… Gud bedre, der er det mye rart.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Imaginacíon said:

Jeg er EU-tilhenger. Og ønsker folkeavstemning.

Jeg ser svakhetene ved det. Men det er også fordeler. Å involvere folket gir legitimitet. Det gjør at folket ser EU som sitt prosjekt, noe som på sikt er en stor fordel.

Jeg tror vi kan vinne dette. Selv om vi må smøre oss med tålmodighet enn så lenge. 

Jeg er ikke helt uenig med deg, men slik SoMe fungerer i dag og når spredning av propaganda og løgner er mange ganger mer effektivt enn faktabasert informasjon er jeg ikke så veldig optimistisk.

Men siden situasjonen er som den er så er det jo ingen vei utenom og da får vi håpe det beste.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

Hvordan i alle dager ønsker EU-tilhenger diktatur? Om Norge blir med i EU får vi på lik linje med alle andre vår andel folkevalgte representanter i EU-parlamentet,vår folkevalgte medlem i ministerrådet osv

5-6 seter i EU-parlamentet som vil gi oss null innflytelse. I praksis er EU-medlemskap å overføre makten til fremmede makter som vil kunne overkjøre norske interesser på enda flere områder enn de kan idag. Idag styrer vi vår egne landbrukspolitikk, har egen fiskeripolitikk, egen valuta, egen arbeidspolitikk. Alt dette mister vi om EU-tilhengerne får underlagt oss Brussels anti-demokratiske byråkrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, rabler said:

Jeg er ikke helt uenig med deg, men slik SoMe fungerer i dag og når spredning av propaganda og løgner er mange ganger mer effektivt enn faktabasert informasjon er jeg ikke så veldig optimistisk.

Men siden situasjonen er som den er så er det jo ingen vei utenom og da får vi håpe det beste.

Det toget gikk i 1972, nå er det bare å få toget på skinnene og i gang. Jeg så forresten en bra debatt om landbruksstøtte på Dagsnytt 18 her om dagen. Jeg tror vi har en bra sak der. Det blir ikke som i 1994.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Socketlicker said:

5-6 seter i EU-parlamentet som vil gi oss null innflytelse. I praksis er EU-medlemskap å overføre makten til fremmede makter som vil kunne overkjøre norske interesser på enda flere områder enn de kan idag. Idag styrer vi vår egne landbrukspolitikk, har egen fiskeripolitikk, egen valuta, egen arbeidspolitikk. Alt dette mister vi om EU-tilhengerne får underlagt oss Brussels anti-demokratiske byråkrati.

Vi vil få 13-14 seter i EU-parlamentet. Det er mye mer enn det vi har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...