Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

167 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      53
    • Nei
      83
    • Usikker
      31

Anbefalte innlegg

Imaginacíon skrev (På 28.3.2025 den 11.52):

I en ny meningsmåling i Troms svarer hele 30% ja til EU. Kun 48% svarer nei til EU. Dette er nesten i samsvar med resten av landet i denne tidligere nei-bastionen. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/senterpartiet-varsler-eu-kamp_-forsker-advarer-mot-motbakke-for-vedum-og-co.-1.17356241

Ekspander  

«Hele 30% ja, men bare 48% nei» ??

Du snakker om å stille saken på hodet. Nei siden er fortsatt 60 % større enn ja-siden……

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Vokteren skrev (På 28.3.2025 den 20.05):

«Hele 30% ja, men bare 48% nei» ??

Du snakker om å stille saken på hodet. Nei siden er fortsatt 60 % større enn ja-siden……

Ekspander  

I forhold til hvordan det var før er 30% mye. 48% er mindre enn det dårligste resultatet til nei på landsbasis den siste tiden. Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende for den tidligere nei-bastionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at 30% prosent er mye, gj.snitt på målinger fra september 2003 til mars 2025 er 30,7%. Så historisk sett så er det ikke så veldig høyt.
Men du har rett i at nei siden har sunket, gj.snitt i samme periode er 57,5%.
Jeg tolker tallene dithen at flere er usikre, men etter min mening så betyr det ikke nødvendigvis at ja-siden er blitt styrket. Hva målingene vil vise i tiden fremover er usikkert, det kan gå begge veier. Jeg er ikke helt overbevisst om at ja-siden har vind i seilene, tiden vi lever i er mildt sagt usikker, og jeg tror ikke nok usikre nordmenn er helt klare for å velge en side i slike tider.

Lenke til kommentar
  Uderzo skrev (På 28.3.2025 den 21.50):

Jeg vil ikke si at 30% prosent er mye, gj.snitt på målinger fra september 2003 til mars 2025 er 30,7%. Så historisk sett så er det ikke så veldig høyt.
Men du har rett i at nei siden har sunket, gj.snitt i samme periode er 57,5%.
Jeg tolker tallene dithen at flere er usikre, men etter min mening så betyr det ikke nødvendigvis at ja-siden er blitt styrket. Hva målingene vil vise i tiden fremover er usikkert, det kan gå begge veier. Jeg er ikke helt overbevisst om at ja-siden har vind i seilene, tiden vi lever i er mildt sagt usikker, og jeg tror ikke nok usikre nordmenn er helt klare for å velge en side i slike tider.

Ekspander  

Nå snakket jeg om Troms, hvor 3 av 4 stemte nei i 94. Tar du bort usikre, som gir en mer rettferdig sammenligning, havner du på 38.5% ja. Det er bemerkelsesverdig. Jeg kjenner ikke til flere meningsmålinger som kun fokuserer på Troms. Hvis du kjenner noen får du legge dem på bordet.

Lenke til kommentar
  Imaginacíon skrev (På 29.3.2025 den 7.18):

Nå snakket jeg om Troms, hvor 3 av 4 stemte nei i 94. Tar du bort usikre, som gir en mer rettferdig sammenligning, havner du på 38.5% ja. Det er bemerkelsesverdig. Jeg kjenner ikke til flere meningsmålinger som kun fokuserer på Troms. Hvis du kjenner noen får du legge dem på bordet.

Ekspander  

My bad, det gikk meg hus forbi.
Innbyggerne i Troms utgjør kun 3 prosent av befolkningen, så hvor bemerkelsesverdig det er når det kommer til stykket, er begrenset tror jeg. Meningsmålingene nasjonalt viser ingen så store endringer. Men som nevnt, usikkerheten har økt.
Blir interessant å se hvor dette bærer hen i årene fremover, den som lever får se 😅

Lenke til kommentar
  Uderzo skrev (På 29.3.2025 den 9.48):

My bad, det gikk meg hus forbi.
Innbyggerne i Troms utgjør kun 3 prosent av befolkningen, så hvor bemerkelsesverdig det er når det kommer til stykket, er begrenset tror jeg. Meningsmålingene nasjonalt viser ingen så store endringer. Men som nevnt, usikkerheten har økt.
Blir interessant å se hvor dette bærer hen i årene fremover, den som lever får se 😅

Ekspander  

Det er grunn til å tro at bevegelsen går over hele Nord-Norge, nesten 10% av befolkningen. 

Lenke til kommentar
  Uderzo skrev (På 29.3.2025 den 10.43):

EU er ikke en forsvarsallianse, det er NATO.

Ekspander  

Det skjønner ikke EU tilhengere dessverre. Mange argumenterer med at EU er en tryggere havn. Men EU har ikke samme syn land for land mhp forsvar. EU motstandere er gjerne for en forsvarsallianse..og mot mhp mye av det andre. Derfor mener jeg EU debatt nå splitter folket. Og kommer vi inn og verden roer seg ned så får vi en brexit her til lands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  obygda skrev (På 29.3.2025 den 10.57):

Det skjønner ikke EU tilhengere dessverre. Mange argumenterer med at EU er en tryggere havn. Men EU har ikke samme syn land for land mhp forsvar. EU motstandere er gjerne for en forsvarsallianse..og mot mhp mye av det andre. Derfor mener jeg EU debatt nå splitter folket. Og kommer vi inn og verden roer seg ned så får vi en brexit her til lands.

Ekspander  

Enkelte EU-motstandere nekter å ta inn over seg at verden har endret seg. Vi kan ikke lenger legge alle eggene våre i en kurv, selv om verden skulle roe seg som du sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Imaginacíon skrev (På 29.3.2025 den 11.18):

Og NATO bygger i alt for stor grad på USA. EU har en fordel. Det er et samfunn av land. NATO er langt mer sårbar, som en ser nå.

Ekspander  

Ja, enig i det, og det har heldigvis medlemslandene skjønt nå, og de tar det nå på alvor, men med all respekt å melde, at EU er et samfunn av land har ingenting å si i denne sammenhengen. EU kan rett og slett ikke måle seg med NATO, de er ikke et alternativ. De har ikke en etablert militær struktur med integrerte kommandosystemer og egne styrker. Og de har ikke Canada og UK på laget.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg vel si at dette emnet foreløpig er soleklart vunnet av EU-tilhengerne.

fwj__ skrev (På 29.3.2025 den 11.21):

EU med øst-tyskere styrket Russland med å øke importen av gass til Europa, og det sporet fortsatte etter overtakelsen av Krim. Nå fører EU oss inn i tredje verdenskrig uten noen form av opposisjon.

Ekspander  

Påstander som dette føler jeg ikke er spesielt gunstig i det hele tatt for de av oss faktisk er litt skeptiske til EU. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
  Uderzo skrev (På 29.3.2025 den 11.25):

Ja, enig i det, og det har heldigvis medlemslandene skjønt nå, og de tar det nå på alvor, men med all respekt å melde, at EU er et samfunn av land har ingenting å si i denne sammenhengen. EU kan rett og slett ikke måle seg med NATO, de er ikke et alternativ. De har ikke en etablert militær struktur med integrerte kommandosystemer og egne styrker. Og de har ikke Canada og UK på laget.

Ekspander  

EU har en fordel til. Siden det stort sett er de samme landene kan EU bygge på infrastrukturen til NATO. UK, Norge, Island og Canada befinner seg i orbiten til EU som nå satser stort på en forsvarsunion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...