Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

168 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      53
    • Nei
      84
    • Usikker
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ikke klar over at Norge egentlig har forsøkt 4 ganger å bli medlem av EU. Jeg kjente kun til de 2 siste.
I 1961 var det Frankrike og Charles de Gaulle som nedla veto mot britisk og norsk medlemskap. Det samme gjentok seg i 1967. Britene ble medlem i 1973 da de Gaulle ikke lenger kunne hindre dette, men da var visst oppslutningen i Norge gått negativt ut mot EU.

https://snl.no/EU-kampen

Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/31/2025 at 3:20 PM, DJViking said:

Dette blir det vel ikke noe bedre av med EU-medlemskap, men kanskje det kan bli værre. Allerede nå har bedrifter et problem med arbeidere gjennom EØS-avtalen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/slar-alarm-om-falske-sykmeldinger-det-er-helt-krise/s/5-95-2362156

Dette må nå være ett ypperlig eksempel på god integrering og tilpassing til norsk kultur. "Jeg sykemelder meg om ditt og datt skjer " er tross alt helt vanlig å si her til lands. Altså ikke "at jeg blir sykemeldt av lege", men "jeg sykemelder meg".

Uansett, det er slik folk ønsker at det skal være. Så er nok ingen håp om at det skyhøye særnorske sykefraværet skal ned med det første 

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DJViking said:

Jeg var ikke klar over at Norge egentlig har forsøkt 4 ganger å bli medlem av EU. Jeg kjente kun til de 2 siste.
I 1961 var det Frankrike og Charles de Gaulle som nedla veto mot britisk og norsk medlemskap. Det samme gjentok seg i 1967. Britene ble medlem i 1973 da de Gaulle ikke lenger kunne hindre dette, men da var visst oppslutningen i Norge gått negativt ut mot EU.

https://snl.no/EU-kampen

Jeg var klar over det men hadde glemt det. Skulle ikke forundre meg om protestene mot Vietnam-krigen og hippie bevegelsen hadde noe med neiet i 1972 å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er mye synsing og usikkerhet rundt konsekvensene av Trumps nye tollsatser, men essensen er interessant.
Nemlig at vi skal være svært fornøyd som ikke-medlem med en ok handelsbalanse ift USA.

Hvis vi hadde vært EUmedlemmer ville vi blitt ilagt 20 % toll på vår eksport til USA.
I stedet får vi 15 %.

Spørsmålet nå er hvordan EU vil bruke EØS-avtalen for å tvinge oss inn under EU «beskyttende vinger» og at vi må lide enda mer…..

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 31.3.2025 den 15.20):

Dette blir det vel ikke noe bedre av med EU-medlemskap, men kanskje det kan bli værre. Allerede nå har bedrifter et problem med arbeidere gjennom EØS-avtalen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/slar-alarm-om-falske-sykmeldinger-det-er-helt-krise/s/5-95-2362156

Jøye meg. Her er det jo faktisk snakk om trygdebedrageri som er ganske straffbart. Men det er muligens ganske vanskelig og kanskje også umulig å bevise trygdebedrageri som diverse tulleleger i utlandet har deltatt i. Og etterforskningsmulighetene fra Norge er kanskje begrenset? Etterforsker Europol transnasjonalt trygdebedrageri tro?

Imaginacíon skrev (På 31.3.2025 den 15.36):

Kan ikke skjønne annet enn at de må bli flinkere til å kreve og sjekke referanser. 

Her var det tross alt snakk om utenlandske arbeidere i Norge som lurer til seg sykepenger gjennom suspekte leger i hjemlandet. Umulig å vite når man ansetter noen at de ikke vil gjøre slikt i fremtiden. Norsk sykelønn som er den beste i verden er jo gull verdt for EØS-arbeidere som vil utnytte systemet.

Imaginacíon skrev (På 1.4.2025 den 11.56):

Inflasjonen falt i Eurosonen igjen. Dermed er det duket for flere rentekutt. Hadde vi hatt Euro hadde vi hatt en 2% lavere rente med utsikter til enda lavere rente.

https://e24.no/i/qPMg2e/prisveksten-i-eurosonen-faller-videre

Norge har "alltid" vært annerledeslandet i Europa på godt og vondt kan man; det vil si de siste 3-4 årene utelukkende på vondt vil jeg si. Vi har blitt Nordens syke mann. Men jeg tror ikke løsningen på "den norske syken" er EU-medlemskap. Vi er jo nærmest et fullverdig medlem uten stemmerett gjennom EØS; Sveits sliter jo ikke med de samme sykdomstegnene som Norge. Problemet er politisk skapt gjennom en forferdelig næringspolitikk og bruk av penger som fulle sjømenn på "gode formål" og et hinsides stort byråkrati og en dysfunksjonell energipolitikk. Hovedårsaken til "den norske syken" finner du hos "arbeider"-partiet og Høyre. Et oljerikt land som Norge skulle ikke ha vært i den eldendige forfatningen vi er i nå som Nordens syke mann.

Imaginacíon skrev (18 timer siden):

Nå gjenstår det å se hva som skjer i kveld når Trump legger frem sin plan for toll, men det er fortærende at kronekurs og dermed rente skal være så utsatt for vær og vind.

https://e24.no/boers-og-finans/i/1MGl1q/eksperter-advarer-trumps-tollgrep-kan-gi-store-kroneutslag

Norsk krone vil fortsette å være en shitcoin uavhengig av hva som skjer på verdensmarkedene så lenge vi har det begrederlige regimet vi har. I september har vi folket en mulighet til å gjøre noe med det men partimålingene tyder ikke på at det er noe vilje til nordmenn, som elsker å klage og sutre men ikke gjøre noe med saken. Igjen gjentas denne med "fordeler for eksportbedrifter". Jada; sikkert kjempefint for eierne av disse bedriftene. I krisetider er det jo som vanlig de med mye fra før som går av med gevinsten.

For to år siden; da det gikk nesten like dårlig med svenskekrona var tonen "gir dere Støre skylden for dette også". Vel; nå ser det ut som kronekrisen er over for Sverige mens norsk krone er fortsatt en shitcoin. Og rentekuttene kommer aldri i motsetning til resten av Europa. For alle som vil stemme "arbeider"-partiet kan jeg bare ønske lykke til med 4 nye år med det samme; også kjent som "vanlige folks tur".

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DJViking said:

Hvis vi blir med i EU, kan vi gjøre som Sverige og binde Krona til Euroen. Er det ikke det Sverige har gjort?

Det er Danmark som har bundet kronen, ikke Sverige. Hvordan de får det til aner jeg ikke. Normalt sett blir det et uoverkommelig press mot enhver slik fastkurspolitikk.

Endret av Imaginacíon
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Det er Danmark som har bundet kronen, ikke Sverige. Hvordan de får det til aner jeg ikke. Normalt sett blir det et uoverkommelig press mot enhver slik fastkurspolitikk.

Det var vel noe Brussel måtte gi for å få med Sverige i unionen, akkurat som snusen.

Det er tydeligvis bare norske politikere som legger seg på rygg for de høye herrer i Brussel…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...