Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

167 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      53
    • Nei
      83
    • Usikker
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Imaginacíon skrev (På 27.3.2025 den 10.01):
Ekspander  

Det blir nok en effektiv, ubyråkratisk og velfungerende organisasjon, bestående av tidligere stormakter , men uten UK og ressursrike land som Island og Norge.
En organisasjon hvor økonomisk dominans, politikk og reguleringskåthet overskygger sikkerhetspolitikken.
En union som provoserer både østover og vestover og på den måten skaper en ny og uoversiktlig situasjon i Europa.

Lenke til kommentar
  Vokteren skrev (På 27.3.2025 den 10.24):

Det blir nok en effektiv, ubyråkratisk og velfungerende organisasjon, bestående av tidligere stormakter , men uten UK og ressursrike land som Island og Norge.
En organisasjon hvor økonomisk dominans, politikk og reguleringskåthet overskygger sikkerhetspolitikken.
En union som provoserer både østover og vestover og på den måten skaper en ny og uoversiktlig situasjon i Europa.

Ekspander  

EU har klart seg bra gjennom tidligere kriser, de takler nok denne også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
  Imaginacíon skrev (På 27.3.2025 den 13.59):

Vi blir involvert på et nivå. Men som en ser av møtene på fredag, så hadde EU møter hele dagen før Norge, Island og UK fikk være med på en 2 timers videobrifing.

Ekspander  

Naturlig at EU først blir enige seg i mellom før vi blir invitert når selve planen skal utformes.

Når forsvarsunionen skal settes opp kommer Norge være inkludert på like vilkår som resten. 

Lenke til kommentar
  DJViking skrev (På 27.3.2025 den 17.03):

Dessverre blir det nok slik.
Norge har en stor og sterk forsvarsindustri med Kongsberg og Nammo i spissen. EU vil nok ha oss med om vi vil eller ikke kan jeg tro.

Ekspander  

Skulle bare mangle at vi ikke vil i den situasjonen Europa er i nå. Poenget er at dette blir nok et område hvor Norge deltar men hvor vi har liten eller ingen innflytelse. Det demokratiske underskuddet øker.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stor innflytelse er det realistisk at Norge faktisk vil få ved et fullt medlemskap? 10 representanter av totalt 750? Er det verdt det med tanke på hva vi "gir bort"? Jeg vet ikke, er hverken spesielt for eller imot EU medlemskap, men har hatt en mening om at så lenge vi allikevel svelger alt som kommer av direktiver kunne vi like gjerne vært med i klubben som utformer de. Argumentet om at "hvor mange ganger skal vi stemme? Helt til ja-siden får svaret de vil ha?" synes jeg også er urimelig, det er en vesentlig del av befolkningen som ikke har fått muligheten til å avgi sin stemme i denne saken. Det vil si alle under 50 år sånn rundt regna. Det i tillegg til at verden endrer seg tvinger frem nye vurderinger.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Larzen_91 skrev (På 27.3.2025 den 22.54):

Hvor stor innflytelse er det realistisk at Norge faktisk vil få ved et fullt medlemskap? 10 representanter av totalt 750? Er det verdt det med tanke på hva vi "gir bort"? Jeg vet ikke, er hverken spesielt for eller imot EU medlemskap, men har hatt en mening om at så lenge vi allikevel svelger alt som kommer av direktiver kunne vi like gjerne vært med i klubben som utformer de. Argumentet om at "hvor mange ganger skal vi stemme? Helt til ja-siden får svaret de vil ha?" synes jeg også er urimelig, det er en vesentlig del av befolkningen som ikke har fått muligheten til å avgi sin stemme i denne saken. Det vil si alle under 50 år sånn rundt regna. Det i tillegg til at verden endrer seg tvinger frem nye vurderinger.

Ekspander  

Vi ville ha fått 13-14 representanter i EU-parlamentet noe som er nesten dobbelt så mye som befolkningen skulle tilsi. I kommisjonen ville vi ha fått like mange som Tyskland, nemlig 1. I ministerrådet ville vi ha fått like mange representanter som andre land - en. Avhengig av saken ville det enten bli avgjort ved simpelt flertall, 55% av statene og 65% av folketallet, eller enstemmighet. Så det en ser er at vi ville ha fått langt mer innflytelse enn folketallet skulle tilsi.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Rådet_for_Den_europeiske_union

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  onkel_jon skrev (På 28.3.2025 den 12.14):

en stemme på sp er en stemme imot eu, håper sp kommer under sperre grensen.

https://www.nrk.no/nyheter/vedum-om-eu_-vil-blokkere-ethvert-fremstot-1.17359755

Ekspander  

Det ønskelige er nok å få SP under sperregrensen, fordi de fører reaksjonær politikk mot deres langsiktige interesser. 
Den andre grunnen til å få de under sperregrensen er at ved at de påroper seg "distriktspolitikk" gjør de at de større partiene kan føgt langt skadeførende politikk uten at grassrota reagerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Imaginacíon skrev (På 28.3.2025 den 11.52):

I en ny meningsmåling i Troms svarer hele 30% ja til EU. Kun 48% svarer nei til EU. Dette er nesten i samsvar med resten av landet i denne tidligere nei-bastionen. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/senterpartiet-varsler-eu-kamp_-forsker-advarer-mot-motbakke-for-vedum-og-co.-1.17356241

Ekspander  

Jeg tror Nord-Norge er litt mer "konservativ" mot EU enn resten av landet.
Det kan kanskje være fordi vi er litt mer isolert helt her oppe. Vi er også veldig ignorert og tilsidesatt av politikerne i Oslo, og da tenker vi hvis Oslo ikke bryr seg om Nord-Norge hvordan skal da EU bry seg om oss her i Nord.

Lenke til kommentar
  DJViking skrev (På 28.3.2025 den 17.17):

Jeg tror Nord-Norge er litt mer "konservativ" mot EU enn resten av landet.
Det kan kanskje være fordi vi er litt mer isolert helt her oppe. Vi er også veldig ignorert og tilsidesatt av politikerne i Oslo, og da tenker vi hvis Oslo ikke bryr seg om Nord-Norge hvordan skal da EU bry seg om oss her i Nord.

Ekspander  

Jeg er selv fra Nord-Norge men har ikke vært bosatt der på 20 år. Nord-Norge har endret seg er mitt inntrykk. Primærnæringene er ikke så dominerende lengre. Det som er oppsiktsvekkende med den målingen er at nei til EU har mindre oppslutning enn den dårligste målingen for nei til EU på landsbasis den siste tiden. Nå er nok Troms noe spesiell i og med at du har store Tromsø som dominerer. Men ser du på folkeavstemningen i 94 så stemte 2 av 3 nei i Tromsø. Noe har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...