Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

157 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      50
    • Nei
      79
    • Usikker
      28

Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Vokteren said:

Og hva Norge gjør med egne ressurser, må være på norske premisser og etter norske behov.
Dette må også gjenspeile hvordan vi innretter våre forsvarsbudsjetter.

Å ensidig «søle bort» 1000 mrd. NOK for å styrke sentral-europa, er i mine øyne dumskap og et underdanig knefall.
I Brussel ville det sikkert blitt mottatt med stående applaus. Tenk å presse/lure andre land til å betale gildet enda en gang…..

Med 85 milliarder i bistand til Ukraina bidrar vi med 1.6 prosent av BNP. Med det ligger vi i toppen. Jeg mener det kunne økes til 2 prosent, slik at vi som klart rikeste land i Europa bidrar med klart mest.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Med 85 milliarder i bistand til Ukraina bidrar vi med 1.6 prosent av BNP. Med det ligger vi i toppen. Jeg mener det kunne økes til 2 prosent, slik at vi som klart rikeste land i Europa bidrar med klart mest.

Skal dette være en konkurranse i å gi bort mest mulig uten premisser ?

Lenke til kommentar

På Grønland tilspisser det seg når nå USAs energiminister og sikkerhetsrådgiver besøker øya. Det taes til orde for en felleseuropeisk militærøvelse på Grønland. Det høres ut som en god idé for å markere seg. Hvis grønlenderne vil selvsagt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/B0El4Q/er-sledeloepet-aarsaken-til-at-usa-tropper-opp-paa-groenland-naa-bjeffes-det-fra-europa

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Imaginacíon said:

Dårlig nytt for de som tror på teorien om at EU er i ferd med å ramle sammen: 3 av 4 er for EU i EU.

https://www.aftenposten.no/verden/i/0V7QaE/ny-maaling-viser-rekordhoey-oppslutning-om-eu-i-europa

Det må være feil. I løpet av tiden har jeg samlet opp alt som nesten har ført til at EU bryter sammen (mer eller mindre sitater fra skribentene her inne):

• tyskerne nekter å kjøpe gass fra Emiratene
  • en aktivt politikk i det å ødelegge sin egen eksistens - 2022
  • det grønne skifte - 2022
  • energipriskrisen - 2021
  • brexit - 2019
  • flyktningekrisen - 2015
  • Hellas-krisen - 2011
  • finanskrisen - 2008
  • innføringen av Euro 2000

:)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, trikola said:

Det må være feil. I løpet av tiden har jeg samlet opp alt som nesten har ført til at EU bryter sammen (mer eller mindre sitater fra skribentene her inne):

• tyskerne nekter å kjøpe gass fra Emiratene
  • en aktivt politikk i det å ødelegge sin egen eksistens - 2022
  • det grønne skifte - 2022
  • energipriskrisen - 2021
  • brexit - 2019
  • flyktningekrisen - 2015
  • Hellas-krisen - 2011
  • finanskrisen - 2008
  • innføringen av Euro 2000

:)

Husker det var til og med økonomer som mente Euroen ikke var liv laga i 2011. Hva sier de nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (18 timer siden):

Å ensidig «søle bort» 1000 mrd. NOK for å styrke sentral-europa, er i mine øyne dumskap og et underdanig knefall.
I Brussel ville det sikkert blitt mottatt med stående applaus. Tenk å presse/lure andre land til å betale gildet enda en gang…..

Å gi Ukraina militær hjelp og bistand er ikke å "styrke Sentral-Europa", det er å;

- hjelpe et uskyldig land og folk under brutalt angrep fra et undertrykkende diktatur
- stå opp for folkeretten og våre verdier
- redde liv og helse
- redde barn fra kidnapping til Russland
- hindre at det settes en ny presedens iht FN-pakten
- investere i vår egen og europeisk sikkerhet
- investere i egen industri og arbeidsplasser
- svekke vårt nabolands evne til å ramme oss militært
- styrke våre allianser, diplomatiske bånd og økonomiske samarbeid
- hindre enorme forsvarsutgifter i all uoverskuelig fremtid dersom russerne tar Ukraina

Blant mye annet. Det er en no-brainer å støtte Ukraina med så mye som mulig. Vi har ikke noe annet valg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Det ser ut til at oppslutningen om EU i Europa er på sitt høyeste siden målingene startet på tidlig 80-tall. Hovedårsakene er nok Trump, Russlands krig mot Ukraina og trusler mot kontinentet.

Ny måling viser rekordhøy oppslutning om EU i Europa
https://www.nrk.no/nyheter/1.17354211

Tre av fire europeere mener at landet deres er tjent med å være medlem av EU. Det viser unionens siste Eurobarometer.

Oppslutningen på 74 prosent er det høyeste som er målt siden målingene startet i 1983.

Undersøkelsen står dermed i kontrast til framveksten av EU-skeptiske partier i Europa den siste tiden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg er for EU men er enig med Støre & Erna i at det er for tidlig med en ny avstemning nå. Mesteparten her i Norge har null kunnskap og repeterer som papegøyer gamle ofte usanne grunner for eller imot. Folk må utdannes om emnet så man kan stemme informert enn som en synser, se brexit for hvordan det ikke gjøres.

Vi er allerede balledypt inne i EU gjennom EØS avtalen, vi har svelget  unna direktiv etter direktiv i tiår nå og landet består. Den praktisk talt eneste store endringen man vil merke ved fullt medlemskap er at vi får bli med og bestemme og blir ikke stående utenfor når store ting skjer som nå da USA har valgt en appelsin på syre til president som har bestemt seg for å ødelegge landet sitt og dets ståsted i verden. Desverre har en del av det han har gjort allerede begynt ugjenkallige konsekvenser.

Jeg liker krona men klarer ikke se fordeler med den vs euro utover min emosjonelle tilknytning til "norsk" valuta. Jeg lever fint med euro istedenfor.

Regla om at vi vil miste råderett har jeg aldri sett kilder på, og som allerede nevnt - danskene og svenskene og finnene som er folk like oss i verdier og lynne virker da svært fornøyde.

Jeg er personlig sterkt imot overnasjonal styring da det gir verre resultater jo lengre man befinner seg fra sentrumet men etter hva jeg har lest meg opp om emnet så er det ikke så ille som mange av oss nok har intrykk av. Nasjonalstatene eksisterer under EU teppet enda og Ja Tyskland har mye å si innad i EU men så drar de også mye av lasset. Og å ha litt å si er mye bedre enn å ha ingenting å si, dvs dagens situasjon.

Alle samenligninger med EU og sovjetunionen er selvsagt latterlige om man bryr seg om fakta. Sammen er vi sterke og nå som USA har begynt å falle sammen for eget grep etter årevis med korrupsjon fra penger i politikk og fordummet befolkning da det koster et hus med høyere utdannelse så vil verden endre seg radikalt de neste par tiårene, skal vi bevare samfunnet og rikdommen en globalisert verden har gitt en liten åpen økonomi som vår er EU nå det eneste realistiske alternativet annet enn et langdistanseforhold til Kina, og nå ser plutselig det å betale litt sammen med tyskerne for Italia og Hellas hver gang de skakkkjører økonomien sin ikke så ille ut.

Endret av ticx
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, ticx said:

Jeg er for EU men er enig med Støre & Erna i at det er for tidlig med en ny avstemning nå.

Er det egentlig så tidlig? Ingen Nordmann under 50 har fått lov til å stemme i et EU-valg og vi trenger et sterkt samarbeid i Europa mer enn noengang siden andre verdenskrig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
engavif skrev (1 time siden):

Er absolutt ikke for tidlig å ha en avstemning om dette. Men folk vet veldig lite om hva det vil si om Norge ble med i EU. Meg inkludert. 

Merkelig når det finnes mengder av kilder og eksempler.

Hvorfor er de som gjerne vil starte en ny folkeavstemming helt uvitende om realpolitikk, sikkerhetspolitikk og energipolitikk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...