Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

161 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      52
    • Nei
      81
    • Usikker
      28

Anbefalte innlegg

Imaginacíon skrev (56 minutter siden):

Tross det er altså både Sverige, Finland og Danmark mer lykkelige enn oss. Det vi kan fastslå ut fra den lista er at Norden er et lykkelig område og EU-medlemskap er ikke til hinder for lykke.

Mulig du har litt vanskelig å forstå poenget mitt..men Norge har hatt høyere velferd enn både Sverige og Finland..Nedturen for Norge har nok vært mer merkbar. Undersøkelsen sier ingenting om hvem som reellt sett har det best..bare hva folk føler. Ingen jeg kjenner i Sverige,som faktisk er en del,er fornøyd over de siste EU direktivene.mhp bygninger f.eks. De er faktisk veldig oppgitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, obygda said:

Mulig du har litt vanskelig å forstå poenget mitt..men Norge har hatt høyere velferd enn både Sverige og Finland..Nedturen for Norge har nok vært mer merkbar. Undersøkelsen sier ingenting om hvem som reellt sett har det best..bare hva folk føler. Ingen jeg kjenner i Sverige,som faktisk er en del,er fornøyd over de siste EU direktivene.mhp bygninger f.eks. De er faktisk veldig oppgitt.

De EU-direktivene får vi gjennom EØS. Ser ikke hva det har med et eventuelt EU-medlemskap. Bortsett fra at innenfor EU har vi langt større muligheter til å påvirke.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 timer siden):

Jeg sier at dersom innbyggere i et land opplever nedgangstider så blir scoren dårligere. Og Norges innbyggere opplever trangere kår og følgelig går vi ned i score. Og dersom vi får ennå mer inngripende regler og forordninger tredd ned over ørene så blir vi ikke lykkeligere. EU regler blir stadig mer inngripende i folks hverdag og vi blir ikke lykkeligere av det.

Vi har sikkert litt forskjellig utgangspunkt. Men jeg merker ingenting til EU regler som blir mer inngripende.

Det jeg merker, er hver gang jeg kjører over grensen fra Tyskland til Danmark hvor mye mer varer svenskene og danskene kan ta med seg pver grensen enn det vi nordmenn kan fordi Norge har nektet å bli med i EU sitt indre tollmarked / tollunion.

Noe både du og jeg ville ha merket er hvordan matprisene hadde sunket hvis vi hadde tatt bort den vanvittig høye tollen vi har på matvarer. Det ville nok ført til mer lykke i Norge, særlig hos de som har aller minst i dag, og sliter med å få mat på bordet...

For hva sier du til 443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

– Stein i glasshus

– Spør du meg, kaster Norge stein i glasshus for tiden. Vi er på mange områder et frihandelsland, men på andre områder er vi langt fra et frihandelsland. Hadde Trump eller noen annen administrasjon foreslått slike tollbarrierer, hadde det skapt krigsoverskrifter, sier Ola H. Grytten, professor i økonomisk historie ved Norges handelshøyskole (NHH).

https://www.vg.no/nyheter/i/qP87d0/dette-er-de-norske-tollmurene

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DJViking said:

49% Ja, 49% Nei på VG sin spørreundersøkelse.

Det er oppmuntrende for oss på ja-siden, men det bør nok taes med en klype salt. VG-lesere er ikke gjennomsnittsvelgeren, spesielt ikke de som leser en slik artikkel. Det blir spennende når neste meningsmåling kommer i april. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/20/2025 at 7:31 PM, Imaginacíon said:

Norge er minst lykkelig i Norden. Finland er det mest lykkelige landet i verden. 

Er visst ikke så verst å være medlem av EU.

Romantiserer du ikke EU litt for mye? Jada, finnene er glade, men det er mest på grunn av deres melankoli. Landet har stor statsgjeld og lang grense med en ubehagelig nabo, så de har ikke store forventninger til at noe skal gå bra. Så hvis noe går bedre enn forventet, gjenspeiles det tydelig i ulike målinger.

Min amatørvurdering av Norge er at ni har mye penger, noe som øker forventningene til at ting skal bli bra og fungere. De bruker dobbelt så mye penger på offentlige utgifter som i Sverige, likevel ser du ut til å klage på omtrent det samme som oss. Så mye av vår lykke handler om forventninger, ikke om EU.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Bastu said:

Romantiserer du ikke EU litt for mye? Jada, finnene er glade, men det er mest på grunn av deres melankoli. Landet har stor statsgjeld og lang grense med en ubehagelig nabo, så de har ikke store forventninger til at noe skal gå bra. Så hvis noe går bedre enn forventet, gjenspeiles det tydelig i ulike målinger.

Min amatørvurdering av Norge er at ni har mye penger, noe som øker forventningene til at ting skal bli bra og fungere. De bruker dobbelt så mye penger på offentlige utgifter som i Sverige, likevel ser du ut til å klage på omtrent det samme som oss. Så mye av vår lykke handler om forventninger, ikke om EU.

Jeg vil ikke si en statsgjeld på 77% av BNP er spesielt stor. At finnene er så melankolske lengre går jeg ikke med på. Se på Finlands bidrag til Eurovision, ikke mye melankoli der, for å si det mildt. Det finske bidraget for Sverige, KAJ, oser av mangel på melankoli.

https://m.youtube.com/watch?v=Kg3QoTpnqyw&pp=ygUWaWNoIGtvbW1lIGVyaWthIHZpa21hbg%3D%3D

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye man kan stole på de lykkeundersøkelsene, men en annen forklaring kan fint være nannystaten vi har der de alltid må passe på at vi ikke gjør noe som kan være farlig og morsomt. At vi blir umyndiggjort. 

Eller 100 andre forklaringer som ikke trenger å ha noe med EU å gjøre.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Imaginacíon said:

Jeg vil ikke si en statsgjeld på 77% av BNP er spesielt stor. At finnene er så melankolske lengre går jeg ikke med på. Se på Finlands bidrag til Eurovision, ikke mye melankoli der, for å si det mildt. Det finske bidraget for Sverige, KAJ, oser av mangel på melankoli.

https://m.youtube.com/watch?v=Kg3QoTpnqyw&pp=ygUWaWNoIGtvbW1lIGVyaWthIHZpa21hbg%3D%3D

Sist Finland gikk til valg ble det sagt at landets statsgjeld var den viktigste faktoren i et regjeringsskifte. I tillegg til gjelden har landet også lavt vekstpotensial, som sammen med landets militære oppbygging kan bli et problem.

Visst, finsk melankoli kan være en rest av stereotypier fra fortiden, men jeg kjøper ikke at landet har blitt lykkeligere på grunn av EU. Den byråkratiske unionen er ikke så spennende og morsom.

At en finsk komediegruppe vinner Melodifestivalen er et dårlig mål på landets generelle velvære. Jeg leste faktisk på nyhetene nylig hvor KAJ selv sa at nøkkelen til et lykkelig liv er lave forventninger. Og badstue.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kaj-medlemmen-om-bastuns-betydelse-vi-har-laga-krav

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Bastu said:

Sist Finland gikk til valg ble det sagt at landets statsgjeld var den viktigste faktoren i et regjeringsskifte. I tillegg til gjelden har landet også lavt vekstpotensial, som sammen med landets militære oppbygging kan bli et problem.

Visst, finsk melankoli kan være en rest av stereotypier fra fortiden, men jeg kjøper ikke at landet har blitt lykkeligere på grunn av EU. Den byråkratiske unionen er ikke så spennende og morsom.

At en finsk komediegruppe vinner Melodifestivalen er et dårlig mål på landets generelle velvære. Jeg leste faktisk på nyhetene nylig hvor KAJ selv sa at nøkkelen til et lykkelig liv er lave forventninger. Og badstue.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kaj-medlemmen-om-bastuns-betydelse-vi-har-laga-krav

Kanskje ikke på grunn av EU, men med 5 EU-land på topp 10, er det heller ikke på tross av.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har EUvennene funnet enda en ny arena for å piske/lokke/utnytte/mobbe Norge, nemlig på krigsprofitørarenaen.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-flaut/17574977/

Nå spilles det på samvittighet og skam for få Norge til å betale for opprustningen av Europa, bare fordi vi fra naturens side er heldige, dyktige og langsiktige. Et område som EU har forsømt helt på egen hånd. Dette skjer samtidig med at Norge via direktivstyre, er presset til å dekke Europas selvpåførte energiunderskudd og må bygge ned velferden

Hvis Norge hadde vært EUmedlem, ville kontrollen over egne ressurser og beslutninger vært enda mer svekket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Nå har EUvennene funnet enda en ny arena for å piske/lokke/utnytte/mobbe Norge, nemlig på krigsprofitørarenaen.

Jeg er ikke noen EU venn og jeg er enig, vi har gjort alt for lite, og ja jeg mener det er en smule skammelig at vi blir grisebanka av danskene og svenskene på bistand, greit nok at vi ikke har så mye å gi av utstyr, men vi kunne godt investert litt i vår egen sikkerhet og lagt ut et par hundre milliarder for litt utstyr til Ukraina. 

Om dette faktisk gjør meg til EU venn, vel da er jeg åpenbart blitt litt vennligere til EU.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Vokteren said:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-flaut/17574977/

Nå spilles det på samvittighet og skam for få Norge til å betale for opprustningen av Europa, bare fordi vi fra naturens side er heldige, dyktige og langsiktige. Et område som EU har forsømt helt på egen hånd. Dette skjer samtidig med at Norge via direktivstyre, er presset til å dekke Europas selvpåførte energiunderskudd og må bygge ned velferden

Hvis Norge hadde vært EUmedlem, ville kontrollen over egne ressurser og beslutninger vært enda mer svekket.

Jeg mener Norge kunne ha gjort mer. Det bør ikke gå under handlingsregelen fordi det er en unntakstilstand og det å gi bistand bidrar ikke til inflasjon her hjemme.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 23.3.2025 den 9.28):

For hva sier du til 443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

Hva med kilde?

Fra det jeg finner så er det ikke så enkelt.
Vi har tollfrie kvoter både inn og ut. Så begge sider beskytter seg selv med toll på varer. 

Lenke til kommentar

Hvordan regner man ut denne ekstrainntekten? 

Hva prisen var på sammenlignet med var den var på når vi måtte konkurrere mot billig russisk gass som EU gjorde seg avhengig av?

Kanskje vi skal regne litt på hvor mye vi tapte ved at prisen var "kunstig" lav i årene før og da.

Norge bør definitivt være en av de som bidrar mest, men kun fordi vi har råd til det. 

Vi er ikke noen krigsprofitører.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (31 minutter siden):

Følger man linken i artikkelen, med satsene, så finner man at det ikke er hele sannheten. 

Joda det er 344% toll på biff per kilo, men om en fører inn skrotter, så er det 32-66 kroner toll per kilo. 

For melk og lam er det høye satser, men dette har vi nok av i Norge. 

Vi har også tollfrie kvoter, i 2021 var den på 2500 tonn storfe fra EØS. 

Ingen som gidder lese hele sannheten, det ville blitt for komplisert.

Det er det samme Trump bruker,  de har også høye tollsatser, men kun når de importerer mer enn det de kan importere tollfritt. Som regel når de ikke den grensen. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Følger man linken i artikkelen, med satsene, så finner man at det ikke er hele sannheten. 

Joda det er 344% toll på biff per kilo, men om en fører inn skrotter, så er det 32-66 kroner toll per kilo. 

For melk og lam er det høye satser, men dette har vi nok av i Norge. 

Vi har også tollfrie kvoter, i 2021 var den på 2500 tonn storfe fra EØS. 

Ingen som gidder lese hele sannheten, det ville blitt for komplisert.

Det er det samme Trump bruker,  de har også høye tollsatser, men kun når de importerer mer enn det de kan importere tollfritt. Som regel når de ikke den grensen. 

Du fikk linken av meg så alle kan lese mer om saken.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (5 timer siden):

Jeg mener Norge kunne ha gjort mer. Det bør ikke gå under handlingsregelen fordi det er en unntakstilstand og det å gi bistand bidrar ikke til inflasjon her hjemme.

Og hva Norge gjør med egne ressurser, må være på norske premisser og etter norske behov.
Dette må også gjenspeile hvordan vi innretter våre forsvarsbudsjetter.

Å ensidig «søle bort» 1000 mrd. NOK for å styrke sentral-europa, er i mine øyne dumskap og et underdanig knefall.
I Brussel ville det sikkert blitt mottatt med stående applaus. Tenk å presse/lure andre land til å betale gildet enda en gang…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...