Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

162 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      52
    • Nei
      81
    • Usikker
      29

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (37 minutter siden):

Hvor mange fiskere har vi egentlig?

Og da teller vi ikke de store selskapene.

Tviler på at det blir så mange fiskere som drar så langt nord. 
Handler nok kun om muligheten. 

Det er nok mye mindre nå enn det var før i tiden.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nedgang-i-antall-fiskere-1.17197875#:~:text=Totalt

Sitat

Ved utgangen av 2024 var det totalt 9.456 heltidsfiskere. Dette er en nedgang på om lag 200 personer fra 2023.

Totalt, inkludert biyrke, var det registrert 10.584 fiskere, som er det laveste antallet som er registrert.

– Antall registrerte fiskefartøy har vært relativt stabilt de seinere årene. I 2024 var det registrert 5.441 fiskefartøy, en reduksjon på 37 fartøy fra 2023, skriver Fiskeridirektoratet.

Antall aktive fiskefartøy var i fjor 4.614, som er en nedgang fra 4.675 i 2023.

Vet ikke om de store fiskeselskapene er med i disse tallene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Hvor mange fiskere har vi egentlig?

Og da teller vi ikke de store selskapene.

Tviler på at det blir så mange fiskere som drar så langt nord. 
Handler nok kun om muligheten. 

Ganske mange yrkesfiskere og mange flere fritidsfiskere.
Dessuten har EUs markedsliberalisme og forakt for norsk landbruk allerede fått store konsekvenser for fiskerier, særlig i Oslofjorden:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-rapport_-tilstanden-i-oslofjorden-fortsatt-alvorlig-1.17214322

Når markedet får lov til å bestemme alene, blir det raskt overgjødsling og overfiske…..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Vokteren said:

Ganske mange yrkesfiskere og mange flere fritidsfiskere.
Dessuten har EUs markedsliberalisme og forakt for norsk landbruk allerede fått store konsekvenser for fiskerier, særlig i Oslofjorden:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-rapport_-tilstanden-i-oslofjorden-fortsatt-alvorlig-1.17214322

Når markedet får lov til å bestemme alene, blir det raskt overgjødsling og overfiske…..

Hvis det er markedet som er skyld i dette er det Norge som er ansvarlig for det. Landbruk er ikke en del av EØS.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Hvis det er markedet som er skyld i dette er det Norge som er ansvarlig for det. Landbruk er ikke en del av EØS.

Men EU applauderer gjerne industrialisert landbruk med mye kunstgjødsel og antibiotikabruk.
Direktivstyre medfører gjerne indirekte konsekvenser……

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Vokteren said:

Men EU applauderer gjerne industrialisert landbruk med mye kunstgjødsel og antibiotikabruk.
Direktivstyre medfører gjerne indirekte konsekvenser……

EU applauderer ikke dette. Tvert i mot går kommisjonen inn for et bærekraftig landbruk med mindre bruk av kunstgjødsel og antibiotika.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (34 minutter siden):

Hvis det er markedet som er skyld i dette er det Norge som er ansvarlig for det. Landbruk er ikke en del av EØS

https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/agriculture_en

Det er det. 

Lite utdrag: National and local authorities implement the laws agreed at EU level. 

Mener å huske at det var noen ganske sinte bønder i Tyskland, Nederland og Frankrike for litt siden angående eu-regelverk akkurat rundt dette med landbruk.

EU er altoppslukende, om det er lokale lover i et land, så har EU lover som forsøker å overstyre dette. Og det er omtrent uavhengig av hvilket tema man snakker om. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Cyrio said:

https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/agriculture_en

Det er det. 

Lite utdrag: National and local authorities implement the laws agreed at EU level. 

Mener å huske at det var noen ganske sinte bønder i Tyskland, Nederland og Frankrike for litt siden angående eu-regelverk akkurat rundt dette med landbruk.

EU er altoppslukende, om det er lokale lover i et land, så har EU lover som forsøker å overstyre dette. Og det er omtrent uavhengig av hvilket tema man snakker om. 

Kan så være. Landbruk er nå allikevel ikke en del av EØS.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (48 minutter siden):

Kan så være. Landbruk er nå allikevel ikke en del av EØS.

Neimen da så. 

Det er jo i så fall nok et argument for å ikke bli fullverdig medlem ettersom det er en del av EU ihvertfall. 🙂

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Cyrio said:

Neimen da så. 

Det er jo i så fall nok et argument for å ikke bli fullverdig medlem ettersom det er en del av EU ihvertfall. 🙂

Blir vi medlemmer får vi mye bedre tilbud av varer i butikken, og det er jo et argument for.

Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som EU er på "giversiden" og er så snille at de vil ha oss med, men sannheten er at vi har en god forsvarsindustri og er veldig strategisk posisjonert, det vil vært ustrategisk å ikke inkludere oss.
At vi er med på alt og er gode partnere behøver ikke å bety at vi burde være medlemmer, om noe så forteller det oss at samarbeidet fungerer og det er unødvendig.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Uderzo said:

Du får det til å høres ut som EU er på "giversiden" og er så snille at de vil ha oss med, men sannheten er at vi har en god forsvarsindustri og er veldig strategisk posisjonert, det vil vært ustrategisk å ikke inkludere oss.
At vi er med på alt og er gode partnere behøver ikke å bety at vi burde være medlemmer, om noe så forteller det oss at samarbeidet fungerer og det er unødvendig.

Vi er et godt samarbeidsland. Ingen tvil om det. Derfor er det også en god idé at vi blir medlemmer. Vi er et Europeisk land fullt ut og hører til i samarbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (På 19.3.2025 den 5.09):

EU inviterer Norge med i sine forsvarsplaner. Betryggende og nok et bevis på at vi er med i stort sett alt. På tide å ta steget fullt ut og bli medlemmer.

Fordi EU selvsagt ikke er dumme. 

Om de skal bygge opp forsvar vil de selvsagt ha med Norge som både geografisk sett, men også teknologisk sett er ganske langt over snittet viktig. 

Om du tror dette samarbeidet er initiert med tanke på å være en fordel  for oss fremfpr EU er det nok på tide å slutte å drikke cool-aiden som du har fått servert. 

Er jo for det meste vi, Sverige og Tyskland som produserer ting forsvaret trenger. 

Er nok en "samarbeidsavtale" som vi forplikter oss til slik at EU kan få litt utstyr på billigsalg av oss. 

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (17 minutter siden):

Erna Solberg brukte landsmøtetalen sin på EU og til å forklare hvorfor Norge bør bli medlemmer. Hun forklarte også hvorfor hun ikke går inn for folkeavstemning ennå. Hun vil se et flertall på meningsmålingene først. Det er forståelig. Så lenge vi tar debatten nå, er det i grunnen et godt utgangspunkt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/erna-bor-takke-ja-til-eu/82853653

Hørte på dette og er for Høyre politikk,men mot EU..så da går ikke min stemme til Høyre. EU er ikke slik Høyre tror dessverre. EU er som en storby som vil fortære alt. Det passer dårlig med Norge på mange områder. Etter å ha arbeidet med EU folk mhp å implementere EU direktiver så merker jeg at det er store kulturforskjeller mellom mitt "bygde" perspektiv og den 100% ærligheten jeg står for,og EU sin by politikk og uærlige sleipe holdningen jeg har møtt fra EU. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Cyrio said:

Fordi EU selvsagt ikke er dumme. 

Om de skal bygge opp forsvar vil de selvsagt ha med Norge som både geografisk sett, men også teknologisk sett er ganske langt over snittet viktig. 

Om du tror dette samarbeidet er initiert med tanke på å være en fordel  for oss fremfpr EU er det nok på tide å slutte å drikke cool-aiden som du har fått servert. 

Er jo for det meste vi, Sverige og Tyskland som produserer ting forsvaret trenger. 

Er nok en "samarbeidsavtale" som vi forplikter oss til slik at EU kan få litt utstyr på billigsalg av oss. 

Dette er vinn vinn. Ser ingen problemer med det. Vi er nødt til å stå sammen nå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, obygda said:

Hørte på dette og er for Høyre politikk,men mot EU..så da går ikke min stemme til Høyre. EU er ikke slik Høyre tror dessverre. EU er som en storby som vil fortære alt. Det passer dårlig med Norge på mange områder. Etter å ha arbeidet med EU folk mhp å implementere EU direktiver så merker jeg at det er store kulturforskjeller mellom mitt "bygde" perspektiv og den 100% ærligheten jeg står for,og EU sin by politikk og uærlige sleipe holdningen jeg har møtt fra EU. 

Høyre er for høyrevridd for meg. Blir nok Arbeiderpartiet på meg i år. Men at Høyre nå går så klart ut i debatten er svært positivt. Da løftes den opp på et helt annet nivå. Den ligger an til å bli en hovedsak ved valget.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Dette er vinn vinn. Ser ingen problemer med det. Vi er nødt til å stå sammen nå.

Er på ingen måte vinn for oss om vi blir nødt til å supplere alle andre land med utstyr vi trenger selv for å forsvare oss. 

Det er jo ikke sånn at det flyter masse ekstra utstyr inn i landet, dette er for å spre ut til de andre. 

Og det er en hyggelig tanke, men til syvende og sist grenser vi mot Russland i motsetning til de fleste andre. 

De kan uansett handle fra oss i utgangspunktet, så dette er nok en måte å "omgå" tollreglene" på. 

Er alltid for samarbeid jeg, men må gå litt begge veier. Hver gang det skjer noe i forbindelse med EU er det i deres favør, og hver gang noen knirker litt her hjemme i Norge er det om å gjøre å snakke om forpliktelser..

Lenke til kommentar

Nei til EU fra meg. EU er blitt for byråkratisk. Det er for mange sosialistiske damer i dette systemet. Jeg vet det er litt flåsete sagt. Sosialistiske damer kan være fine nok, men det er blitt for mye rett og slett, et hovedinntrykk innført av Angela Merkel. 
Dessuten har vi allerede fått bevis på hvor enkelt norske politikere selger sjelen sin til Europa. Da bør EU holdes på avstand. Vi er nok globalister som det er.

Euro kan godt erstatte den norske krona. Norske politikere er ikke i stand til å forvalte Norge eller våre ressurser, så Euro ville vært en ekstra trygghet for oss. Da er fellesskapet større, og våre private verdier ville vært langt sikrere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Er på ingen måte vinn for oss om vi blir nødt til å supplere alle andre land med utstyr vi trenger selv for å forsvare oss. 

Det er jo ikke sånn at det flyter masse ekstra utstyr inn i landet, dette er for å spre ut til de andre. 

Og det er en hyggelig tanke, men til syvende og sist grenser vi mot Russland i motsetning til de fleste andre. 

De kan uansett handle fra oss i utgangspunktet, så dette er nok en måte å "omgå" tollreglene" på. 

Er alltid for samarbeid jeg, men må gå litt begge veier. Hver gang det skjer noe i forbindelse med EU er det i deres favør, og hver gang noen knirker litt her hjemme i Norge er det om å gjøre å snakke om forpliktelser..

Vi selger utstyr til EU-land og kjøper utstyr fra EU-land. Sverige, Frankrike, Tyskland, her er det mange å velge i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...