Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

161 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      52
    • Nei
      81
    • Usikker
      28

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (27 minutter siden):

Og den kollektive angeren er til og ta og føle på. 

Ja, selvsagt. 

Skjer det noe som ikke de store statsapparatene liker, så er det ut å finne alle menneskene som synes det var sååå synd at de meldte seg ut, og at det selvsagt må søkes om nytt medlemsskap. Deretter plastrer du disse utover i diverse intervjuer. 

I den virkelige verden er det sterkt overdrevet. 

Blir litt som den vinkling om at nordmenn nå er positive til EU, samtidig som vi leser at kun hver tredje person ville stemt ja. (Og en god andel av de ville nok gjort det pga Trump eller andre forbigående utfordringer)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cyrio skrev (25 minutter siden):

Skjer det noe som ikke de store statsapparatene liker, så er det ut å finne alle menneskene som synes det var sååå synd at de meldte seg ut, og at det selvsagt må søkes om nytt medlemsskap. Deretter plastrer du disse utover i diverse intervjuer. 

Vel strengt tatt de som ikke var fans av brexit er fremdeles ikke fan av brexit, de som var for brexit er i fafo fasen akkurat nå og mange har åpenbart brent seg, ikke minst pga alle løgnene pro brexit folka konstruerte, du kan late som om det ikke er mange som angrer, men det er det jo åpenbart. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (51 minutter siden):

Vel strengt tatt de som ikke var fans av brexit er fremdeles ikke fan av brexit, de som var for brexit er i fafo fasen akkurat nå og mange har åpenbart brent seg, ikke minst pga alle løgnene pro brexit folka konstruerte, du kan late som om det ikke er mange som angrer, men det er det jo åpenbart. 

Igjen, det er bare tull. 

Fremdeles støtte blant brexit-gjengen. Selv om det selvsagt selger mer aviser om man legger ut i det breie om hvor synd det er på alle som er "utenfor"

En litt mer personlig erfaring er jo at jeg snakker med en god del briter gjennom jobb. Hos disse personene er det ganske bred enighet om at brexit var det eneste korrekte valget. 

Men det er jo viktig å male et bilde om at det er "anger" sånn at man får litt fomo blant annet i Norge.

Heldigvis biter det ikke så godt, og de yngre her hos oss er mer negative enn de eldre til EU. Det gir meg håp. 

Oppkonstruerte fordeler og skjulte ulemper er hva du får med EU, ingenting annet. 

Før noen nevner pass/visum. Det koster ca 12 pund å få visum til UK nå, og det tar vel ca 30 minutter å få det godkjent. 

Nå ser vi også at det er en fordel å være utenfor når det starter opp med handelskrig. 

Vi kan enten være konge i vårt eget lille land, eller vi kan være annnenrangs-innbygger i et stort maskineri. Vet hva jeg foretrekker. 🙂

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Igjen, det er bare tull. 

Fremdeles støtte blant brexit-gjengen. Selv om det selvsagt selger mer aviser om man legger ut i det breie om hvor synd det er på alle som er "utenfor"

En litt mer personlig erfaring er jo at jeg snakker med en god del briter gjennom jobb. Hos disse personene er det ganske bred enighet om at brexit var det eneste korrekte valget. 

Men det er jo viktig å male et bilde om at det er "anger" sånn at man får litt fomo blant annet i Norge.

Heldigvis biter det ikke så godt, og de yngre her hos oss er mer negative enn de eldre til EU. Det gir meg håp. 

Oppkonstruerte fordeler og skjulte ulemper er hva du får med EU, ingenting annet. 

Før noen nevner pass/visum. Det koster ca 12 pund å få visum til UK nå, og det tar vel ca 30 minutter å få det godkjent. 

Nå ser vi også at det er en fordel å være utenfor når det starter opp med handelskrig. 

Vi kan enten være konge i vårt eget lille land, eller vi kan være annnenrangs-innbygger i et stort maskineri. Vet hva jeg foretrekker. 🙂

Kun ca. 30% synes nå i 2025 at Brexit var en god ide.

image.thumb.png.e0a0ac19a32047c971ccf629051bf237.png

Kilde:

https://yougov.co.uk/politics/articles/51484-how-do-britons-feel-about-brexit-five-years-on

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (14 minutter siden):

Utfordringen med sånne trackers er at du har et utvalg mennesker (si 1000-5000) mennesker som har sterke meninger, eller som liker å dele sine tanker. 

Så punkt 1: Du får kun testet trenden på den delen av mennesker som er veldig engasjert og som regelmessig deltar på spørreundersøkelser 

Punkt 2: Du får kun et lite snitt av befolkningen. 

Husk at Hillary hadde 96% sannsynlighet for å vinne valget i 2016. 

Stoler mer på den faktiske folkeavstemningen merker jeg 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Cyrio said:

Utfordringen med sånne trackers er at du har et utvalg mennesker (si 1000-5000) mennesker som har sterke meninger, eller som liker å dele sine tanker. 

Så punkt 1: Du får kun testet trenden på den delen av mennesker som er veldig engasjert og som regelmessig deltar på spørreundersøkelser 

Meningsmålinger er noe tull når de ikke stemmer overens med ditt syn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Cyrio said:

Nei, alle seriøse meningsmålinger prøver etter beste evne å ha et representativt utvalg og korrigerer for skjevheter. Dette er et eget fag. Prognosene til brexit-fokeavstemningen traff også rimelig bra den gang.

USA er litt annerledes enn Europa på dette området, og spesielt valget av Trump i 2016. Svært mange som normalt ikke pleide å stemme kom da krypende ut av hullene sine. Disse ble ikke fanget opp av meningsmålingene. USA er også mye vanskeligere mtp folkeregister ol. De traff mye bedre i 2024-valget.

Det er nå snart 9 år siden folkeavstemningen, og mange av løgnene til pro-brexit gjengen har blitt avslørt i mellomtiden. Det er ingen tvil om at majoriteten av briter nå i ettertid synes det brexit var uheldig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (48 minutter siden):

image.thumb.png.e0a0ac19a32047c971ccf629051bf237.png

Kilde:

https://yougov.co.uk/politics/articles/51484-how-do-britons-feel-about-brexit-five-years-on

De fikk det ikke så bra utenfor EU som de trodde.

Ikke rart når mange utendlandske arbeidere måtte forlate landet.

Skottland ville inn igjen i EU, siden over 50% av innbyggerne i Skottland stemte mot Brexit.

Endret av DJViking
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge har ca, 5,5 millioner mennesker, hvor lenge klarer man å stå på barrikader? All evig tid? Glem det. Men som flere her nevner, tiden er ikke riktig akkurat nå. Neste generasjon kommer nok til å si ja.

Jeg er inhabil(mer eller mindre) i denne tråden siden: EU Member State since 1995, Euro area member since 1999, Schengen area member since 2001 and more about Finland's participation in the EU.

https://civita.no/okonomi/eu-og-eos/finland-og-eu/

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Jarmo said:

Norge har ca, 5,5 millioner mennesker, hvor lenge klarer man å stå på barrikader? All evig tid? Glem det. Men som flere her nevner, tiden er ikke riktig akkurat nå. Neste generasjon kommer nok til å si ja.

Jeg er inhabil(mer eller mindre) i denne tråden siden: EU Member State since 1995, Euro area member since 1999, Schengen area member since 2001 and more about Finland's participation in the EU.

https://civita.no/okonomi/eu-og-eos/finland-og-eu/

Norge er halvveis med i EU. Men vi er ikke med på det viktigste, Euroen og deltagelse i EUs besluttende organer. Det gir et demokratisk underskudd og en stadig mer svekket valuta som gjør at vi må ha et høyere rentenivå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Men vi er ikke med på det viktigste, Euroen og deltagelse i EUs besluttende organer.

Riktig, vi må sitta på bakrommet og venta på beslutninger. Null påvirkning, utenom noen små saker. Norge skal jo overleve etter oljen og..

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jarmo said:

Riktig, vi må sitta på bakrommet og venta på beslutninger. Null påvirkning, utenom noen små saker. Norge skal jo overleve etter oljen og..

EU er fremtiden. Nasjonalstaten blir for liten, og vi er et lite land som har alt å vinne på å bli medlemmer av EU.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (38 minutter siden):

Det er på tide vi tar skrittet fullt ut og blir medlemmer.

Vel - i motsetning til sikkert ALLE her i tråden (?) så har jeg faktisk jobbet med og i EU og implementering av ulike direktiv - altså faktisk gjennomføre det som kommer fra EU gjennom forordninger og direktiver. Og slik jeg kjenner EU så vil de ikke oss noe vel - de lager regler som er tilpasset EU - ikke Norge. Og det det de kommer med kompliserer ofte ting, byråkratiserer ting og rett og slett fremstår som en gedigen motbakke for nasjonen Norge. Problemet er at dersom vi IKKE gjennomfører det EU vil - vel så stiller vi oss på utsiden og all handel med EU blir ennå vanskeligere. Så i praksis så blir vi presset til å gjennomføre en masse endringer som på flere områder egentlig er helt tullete sett fra norsk ståsted - for i det hele tatt kunne drive handel med EU.  Jeg har med årene også blitt mer og mer "sur gammel gubbe" jo mer jeg arbeider med dette. Og enkelte ganger føler jeg at byråkratene maler sin egen kake. Ja - jeg har hørt folk i EU si rett ut at de vil gjøre det slik og slik fordi det sikrer egne oppgaver for fremtiden. Mao - man vil ikke nødvendigvis finne den beste og mest effektive løsningen - men man vil finne ordninger som man kan leve med og leve av i lang tid. Sånn er EU blitt - og med årene har jeg følt avstanden i holdninger og kultur bare vokse og vokse til et nivå hvor jeg er blitt EU motstander. Men jeg ser at vi må kunne samarbeide på tvers av grensene og følgelig må tilpasse oss - men EU har dessverre blitt en monster når det gjelder byråkrati - og det liker jeg dårlig!

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, obygda said:

Vel - i motsetning til sikkert ALLE her i tråden (?) så har jeg faktisk jobbet med og i EU og implementering av ulike direktiv - altså faktisk gjennomføre det som kommer fra EU gjennom forordninger og direktiver. Og slik jeg kjenner EU så vil de ikke oss noe vel - de lager regler som er tilpasset EU - ikke Norge. Og det det de kommer med kompliserer ofte ting, byråkratiserer ting og rett og slett fremstår som en gedigen motbakke for nasjonen Norge. Problemet er at dersom vi IKKE gjennomfører det EU vil - vel så stiller vi oss på utsiden og all handel med EU blir ennå vanskeligere. Så i praksis så blir vi presset til å gjennomføre en masse endringer som på flere områder egentlig er helt tullete sett fra norsk ståsted - for i det hele tatt kunne drive handel med EU.  Jeg har med årene også blitt mer og mer "sur gammel gubbe" jo mer jeg arbeider med dette. Og enkelte ganger føler jeg at byråkratene maler sin egen kake. Ja - jeg har hørt folk i EU si rett ut at de vil gjøre det slik og slik fordi det sikrer egne oppgaver for fremtiden. Mao - man vil ikke nødvendigvis finne den beste og mest effektive løsningen - men man vil finne ordninger som man kan leve med og leve av i lang tid. Sånn er EU blitt - og med årene har jeg følt avstanden i holdninger og kultur bare vokse og vokse til et nivå hvor jeg er blitt EU motstander. Men jeg ser at vi må kunne samarbeide på tvers av grensene og følgelig må tilpasse oss - men EU har dessverre blitt en monster når det gjelder byråkrati - og det liker jeg dårlig!

Vi er på utsiden. Er ikke representert i EUs organer. Hvorfor skal EU ta hensyn til våre ønsker og behov? Selvsagt må vi inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

Meningsmålinger er noe tull når de ikke stemmer overens med ditt syn.

På ingen måte, men som nevnt tidligere er ikke meningsmålinger noe "vitenskapelig" i så måte. Du tar et tverrsnitt av befolkningen som er så representativt som mulig, men noen ganger bommer de. Hvis ikke kunne vi som tidligere nevnt av noen andre her inne bare droppa valg og forholdt oss til meningsmålinger. 

Smule8o skrev (3 timer siden):

USA er litt annerledes enn Europa på dette området, og spesielt valget av Trump i 2016. Svært mange som normalt ikke pleide å stemme kom da krypende ut av hullene sine. Disse ble ikke fanget opp av meningsmålingene. USA er også mye vanskeligere mtp folkeregister ol. De traff mye bedre i 2024-valget.

Her er vi egentlig enige. 

Trump var en "outlier" i 2016, nå er han mer "mainstream". 

Men det kom mange ut og stemte som man ikke klarte å treffe. Dette tror jeg fint kan skje i de fleste folkeavstemninger hvor folk har mye følelser involvert. 

Om du har folkeavstemning om noe mindre inngripende/påvirkende vinner som regel den mest høylytte siden, men når det kommer til "ekstreme" endringer kommer det ofte mye som kan være med å tippe lasset den ene eller andre veien. 

Smule8o skrev (3 timer siden):

Det er nå snart 9 år siden folkeavstemningen, og mange av løgnene til pro-brexit gjengen har blitt avslørt i mellomtiden. Det er ingen tvil om at majoriteten av briter nå i ettertid synes det brexit var uheldig

Her er vi mindre enige. 

Om du ikke klarer å omtale brexitforkjemperne en eneste gang uten å kalle de løgnere eller andre nedverdigende ord så har du egentlig litt for få argumenter. 

Samtidig har vi ikke noen store indikasjoner på det utover yougov pollene og en del medieartikler fra media som ofte lener litt venstre. 

For all del, jeg skal ikke hardnakket si at meningsmålingen er direkte feil fordi "jeg ikke liker resultatet", men jeg tror heller ikke at den er en direkte fasit. 

Imaginacíon skrev (1 time siden):

Norge er halvveis med i EU. Men vi er ikke med på det viktigste, Euroen og deltagelse i EUs besluttende organer. Det gir et demokratisk underskudd og en stadig mer svekket valuta som gjør at vi må ha et høyere rentenivå

Vi klarer oss helt fint uten både euro og beslutninger. Vi har mer demokratisk makt enn medlemsland da vi selv kan påvirke ved å kjøre veto på det vi ikke vil. (Sagt med andre ord, så velger vi selv hva vi vil være med på, noe som er ganske demokratisk i mine øyne)

Jarmo skrev (1 time siden):

Samme svar som ovenfor, men legger til at vi kan leve fint på energieksport også, gjerne med toll. 🙂

Imaginacíon skrev (1 time siden):

EU er fremtiden. Nasjonalstaten blir for liten, og vi er et lite land som har alt å vinne på å bli medlemmer av EU.

EU er en synkende skute, de kommer til å slite mot en relativt ustabil handelspartner i USA hvor de ikke maktet å unngå å bli dratt rett inn i handelskrig-fella. Vi går under radaren og fortsetter i samme gamle tralten. 🙂

Vi har egentlig alt å tape på å bli med i EU. 

Sånn, nå har vi like udokumenterte påstander begge to. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...