Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

157 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      50
    • Nei
      79
    • Usikker
      28

Anbefalte innlegg

En Gedi skrev (42 minutter siden):

Hør her da ! Norge har 2 ganger sagt nei til EU ! Og flertallet har sagt nei hele periodene i mellom i følge meningsmålinger.  Da er det meningsløst å sette i gang noe nye fremstøt mot dette på grunn av fartsdumper i historien som atter en gang sier nei. Debatten har overhodet ikke vært fraværende, det er du som har vært fraværende ! Svaret er nei, og det må du forholde deg til. Så er det en katastrofe om man endrer på dette uten å se dette i et langsiktig perspektiv ! Og ikke bare handle i panikk. Og debatten styres i stor grad av MSM som i dag er helt hysteriske. Bare kaste alt på båten og melde seg inn i EU på impuls kan bli den største katastrofen Norge noen gang er blitt utsatt for. Jeg stemmer nei uansett, fordi jeg vil beholde Norge som en fri og uavhengig stat. Så kan jeg lett ta debatt på dette, også en ny avstemming på sikt . Men da skal det ikke skje i en situasjon der MSM styrer debatten, og ingen andre slipper til. Det er dømt til å gå galt. 

Da kan vi jo bare slutte med valg også å heller bare gå ut i fra meningsmålinger? Er jo meningsløst med valg når flertallet stemmer AP på meningsmålene.

Endret av TheKims
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (2 minutter siden):

Da kan vi jo bare slutte med valg også å heller bare gå ut i fra meningsmålinger? Er jo meningsløst med valg når flertallet stemmer AP på meningsmålene.

Så vi skal ha EU valg hvert 4 år nå da ?  Et EU valg er noe langt mer en et stortingsvalg. Man må forhandle på forhånd og så fremlegge resultatet for valg. Det kan man ikke holde på med hver 4 år, da ville EU ikke tatt oss seriøst. Forkastet et forhandlingsresultat hver forbannet gang :)  Derfor går ikke noen partier inn for dette, om det ikke er rimelig sannsynlig at et forhandlingsresultat med EU vil vinne frem. Derfor går det så lang tid mellom hver gang slike problemstillinger kommer opp. Eller vil du inn i EU koste hva faen det koste vil ? Neppe mange nordmenn som vil det.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

Det er snart 50 år siden det skjedde sist, nå er det vel knapt 25 % akkurat nå, og ingen vet når det stuper. Slik fungerer ikke et EU valg, og det bør du kunne forstå om du er mer en 8 år gammel.

Lenke til kommentar
En Gedi skrev (10 minutter siden):

Så vi skal ha EU valg hvert 4 år nå da ?  Et EU valg er noe langt mer en et stortingsvalg. Man må forhandle på forhånd og så fremlegge resultatet for valg. Det kan man ikke holde på med hver 4 år, da ville EU ikke tatt oss seriøst. Forkastet et forhandlingsresultat hver forbannet gang :)  Derfor går ikke noen partier inn for dette, om det ikke er rimelig sannsynlig at et forhandlingsresultat med EU vil vinne frem. Derfor går det så lang tid mellom hver gang slike problemstillinger kommer opp. Eller vil du inn i EU koste hva faen det koste vil ? Neppe mange nordmenn som vil det.  

Sist vi hadde EU avstemming var i 1994 som er over 30 år siden. Så ja jeg synes det er på tide med ny avstemming. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg ville ha stemt ja eller nei. Der må jeg lese meg litt opp om fordeler og ulemper før jeg gjør opp en mening.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (25 minutter siden):

Det er snart 50 år siden det skjedde sist, nå er det vel knapt 25 % akkurat nå, og ingen vet når det stuper. Slik fungerer ikke et EU valg, og det bør du kunne forstå om du er mer en 8 år gammel.

50 år siden hva da? Hva er det som er 25%, og hvorfor skal det stupe? Jeg er 42 år og skjønner ikke et kvekk av hva du prøver å formidle her.  Mulig det er jeg som er dum.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tenk at vi sitter og diskuterer "manglende demokrati" i USA, gale statsledere i de fleste verdenshjørner og ustabilitet mellom alle de store alliansene.

Vår foreslåtte løsning? 

Gi fra oss enda mer råderett, og underkaste oss en av disse ustabile alliansene som er midt i en krangel fordi "det føles rett" 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (1 time siden):

Hør her da ! Norge har 2 ganger sagt nei til EU ! Og flertallet har sagt nei hele periodene i mellom i følge meningsmålinger.  Da er det meningsløst å sette i gang noe nye fremstøt mot dette på grunn av fartsdumper i historien som atter en gang sier nei. Debatten har overhodet ikke vært fraværende, det er du som har vært fraværende ! Svaret er nei, og det må du forholde deg til. Så er det en katastrofe om man endrer på dette uten å se dette i et langsiktig perspektiv ! Og ikke bare handle i panikk. Og debatten styres i stor grad av MSM som i dag er helt hysteriske. Bare kaste alt på båten og melde seg inn i EU på impuls kan bli den største katastrofen Norge noen gang er blitt utsatt for. Jeg stemmer nei uansett, fordi jeg vil beholde Norge som en fri og uavhengig stat. Så kan jeg lett ta debatt på dette, også en ny avstemming på sikt . Men da skal det ikke skje i en situasjon der MSM styrer debatten, og ingen andre slipper til. Det er dømt til å gå galt. 

I 1972 når første avstemming ble holdt var jeg ikke født i 1994 når den andre ble holdt var jeg 3 år gammel. Det er faktisk over 30 år siden sist avstemming ble holdt, er det da ikke på tide at dagens generasjoner får sin stemme om dette telt? Jeg syns hvertfall det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Så at Litauerne frykter Russland mener du er et ugyldig argument for litauisk EU-medlemskap?

De må gjøre som de vil. Men at Norge som har sagt nei 2 ganger plutselig skal si ja pga folk er redd mener eg er feil.
Eu er veldig bra på mange områder, men langt fra perfekt, og eg er verken for eller i mot i disse dager, men at Norge skal bli med no fordi folk er redd for manglende støtte under en krig er ett ugydlig argument som du kaller det ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (4 timer siden):

Nok et eksempel på anti-demokratiske holdninger @Kajac

Synes det er rart at dere så snakker så mye om MSM og sensur ikke skal tåle å la en folkeavstemning om EU se dagslys. Synes det er litt hyklersk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Alle våre naboland er EU medlem. Visst det hadde vært så forferdelig så hadde nok noen av de sagt i fra at vi bør holde oss unna.

Vi må betale 25% Mva som er et penere ord for tariff på alt vi importerer. Vi må leve med at det er monopol på matpriser pga manglende konkurranse osv. Så får man slengt i trynet at man må tenke på bøndene. Det er ikke de som har økt prisene, men det er de idiotene med milliard inntekt som sitter i Sveits med 0 i formue og 0 i inntekt.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Alle våre naboland er EU medlem. Visst det hadde vært så forferdelig så hadde nok noen av de sagt i fra at vi bør holde oss unna.

Ja, et av de meldte seg jo ut for litt siden. 🙂

Vi må betale 25% Mva som er et penere ord for tariff på alt vi importerer. Vi må leve med at det er monopol på matpriser pga manglende konkurranse osv.

Mva har ingenting med toll å gjøre, det er en avgift vi har på alle salgsvarer i Norge. 

Monopol på matvarer er et internt problem, blir ikke mindre monopol fordi du tilfører carrefour og Lidl, da er det bare flere utenlandske som deler monopolet. Ergo, dette problemet må løses internt. 

de idiotene med milliard inntekt som sitter i Sveits med 0 i formue og 0 i inntekt.

Ja, de som har penger flykter til et land utenfor EU. Ville gjort akkurat det samme om,jeg hadde hatt de økonomiske midlene til det. 🙂

Men du vet hvorfor de gjør det..?

Pr i dag er det mye høyere skattetrykk på norske bedriftseiere enn på utenlandske bedriftseiere. 

Alt det dere ønsker å løse med et EU-medlemsskap kan vi løse uten å være medlem. 

Alt dere er redde for at skal skje dersom vi holder oss utenfor er oppspinn. 

Vi klarer oss helt fint I dag, og med litt flaks slipper vi å ta del i tollkrigen. 

Dette kan faktisk gagne oss. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Villfaren said:

De må gjøre som de vil. Men at Norge som har sagt nei 2 ganger plutselig skal si ja pga folk er redd mener eg er feil.
Eu er veldig bra på mange områder, men langt fra perfekt, og eg er verken for eller i mot i disse dager, men at Norge skal bli med no fordi folk er redd for manglende støtte under en krig er ett ugydlig argument som du kaller det ja

Å ta del i fellesskapet som beskyttelse mot en fiende er helt klart et argument for.

Endret av Imaginacíon
Lenke til kommentar

Jeg er snart 40, la meg få si min stemme i EU-debatten, gubbe-jævler! Hvis ikke jeg får lov til å mene noe om dette så kan vi i samme slengen fjerne stemmeretten til gubber over 50. Å lese en del av kommentarene i denne tråden her har overbevist meg om at flere ikke har nødvendige forståelse av hva EU er og ikke er, og således at tidligere valg ikke bør legges til grunn for hva som i dag er rett.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig med den som mener at man først bør ha en folkeavstemning om vi i det hele tatt skal søke. For det er bortkastet tid, penger og ressurser på at alle ministrene skal fly frem og tilbake mellom Brüssel i forhandlinger om en avtale som folket vil si nei til. Da har man brukt opp tid, penger, ressurser og prioriteringer som kunne vært brukt til andre ting samt at det okkuperer samfunnsdebatten fra andre ting. Så folkeavstemning om det skal søkes først og den må være bindende. Selv ville jeg stemt nei. Men da får jo de som føler at de ikke blir hørt i det minste sagt fra at de er for at det skal søkes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å ha en EU debatt løpende mens USA går til handelskrig. Vår EØS avtale sikrer fri handel med EU og EU vil nok gjøre alt det den kan for å opprettholde gode relasjoner til Norge og EØS generelt.

Jeg ønsker heller en EU debatt velkommen etter at USA har fått ny president. Da kan vi oppsummere EU sin relasjon til oss under en vanskelig tid. Å dra opp en EU debatt nå vil bare virke splittende på befolkningen - noe vi definitivt ikke trenger når vi har en løs kanon på dekk i det hvite hus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/12/2025 at 10:17 AM, DJViking said:
Er tiden inne for ny avstemming om EU-medlemskap? Det er nå over 30 år siden forrige folkeavstemming.

Jeg har stort sett vært i mot EU-medlemskap fordi Norge da mister råderetten til våre egne naturressurser.
Ellers er jeg for EU-medlemskap fordi det koster oss mye å stå på utsiden. Spesielt nå i situasjonen i Europa med Russland og Trump-USA.

Jeg er Ja for EU dersom følgende 
* Beholder vår råderett over ressurser
* Beholder den norske kronen

Jeg er imot, men må vi bli medlem fordi dere andre vil det så skal ihvertfall krona bort og euro inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Nok et eksempel på anti-demokratiske holdninger @Kajac

Synes det er rart at dere så snakker så mye om MSM og sensur ikke skal tåle å la en folkeavstemning om EU se dagslys. Synes det er litt hyklersk.

Hvordan er dette anti-demokratisk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg ville ha stemt ja eller nei. Der må jeg lese meg litt opp om fordeler og ulemper før jeg gjør opp en mening.

Dette er endel av problemet med valg, både til Stortinget, og iallefall når det kommer til EU.

Folk har så lite kunnskaper om emnet at de er ikke klar over hva de egentlig stemmer på. Nei- siden har til nå greid å male et bilde av EU som den store stygge ulven som skal komme og ta fra oss bestemmelsesretten over eget land. Det er så latterlig...

En folkeavstemning vil bare være en god løsning hvis folk gjør som deg, å lese seg opp om fordeler og ulemper.

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...