Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

53 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      21
    • Nei
      23
    • Usikker
      9

Anbefalte innlegg

Er tiden inne for ny avstemming om EU-medlemskap? Det er nå over 30 år siden forrige folkeavstemming.

Jeg har stort sett vært i mot EU-medlemskap fordi Norge da mister råderetten til våre egne naturressurser.
Ellers er jeg for EU-medlemskap fordi det koster oss mye å stå på utsiden. Spesielt nå i situasjonen i Europa med Russland og Trump-USA.

Jeg er Ja for EU dersom følgende 
* Beholder vår råderett over ressurser
* Beholder den norske kronen

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (4 minutter siden):
Er tiden inne for ny avstemming om EU-medlemskap? Det er nå over 30 år siden forrige folkeavstemming.

Jeg har stort sett vært i mot EU-medlemskap fordi Norge da mister råderetten til våre egne naturressurser.
Ellers er jeg for EU-medlemskap fordi det koster oss mye å stå på utsiden. Spesielt nå i situasjonen i Europa med Russland og Trump-USA.

Nei, tiden er ikke inne, og det viser meningsmålingene også. For en gangs skyld har både Erna, Jonas og Sylvi helt rett når de sier at det ikke er tiden for en ny EU-debatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Dugg skrev (2 minutter siden):

Skal vi ha avstemmning hver generasjon til ja-siden får viljen sin? 

Vi begynner å nærme oss 2 generasjoner siden forrige folkeavstemming 1994
Generation Z, Generation Alpha
Eller 3 hvis man regner med noen av de fra Gen Y.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dugg skrev (26 minutter siden):

Tydeligvis. Men Ja-siden tenker ikke særlig langt når de maser om ny avstemning når alle meningsmålinger viser et tydelig Nei til EU-medlemskap. Men for min del kan vi godt stemme Nei til EU for tredje gang. Kanskje vi da kan legge ballen død en gang for alle.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, DJViking said:

La oss ha en avstemning om vi skal søke. Om det da blir ja, søk og få forhandlingsresultatet på bordet. Ser ingen grunn til at vi skal tape råderett over våre ressurser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke for norsk medlemskap, men det spiller liten rolle.

Tenker at det er veldig på tide med en ny debatt nå, som leder inn i en ny folkeavstemming.

Norges posisjon og forutsetninger samt verden rundt oss har forandret seg mye - og det begynner å bli lenge siden forrige gang folket kunne stemme. Eksempelvis har vårt naboland invadert tre land siden forrige folkeavstemming.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vi må fortsette å stemme helt til vi får korrekt resultat. 

Er jo tross alt det demokrati handler om. 

Men når ja siden vinner, da skal vi aldri stemme igjen, for da har folket allerede talt. 🙂

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Cyrio said:

Vi må fortsette å stemme helt til vi får korrekt resultat. 

Er jo tross alt det demokrati handler om. 

Men når ja siden vinner, da skal vi aldri stemme igjen, for da har folket allerede talt. 🙂

Ja for det var jo det Brexit demonstrerte. Du fortsetter å stemme helt til du får rett resultat. 

Verden er i utvikling. Mange av de som stemte for 30 år siden er døde nå, og mange er kommet til som ikke har fått sagt sitt. Og mange er i tenkeboksen eller har ombestemt seg.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har vært for EU helt siden folkeavstemningen i 1994, men jeg fikk ikke stemt fordi jeg var for ung til det 🙄

Så mitt svar er ikke noe "panikk pga tiden vi befinner oss i sikkerhetspolitisk". Men jeg skjønner veldig godt at ja - siden øker nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dugg skrev (1 time siden):

Bør ikke hver generasjon få lov til å gi sin stemme ? Hvorfor skal jeg leve med beslutninger jeg ikke fikk lov til å være med på engang ? Siste unge generasjon som fikk lov til å stemme om EU medlemskap var gen x, de yngste genexxerne er nå 44 år gamle.

Hver generasjon ? Det stemmer jo åpenbart ikke. Genexxere født etter 76 kunne jo ikke stemme i 94.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Bør ikke hver generasjon få lov til å gi sin stemme ? Hvorfor skal jeg leve med beslutninger jeg ikke fikk lov til å være med på engang ? Siste unge generasjon som fikk lov til å stemme om EU medlemskap var gen x, de yngste genexxerne er nå 44 år gamle.

Hver generasjon ? Det stemmer jo åpenbart ikke. Genexxere født etter 76 kunne jo ikke stemme i 94.  

Det mest riktige blir vel å ta en avstemning når det er et stort ønske om endring i befolkningen. Hadde "hele norge" ytret ønske om en ny EU-debatt, hadde det hatt noe for seg. Men pr. i dag er det kun et mindretall som ønsker ny debatt og avstemning. Om vi gjør som Venstre og Ja-siden vil, og kjører ny avstemning nå, vil Nei-siden vinne for tredje gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Det mest riktige blir vel å ta en avstemning når det er et stort ønske om endring i befolkningen. Hadde "hele norge" ytret ønske om en ny EU-debatt, hadde det hatt noe for seg. Men pr. i dag er det kun et mindretall som ønsker ny debatt og avstemning. Om vi gjør som Venstre og Ja-siden vil, og kjører ny avstemning nå, vil Nei-siden vinne for tredje gang. 

Og det er et problem hvorfor ? Vi kan stemme nå, hvorfor ikke, poenget er ikke å få det "rette" resultatet, men å stemme om noe de fleste av oss strengt tatt ikke har stemt om. Og det er vel strengt tatt på tide med en ny debatt, selv om jeg heller mot nei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, engavif said:

Jeg spør grunnet jeg ikke vet.

Men hvorfor er det så viktig å beholde kroner? Kroner synker og synker i verdi, er vi ikke da tjent med å gå over til euro? 

Det blir mer og mer aktuelt å gå over til Euro, da det viktigste argumentet mot er at økonomien vår er for forskjellig grunnet oljenæringen. Og oljenæringa blir stadig mindre viktig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, engavif said:

Jeg spør grunnet jeg ikke vet.

Men hvorfor er det så viktig å beholde kroner? Kroner synker og synker i verdi, er vi ikke da tjent med å gå over til euro? 

Spørsmålet er vel heller om du stoler på at Tyskland og Frankrike ikke bestemmer seg for at seddelpressa går drdrdrdrdr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...