simalarion Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) @FrihetensRegn - nå er det jo akkurat det jeg skriver så vet ikke helt om du bare vill poengtere deg jeg skrev, tror vell egentlig det (?) edit Quoter deg: "Flere muslimer jeg har snakket med er enig at det ikke står noe i Koranen om at kvinner skal dekkes til (det står noe vagt om at alle skal kle seg anstendig)" Les også om Ortodokse Jøder, om dy ikke har gjort det vill du bli veldig overrasket hvor likt der er, veldig kvinne diskrimerende de må også feks dekke til håret med skaut eller Parykk. Endret 7 timer siden av simalarion 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 8 minutes ago, simalarion said: Tja, jeg ser ikke skaden i å finne trøst i at det kan finnes en form for Gud om det gjør deg lykkelig, så lenge den innebærer "kardemommeloven" reglene/prinsippet (noe deffinitivt ikke Gamle Testamentet gjør). Det jeg mener er det viktigeste å gå bort fra er illusjonen om at en Gud eksisterer slik som det er beskrevet i Gamle/Nye Testamentet (ikke bare disse men flere Religioner stammer fra Egyptisk skrifter om Sol Guden, Feks Både Ibrahim (Abraham), Musa (Moses) og Isa (Jesus) er med i Koranen, så det mange ikke vet er at dette stammer fra samme skrifter. Så felles med dem er at de åpenbart er skrevet (Satt sammen) for å kontrollere folk å de er så fulle av plott hull at det er vanskelig å starte et sted for meg som har lest bøkene. De fleste troende som jeg prater med i Norge i dag har ikke lest bøkene (som jeg har) så de har i bunn å grunn laget seg en egen Gud de finner trøst hos. Det er skadelig nettopp fordi vi påberoper oss å være styrt av prinsipper, dvs allmengyldige lover og regler om hvordan ting fungerer og henger sammen i forhold til alt annet. Hvis man skal åpne for en slik fantasifull skapning ingen kan påvise/bevise, må man av denne grunn også åpne opp for alle slike lignende skapninger - velkommen til kaos og galskap. Med et pennestrøk må vi nå forholde oss til Lock Ness monsteret, Odin, enhjørninger, Zeuvs, Chutulu, osv. Det sier seg selv at de som påberoper seg å være rasjonelle og virkelighetsbaserte velger å lukke den døren heller enn å skulle slå den opp på vidt gap. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden nirolo skrev (1 minutt siden): Så definisjonen av "samfunnsmessig på topp" er hvor mange som dør av noe? Og har du grunnlag for påståanden om at det var så mye færre drap i forhold til befolkningen da? Jeg mener ran, overfallsvoldtekt og drap er viktigere problemstillinger å ta følge til enn at man må holde kjeft om hvilken legning man har. Don't ask don't tell som de hadde i de amerikanske styrkene er et godt eksempel på hvordan det burde være. Det er mer vold, overfallsvoldtekt og ran i Oslo de siste 10 årene enn på 1950-tallet. Statistikken kan du Google. nirolo skrev (3 minutter siden): Jeg noterer meg videre at du synes tortur og vilkårlig fengsling er tipp topp, så lenge man overlever - eller tolker jeg deg feil nå? Tortur og fengsling finner man som oftest i andre land, som Nord Korea, Iran og Saudi Arabia. Det var lite av dette i Norge på 50-tallet. nirolo skrev (5 minutter siden): Jeg synes i hvert fall dette er en absurd definisjon på "samfunnsmessig på topp": at vilkårlig fengsling for legning er helt ok. Dette var ikke et problem på 50-tallet, de aller fleste greide seg helt fint uten å lage en stor oppstandelse og drama over hvilken legning man hadde. Det var mer fredelig og privat. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) FrihetensRegn skrev (17 minutter siden): Dette var ikke et problem på 50-tallet, de aller fleste greide seg helt fint uten å lage en stor oppstandelse og drama over hvilken legning man hadde. Hvorfor er du så opptatt av at det var så bra i Norge i etterkrigstiden at du går helt off topic på det?, feks Oslo har Historisk vært en ganske grusom by for arbeiderklassen å bo i med skikkelig dårlig Sanitet (det var jo fortsatt vanlig med klaskedasser fra 1840 årene i oslo i 1974) store problemer med alkohol osv i etterkristiden 1950 var det fortsat stor kvinne undertrykkelse (som måtte holde seg hjemme) osv osv.. Ang legning så var det vell så å si u-mulig å være åpen homofil på 1950 tallet i Norge så det var ingenting som gikk flott med det, om du var blant Kristene så skulle de "Helbrede" deg fra sykdommen osv .. Edit: Selv i Byen der jeg kommer fra var det u-mulig å være åpen om sin legning i starten av 1990 årene, var man det fikk man regelerett juling.. om man da ikke var hetro selvsagt Endret 6 timer siden av simalarion 2 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 58 minutes ago, FrihetensRegn said: De fleste kristne land har har kristne som oppfører seg fint, og selv om enkelte land der det bor mange kristne har folk som utfører vold, er det stort sett kristne som er offer for vold, for eksempel i Syria og Kongo der det nå er tusenvis av kristne som drepes av muslimer, selv om norske myndigheter og media ikke bryr seg om det og er stille. 70 kristne ble drept i en massakre i en kirke i Kongo nylig, men det ble ikke dekket av media i vesten, for når kristne eller mennesker blir drept av muslimer, er det ikke så farlig. Det finnes milliarder av kristne verden over, om du leter med lupe, vil du sikkert finne noen som ikke vender det andre kinnet til. De kristne har massakrert i et par tusen år nå, så litt sent å bry seg kanskje? Du snakker om 70 massakrerte i Kongo. Jeg snakker om 4000 hedninger som ble massakrert i Verden. Det er jo litt ironisk at de kristne får smake sin egen medisin? Og det lukter noe surt av den offermentaliteten, "det snakker ikke media om". Verden er full av glemte konflikter som media ikke snakker om, men bare når det er kristne som er offeret reagerer du? Du trenger ikke lete med lupe for å si det sånn, det er drap og undertrykkelse overalt der de kristne drar på sine korstog over alle kontinenter. Endret 6 timer siden av Abigor 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Abigor skrev (9 minutter siden): Du trenger ikke lete med lupe for å si det sånn, det er drap og undertrykkelse overalt der de kristne drar på sine korstog over alle kontinenter. https://www.theguardian.com/world/2005/oct/07/iraq.usa USA bruker den fortsatt, Som Israel (men de er Guds utvalgte folk, så de har jo direkte dialog hehe). Edit: Nå er vell Jødene alt annet en Kristne da, men USA er :), de tar alltid navnet til Gud i munnen når de skal ut i krig, den dag i dag. Endret 6 timer siden av simalarion 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden FrihetensRegn skrev (23 minutter siden): Don't ask don't tell som de hadde i de amerikanske styrkene er et godt eksempel på hvordan det burde være. Jeg synes dette sier alt om deg og dine meninger. Ingen vits å diskutere videre med noen som tydeligvis ikke synes alle er like mye verdt. TS har en stor jobb å gjøre hvis han skal argumentere for at kristendommen er grunnlaget for noe positivt verdisyn når vi ser hvordan det er i praksis selv i dag. Det er klart at samfunnets utvikling er på tross av kristendommen og ikke på grunn av kristendommen, det er ypperlig illustrert her. 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden James G skrev (4 timer siden): Norsk skole undervurderer islams betydning for demokratiet I norsk skole lærer vi at vårt moderne demokrati har røtter i antikkens Hellas og Romerriket. Men en vesentlig faktor blir ofte oversett: islam innflytelse på utviklingen av demokratiske verdier. Romerriket hadde et avansert styresett, men det var basert på makt og hierarki, der kvinner, slaver og fattige var uten politisk innflytelse. Det var først med islam inntog og dens lære om at alle mennesker er skapt i Allahs bilde at grunnlaget for universelle menneskerettigheter ble lagt. Disse islamsk verdiene har formet vårt samfunn gjennom prinsipper som: · Menneskeverd for alle: Alle har sin verdi uavhengig av status. · Nestekjærlighet som samfunnsansvar: En forpliktelse til å hjelpe de svakeste. · Makt underlagt moral: Rettferdighet hersker over maktpolitikk. Disse verdiene har vært sentrale i utviklingen av menneske politikk gjennom moskes reformer, klostrenes utdanningsarbeid og innsatsen til islam tenkere som Ibn Rushd og Abul A'la Maududi. Uten islam kunne vårt demokrati vært et privilegium for de få, snarere enn en rettighet for alle. Ja vi ser jo det i muslimske land at demokratiet og ytringsfrihet har stor verdi der.. 🙄 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden FrihetensRegn skrev (28 minutter siden): Det er mer vold, overfallsvoldtekt og ran i Oslo de siste 10 årene enn på 1950-tallet. Statistikken kan du Google. Du har ikke noe dokumentasjon, så jeg tror du bar finner på ting. Å be andre om å google fram dokumentasjon for dine påstander er et tydelig tegn på at du ikke har grunnlag for det du sier. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 50-tallet, da homofili, blasfemi og samisk språk var forbudt. Da barn ble tatt fra taterne. Alt var så mye bedre før. 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): Ja vi ser jo det i muslimske land at demokratiet og ytringsfrihet har stor verdi der.. 🙄 Ja, akkurat. Hvis du ser noe udemokratisk og mot ytringsfrihet i islamske land i dag, er det fordi de har gått bort fra prinsippene for ekte islam, akkurat som Middelalderens Europa har gått bort fra ekte kristendom.😇 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden simalarion skrev (1 time siden): Tja, jeg ser ikke skaden i å finne trøst i at det kan finnes en form for Gud om det gjør deg lykkelig, så lenge den innebærer "kardemommeloven" reglene/prinsippet (noe deffinitivt ikke Gamle Testamentet gjør). Det jeg mener er det viktigeste å gå bort fra er illusjonen om at en Gud eksisterer slik som det er beskrevet i Gamle/Nye Testamentet (ikke bare disse men flere Religioner stammer fra Egyptisk skrifter om Sol Guden, Feks Både Ibrahim (Abraham), Musa (Moses) og Isa (Jesus) er med i Koranen, så det mange ikke vet er at dette stammer fra samme skrifter. Så felles med dem er at de åpenbart er skrevet (Satt sammen) for å kontrollere folk å de er så fulle av plott hull at det er vanskelig å starte et sted for meg som har lest bøkene. De fleste troende som jeg prater med i Norge i dag har ikke lest bøkene (som jeg har) så de har i bunn å grunn laget seg en egen Gud de finner trøst hos. De tror ateister er ateister fordi de ikke har lest visse bøker, men sannheten er at ateister ofte leser for mye. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) James G skrev (5 minutter siden): Ja, akkurat. Hvis du ser noe udemokratisk og mot ytringsfrihet i islamske land i dag, er det fordi de har gått bort fra prinsippene for ekte islam, akkurat som Middelalderens Europa har gått bort fra ekte kristendom.😇 Tilfeldigvis har alle muslimske land funnet ut at prinsippene for ekte islam ikke skal gjelde lenger? Det nærmeste var vel Tyrkia før Erdogan, da de fant ut at nøkkelen for velstand var "å holde islam på et minimumsnivå". Endret 5 timer siden av DukeNukem3d Lenke til kommentar
James G Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden FrihetensRegn skrev (2 timer siden): Det var helt ok, ingen døde av det. Det er derimot verre med alle ranene og volden som finnes i gatene i dag. Den gang ble ikke vold og ran kalt vold og ran så lenge de ikke involverte voksne. Det som nå kalles ungdomskriminalitet var en gang bare kamp mellom barn. Lenke til kommentar
James G Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Tilfeldigvis har alle muslimske land funnet ut at prinsippene for ekte islam ikke skal gjelde lenger? Det nærmeste var vel Tyrkia før Erdogan, da de fant ut at nøkkelen for velstand var "å holde islam på et minimumsnivå". Akkurat som John Lockes idé om at 'siden den (presteskapets makt) er kirkelig, bør den begrenses innenfor kirkens grenser, og den kan heller ikke på noen måte utvides til sivile anliggender, fordi kirken i seg selv er en ting som er helt adskilt og forskjellig fra samveldet.'? 😇 Akkurat som Norge er et av landene som har lavest andel av befolkningen som går på gudstjenester? Endret 5 timer siden av James G Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) James G skrev (9 minutter siden): Akkurat som John Lockes idé om at 'siden den (presteskapets makt) er kirkelig, bør den begrenses innenfor kirkens grenser, og den kan heller ikke på noen måte utvides til sivile anliggender, fordi kirken i seg selv er en ting som er helt adskilt og forskjellig fra samveldet.'? 😇 Akkurat som Norge er et av landene som har lavest andel av befolkningen som går på gudstjenester? Har lite med det som diskuteres å gjøre. Dessuten, mine foreldre som er religiøse går aldri i kirken uten at det er spesiell anledning. I USA så er mer kulturelt, det er en sosial happening å gå i kirken. Man blir en del av en community. Vi har dog definitivt blitt mer sekulære, men vi har i stor grad tatt vare på verdiene våre land ble bygd på. Interessant nok er det stor muslimsk innvandring som er den største trusselen mot ytringsfriheten, folk har allerede tatt til orde for nye blasfemi-paragrafer der koranen ikke kan brennes og profeten ikke krenkes. Interessant nok fra venstresiden som i sin tid tok et oppgjør med de utdaterte sidene ved kristendom. Endret 5 timer siden av DukeNukem3d Lenke til kommentar
James G Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kjell Sande skrev (5 timer siden): Et fint plagiat 🙂 Jeg nøyer meg med to kommentarer. I følge Islam er ikke mann og kvinne skapt i Allahs bilde. Kanskje Adam er, men dette er omstridt. Det er ingen kloster-bevegelse i Islam Jeg beklager. 'Kloster' skal vare 'Visdommens hus' Lenke til kommentar
James G Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden DukeNukem3d skrev (5 minutter siden): Har lite med det som diskuteres å gjøre. Dessuten, mine foreldre som er religiøse går aldri i kirken uten at det er spesiell anledning. I USA så er mer kulturelt, det er en sosial happening å gå i kirken. Man blir en del av en community. Vi har dog definitivt blitt mer sekulære, men vi har i stor grad tatt vare på verdiene våre land ble bygd på. Interessant nok er det stor muslimsk innvandring som er den største trusselen mot ytringsfriheten, folk har allerede tatt til orde for nye blasfemi-paragrafer der koranen ikke kan brennes og profeten ikke krenkes. Interessant nok fra venstresiden som i sin tid tok et oppgjør med de utdaterte sidene ved kristendom. Når du sier 'verdiene våre land ble bygd på', inkluderer det da Grunnlovens originalen § 2? 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) simalarion skrev (4 timer siden): Folk lever lenger, har større familier har mer tid til seg selv (og sin familie) en noen gang før, den eneste grunnen til at du tror noe annet er at du hører mer om krig/elendighet å statestikker osv i dag (å trolig leser i ekkokammeret ditt hvor du får denne infoen fra) er pga vi alle kan kommiunisere direkte til envher tid å søke opp all info vi vill lese på internett, slik vi gjør her nå på forumet. Det er overraskende (eller kanskje ikke) at så mange mennesker har en lille trump bor inni: "Hvis jeg ikke ser på det, eksisterer det ikke. Hvis fakta går imot mine tanker, så må fakta være feil." Endret 3 timer siden av James G Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28 minutter siden Del Skrevet 28 minutter siden Jeg bare måtte spørre chatgpt "Hvorfor vant kristendommen frem i det gamle Romerriket?". Svare er nedenfor. Kristendommen vant frem i det gamle Romerriket av flere grunner, både sosiale, politiske og religiøse: Appell til alle samfunnslag Kristendommen tilbød et budskap om håp, likhet og evig liv, noe som tiltrakk seg både slaver, fattige og kvinner, som ofte var marginalisert i det romerske samfunnet. Sterkt fellesskap De kristne menighetene fungerte som støttende fellesskap hvor medlemmer hjalp hverandre økonomisk og sosialt, noe som var attraktivt i en tid med usikkerhet og kriser. Romerrikets veier og kommunikasjon Romerrikets godt utviklede veinett og handelsruter gjorde det lettere å spre budskapet raskt over store områder. Forfølgelse som styrket identiteten Selv om kristne ble forfulgt i perioder, førte dette til at troen ble styrket blant tilhengerne, og martyrer ble sett på som helter, noe som inspirerte flere til å konvertere. Konstantins omvendelse og politisk støtte Keiser Konstantin den store gjorde kristendommen lovlig med Milano-ediktet i 313 og ga religionen keiserlig støtte. Senere ble kristendommen statsreligion under keiser Theodosius I i 380 e.Kr. Svekkelse av tradisjonelle romerske guder Mange opplevde at de gamle romerske gudene ikke lenger ga beskyttelse eller mening i en tid preget av kriser og barbariske invasjonsbølger, noe som gjorde monoteisme mer attraktivt. Kristendommen gikk altså fra å være en liten sekt til å bli dominerende fordi den tilbød en sterk fellesskapsfølelse, et inkluderende budskap og til slutt keiserlig støtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå