Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt noe om alt, så spørsmålet ditt er ikke relevant.  

Du mener kristne bør ordne opp i at andre kristne begår grove feil:

PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Burde du ikke da luke ut disse istedenfor å ta alle over en kam?

skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Jeg føler det ansvaret bør hvile på de som faktisk tror på dette, som sagt jeg vil ikke nekte noen deres tro. 

Så hvordan stiller holdningen din til seg i andre deler av samfunnet, der det begås grove feil? Hvem føler du ansvaret hviler på da, ta ABB f.eks. skolens, foreldrene eller samfunnets?

Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Du mener kristne bør ordne opp i at andre kristne begår grove feil:

Nei, jeg mener ikke det. 

PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Så hvordan stiller holdningen din til seg i andre deler av samfunnet, der det begås grove feil? Hvem føler du ansvaret hviler på da, ta ABB f.eks. skolens, foreldrene eller samfunnets?

Som sagt jeg har ikke kommentert noe om andre deler av samfunnet, og jeg vil ikke nekte noen deres tro.

• Liker 1
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg mener ikke det. 

Det kan se slik ut.

PÃ¥inter skrev (9 minutter siden):
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Jeg føler det ansvaret bør hvile på de som faktisk tror på dette, som sagt jeg vil ikke nekte noen deres tro. 

Hvordan skal jeg ellers «tolke» svaret ditt?👆🏼

skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Kanskje du må slutte å tolke, og faktisk lese hva jeg skriver ? 

Det er nettopp det jeg gjør.

PÃ¥inter skrev (15 minutter siden):
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Hvem mener du bør være ansvarlig i følge svaret ditt?

PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Det er nettopp det jeg gjør.

Er det nettopp det du gjør altså ? Om du faktisk ser på ordene, og deres betydning så er det ganske tydelig.

PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Ja, du føler ansvaret bør ligge hos de som tror. Gjelder dette alle som tror?

@skaftetryne32 skriver at ansvaret bør ligge hos «de som vil henge alle homser i en mobilkran, og de som vil tvinge kvinner til å gjennomføre svangerskap, de som vil kjønnslemleste barn for å fysisk låse dette barnet til en barbarisk religion», og gjentar at ansvaret bør ligge hos de som tror på dette.

Hva annet enn vrangvilje er det da som får deg til å insinuere at han mener at ansvaret bør ligge på alle som tror (på religion?), og ikke de som tror på akkurat dette?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Is there any other way, than to rest peacefully?

I det før-kristne Romerriket hvor det i liten grad var tro på noe etter døden, ble inskripsjonen «NFFNSNC» brukt på graver. Denne er forkortelse for noe sånt som:

• Jeg var ikke
  • Jeg var
  • Jeg er ikke
  • Jeg bryr meg ikke

Med andre ord at siden det ikke er noe liv etter døden, er personen ikke lenger, og kan dermed heller ikke bry seg - eller hvile for den saks skyld. Hvile krever en form for eksistens etter døden, noe jeg og mange andre ikke ser noen grunn til å tro på.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Hvile krever en form for eksistens etter døden, noe jeg og mange andre ikke ser noen grunn til å tro på.

Helt i tråd med hva bibelen sier.

For det går mennesket som det går dyrene, den ene som den andre: Begge skal dø, samme livsånde har de alle. Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig. 20 Alle går til det samme sted. Alle er kommet av støv og skal bli til støv igjen.

Capitan Fracassa skrev (12 timer siden):

Hvis du mener at det er helt i tråd med hva Bibelen sier, å tro at det ikke er noen form for eksistens eller liv etter døden, så vær så god. 

Når jeg la til  (r.i.p) i innlegget mitt så tenkte jeg bare på at man  skal være forsiktig med å snakke negativt om en person som ikke er her lenger. Men for egen del så syns jeg han skilte seg positiv ut i forhold til organisasjonen og stillingen han hadde 🙂

• Hjerte 1

Krfu leder vil teste muslimer for antisemittisme, kanskje krf politikere bør testes for mangel på vett ?

https://www.vg.no/nyheter/i/alEaM4/hadle-bjuland-vil-ha-verditest-for-nye-statsborgere-i-norge

Testen handler ikke om å gjøre det vanskelig for folk å bli norske statsborgere. Den skal tydeliggjøre hva vi forventer i Norge – at du stiller deg bak ytringsfrihet, religionsfrihet, likeverd og norsk lov, sier han og fortsetter:

– Det er disse her norske kristne verdiene som jeg mener har lagt grunnlag for det samfunnet vi har i dag, og som jeg mener blir viktigere også fremover.

Flere påstander om kristne verdier, verdier som ikke har noe som helst med kristendommen å gjøre , samtidig som de så veldig tydelig viser sine sanne kristne verdier, jeg lurer på om denne politikeren er villige til å la sine verdier testes for hat mot ateister, for en fjott, og hvor desperate er ikke krf blitt om de må bruke denne sinnssyke kulturkrigen for å vinne velgere, patetisk. 

• Liker 3

Interessant om moral. Hva med de kristne verdiene i slike scenarier? Hva med sanntids moral basert på algoritmer som leder til valg som fører til konsekvenser? Hvem vil da stå ansvarlig?

https://www.forskersonen.no/etikk-kunstig-intelligens-samfunn/nar-roboter-blir-flinkere-og-klokere-enn-mennesker-hva-da-med-etikken/2323673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...