Kjetil Lura Skrevet onsdag kl 17:34 Del Skrevet onsdag kl 17:34 On 4/7/2025 at 10:06 PM, trn100 said: Hvis spørsmålet ditt er HVEM som lemlestet jentungen på bildet jeg delte så vet jeg det ja! Det er Moses disipler "som snur det andre kinnet til" og "elsker sin neste som seg selv"... 😉 De er vel oppe i omtrent 30 drepte barn i døgnet nå, samt noen journalister og hjelpearbeidere... Så du maser om krigen mot hamas? Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet. Er det denne tråden handler om, ikke hamas eller israel Hva er problemet med dette : De er vel oppe i omtrent 30 drepte barn i døgnet nå, samt noen journalister og hjelpearbeidere... Som sakt handler denne om: Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 06:16 Del Skrevet torsdag kl 06:16 Kjell Sande skrev (13 timer siden): Det jeg mener er at for noen ble Darwin sin lære et oppgjør med tanken om at mennesket er skapt i Guds bilde. Da mistet man også en fast forankret moral. Moral ble noe man følte og synset omkring. Men det er strengt tatt et dem problem, de aller fleste av oss trenger ikke dette moralske ankeret for å oppføre oss som siviliserte mennesker, og jeg synes det er et svakt argument, det er også verdt og nevne at siden den tid har både menneskerettigheter og generelt menneskeverd tatt mange steg opp, så det gir heller ingen mening det du sier, du synser som vanlig med den tro at alt blir bedre med kristendommen, men jeg ser ingen bevis for det. Darwin viste oss sannheten, det skal han ha respekt for, vage ubegrunnede anklager om folkemord er faktisk ganske umoralsk, det er snakk om en død mann som ikke kan forsvare seg mot disse anklagene. Kjell Sande skrev (13 timer siden): Det samme skjedde innen filosofi og utforming av nye ideer - ideologier. Her peker jeg på at i Europa førte dette til dannelsen av totalitære styreformer. Det er neppe noe nytt, selv i den kristne mytologien har vi et utvalgt folk, et folk som er guds utvalgte folk og resten av avskummet er ikke det, er ikke det en form for protofasisme i seg selv ? Jeg ser ikke noe nytt og jeg ser ikke hvordan det stammer fra Darwins ideer, og selv om det gjorde det, så har du vel selv sagt at de som utnytter troende eller den generelle trua er de som er de egentlig skurkene, stemmer ikke det ? Det er ingenting ved kommunisme eller nazisme som stemmer overens med Darwin sin evolusjonsteori. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet torsdag kl 06:38 Del Skrevet torsdag kl 06:38 Kjell Sande skrev (14 timer siden): Godt spørsmål. Det jeg mener er at for noen ble Darwin sin lære et oppgjør med tanken om at mennesket er skapt i Guds bilde. Da mistet man også en fast forankret moral. Moral ble noe man følte og synset omkring. Moral har bestandig vært noe man har følt og synset omkring. Det er derfor man innenfor kristendommen og alle andre religioner har fått flere skismer. Katolsk og protestantisk kirke er et resultat av en skisme drevet frem av moral. Til og med den katolske og ortodokse skismen har moralske forskjeller, blant annet i krav om sølibat, at den ene har en totalitær pave. Videre ahr det vært en kalr evolusjon i akseptert moral innefor kristendommen i europa fra romertiden og frem til darwins tid. Så denne faste moralen du snakker om eksisterer ikke om du bruker 2 minutter på å se nøyere på det. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 08:24 Del Skrevet torsdag kl 08:24 Kjell Sande skrev (19 timer siden): OK her er mitt svar: De kristne verdiene er de samme som Guds verdier. Men i den grad de forvaltes av mennesker, så er de begrenset i omfang i forhold til Guds verdier. Men Guds verdier har åpenbart forandret seg. Du har utallige ganger uttalt deg om dette skillet mellom før og etter Jesus. Hvordan kan man snakke om kristne verdier som fast forankret? De er forankret i en vinglete gud som i det ene øyeblikket skaper mennesker og gir dem fri vilje og i det neste øyeblikket dreper alle utenom Noah og hans familie fordi han ikke likte utfallet av denne frie viljen. (Så kan man jo reflektere litt over hva det innebærer å gi noen fri vilje for så å drepe dem om denne viljen ikke harmonerer med eget ønske om å bli dyrket som en Gud.) Hva er forresten det kristne synet på fremtiden? Risikerer vi f.eks. en ny syndflod? Eller er det eksplisitt fastslått at Gud aldri igjen vil blande seg direkte inn i det som skjer på jorden, etter at menneskene henrettet sønnen hans? 2 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 10:39 Del Skrevet torsdag kl 10:39 På tross av de negative sidene ved religion og kristendom, er det mange som har den som en veiviser og støtte i hverdagen og som ikke klarer seg uten en tro. Og de ønsker at andre skal få erfare det samme. Kristendommens betydning for demokratiet: Jeg ser det som svært lite sannsynlig at den ikke skal ha påvirket demokratiet, da den var veldig tilstede i samfunnet for bare 50-100 år siden og bakover i historien. Bibelen er voldelig og legger all skylden for ondskap på menneskene. Den enkle løsningen på ondskapens problem er å tro, men paradiset har liten rekruttering for tiden, avhengig av om det er Gud, Jesus, St. Peter eller den lokale presten som slipper en inn. Her prøver de å gjøre noe med det. Kristendom 101: «Det evige liv» Oslos biskop, Sunniva Gylver, faller ikke i god jord i utlandet fordi hun har yoga-kurs i kirken. https://www.dagbladet.no/video/reaksjonene-hagler-satanistisk/BZI018y1, så det skal ikke mye til for ikke å passe inn. Kristne er like mangfoldige som andre. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet torsdag kl 10:45 Del Skrevet torsdag kl 10:45 På enkelte skoler i Oslo så har det blitt et krav at skolematen skal være halal: https://www.rights.no/2025/04/halalmat-har-visst-blitt-et-krav-sier-en-fortvilet-norsk-mor/ Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet torsdag kl 10:47 Del Skrevet torsdag kl 10:47 Nordmenn rømmer ifra innvandrertette områder, likevel så fortsetter de å stemme på de samme partiene som tilrettelegger for verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 11:43 Del Skrevet torsdag kl 11:43 freedomseeker skrev (46 minutter siden): På enkelte skoler i Oslo så har det blitt et krav at skolematen skal være halal: Dette er langt på vei et ikke-problem. Problemet er heller hvorfor foreldre skal skaffe mat til andre barn, når jeg var sneip så hadde vi vår egen niste, og ingen såkalt felles klasselunsj, hvorfor skal vi ha det ? Hvorfor kan det ikke være felles klasselunsj med egen niste ? Og angående dette kravet ? Er det ingen med baller lenger som sier nei ? Og om de ikke gjør det så har de egentlig ingen rett til å syte, jeg hadde ikke godtatt at jeg en ateist skal kjøpe inne noe som helst av jævla religiøs mat på noen skole jeg er involvert med, og det er det, folk er blitt så krenka nå til dags, de elsker å syte anonymt i media, men faktisk si ifra på en ordentlig måte det tør de ikke. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 11:54 Del Skrevet torsdag kl 11:54 Subara skrev (1 time siden): Kristendommens betydning for demokratiet: Jeg ser det som svært lite sannsynlig at den ikke skal ha påvirket demokratiet, da den var veldig tilstede i samfunnet for bare 50-100 år siden og bakover i historien. At kristendommen har hatt betydning for både mangt og meget er det liten tvil om. Spørsmålet er vel heller hvilken betydning den har hatt og i hvilken utstrekning innflytelsen har vært positiv eller negativ. Har kristendommen f.eks. bidratt til likestilling? Har den bidratt til homofiles rettigheter? Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 12:13 Del Skrevet torsdag kl 12:13 Minkowski skrev (15 minutter siden): At kristendommen har hatt betydning for både mangt og meget er det liten tvil om. Spørsmålet er vel heller hvilken betydning den har hatt og i hvilken utstrekning innflytelsen har vært positiv eller negativ. Har kristendommen f.eks. bidratt til likestilling? Har den bidratt til homofiles rettigheter? Nei, på disse to områder har den feilet, eller at det går saktere enn samfunnsutviklingen ellers. Ordet Cherry-picking har vært brukt før her. Kristne fokuserer på den positive delen, ellers ville de vel ikke valgt å ha en tro? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 12:14 Del Skrevet torsdag kl 12:14 Subara skrev (1 time siden): Kristendommens betydning for demokratiet: Jeg ser det som svært lite sannsynlig at den ikke skal ha påvirket demokratiet, da den var veldig tilstede i samfunnet for bare 50-100 år siden og bakover i historien. Det er nok få her som vil mene at kristendommen ikke har påvirket demokratiet, men spørsmålet er jo om påvirkningen er undervurdert og underkommuniseres i den norske skolen. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet torsdag kl 12:17 Del Skrevet torsdag kl 12:17 skaftetryne32 skrev (32 minutter siden): ingen såkalt felles klasselunsj, hvorfor skal vi ha det ? Hvorfor kan det ikke være felles klasselunsj med egen niste ? Kanskje for å forhindre klasseforskjeller? Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet torsdag kl 12:19 Del Skrevet torsdag kl 12:19 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Kanskje for å forhindre klasseforskjeller? Du mener vel i så fall skjule klasseforskjeller? 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet torsdag kl 12:28 Del Skrevet torsdag kl 12:28 (endret) Hugo_Hardnuts skrev (36 minutter siden): Det er nok få her som vil mene at kristendommen ikke har påvirket demokratiet, men spørsmålet er jo om påvirkningen er undervurdert og underkommuniseres i den norske skolen. I forhold til hva den har vært tidligere i skolen, vil jeg si at den er underkommunisert. Og så har utviklingen gått mot et mer sekualisert samfunn. Det har kanskje med alder å gjøre. Litt overrasket over synet på kristendommen i denne tråden. Men jeg forstår at mange har dårlig erfaring med den. Vi har hatt terror mot homofile og kristenkonservative som bidrar i feil retning. Jeg har kristne venner som ikke plager andre. Og jeg har en biskop og to prester i familien, hvis jeg går langt nok tilbake. Grandtante leste i Bibelen hver dag. Vi har også troende i Norge pga. innvandring. Mange polakker er feks. katolikker. Endret torsdag kl 12:51 av Subara Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet torsdag kl 12:28 Del Skrevet torsdag kl 12:28 Minkowski skrev (6 minutter siden): Du mener vel i så fall skjule klasseforskjeller? Sikkert vanskeligere å skjule det i klasserommet. Forhindre ved å forebygge. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:29 Del Skrevet torsdag kl 12:29 PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Kanskje for å forhindre klasseforskjeller? kanskje det er motivet, men det er i så fall et elendig tiltak for å forhindre/skjule klasseforskjeller. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet torsdag kl 12:32 Del Skrevet torsdag kl 12:32 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): kanskje det er motivet, men det er i så fall et elendig tiltak for å forhindre/skjule klasseforskjeller. Det er mye som er elendig. Hvis man er misfornøyd med noe så kanskje man burde bli politiker? Lenke til kommentar
trikola Skrevet torsdag kl 12:39 Del Skrevet torsdag kl 12:39 21 minutes ago, PÃ¥inter said: Kanskje for å forhindre klasseforskjeller? Da må vi også innføre skoleuniformer. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:41 Del Skrevet torsdag kl 12:41 PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Det er mye som er elendig Eller mest sannsynlig, det har ikke noe med klasseforskjeller å gjøre i det hele tatt, skal de utjevne klasseforskjeller hadde jeg heller gått for skoleuniform. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 13:01 Del Skrevet torsdag kl 13:01 Subara skrev (30 minutter siden): I forhold til hva den har vært tidligere i skolen, vil jeg si at den er underkommunisert. Og det er jo fair å mene det, men hvorfor? Spør du en gjennomsnittlig norsk skoleelev, tror jeg ikke vedkommende kan si så mye om utviklingen av demokratiet i Europa utover at det oppstod i det antikk Athen. Som diskusjonen her har vist, er det en myriade andre faktorer som var vel så viktige for utviklingen videre som kristendommen. Så spørsmålet mitt er hvorfor man mener at akkurat kristendommens rolle er det som blir underkommunisert. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå