Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

8 hours ago, skaftetryne32 said:

Og det er akkurat derfor vi er blitt nødt til å fjerne mer og mer av det kristne fra loven, noe av det var umoralsk, noe var ondskapsfullt, og i et moderne samfunn var noe av det direkte kriminelt, du greier fremdeles ikke å vise til noen form for dokumentasjon for at det er kristendommen som har bygget demokratiet, og det er ingenting i de religiøse tekstene som er banebrytende humant på noe vis, tvert i mot. 

Hvorfor menet du med det. Er det kristne fra loven ett problem, for dine øyner?

Vi har det bra i norge? Men: fjerne mer og mer av det kristne fra loven?

Hvorfor skal vi det?

Hva vil du ha inn, andre tro inn i loven.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, trn100 said:

Tragisk også at den "Allmektige Skaperen av himmel og helvete" ønsker å "teste oss" ved å la sånne ting skje? Er han kanskje ikke så allmektig tross alt, eller driter han bare i det?

No end to suffering of Gaza children as Israeli attacks rage on |  Israel-Palestine conflict News | Al Jazeera

Hva er problemet ditt. Hvem kan du skylde på at hun ligger der? Hamas? Fortell oss det?

Lenke til kommentar

According to cross-national research, Protestantism has significantly contributed to global democratization. While Protestantism does not inevitably cause democratization, it often generates social dynamics that favor it. Some of the most important of these are: 1) the rise of religious pluralism; 2) the development of democratic theory and practice; 3) the development of civil society; 4) the spread of mass education; 5) printing and the origins of a public sphere; 6) the reduction of corruption; and 7) economic development. The article explores how Protestant groups, including Protestant missionaries, have promoted these dynamics in the past. It also argues that contemporary Protestant movements—particularly Pentecostalism—are continuing to do so in the present, though with less dramatic results.

Det mener professoren hos Baylor Universitet 

https://www.researchgate.net/publication/236749698_The_Pioneering_Protestants

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Takk for et fint innlegg. Her beskriver du kjernen av det som er vanskelig å forstå. Jeg kan ikke forklare dette fullt ut. Da måtte jeg være Gud - og da ville vi kanskje ikke kunne forstå det helt heller.

Det finnes jo noen enkle forklaringer på dette, men de strider, så vidt jeg forstår, imot kristendommen. F.eks. kan det forklares med at Gud ikke er allmektig og ikke visste hva han gjorde da han skapte verden og mennesker med fri vilje. Det er jo ikke så rart, hvis Gud helt uten empirisk erfaring skulle skape et så stort og komplisert system som alt liv på jorden utgjør, at han overså de mekanismene som vi i dag kjenner godt til, som gjør at mennesker er nødt til å synde. Noe som kan tyde på at Gud var ganske inkompetent er at syndfloden ikke løste problemet. Vi snakker jo om en enorm massakre som viste seg å ikke ha den tiltenkte effekten.

En annen forklaring er at Gud ikke er god. Hvis han visste hva han gjorde, kan man lett argumentere med at han er temmelig ondskapsfull som skapte rovdyr og byttedyr og mennesker med fri vilje og alle slags tilbøyeligheter og plasserte dem i en verden hvor ressursmangel nødvendigvis måtte føre til en kamp for tilværelsen.

Ev. kan man man forklare det med at Gud verken er god eller allvitende, eller man kan forklare det med at det slett ikke er Gud som har skapt verden. Vi vet jo at ikke alt som står i bibelen kan være riktig, og det er mye av det som ikke nødvendigvis er tilbakevist som ikke må være sant også. Det er f.eks. ikke mulig å oversvømme jorden ved å la det regne.

Med tanke på velfungerende demokratier mener jeg det er verdt å nevne at de samfunnene som fungerer best er rike samfunn. Så fort ressursmangelen blir stor nok, vil kampen for tilværelsen bli dominerende og de sterkeste vil prøve å vinne på bekostning av andre, mens de svake (fattige) vil ha lite å tape på å f.eks. ty til kriminalitet. I rike samfunn har man i en del tilfeller lagt mer vekt på likhet og det har sine åpenbare fordeler så lenge man kan ta seg råd. I Norge er det slik at man kan leve veldig godt på selv de dårligst betalte jobbene og dette gavner hele samfunnet. Vi har ikke tiggere overalt og lutfattige mennesker med lite å tape på f.eks. lovbrudd. I land med dårligere økonomi er det flere fattige og mer kriminalitet. Vi har vel noen som egentlig kunne/burde jobbet, men som går på NAV isteden, men for dem som ikke jobber er det mye bedre at de går på NAV enn at de raner folk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (14 timer siden):

Hvorfor menet du med det. Er det kristne fra loven ett problem, for dine øyner?

Når loven er utformet fra f.eks moralske regler fra bronsealderen så er det et problem ja, mine øyne overlever, men som ofte nevnt homofili var ilovlig frem til 1972 f.eks. 

Vi har det bra i norge? Men: fjerne mer og mer av det kristne fra loven?

Vi kan ha det bedre, religion er personlig, du kan tro akkurat hva du vil, men det hører ikke hjemme i lov politikk eller skole, religion er mytologi, tro hva du vil, men ingen skal påtvinges denne mytologien eller dens vanvittige lover. 

Hvorfor skal vi det?

Fordi majoriteten av det norske folk faktisk ikke tror på denne mytologien. 

Hva vil du ha inn, andre tro inn i loven.

Jeg vil ikke ha noen urasjonell mytologi integrert i loven.   

Hva er problemet ditt. Hvem kan du skylde på at hun ligger der? Hamas? Fortell oss det?

Med en påstått allmektig gud så er dette faktisk dømt til å være guds vilje, det var bestemt av guden at dette skulle skje, hamas er bare denne guden sitt verktøy. Det åpenbare er at jeg selvfølgelig ikke tror noe sånt, men bibelen er temmelig klar på dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Minkowski said:

Vi har vel noen som egentlig kunne/burde jobbet, men som går på NAV isteden, men for dem som ikke jobber er det mye bedre at de går på NAV enn at de raner folk.

Litt off topic kanskje: hvor mye koster det samfunnet at en del av befolkningen skal overleve med å rane og stjele? Noen som har prøvd å estimere dette?

Jeg tenker på selve kostnadene/skadene ved innbrudd og helse-skader, sikkerhets-tiltak/kontroller, tapte forretnings-muligheter, korrupsjon, manglende tillit...

Bryter jeg meg inn hos deg og stjeler TVn din, så er det jo ikke bare en TV som går tapt 🙂

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Vi kan ha det bedre, religion er personlig, du kan tro akkurat hva du vil, men det hører ikke hjemme i lov politikk eller skole, religion er mytologi, tro hva du vil, men ingen skal påtvinges denne mytologien eller dens vanvittige lover. 

👏👏

Lenke til kommentar
lada1 skrev (28 minutter siden):

Litt off topic kanskje: hvor mye koster det samfunnet at en del av befolkningen skal overleve med å rane og stjele? Noen som har prøvd å estimere dette?

Jeg tenker på selve kostnadene/skadene ved innbrudd og helse-skader, sikkerhets-tiltak/kontroller, tapte forretnings-muligheter, korrupsjon, manglende tillit...

Bryter jeg meg inn hos deg og stjeler TVn din, så er det jo ikke bare en TV som går tapt 🙂

Jeg tenker vel det at et velferdssamfunn som Norge er langt billigere enn et samfunn som f.eks usa som satser på straff, politi og fengselsvesen for å rette opp i sosiale problemer, men hadde vært artig og faktisk sett hvilken modell som koster samfunnet mest. 

og kanskje hvilken modell som betaler mest tilbake. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Tyskland under andre verdenskrig var et diktatur, om du ikke har skjønt det ennå

Å, jeg trodde folkene på bildet bare trente høyrearmen sin jeg.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

situasjonen ville oppsøkt deg.

Så folk i Tyskland, og verden generelt, ble/blir hentet i deres egne hjem og blir fysisk dratt med på folkemøter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (17 minutter siden):

Så folk i Tyskland, og verden generelt, ble/blir hentet i deres egne hjem og blir fysisk dratt med på folkemøter?

Du er villig til å hoppe gjennom ganske mange retoriske ringer for å slippe å svare på så mye som et eneste spørsmål. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

Å, jeg trodde folkene på bildet bare trente høyrearmen sin jeg.

Ja, eller ihvertfall tvunget, der fravær kunne straffes med feks konsentrasjonsleir.

I Nord Korea er det bare å stille opp: 

Shocking Laws in North Korea You Need to Know

Sitat

Mandatory Rallies and Events

All North Koreans are required to attend staged rallies, parades, and other events glorifying the state and its leaders. Attendance is strictly enforced. The largest events are the annual mass games, military parades celebrating North Korea’s founding, and rallies honoring Kim Il-sung and Kim Jong-il. Citizens must practice for weeks in advance and spend hours participating in these elaborate displays of devotion, waving flags, holding up colored boards to create massive images, and chanting slogans.

Daily Acts of Devotion

Citizens are obligated to perform daily acts demonstrating their allegiance to the state. This includes bowing before statues of the Kims, learning the history of the Kims in school, and starting each day by proclaiming gratitude for the Kims. Radios and loudspeakers blare state propaganda throughout towns and cities each day. The state also mandates weekly “self-criticism” sessions where citizens must confess any disloyal thoughts or actions.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Citizens are obligated to perform daily acts demonstrating their allegiance to the state. This includes bowing before statues of the Kims, learning the history of the Kims in school, and starting each day by proclaiming gratitude for the Kims

7 Så snart alle folkene hørte lyden av horn, fløyte, sitar, harpe, lutt og alle andre slags instrumenter, falt alle folk og nasjoner og tungemål ned og tilba statuen som kong Nebukadnesar hadde reist. 8 Straks etter kom noen kaldeiske menn og førte anklager mot jødene. 9 De tok til orde og sa til kong Nebukadnesar: «Lenge leve kongen! 10 Konge, du har gitt påbud om at alle som hører lyden av horn, fløyte, sitar, harpe, lutt, sekkepipe og alle andre slags instrumenter, skal falle ned og tilbe gullstatuen, 11 og at den som ikke faller ned og tilber, skal kastes i ovnen med flammende ild. 12 Det er noen jødiske menn her som du har satt til å styre provinsen Babel: Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego. Disse mennene bryr seg ikke om påbudet ditt, konge. 

13 Da ble Nebukadnesar rasende. Han befalte at Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego skulle hentes, og mennene ble ført fram for kongen

For vil dere ikke tilbe den, skal dere straks kastes i ovnen med flammende ild. Finnes det da noen gud som kan berge dere fra min hånd?»

Om den Gud som vi dyrker, kan berge oss ut fra ovnen med flammende ild og fra din hånd, konge, så vil han berge oss. 18 Og om han ikke gjør det, skal du vite, konge, at vi likevel ikke vil dyrke din gud og ikke tilbe gullstatuen du har reist.»

Hvem er de lydige/ulydige her?

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (25 minutter siden):

7 Så snart alle folkene hørte lyden av horn, fløyte, sitar, harpe, lutt og alle andre slags instrumenter, falt alle folk og nasjoner og tungemål ned og tilba statuen som kong Nebukadnesar hadde reist. 8 Straks etter kom noen kaldeiske menn og førte anklager mot jødene. 9 De tok til orde og sa til kong Nebukadnesar: «Lenge leve kongen! 10 Konge, du har gitt påbud om at alle som hører lyden av horn, fløyte, sitar, harpe, lutt, sekkepipe og alle andre slags instrumenter, skal falle ned og tilbe gullstatuen, 11 og at den som ikke faller ned og tilber, skal kastes i ovnen med flammende ild. 12 Det er noen jødiske menn her som du har satt til å styre provinsen Babel: Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego. Disse mennene bryr seg ikke om påbudet ditt, konge. 

13 Da ble Nebukadnesar rasende. Han befalte at Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego skulle hentes, og mennene ble ført fram for kongen

For vil dere ikke tilbe den, skal dere straks kastes i ovnen med flammende ild. Finnes det da noen gud som kan berge dere fra min hånd?»

Om den Gud som vi dyrker, kan berge oss ut fra ovnen med flammende ild og fra din hånd, konge, så vil han berge oss. 18 Og om han ikke gjør det, skal du vite, konge, at vi likevel ikke vil dyrke din gud og ikke tilbe gullstatuen du har reist.»

Hvem er de lydige/ulydige her?

Det driter jeg i, jeg svarte bare på spørsmålet ditt om hvorvidt folk ble/blir tvunget til å delta i ting i feks Nazi tyskland. Svaret på det er "ja"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Det driter jeg i,

Det tviler jeg ikke på, inntil du eventuelt står i samme situasjon selv.

Baranladion skrev (8 minutter siden):

hvorvidt folk ble/blir tvunget til å delta i ting i feks Nazi tyskland. Svaret på det er "ja"

Ja, det er vi enige om. Alle nasjoner har en form for tvang, selv i 2025.

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 timer siden):

Det er jo dirkete sjokkerende at en professor på et kristent universitet (i Waco, Texas av alle steder) mener dette. Dette var litt av en brannfakkel.

https://strategicplan.web.baylor.edu/foundational-pillars

"Pølser er svært godt for deg", sier pølseselger.

Endret av podcarsten
glemte link
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
podcarsten skrev (1 time siden):

Det er jo dirkete sjokkerende at en professor på et kristent universitet (i Waco, Texas av alle steder) mener dette. Dette var litt av en brannfakkel.

https://strategicplan.web.baylor.edu/foundational-pillars

"Pølser er svært godt for deg", sier pølseselger.

Motargumentet er at forskeren er kristen?  Gjelder det også for alle nobelprisvinnere som var kristne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...