Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (12 minutter siden):

Jeg finner bevis for at kristendommen inneholder et budskap om at alle mennesker har lik verdi, men jeg finner ikke noen andre kilder som uttrykker det samme tidligere. Ikke på samme måte

Jesus: Alle mennesker har lik verdi!
Også Jesus: På dommens dag skal vi skille dere alle, de troende skal til himmelen, mens de vantro skal brenne til evig tid. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Kjell Sande said:

Derfor er det så viktig med de historiske fakta. Nemlig at halvparten av befolkningen i Romerriket ble kristne før år 350. Og dessuten kan vi forholde oss til de tekstene som er bevart som viser innholdet i Kristendommen. Her ser vi 

1. Alle mennesker har like stor verdi
  2. Nestekjærlighet
  3. Rettferdighetsprinsippet

Jeg annerkjenner at du har en vanskelig posisjon å argumentere utifra her inne, og synes generelt du er flink til å svare saklig på alle de ulike innsigelsene du får.
Men her synes jeg svaret ditt tilsynelatende feiler i å svare relevant på inlegget mitt.

Men det er ikke noe jeg vil bruke masse tid på, da det ikke er så mye å si til aspektet surviviors bias også har på litteraturen vi har tilgang til. Det er bare et faktum, og det blir lett kontrafaktisk å skulle begynne å spekulere i hva hvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (6 minutter siden):

En god kilde til "riktig" moral:
Gud sendte to bjørner som drepte 42 barn fordi de hadde latterliggjort en skallet mann

https://biblehub.com/2_kings/2-24.htm

Det er vanskelig å forklare alt som skjer i Det gamle testamente i bibelen. Det foregikk en kamp mellom det gode og det onde. Jeg tenker at det må forklares som en del av "a greater good purpose". Nemlig at det banet vei for at Gud valgte å lide selv for alt det onde som fantes. I Markus evangelium kapittel 1 vers 3 ser vi hvordan Gud entrer arenaen.

Et av de viktigste budskapene i Det gamle testamente var:

https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/GEN/GEN.1#:~:text=27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde%2C i Guds bilde skapte han det%2C som mann og kvinne skapte han dem.

Her finner vi utgangspunktet for at alle mennesker har like stor verdi.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg annerkjenner at du har en vanskelig posisjon å argumentere utifra her inne, og synes generelt du er flink til å svare saklig på alle de ulike innsigelsene du får.
Men her synes jeg svaret ditt tilsynelatende feiler i å svare relevant på inlegget mitt.

Men det er ikke noe jeg vil bruke masse tid på, da det ikke er så mye å si til aspektet surviviors bias også har på litteraturen vi har tilgang til. Det er bare et faktum, og det blir lett kontrafaktisk å skulle begynne å spekulere i hva hvis.

Jeg forstår godt at vi må være forsiktige med å trekke konklusjoner ut fra bare de tekstene vi har, fordi det vi leser i dag, er et utvalg formet av de som hadde makt til å bevare eller ødelegge bøker. Kristne bokbrenninger kan ha ført til at de mytene som overlevde gir et kunstig bilde av at kristen moral var mer universell enn den egentlig var. Hva Joseph Cambell mener med myter vet jeg heller ikke fordi jeg ikke har lest hans bøker. Derfor argumenterer jeg i hovedsak ut fra Markus evangelium og et vers fra Paulus sitt brev til Galaterne.

https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/GAL/GAL.3#:~:text=28 Her er ikke jøde eller greker%2C her er ikke slave eller fri%2C her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Hva tenker du da om de uten religion som gjør akkurat det samme? Det er jo enda mer beundringsverdig, for de kristne så ligger det jo en "kommando" fra deres gud bak handlingen, og i tillegg et løfte om et paradis i evigheten hvis man forsøker å "gjøre som jesus".  

Det er også et poeng, at gode gjerninger kan komme fra at man vil ha evig liv i paradis, og dermed er det ikke så uselvisk likevel. Men at å tro er viktigere enn gjerninger i kristendommen på grunn av tilgivelsen. I buddhismen kan man bli til en maur i neste liv, hvis man ikke oppfører seg.

Karma er en moralsk lov som sier at dine handlinger har konsekvenser for dette livet og senere gjenfødsler. Behandler man andre bra eller dårlig, får man tilsvarende igjen senere.

https://ndla.no/nb/r/religion-og-etikk/buddhisme---etikk/06d78a48e9

(Mulig jeg blander sammen her🤔....å tråkke på en maur er like ille som å ta et menneskeliv for en buddhist.)

Og jeg tenker at gode handlinger i seg selv er viktigere enn årsaken til at man gjør dem, og at de uten religion som gjør akkurat det samme er like bra mennesker.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at vi har et samfunn som gjenspeiler de verdier vi liker å erkjenne oss til daglig, og som hører vårt folk og vårt land til. Dette er religion, altså kristendommen, en sentral del av.

Dessverre har multikulturisme og et moralsk forfall ført til at vi ikke lenger har det fellesskapet og det gode samholdet vi hadde i Norge før, spesielt på 50-tallet og spesielt rett etter krigen da vi skulle bygge landet. Våre tradisjoner og religion blir visket ut og før eller senere blir vi vel tvunget inn i EU også og alt det som en gang var norsk har blitt historie. Og mye av dette får skje fordi vi som samfunn har frafalt de viktige verdiene kristendommen har lært oss.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Jesus: Alle mennesker har lik verdi!
Også Jesus: På dommens dag skal vi skille dere alle, de troende skal til himmelen, mens de vantro skal brenne til evig tid.

I denne tråden har jeg lagt opp til en saklig diskusjon om grunnlaget for vårt Europeiske demokrati. Jeg tenker at våre barn og unge trenger å få vite hvor idegrunnlaget kommer fra. 

Kristendommen handler om å leve gode liv, å vise nestekjærlighet og arbeide for rettferdighet. I denne tråden skiller jeg ikke mellom de troende og de vantro. Jeg mener at våre Europeiske demokrati trenger alle gode krefter for å overleve. 

Så får vi ta det eventuelle livet etter døden i en annen tråd.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Dessverre har multikulturisme og et moralsk forfall ført til at vi ikke lenger har det fellesskapet og det gode samholdet vi hadde i Norge før, spesielt på 50-tallet og spesielt rett etter krigen da vi skulle bygge landet. Våre tradisjoner og religion blir visket ut og før eller senere blir vi vel tvunget inn i EU også og alt det som en gang var norsk har blitt historie. Og mye av dette får skje fordi vi som samfunn har frafalt de viktige verdiene kristendommen har lært oss.

Så fra 800-tallet og frem til i dag, så har kristendommen klart en achievement det er verdt å nevne, at det var bra noen år etter krigen?  

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Så fra 800-tallet og frem til i dag, så har kristendommen klart en achievement det er verdt å nevne, at det var bra noen år etter krigen?  

Nei, de samlet også Norge til ett land. Kirken tilbød en felles religiøs og kulturell ramme som kunne binde sammen ulike regioner og høvdingdømmer. 50 tallet er et eksempel på nyere tid der vi hadde et godt samhold og var en relativt stabil og homogen gruppe mennesker der vi stolte på hverandre og hadde trygge gater. Dette forsvinner nå etterhvert som vi blir et mer globalistisk og multikulturelt samfunn.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kjell Sande said:

Det er vanskelig å forklare alt som skjer i Det gamle testamente i bibelen. Det foregikk en kamp mellom det gode og det onde. Jeg tenker at det må forklares som en del av "a greater good purpose". Nemlig at det banet vei for at Gud valgte å lide selv for alt det onde som fantes. I Markus evangelium kapittel 1 vers 3 ser vi hvordan Gud entrer arenaen.

Et av de viktigste budskapene i Det gamle testamente var:

https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/GEN/GEN.1#:~:text=27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde%2C i Guds bilde skapte han det%2C som mann og kvinne skapte han dem.

Her finner vi utgangspunktet for at alle mennesker har like stor verdi.

Men hvis Gud er og alltid har vært allviten og allmektig - hvordan kan det da ha vært behov for en slik "kamp" for å avgjøre hva som er "the greater good purpose" ?

Hvorfor valgte Gud å lide selv som følge av denne kampen, all den tid han visste meget godt alt dette på forhånd, og alltid har visst det?

Dette er som å havne i ei fiskenot, jo mer du kjemper for å komme deg ut, jo dypere inn i nota kjører du deg fast.

Det eneste fornuftige er å innrømme det at denne boka om religion nok er skrevet (og religionen da oppfunnet) av folk som ikke helt hadde den største oversikt over virkeligheten og sine egne feil og mangler.

De var rett og slett tullinger, som skrev en bok for folk som var enda større tullinger, for å skulle kunne kue disse til å falle inn under sin egen vilje (altså da at de brukte Gud og kristendommen i en slags form for Munchausen by proxy) hvor selve religionen var det som skulle kurere "de syke" (altså de som manglet religion (og dermed også falt utenfor deres kontroll)).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

I denne tråden har jeg lagt opp til en saklig diskusjon om grunnlaget for vårt Europeiske demokrati. Jeg tenker at våre barn og unge trenger å få vite hvor idegrunnlaget kommer fra. 

Kristendommen handler om å leve gode liv, å vise nestekjærlighet og arbeide for rettferdighet. I denne tråden skiller jeg ikke mellom de troende og de vantro. Jeg mener at våre Europeiske demokrati trenger alle gode krefter for å overleve. 

Så får vi ta det eventuelle livet etter døden i en annen tråd.

Det er du som hevder at gud og jesus mener at alle mennesker er like mye verdt. Jeg tenker at barn og unge også bør vite at kilden du henviser til tegner et ganske annet bilde enn det, deriblant dommens dag der kun mennesker som tror er verdige og de andre i praksis verdiløse for gud,  fordi de ikke tror. 

Kristendommen  handler kanskje om å leve gode liv og vise nestekjærlighet, men historien viser jo at det ikke er slik den har fungert. Kristne har stått for ekstremt mye nød og elendighet i guds navn, samtidig som du forsøker å male et bilde at vi har det så bra nå pga kristendommen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Ja. Derfor må vi bevege oss enda mer bort fra kristendommen og andre religioner.

Det høres mer ut som splittelse. Ønsker du et samfunn der folk ikke får lov å tro og mene det de vil? Jeg synes at troende og ikke troende bør forenes om gode verdier. At vi alle lever gode liv og ikke bare snakker om det. Dessuten mener jeg at våre barn og unge må få vite hvor de gode verdiene kommer fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Ønsker du et samfunn der folk ikke får lov å tro og mene det de vil?

Jeg ønsker et samfunn hvor folk ikke skal bruke religion til å undertrykke og forskjellsbehandle mennesker fordi de er født som kvinne eller fordi de har en annen legning enn den heterofile.

Folk må gjerne tro og mene hva de vil. Men når de tar denne troen ut i det offentlige rom og forventer,  nei, nesten krever at andre folk skal leve etter deres pietistiske syn (f.eks ikke ta abort)  (at kvinner skal være underordnet mannen) osv. Så ja, da mener jeg at denne troen ikke er noe positivt for samfunnet  og ikke representerer en "kultur" som er verdig å bevare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Nei, de samlet også Norge til ett land. Kirken tilbød en felles religiøs og kulturell ramme som kunne binde sammen ulike regioner og høvdingdømmer. 50 tallet er et eksempel på nyere tid der vi hadde et godt samhold og var en relativt stabil og homogen gruppe mennesker der vi stolte på hverandre og hadde trygge gater. Dette forsvinner nå etterhvert som vi blir et mer globalistisk og multikulturelt samfunn.

Og dette ble innført etter gode kristne verdier? Fra kristendommens inntog og til Norge faktisk ble et bra land å bo i (1970 og utover) så var Norge for et u-land å regne. Blir merkelig å påstå at siden vi hadde kristendommen fra år 800-1970, så ble årene fra 1970 og til nå fantastisk bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

De gode verdiene kan komme fra ulike hold i dag.

Men i "eldre tider" kom de nok hovedsakelig fra kristendommen. Å gå i kirken hver søndag var noe nesten alle gjorde før i tiden. De hadde ikke lørdagsfri og lite fritidstilbud.

Husmenn på bygda hadde vel knapt fritid.

Man møttes på kirkebakken og utvekslet nyheter. Kirken knyttet folk sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjell Sande said:

Og dessuten kan vi forholde oss til de tekstene som er bevart som viser innholdet i Kristendommen. Her ser vi 

1. Alle mennesker har like stor verdi (sålenge de er den rette typen kristne, og ikke er kvinner, har en annen hudfarge, er homofile, eller noe annet rart vi ikke liker)
  2. Nestekjærlighet (sålenge de er lydige kristne)
  3. Rettferdighetsprinsippet (vi de kristne skal ta, og dere andre skal gi. det er rettferdig).

Det finnes vel ingen som illustrerer sitatet "alle er like, men noen er likere enn andre" bedre.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Subara said:

Og kristne er ikke bare kristenkonsevative. Den nye biskopen i Oslo åpen og tolerant. Hun før henne var det også.

Ja Kristendommen i Norge har måttet endre seg i takt med endringene i det sekulære Norge. Det er ikke populært med kristenkonservative lenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...