Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (3 minutter siden):

Det du sier her er at du må gi alle lik verdi, men gud vil verdisette mennesker basert på hva de gjør. Ifølge gud har altså ikke alle mennesker samme verdi, det er kun de som følger guds ord som er verdige. 

Du som kristen, følger altså verdiene bedre enn jesus, det er et tankekors. Var det Jesus som også kom opp med "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"? 

Bibelen sier at Gud er langmodig og rik på miskunn. Han har oftest seg selv for at alle mennesker skal slippe å bli straffet. Men han kan ikke tvinge noen. Alle har fri vilje. 

Jesus ville ha møtt alle homofile med kjærlighet. Han ville tatt seg av alle deres behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
podcarsten skrev (1 time siden):

Demokrati er bygget på verdier som frie valg, gjensidig respekt, toleranse og ytringsfrihet, religionsfrihet

Det formelig skriker nestekjærlighet av disse utfordringene her!

Challenges to Democracy

Despite having these advantages, in a democratic country, challenges to democracy are found in abundance. Some of them are portrayed below.

Corruption and Inefficiency: One of the most significant challenges of democracy is that many democratic countries have corrupt, dishonest, and ineffective political leaders and personnel. They demand a bribe. Citizens lose trust as a result of this.

Role of Anti-Social Elements: The role of the anti-social elements would arise due to elections and many people are forced or at times also bribed to vote for a particular candidate or party.

Dishonest Voting System: During elections, anti-social elements play an important role. Many people are coerced or bribed into voting for a specific politician or political party. During elections, rigging is also common.

Misuse of Powers: Inequality, biasedness, and misuse of power are other challenges to democracy. There are considerable socioeconomic disparities among the population. Even though all residents have the right to vote and contest elections, only the wealthy have a chance of winning.

Castes, and Communalism: During elections, a considerable proportion of voters consider the candidate’s caste and religion. When distributing election tickets, political parties also consider a person’s caste or religion. Representatives elected based on caste or religion work for the welfare of solely their caste or religion’s members.

Delay in Justice: The tough, far-reaching, and protracted judicial process in India has brought the country to a state of justice. Due to misrule, the fairness of justice has been called into question on several occasions. Injustice is frequently associated with delays in justice. In our judicial system, there are more than 3 lakh cases outstanding. While talking about the challenges of democracy, it is a major problem.

Changed Role of Public Roles in a Democratic Society: In a democracy, both the civil service and the police service perceive themselves to be masters, whereas, in a colonial society, both are regarded as service providers.

The flaw in Basic: Furthermore, ideologies such as patriarchy and khap panchayat are the bitter challenges to democracy in the country. There is also fear that the family and society, India’s basic social unit, are no longer democratic.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 minutter siden):

Jesus ville ha møtt alle homofile med kjærlighet. Han ville tatt seg av alle deres behov.

Så hvorfor gjør ikke kristne dette?

Og den siste linjen der, altså, jeg dømmer ingen, men jeg håper ingen fra menigheten din leser den. 🫣

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Du snakker om likeverd. Ja det er en av kristendommens verdier.

Nei, som andre har påpekt er det på ingen måte en kristen verdi. Kristendommen gjør forskjell mellom de som tror og de som ikke tror. Det er ikke likeverd. Likeverd er at alle har like stor iboende verdi uansett kjønn, funksjonsnivå, evner, egenskaper, sosial status, etnisitet, språk, kultur, og altså, livssyn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å komme trekkende med slaveri har ingenting med denne saken å gjøre. I oldtiden fantes det ikke NAV. Lykkelig var den slaven som hadde en plass å bo og brød å spise.

Er det mulig... Først hevder du at kristendommen var viktig for demokrati, og så snakker du om lykkelige slaver? 

- elske hverandre 

Man elsker ikke hverandre ved å sende de med annet livssyn til helvete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kristendommen har sin plass som del av Norges historie og kulturhistorie. Man kan jo gjerne vise til eventuelle moralske prinsipper og eventuelle praksiser i kristendommen. Men som forklaringen på utviklingen av moral i samfunnet vårt er verken kristendom eller romerretten noen fullverdig eller god forklaring. Det forblir spekulativt og uriktig. De bør heller lære om hva etikk er, og hvordan man kan utvikle en moralsk personlighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Ole-Br said:

Kristendommen har sin plass som del av Norges historie og kulturhistorie. Man kan jo gjerne vise til eventuelle moralske prinsipper og eventuelle praksiser i kristendommen. Men som forklaringen på utviklingen av moral i samfunnet vårt er verken kristendom eller romerretten noen fullverdig eller god forklaring. Det forblir spekulativt og uriktig. De bør heller lære om hva etikk er, og hvordan man kan utvikle en moralsk personlighet.

Bare ment som en tilføyelse angående nyere historie:

Det er neppe helt tilfeldig at mange innen arbeiderbevegelsen  de siste 150 (?) år har vært negative til kristendommen. Og svært radikale i denne sammenheng har vært spesielt negative. Bygging av velferdsamfunn har ikke vært friksjonsløs i forhold til kristendommen. Å skape velferdsamfunn har også med ideer om likeverd å gjøre selv om for eksempel kommunismen ikke er så veldig demokratisk. Det har vel helst med implementering å gjøre - ikke selve ideen sånn løsrevet fra virkeligheten 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
podcarsten skrev (9 timer siden):

hvordan opplever du selv at innlegget ditt er relevant til trådens tema?

Tror du ser relevansen hvis du legger godviljen til.

PÃ¥inter skrev (9 timer siden):
podcarsten skrev (10 timer siden):

Demokrati er bygget på verdier som frie valg, gjensidig respekt, toleranse og ytringsfrihet, religionsfrihet

Det formelig skriker nestekjærlighet av disse utfordringene her!

Challenges to Democracy

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (12 timer siden):

Forklarer hvordan kvinner og homofile kan være grunnverdier å bygge et demokrati på?

Problemet er at et samfunn bygget på blant annet hat mot minoriteter ikke er like trivelig som det var den gangen det var standard at mennesker har ulik verdi, enkelte er slaver, og enkelte er eiere av slaver ikke sant ? Er det noe å bygge et demokrati på ?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (11 timer siden):

Du snakker om likeverd. Ja det er en av kristendommens verdier.

Om du gjentar en løgn mange nok ganger så blir den sann, men bare for deg selv dessverre, den eneste du har oppnådd å hjernevaske er deg selv, likeverd er ikke en kristen verdi, ikke i nærheten engang. 

Da forkastet de samtidig de kristne verdiene. Og Europa holdt på å omkomme som et resultat av kommunisme, nazisme og fascisme.

Korrelasjon versus kausalitet

At to fenomener korrelerer eller samvarierer betyr ikke nødvendigvis at det foreligger kausalitet. For eksempel kan det være bakenforliggende faktorer som forklarer begge fenomenene. Eksempelvis kan det vise seg at antall hjemløse i en befolkning korrelerer med omfanget av kriminalitet. 

https://snl.no/kausalitet#:~:text=Tema%3A exphil-,Korrelasjon versus kausalitet,korrelerer med omfanget av kriminalitet.

Man kan ikke bare velge en greie, hmm borte, hmm noe annet skjer, hmm det må være pga den greia som er borte. Ser du hvor idiotisk det blir ? 

Jesus våget å ta opp kampen mot overmakten. Han talte imot kong Herodes og truet de egenrettferdige religiøse lederne med helvete.

De menneskene som var undertrykte tok han seg av. Derfor har vi uttrykket den gode hyrde som tar seg av sauene.

Å komme trekkende med slaveri har ingenting med denne saken å gjøre. I oldtiden fantes det ikke NAV. Lykkelig var den slaven som hadde en plass å bo og brød å spise.

Bevis noe som helst av dette, inntil du har gjort det så sier jeg det som det er, du kommer regelmessig med påstander som du har absolutt null grunnlag for å komme med, du gjør så godt du kan for rettferdiggjøre ondskapen i bibelen, men du må forholde deg til fakta som oss andre.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Tror du ser relevansen hvis du legger godviljen til.

Nei. 

Og jeg legger masse godvilje til. Men kanskje du liker å være vanskelig, og det er greit det,  jeg kan jo være høflig og spørre deg likevel:

Mener du resten av innlegget ditt viser at det jeg sa var feil? Mener du at innlegget ditt har relevans til trådens tema: "Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet"? Er disse problemene du lister opp pga kristendommens innflytelse, eller mener du trådstarter tar feil? Hvorfor skriver du "oser nestekjærlighet", jeg forstår ikke relevansen til hva jeg faktisk skrev og som du svarte på, trådens tema, eller de faktiske problemene du senere lister opp?

Kunne sikkert spurt enda mer, og vært enda mer velvillig, men seriøst, dette er så langt jeg gidder strekke meg. Er det noe du vil kommunisere, slik at andre forstår det, vennligst vær litt tydeligere.

Endret av podcarsten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Demokratiet i læreplanverket:

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/demokrati-og-medborgerskap/

... De skal få innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk.

Kristendom i læreplanverket:

https://www.udir.no/lk20/rle01-03

Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01‑03)

Kjennskap til religioner og livssyn

Faget skal gi kunnskap om og forståelse for kristendom og andre religioner og livssyn lokalt, nasjonalt og globalt og på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå. Elevene skal også få innsikt i hvordan kristendom og andre religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv. Elevene skal bli kjent med mangfoldet av religioner og livssyn, og med de ulike tradisjonenes indre mangfold. Faget skal gi grunnlag for refleksjon over majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiver i Norge.

https://www.udir.no/lk20/rle01-03/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

KRLE (RLE01‑03)
Fagets relevans og sentrale verdier

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. I KRLE behandles verdispørsmål på bakgrunn av kunnskap om religiøse og filosofiske tradisjoner og ideer og gjennom utforsking av slike tradisjoner og ideer. Elevene skal bli kjent med verdiene som skolen og samfunnet bygger på, og hvordan de er forankret i ulike religioner og livssyn. Dette er verdier som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet. Faget skal bidra til å gi elevene innsikt i kristen og humanistisk arv og tradisjon og i hvordan disse har endret seg gjennom historien. Faget skal gi elevene kunnskap om menneskerettighetene og bevissthet om menneskeverdet som grunnleggende verdi, og det skal legge til rette for gjensidig respekt, toleranse og demokratisk medvirkning.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Demokratiet i læreplanverket:

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/demokrati-og-medborgerskap/

... De skal få innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk.

Kristendom i læreplanverket:

https://www.udir.no/lk20/rle01-03

Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01‑03)

Kjennskap til religioner og livssyn

Faget skal gi kunnskap om og forståelse for kristendom og andre religioner og livssyn lokalt, nasjonalt og globalt og på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå. Elevene skal også få innsikt i hvordan kristendom og andre religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv. Elevene skal bli kjent med mangfoldet av religioner og livssyn, og med de ulike tradisjonenes indre mangfold. Faget skal gi grunnlag for refleksjon over majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiver i Norge.

https://www.udir.no/lk20/rle01-03/om-faget/fagets-relevans-og-verdier

KRLE (RLE01‑03)
Fagets relevans og sentrale verdier

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. I KRLE behandles verdispørsmål på bakgrunn av kunnskap om religiøse og filosofiske tradisjoner og ideer og gjennom utforsking av slike tradisjoner og ideer. Elevene skal bli kjent med verdiene som skolen og samfunnet bygger på, og hvordan de er forankret i ulike religioner og livssyn. Dette er verdier som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet. Faget skal bidra til å gi elevene innsikt i kristen og humanistisk arv og tradisjon og i hvordan disse har endret seg gjennom historien. Faget skal gi elevene kunnskap om menneskerettighetene og bevissthet om menneskeverdet som grunnleggende verdi, og det skal legge til rette for gjensidig respekt, toleranse og demokratisk medvirkning.

Takk - fint at du legger ut..
Det finnes formuleringer som denne:
"Formålsparagrafen uttrykker verdier som samler Norge som samfunn. Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid. De felles verdiene bygger på kristen og humanistisk arv og tradisjon. De kommer også til uttrykk i ulike religioner og livssyn, og de er forankret i menneskerettighetene."

Som du også påpeker. Jeg mener likevel at denne diskusjonen har vært nyttig, og jeg savner noen formuleringer omkring utviklingen av demokratiet. Jeg må kanskje dykke litt inn i lærebøkene, for der finner vi en refleksjon av hva skolen lærer. Ellers er jeg veldig for at barna må tenke kritisk, stille spørsmål og lære av hverandre.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (16 timer siden):

Så hvorfor gjør ikke kristne dette?

Og den siste linjen der, altså, jeg dømmer ingen, men jeg håper ingen fra menigheten din leser den. 🫣

Vårt kristne kall er å elske vår neste som oss selv. Hvilket behov har en homofil? Jeg tenker at de grunnleggende behovene er de samme for alle mennesker. Behov som våre demokratiske samfunn også ønsker å dekke:

1. Trygghet - åndelig så vel som i den sekulære verden - et trygt hjem der en kan bo
  2. Akseptert - åndelig så vel som i den sekulære verden - omgitt av gode venner
  3. Betydning - åndelig så vel som i den sekulære verden - arbeid og interessante oppgaver

Jesus møtte alle med en åpen holdning. Han fikk folk til å åpne seg opp. Han tilgav deres synder. Og han inspirerte de til å bære videre hans budskap - som hans disipler.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Vårt kristne kall er å elske vår neste som oss selv. Hvilket behov har en homofil? Jeg tenker at de grunnleggende behovene er de samme for alle mennesker. Behov som våre demokratiske samfunn også ønsker å dekke:

1. Trygghet - åndelig så vel som i den sekulære verden - et trygt hjem der en kan bo
  2. Akseptert - åndelig så vel som i den sekulære verden - omgitt av gode venner
  3. Betydning - åndelig så vel som i den sekulære verden - arbeid og interessante oppgaver

Jesus møtte alle med en åpen holdning. Han fikk folk til å åpne seg opp. Han tilgav deres synder. Og han inspirerte de til å bære videre hans budskap - som hans disipler.

Anser du homofili som en synd?

Hvis ja, så tviler jeg på at homofile vil oppleve det som aksept eller føle seg trygge...

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):
Kjell Sande skrev (19 timer siden):

Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å uttrykke tydelig i læreplanen at vårt demokrati bygger på kristne verdier.

Vi bør ikke ha løgn som pensum i norsk skole, det setter et veldig dårlig eksempel, synes du ikke ? Vårt demokrati bygger ikke på kristne verdier.

Det står der allerede: "Formålsparagrafen uttrykker verdier som samler Norge som samfunn. Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid. De felles verdiene bygger på kristen og humanistisk arv og tradisjon. De kommer også til uttrykk i ulike religioner og livssyn, og de er forankret i menneskerettighetene." Det er ette jeg ønsker å få enda nærmere knyttet til utvikling av demokratiet. Hvilke tanker det var som dannet grunnlaget. Men som jeg har sagt, så må jeg trolig en runde inn i lærebøkene for å sjekke hva som står der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...