Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leticia skrev (1 minutt siden):

Her kom endelig innrømmelsen.

"Endelig". At jeg er kritisk til det har jeg vel vært åpen om fra dag 1 siden jeg kom til dette forumet. At de som overdriver hvor ille kristendom i 2025 i vesten er også ofte er de som er fullstendig naive ovenfor Islam og uansvarlig innvandring (som det har vært i Sverige) viser seg gang på gang det. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Sykt mange ateister står fremdeles som medlemmer i den norske kirke, så det blir feil å bruke det som grunnlag for å påstå hvor kristent landet er.

Men vi kan si at vi er et kristent land. Slik vi sier at et land med 55% muslimer 30% kristne etc er et muslimsk land. 

Forøvrig verdt å nevne i denne sammenheng: hvis du blir født i Indonesia så blir du automatisk oppført som muslim. Men store deler av landet lever ikke som muslimer. Veldig mange er kristne, ateister, buddhister i hjertet. Men det å forsøke å stå oppført som noe annet enn muslim er en kostbar og potensielt farlig, langvarig prosess (i motsetning til her). 

Likevel kaller man vel Indonesia for et muslimsk land.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

haha, ja for du har sett meg skrive mye støtte-innlegg for Russland her inne sikkert?

Nei, men antiwoke har det vært endel av 😉 Assosiasjonene kommer pga at flere av innleggene nesten er ordrett det samme 😅

Så, hva tenker du egentlig om kvinners rettigheter og homofobien i samfunnet. Syns du kristendommen er en god bidragsyter på det området som gjør livet lettere for kvinner og homofile å leve? Du kan gjerne ta utgangspunkt i manglende likestilling i bibelbeltet, som jeg har linket til i denne tråden 🥴

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Nei, men antiwoke har det vært endel av 😉 Assosiasjonene kommer pga at flere av innleggene nesten er ordrett det samme 😅

Så, hva tenker du egentlig om kvinners rettigheter og homofobien i samfunnet. Syns du kristendommen er en god bidragsyter på det området som gjør livet lettere for kvinner og homofile å leve? Du kan gjerne ta utgangspunkt i manglende likestilling i bibelbeltet, som jeg har linket til i denne tråden 🥴

Jeg tenker at det alltid er en vei å gå, men at kvinner og homofile stort sett har alle muligheter i Norge. Politikerne streber etter å skaffe de like rettigheter. I motsetning til mange andre steder hvor det vel kan være farlig å stå frem som homofil i det hele tatt.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Nei, vi kan ikke lenger det. Særlig med tanke på at så liten andel av befolkningen bekjenner seg til kristendommen nå. Særlig blant de yngste er dette fremtredende.

Da kan vi heller ikke si at Indonesia er et muslimsk land f.eks. Så dette er en kamp du nok må ta med andre enn meg hvis du vil ha forandring. Normalt sett så forholder vi oss til det som er hovedreligionen i det landet vi omtaler. Og da er Norge et kristent land. Ikke muslimsk, buddhistisk, ateistisk eller hinduistisk.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker at det alltid er en vei å gå, men at kvinner og homofile stort sett har alle muligheter i Norge. Politikerne streber etter å skaffe de like rettigheter. I motsetning til mange andre steder hvor det vel kan være farlig å stå frem som homofil i det hele tatt.

Det er en vei å gå ja. En vei som blir tyngre å gå når stat / samfunn blir for påvirket av religion. Å skaffe noen like rettigheter er egentlig ikke så veldig vanskelig hvis man vil.

Muligheter derimot, som forverres av holdninger, og da spesielt patriarkalske holdninger inngrodd pga religion ( her kristendom), tar det ekstremt lang tid å bli kvitt. (Og hvis vi ser over dammen så kan de også forverres hvis religion og makt blandes for mye sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (54 minutter siden):

Men vi kan si at vi er et kristent land. Slik vi sier at et land med 55% muslimer 30% kristne etc er et muslimsk land. 

Greia her er at vi har ikke over 50 % kristne i Norge lenger. Og at vi ikke lenger har en statsreligion. Da omtaler vi oss som et sekulært land, ikke kristent. 

I Indonesia som du snakker om så er 87 % muslimer, det blir noe helt annet enn her i Norge hvor andelen kristne ligger på et sted mellom 20 og 30 %...

https://www.bt.no/innenriks/i/69p0no/saa-mange-kaller-seg-personlig-kristne

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeNukem3d said:

"Fram til 2012 var Den norske kirke statskirke i Norge. Statskirkeordningen ble avviklet i 2012, men den evangelisk-lutherske kristendommen har likevel fremdeles en særstilling i Norge. Denne særstillingen kommer til uttrykk i grunnloven. Der står det: «Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten.» Særstillingen kommer også til uttrykk i skoleverket og i at flertallet – omtrent 63 prosent – av den norske befolkningen er registrert som medlemmer av Den norske kirke per 2023 ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)."

Dette regner man vanligvis som kristent land ja. Er det 60% muslimer i et land så sier man jo at det er et muslimsk land.

Jesus visste ikke en gang at Norge fantes. Norge har vært hedensk land i over 10000 år, men 500 år med katolisisme og knappe 500 år med protestantisme så er alt glemt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (23 minutter siden):

Greia her er at vi har ikke over 50 % kristne i Norge lenger. Og at vi ikke lenger har en statsreligion. Da omtaler vi oss som et sekulært land, ikke kristent. 

I Indonesia som du snakker om så er 87 % muslimer, det blir noe helt annet enn her i Norge hvor andelen kristne ligger på et sted mellom 20 og 30 %...

https://www.bt.no/innenriks/i/69p0no/saa-mange-kaller-seg-personlig-kristne

Mange av disse "87% prosentene" er påtvunget å stå oppført som muslimer av myndighetene. I Norge er det helt frivillig og over 60% er medlemmer av den norske kirke.

Vi er minst like mye et kristent land som Indonesia er et muslimsk land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DukeNukem3d said:

Dere cherrypicker noen dysfunksjonelle gjennomkorrupte land og andre enkelt-eksempler. Rart dere ikke har nevnt Russland hvis dere først skulle begynt. Men lar være å forholde dere til det store bildet: demokrati-indexen toppes av kristne land og av 50 muslimske land har du ikke et eneste skikkelig demokrati. Bunnen domineres av andre religioner. 

Sverige har fått problemer pga en grotesk uansvarlig innvandringspolitikk, det er riktig. 

Kristendom er ikke problemet i 2025.

Russland er gresk-ortodokse som forbød fetterekteskap, men det var mest leppetjeneste. Livegenskap fortsatte i landet til midten av 1800-tallet. Så kan du sammenligne det med Vest-Europa, hvor livegenskapet forsvant rundt år 1000, da et mer humant menneskesyn begynte å dukke opp. Blant annet fikk livegne rett til å besøke kirker, noe som var første skritt mot menneskeliggjøring.

Selv er jeg ikke teolog, men jeg synes både historie og samfunnsutvikling er interessant. Derfor ville jeg understreke at klanstrukturer være eller ikke være, har spilt en større rolle i samfunnsutviklingen enn religion. Det er altså ikke innvandringen i seg selv som skaper problemer, men sammenstøtet mellom demokrati og klanstrukturer. Om folk er kristne, muslimer eller sekulære er til en viss grad irrelevant.

Derfor blir det dumt når folk lager en liste over alt det onde folk har gjort i kristendommens navn. Fordi det ser ut til å være et forvrengt bilde av at folk levde i fred og harmoni før de store religionene fant sted. Mange synes det er vanskelig å forstå historiske tankemønstre, og avviser fortiden som skammelig. Arvesynden lever videre.

Kristendommen har spilt en stor rolle i individualismen, som igjen førte til både konkurranse og konflikt, som over tid har forbedret vitenskapen, krigsmaskinen, kunsten og vitenskapen. Det er vanskelig å se hva alternativene ville vært.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Altså, vi kan jo egentlig bare si at all religion er rævva. Der er jeg enig. Men denne tråden handler jo om kristendommen. 🤷 

Ja det kan vi si 🙂 Og det er det mange som har påpekt i denne tråden. 

Jeg er  enig med @DukeNukem3d at islam er verre enn kristendom. Men all religion er ille. Vi kan ikke frikjenne den ene bare fordi det finnes noen som er verre.

Endret av leticia
skrive error
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

https://www.forskning.no/arkeologi-historie-kristendom/gud-hadde-opprinnelig-en-kone/2344508

Interessant grunnlag for tiden rundt da det gamle testamentet ble skrevet.

Ja, dette er veldig interessant! Jahve og hans Asjera 

Dette er jo stoff som også står om i Bibelen: Asjera, 2.Kong. 23.4*- 6 (himmelens hær, se 1.Mos.2.1-2 og  Apg.7.42-43) Ser nesten ut som det er avguder som blir tilbedt. (*5.Mos.4.19)

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

https://www.forskning.no/arkeologi-historie-kristendom/gud-hadde-opprinnelig-en-kone/2344508

Interessant grunnlag for tiden rundt da det gamle testamentet ble skrevet.

@Kjell Sande hvis du ikke har gitt opp tråden fullstendig så hadde det vært fint å høre dine tanker om Guds kone, og hvordan hun og andre guder ble skviset bort hos de som skrev GT.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (30 minutter siden):

Ja det kan vi si 🙂 Og det er det mange som har påpekt i denne tråden. 

Jeg er  enig med @DukeNukem3d at islam er verre enn kristendom. Men all religion er ille. Vi kan ikke frikjenne den ene bare fordi det finnes noen som er verre.

Historisk så frikjenner jeg åpenbart ikke kristendom. "The dark ages" er vel eksempel ok. Men å sutre over den versjonen av kristendom vi har i vesten nå... en prest som serverer saft, vafler og spilte poker(!) med oss ungdommen. Bare tull. Verdens flotteste demokratier har springet ut av kristne, vestlige land. Mens vi selv med fasit i hånd ikke ser lignende utvikling i visse andre regioner av verden.

Tror man at det er tilfeldig at top 30 domineres av kristne land, mens ingen av 50 muslimske land er skikkelig demokratier, da er man nok mer overtroisk enn de religiøse man kritiserer. Moderne versjon av kristendom er åpenbart fullt ut kompatibelt med alle de verdier vi holder kjært.

Dette overdrevne "hatet" mot kristendom fører ikke noe godt med seg og gjør folk blinde/dumme for andre reelle utfordringer.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
leticia skrev (17 minutter siden):

Guds kone

Det er ikke alle som vil svare på slikt noe, men jeg forstår at det ligger mer bak en elles så befestet Bibel som uttrykker seg i lignelser, gåter og bildetale. Ærlig talt handler det litt om hysj hysj, for mye skal være skjult helt inn i endetiden. Dermed kan du selv kanskje sette sammen disse opplysningene: Heb.7.14, Gal.3.15-18, 1.Mos.43.8 - Kommer ikke svaret du spør etter automatisk hvis det kan forstås slik?

Lenke til kommentar
leticia skrev (37 minutter siden):

@Kjell Sande hvis du ikke har gitt opp tråden fullstendig så hadde det vært fint å høre dine tanker om Guds kone, og hvordan hun og andre guder ble skviset bort hos de som skrev GT.

Takk - jeg er i live. Jeg jobber med å undersøke filosofiens historie i Europa. Drevet fram av din pågående stil. Forfatteren hevder at kristendommen spilte en rolle inntil for ca 200 år siden. Jeg regner med å ha en post om dette i morgen.

Himmeldronningen Astarte eller Aserja kjenner jeg. Også historien om at hun skal ha vært gift med Jahve. Dette viser hvordan folks forestillinger var på den tiden. Israelsfolket var Guds utvalgte folk. Men de andre folkeslagene hadde også sine guder. Og noen ganger ble disse blandet. Jeg tror mer enn alt at dette vitner om en gudsbevissthet i alle mennesker til alle tider. Det ligger latent i alle - tenker jeg. Men dette passer bedre i en annen tråd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...