Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Det er også riktig at Norge ikke har vært kristent i 2000 år, men den kristne troens påvirkning på Europa – inkludert Norge – begynte lenge før reformasjonen og har vært sentral i utviklingen av rettsstat, utdanning og helsesystem.

kan du dokumentere disse påstandene ? Du sier sånne ting hele tiden, men kan du ikke vise til bevis, noe du aldri gjør, så blir jeg skeptisk.

Ta rettstaten blant annet, her vil jeg tro at opprettelsen av tinget er langt viktigere enn kristendommen, de har fremdeles 12 manns juryer i både usa og Storbritannia så vidt jeg vet, jury er en arv fra vikingtiden.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ting_(forsamling)#:~:text=Ting (av norrønt þing) var,utøvet dømmende og lovgivende makt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Nå har jeg jo svart, men kom plutselig på at jeg egentlig burde ha spurt deg hvorfor?

Det er så lett å dundre i vei med svar. Akkurat som en krig der vi ligger i skyttergraver.

Dine tanker er like verdifulle som mine. 

Og kanskje er vi ikke i krig heller? Jeg liker egentlig bedre bildet hvor vi sitter i samme båt 😊

Jeg vill  ikke være i den båten, religion er så ulogisk og dumt at religion burde hatt ett psykisk diagnosenummer. Aldri møtt en eneste religiøs person som på noen måte greier og forklare fenomenet på en forståelig måte.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (16 minutter siden):

Anbefaler sterkt kommentarfeltene til den kristne avisen Dagen på FB, gjerne på alle artikler som har med Trump, USA, Israel, og Ukraina å gjøre :)

En større ansamling av usympatiske konspiskaller som fremmer diktatur, fremmedfrykt og russisk propaganda skal en lete lenge etter. Kjøper altså ikke argumentet til Kjell en plass, om at kristne er "så frampå" 🙂

Takk. Godt å bli satt på plass! Jeg tenkte ikke slik du gjør her. Og det er det vakre med å diskutere. Jeg er like flau som deg over mye som står i kommentarfeltet. 

Jeg tenkte mer på at kristne ikke er noe dårligere enn andre mennesker på områder som bedriftsledere, bakere og bønder. Som leger, tannleger og sykepleiere.

Dersom vi kristne mener at vi har noe i oss av verdi - så må vi vise det fram.

Som jeg noen ganger sier. Det er to viktige bøker her i verden. Den ene er bibelen, den andre er mitt liv. Det fins mange mennesker jeg omgås som bare leser den ene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (23 timer siden):

Jeg erkjenner bare de dårlige verdiene. Blir kvalm av kristendommens verdier og de enorme lidelsene det har ført til globalt. Jeg er glad for at vi har et sekulært samfunn som beveger seg bort fra denne vederstyggeligheten. Kristendommen er designet spesifikt for å ha disse dårlige verdiene. Så det du kaller gode verdier ser jeg på som misforstått, fordreit og beste fall løgnaktig.

Tror jeg må signere innlegget ditt igjen 😜 håper det er greit 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 time siden):

Jeg vill  ikke være i den båten, religion er så ulogisk og dumt at religion burde hatt ett psykisk diagnosenummer. Aldri møtt en eneste religiøs person som på noen måte greier og forklare fenomenet på en forståelig måte.

Religion har mye likhetstrekk med schizofreni og psykoser f.eks.

https://www.forskning.no/religion-psykiske-lidelser/hallusinasjoner-eller-andelige-opplevelser/395074

Lenke til kommentar
agvg skrev (1 time siden):

Mitt bilde er hentet fra Professor Klaus Schwab, leder i World Economic Forum: 

Since we are now in the same boat, humanity has to take care of the global boat as a whole”.

Schwab, Klaus; Malleret, Thierry. COVID-19: The Great Reset (p. 22). Forum Publishing. Kindle Edition. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Hanevik viser til en amerikansk studie som sammenlignet troen til karismatiske menigheter og psykosepasienter og konkluderte med at tankeinnholdet var omtrent like uvanlig.

Noe av det som skiller de to gruppene, er hvor opptatt psykosepasientene blir av tankene.

– Tankene tar over hele verdenen deres, sier hun.

Der troende som regel deler opplevelsene med andre, blir den psykotiske isolert, forklarer forskeren.

– Problemet med psykose er at ingen andre kjenner seg igjen i den virkelighetsoppfatningen du har. Sanseopplevelsene gjør at du skaper din helt egen verden.

Her har jeg en viss erfaring selv. Jeg har jobbet med en del mennesker som på grunn av rus har blitt psykotiske. Jeg har blant annet pratet med folk som lider av "forfølgelsesvanvidd". Og jeg må gi stor anerkjennelse til vårt helsevesen sin kompetanse på å hjelpe disse vennene mine.

Jeg har også erfaring fra den karismatiske kristne bevegelsen. Og synes det er spot on av forskeren som sier: Der troende som regel deler opplevelsene med andre, blir den psykotiske isolert,

Som kristne kan vi lære å høre Guds stemme. Vi har fått Guds hellige ånd som en slags "plug-In Unit" i vårt indre menneske. Vår ånd kan nå kommunisere med Guds Ånd.

Dette er for at vi skal få kraft og styrke for vårt eget liv og for å dele med andre. Dette er ikke schizofrene tanker men tanker som harmonerer med oss selv og den verden vi lever i.

Lenke til kommentar

@leticia satte meg på sporet av noe virkelig spennende. Sjekke litt hva forskningen mener om den tråden vi har her.

https://www.forskning.no/historie-kristendom-partner/historikerne-har-oversett-kristendommens-rolle/2282284

Dette er en kort artikkel fra Universitetet i Agder som belyser det vi har hatt oppe her. "Professorer sier kristendommens bidrag til å utvikle samfunnet har for liten plass i norsk historieskriving."

"(Professor Knut) Dørum mener at norske historikere har redusert religiøs tro til psykologi. Han sier de har sett på troen som et ytre fenomen uten egenverdi.

– Kristendommen har vært vurdert som et ideologisk redskap for religiøse ledere og deres makt og interesser. Historikerne har ikke forstått at tro og frelse er en drivkraft på linje med higen etter penger og makt, sier Dørum.

"Nå bøter(Professor Helje Kringlebotn)  Sødal på mangelen av kristne perspektiver i norsk historieskriving.

I boken Kristne strateger presenterer hun og andre forskere 33 kristne strateger fra norsk 1800- og 1900-tall. Den første er Hans Nielsen Hauge og den siste er Rosemarie Køhn. Innimellom dukker det opp lekpredikanter, salmister, romanforfattere så vel som biskoper og prester, og kapitler om teorier og metoder innen strategi.

– Hauge og mange med ham bidro til et mer mangfoldig og demokratisk samfunn. I praksis var Hauge med på å undergrave eneveldet, sier Sødal.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (13 timer siden):

Du skriver at religion har mistet innflytelse samtidig som samfunnet har utviklet seg. Det er en interessant observasjon, men det beviser ikke nødvendigvis årsakssammenheng. Det er like sannsynlig at samfunnet har utviklet seg positivt på grunnlag av verdier som nettopp ble formidlet gjennom kristendommen, og så videreført – også av humanister.

Jeg har aldri sagt at det beviser verken årsakssammenheng eller noe annet. Men det du skriver i uthevet tekst er egentlig nok til å legge diskusjonen død: Det er like sannsynlig at…

Det sier seg selv at man da ikke kan gjøre de endringene i læreplanen som du etterlyser. Det er ikke tilstrekkelig at noe er «like sannsynlig» for å kunne fremstille det som sannhet i skolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at det beviser verken årsakssammenheng eller noe annet. Men det du skriver i uthevet tekst er egentlig nok til å legge diskusjonen død: Det er like sannsynlig at…

Det sier seg selv at man da ikke kan gjøre de endringene i læreplanen som du etterlyser. Det er ikke tilstrekkelig at noe er «like sannsynlig» for å kunne fremstille det som sannhet i skolen.

Jeg ønsker å være ærlig og skolen bør være ærlig. Egentlig burde jeg gå gjennom historie- og samfunnsfag- bøkene og sjekke hva som står der også. Og ikke bare se på læreplanen.

Så jeg tror nok dette er en diskusjon som fortsetter der både kristendommen og sekulær humanistisk tanke får sin plass.

Dessuten handler det om forankrede verdier som også skal finne sin plass i dagens europeiske demokratier.

Denne linken viser litt av det jeg etterlyser..

https://www.forskning.no/historie-kristendom-partner/historikerne-har-oversett-kristendommens-rolle/2282284

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker å være ærlig og skolen bør være ærlig. Egentlig burde jeg gå gjennom historie- og samfunnsfag- bøkene og sjekke hva som står der også. Og ikke bare se på læreplanen.

Så jeg tror nok dette er en diskusjon som fortsetter der både kristendommen og sekulær humanistisk tanke får sin plass.

Dessuten handler det om forankrede verdier som også skal finne sin plass i dagens europeiske demokratier.

Dette blir litt som "pølseselger mener vi spiser for lite pølser"

https://cappelendamm.no/forfattere/Helje Kringlebotn Sødal-scid:36997

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Strengt tatt så er skolens krav til sannhet vedrørende religion foreløpig til din fordel, skal vi holde oss til utelukkende dokumenterte fakta så ryker nok mye av den kristne lære rett ut av læreplanen. 

Har du lest denne?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

@leticia satte meg på sporet av noe virkelig spennende. Sjekke litt hva forskningen mener om den tråden vi har her.

Dette er en kort artikkel fra Universitetet i Agder som belyser det vi har hatt oppe her. "Professorer sier kristendommens bidrag til å utvikle samfunnet har for liten plass i norsk historieskriving."

"(Professor Knut) Dørum mener at norske historikere har redusert religiøs tro til psykologi. Han sier de har sett på troen som et ytre fenomen uten egenverdi.

– Kristendommen har vært vurdert som et ideologisk redskap for religiøse ledere og deres makt og interesser. Historikerne har ikke forstått at tro og frelse er en drivkraft på linje med higen etter penger og makt, sier Dørum.

"Nå bøter(Professor Helje Kringlebotn)  Sødal på mangelen av kristne perspektiver i norsk historieskriving.

I boken Kristne strateger presenterer hun og andre forskere 33 kristne strateger fra norsk 1800- og 1900-tall. Den første er Hans Nielsen Hauge og den siste er Rosemarie Køhn. Innimellom dukker det opp lekpredikanter, salmister, romanforfattere så vel som biskoper og prester, og kapitler om teorier og metoder innen strategi.

– Hauge og mange med ham bidro til et mer mangfoldig og demokratisk samfunn. I praksis var Hauge med på å undergrave eneveldet, sier Sødal.

Denne forskningen kommer fra et universitet midt i bibelbeltet på sørlandet, og samtidig så er universitetet medeier av forskning.no, så jeg syns ikke vi skal det denne forskningen så veldig seriøst. Jeg gjør det iallefall ikke.

Edit: Det er vel ikke direkte forskning heller, men meningsytringer.

Endret av leticia
edit
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (25 minutter siden):

Vi trenger ikke noe krle-fag, det burde holde med historie-faget.  Det bør behandles som ett reint historisk fenomen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Det har jeg, men altså gjorde du ? Dette er personer, ikke kristendommen, og de gjorde det ikke minst for å misjonere, det er problemet med sånne mennesker, alt de gjør har en kjip baktanke.

Men alle forskerne som stod bak. Skal vi ikke tro på dem. Skal alt jeg tar opp her i denne tråden avvises med rop om bevis uten en saklig diskusjon på det konkrete jeg tar opp. 

Dette er personer sier du - var det ikke mennesker som stod fram og kjempet for demokratiet i Europa?

Lenke til kommentar
agvg skrev (6 minutter siden):

Vi trenger ikke noe krle-fag, det burde holde med historie-faget.  Det bør behandles som ett reint historisk fenomen.

Hmm.. interessant. Da får vi med der at kristendommen oppstod for 2000 år siden og formet mye av utviklingen i Europa, og så på slutten kommer det fram at humanistene i Norge samlet seg som en bevegelse på 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Skal alt jeg tar opp her i denne tråden avvises med rop om bevis uten en saklig diskusjon på det konkrete jeg tar opp. 

Selvsagt ikke. Du (og vi) vet jo at dette er snakk om en tro, som ikke kan bevises.

Det som er irriterende er vel mest det at du avviser de onde, groteske handlinger og beskrivelser i bibelen, både i GT og NT. Det er derfor du får så stor motbør her. Hadde du vært med på å balansere bildet litt mer, at det er ting innen selve religionen som er ondt, og ikke bare mennesker som har gjort onde handlinger,  så er jeg sikker på at du hadde mottatt litt mer forståelse for dine synspunkt.

Lenke til kommentar

Vi ateister bør jo i det minste anerkjenne at vi har vunnet i lotto med at vi ble født i et kristent land. Hvis vi ble født i et muslimsk land så måtte vi antagelig pent være muslimer og ikke kunne si noe annet enn at vi er troende. Møte opp X ganger i moskeen per uke og religiøst følge Ramadan. Pugge tekster i koranen. Å være ateist er nesten like ille som frafall fra Islam i muslimske land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...