Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Helt uinteressant. Vi har pride-marsjer over hele vesten, i kristne land.

Har man forsøkt pride-marsj i Saudi-Arabia eller Iran? Hvordan gikk det?

Igjen, dette er på Tross av, pga vi i skandinavia ikke tar det som står i Biblen bokstavlig lenger.. Vell de fleste av oss, ta en tur til Bibelbelte så finner du dem som mener homofili en en Stor Synd enda, helbredes som en sykdom

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (32 minutter siden):

All religion er et problem. Og jo, kristendom er enda problematisk. Se til USA og project 2025. KrF som vil forby abort. Diskriminering, kvinnefiendtlihet og homofobi.

leticia skrev (32 minutter siden):

Jeg syns det gir lite troverdighet å gå så hardt ut å forsvare kristendom og samtidig kalle seg ateist

Apropos respekt for tanke mangfold liksom?? Hvem er fordomsfull mon tro?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Helt uinteressant. Vi har pride-marsjer over hele vesten, i kristne land.

Har man forsøkt pride-marsj i Saudi-Arabia eller Iran? Hvordan gikk det?

Mm, og så har vi kristne land, hvor man går inn for å forby dette, som USA.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (13 minutter siden):

Igjen, dette er på Tross av, pga vi i skandinavia ikke tar det som står i Biblen bokstavlig lenger.. Vell de fleste av oss, ta en tur til Bibelbelte så finner du dem som mener homofili en en Stor Synd enda, helbredes som en sykdom

Det er en del på ytre-høyre som er veldig imot pride også, uten at de nødvendigvis er kristne. Poenget er at i kristne land i hele vesten så motarbeider vi hatet mot homofile (som er der) og ønsker at de skal ha like rettigheter. 

I muslimske land så risikerer de livet og må antagelig leve som homofile i det skjulte. 

Det er merkelig å ikke kunne anerkjenne dette.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (20 minutter siden):

Jeg får ikke alt dette til å handle om kristendommen slik mange oppfatter den. Jeg krever ikke at folk skal tro på alle dogmene. Men at folk skal erkjenne de gode verdiene kristendommen hadde med seg. Dette å dele på godene, vise god arbeidsmoral, ta seg av de som trenger hjelp. Basert på å elske sin neste som seg selv, basert på at alle mennesker har like stor verdi, basert på at alle skal bli rettferdig behandlet.

Hvis du leser europeisk historie vil du se dette. Når det gjelder verdiskaping kan du for eksempel studere Max Weber.

Jeg får ikke dette til å stemme at bibelen sier at alle mennesker har lik verdi. For den sier også det motsatte flere steder, og det er denne kristendommen som har blitt praktisert og vært førende for samfunnet.

Jeg ser også de "gode verdiene" som du nevner. Jeg er bare ikke enig i at dette er noe som kristendom har en "enerett" på. 

(Jeg har vokst opp i et kristent hjem, uten at det var førende for dagliglivet).

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (16 minutter siden):

Jeg har vist deg link tidligere I tråden som beskriver at vi ikke er et kristent land. At folk er late og ikke melder seg ut av statskirken betyr ikke at de er kristne.

Sekularisering er når religion mister innflytelse over enkeltmennesker, kultur eller samfunn.

Forholdet mellom kirke og stat i Norge er et eksempel på samfunnsmessig sekularisering. I 2017 ble Den norske kirke formelt skilt fra staten.

https://snl.no/sekularisering

I 2024 var det 21 % som kalte seg for personlig kristne. Så nei, vi er ikke et kristent land.

Flertallet i Norge (63%) er medlemmer av den norske kirke og kristendom har en grunnlovfestet særstilling. Da omtaler vi oss som et kristent land. 

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 minutter siden):

Da blir altså spørsmålet hvilken vei påvirkningen gikk. Ble "kristendommen" påvirket av omgivelsene/utviktlingen eller påvirket kristendommen utviklingen?

Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tviler på om det finnes et entydig svar her. Jeg trekker jo fram kristendommen sin positive side. De gode verdiene som nestekjærlighet osv.

Men så ble kristendommen utnyttet til å undertrykke folk og straffe folk. Jeg har nevnt korstog og inkvisisjonen i min historiske framstilling.

Jeg tenker at påvirkningskraften ligger i budskapet. Den katolske kirken lot messene foregå på latin og hindret folk å lese i bibelen.

Martin Luther tok et oppgjør og gav folket bibelen på deres eget språk. Han kom også med læren om skille mellom stat og kirke.

Universitetene som ble startet i kristen regi bidrog til å utdanne filosofer, tenkere som banet vei for demokratiet. De gjenoppdaget de greske filosofer sine ideer.

Den industrielle revolusjonen førte til en stor arbeiderklasse som kjempet for sine rettigheter.

Midt oppi alt dette levde kristendommen som skapte mennesker som gikk inn i denne utviklingen av demokratiet. Og de kristne moralverdiene dannet et viktig bidrag inn i den demokratiske plattformen.

Så ja - det var et sammensatt bilde.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Flertallet i Norge (63%) er medlemmer av den norske kirke og kristendom har en grunnlovfestet særstilling. Da omtaler vi oss som et kristent land. 

Norge blir gjerne karakterisert som verdens mest sekulære land,

Bare to prosent av den norske befolking går regelmessig i kirken.

https://www.forskning.no/religion-universitetet-i-agder-partner/de-fleste-ikke-religiose-er-medlemmer-av-kirken/1223089

Endret av leticia
mer tekst
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Det er en del på ytre-høyre som er veldig imot pride også, uten at de nødvendigvis er kristne. Poenget er at i kristne land i hele vesten så motarbeider vi hatet mot homofile (som er der) og ønsker at de skal ha like rettigheter. 

I muslimske land så risikerer de livet og må antagelig leve som homofile i det skjulte. 

Det er merkelig å ikke kunne anerkjenne dette.

Islam ligger endel lenger bak kristendommen (men er også en yngre religion), men inntil 1972 var det faktisk straffbart at 2 menn hadde sex med hverandre... i Norge.

https://lovdata.no/artikkel/50_ar_siden_opphevelsen_av_straffeloven_§_213__«homoparagrafen»/3943

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Islam ligger endel lenger bak kristendommen (men er også en yngre religion), men inntil 1972 var det faktisk straffbart at 2 menn hadde sex med hverandre... i Norge.

https://lovdata.no/artikkel/50_ar_siden_opphevelsen_av_straffeloven_§_213__«homoparagrafen»/3943

Yep, så gikk man videre. Verden utvikler seg osv. Nå er det vel først og fremst høyreekstreme som hater homofile her. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

Jeg får ikke dette til å stemme at bibelen sier at alle mennesker har lik verdi. For den sier også det motsatte flere steder, og det er denne kristendommen som har blitt praktisert og vært førende for samfunnet.

Jeg ser også de "gode verdiene" som du nevner. Jeg er bare ikke enig i at dette er noe som kristendom har en "enerett" på. 

(Jeg har vokst opp i et kristent hjem, uten at det var førende for dagliglivet).

Du er inne på noe her. Det handler ikke om å gå på møter og synge sanger. Det handler om aktivt samfunnsengasjement.

Det handler ikke om å velge en utdannelse og en karriere for å tjene penger og få status. Det handler om å være en etterfølger.

De to første kan være fine ting. Men frelse er ikke en billett til himmelen. Det er en arbeidsordre.

Hva mener jeg. Alle som leser Markusevangeliet og blir med på det som står i siste kapittel og siste vers vil skjønne det.

Som jeg har skrevet før her. Jeg møter mange ikke troende som bærer hjertet på utsiden og er nærmere Guds rike enn sure og fordømmende kristne.

Kristendommen har ikke "enerett" på de gode verdiene. Det er kjempebra at vi kan dele på disse.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Det er nok ganske mange passive medlemmer, men ingen tvil om at vi har vært et kristent land. Synlig blant kulturminnene våre i form av kirker og ikke feks. buddhistiske templer.

Nå er det kanskje mer riktig å si at vi er et demokrati. Før var vi til og med et sosialdemokrati, men begrepet er visst på vei ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (23 minutter siden):

Bare to prosent av den norske befolking går regelmessig i kirken

Dette har vi diskutert før. Det er rett og slett ikke mye å finne på i kirken utenom spesielle anledninger. Det er ikke en kulturell, sosial begivenhet slik det kan være i USA. Et naturlig samlingspunkt der man kan møte folk og bli en del av en community hvis man f.eks har falt utenfor.

Mine foreldre omtaler seg som kristne, men de går aldri i kirken med mindre det  er noe spesielt. Begravelse, slekt skal gifte seg, konfirmasjon etc. Så dette er en statistikk som forteller lite.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Jeg møter mange ikke troende som bærer hjertet på utsiden og er nærmere Guds rike enn sure og fordømmende kristne.

Kristendommen har ikke "enerett" på de gode verdiene. Det er kjempebra at vi kan dele på disse.

Takk💕

I tillegg så mener jeg at kristendom og andre religioner, har endel dårlige verdier, men det har jeg vært ganske tydelig på 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Dette har vi diskutert før. Det er rett og slett ikke mye å finne på i kirken utenom spesielle anledninger. Det er ikke en kulturell, sosial begivenhet slik det kan være i USA. Et naturlig samlingspunkt der man kan møte folk og bli en del av en community hvis man har falt utenfor.

Poenget var at dine "63 %" som er medlem i statskirken ikke gir et riktig bilde på antallet kristne.  Ved sist undersøkelse så fant man at 21 % tror på Gud. De fleste ikke - religiøse er altså fremdeles medlem av statskirken, så antallet medlemmer av statskirken kan ikke brukes som argument for hvor kristne den norske befolkningen er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Poenget var at dine "63 %" som er medlem i statskirken ikke gir et riktig bilde på antallet kristne.  Ved sist undersøkelse så fant man at 21 % tror på Gud. De fleste ikke - religiøse er altså fremdeles medlem av statskirken, så antallet medlemmer av statskirken kan ikke brukes som argument for hvor kristne den norske befolkningen er.

Du beveger debatten i en annen retning, jeg var uenig med deg i at vi ikke kan si at Norge er et kristent av grunner allerede nevnt.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 minutter siden):

Som jeg har skrevet før her. Jeg møter mange ikke troende som bærer hjertet på utsiden og er nærmere Guds rike enn sure og fordømmende kristne.

Lest Jon Fosse bøkene?, tror du hadded likt dem om du ikke har... Han har mange tanker om Religion i de fleste bøkene sine men Septologien spesielt, det du skrev der minnet meg om Jon Fosse sitat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...