Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  DukeNukem3d skrev (På 20.3.2025 den 19.55):

Katten her har mer nyttig å komme med enn visse også, så der tenker vi likt. Jeg er ikke engang kristen, men disse  ateistene som haaaaater kristendom har jeg aldri forstått meg på. Hvis vi var født i et muslimsk land så er ateisme nærmest en dødssynd. Vi har ikke lov til å ikke tro. Og om vi er født muslimer så er bortfall fra Islam noe av det verste man kan tenke seg.

Det er bare latterlig å fremstille det som om kristendom er problemet. Toppen av demokrati-indexen domineres av kristne land. I verste fall så VAR kristendom en del av problemet, men ikke nå lenger.

Ekspander  

All religion er et problem. Og jo, kristendom er enda problematisk. Se til USA og project 2025. KrF som vil forby abort. Diskriminering, kvinnefiendtlihet og homofobi.

Jeg ser andre har skrevet til deg at selv om 2 ting opptrer samtidig, så betyr ikke det at de har sammenheng. (Jfr, hva du sier om demokratiindeksen). Jeg er enig med de som fortalte deg dette.

Jeg syns det gir lite troverdighet å gå så hardt ut å forsvare kristendom og samtidig kalle seg ateist. Ja, islam er verre, men kristendom er også ille. Og det er ingen grunnlag for å snakke om kristendom som en garantist for demokrati og likestilling.

Jeg tror rett og slett du bare er redd for at islam skal ta over samfunnet vårt, og at jo mer kristendom vi har jo mindre tror du sannsynligheten for dette vil være. Det er ikke slik at vi må ha enten det ene eller det andre, et mindretall av befolkningen er ikke - kristne, og enda har vi ikke sett noe til et islamistisk parti.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  leticia skrev (På 20.3.2025 den 20.19):

Jeg syns det gir lite troverdighet å gå så hardt ut å forsvare kristendom og samtidig kalle seg ateist.

Ekspander  

Fordi jeg synes en del ateister i Norge overdriver problemet så sinnsykt mye og aldri innser at hvis dere var født i et muslimsk land så måtte dere antagelig pent holdt kjeft om at dere ikke tror, eller risikert livet. Hva med å sette pris på at dere bor i et av verdens flotteste demokratier fordi vi er et kristent og ikke muslimsk land?

Lenke til kommentar
  DukeNukem3d skrev (På 20.3.2025 den 20.28):

Fordi jeg synes en del ateister i Norge overdriver problemet så sinnsykt mye og aldri innser at hvis dere var født i et muslimsk land så måtte dere antagelig pent holdt kjeft om at dere ikke tror, eller risikert livet. Hva med å sette pris på at dere bor i et av verdens flotteste demokratier fordi vi er et kristent og ikke muslimsk land?

Ekspander  

Først av alt, og en gjentagelse her, vi er ikke et kristent land.

Så er det forskjell på ateister på samme måte som det er forskjell på religiøse. Jeg skal ikke svare for de andre her, men jeg tilhører det man kaller for nyateisme.

https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605

Selfølgelig vet vi hvordan det hadde vært å være født i et muslimsk land. Men det er ikke kristendommens fortjeneste at vi lever så fritt som vi gjør. Årsaken til at vi har det så greit er at kristendommen ikke har like stor innflytelse på samfunnsstrukturen lenger. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  leticia skrev (På 20.3.2025 den 20.37):

Først av alt, og en gjentagelse her, vi er ikke et kristent land.

Så er det forskjell på ateister på samme måte som det er forskjell på religiøse. Jeg skal ikke svare for de andre her, men jeg tilhører det man kaller for nyateisme.

https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605

Selfølgelig vet vi hvordan det hadde vært å være født i et muslimsk land. Men det er ikke kristendommens fortjeneste at vi lever så fritt som vi gjør. Årsaken til at vi har det så greit er at kristendommen ikke har like stor innflytelse på samfunnsstrukturen lenger. 

Ekspander  

Det er vi jo.

Fram til 2012 var Den norske kirke statskirke i Norge. Statskirkeordningen ble avviklet i 2012, men den evangelisk-lutherske kristendommen har likevel fremdeles en særstilling i Norge. Denne særstillingen kommer til uttrykk i grunnloven. Der står det: «Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten.» Særstillingen kommer også til uttrykk i skoleverket og i at flertallet – omtrent 63 prosent – av den norske befolkningen er registrert som medlemmer av Den norske kirke per 2023 ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  DukeNukem3d skrev (På 20.3.2025 den 20.37):

At du er uenige i tall, fakta, statistikk og her også store talls lov forteller nok bare at dere er ignoranter. 

Ekspander  

Statistikk og sammenhenger må kunne tolkes og forstås for å finne frem til fakta. Ikke slik "enkel" tankegang hvor man ser sammenhenger der det ikke er noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  leticia skrev (På 20.3.2025 den 20.37):

Ekspander  

Kristendommen, i motsetning til enkelte andre religioner, er tilpasningsdyktig til nye moderne verdier og ideer. Man kan nesten ikke kritisere kristendom for det som ikke var oppfunnet enda.

I Islam derimot, så velger man med fasit i hånd å leve videre på gamle dogmer. Sharialover er ikke tilsvarende tilpasningsdyktig ytringsfrihet, demokrati osv. Enda. 

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
  leticia skrev (På 20.3.2025 den 19.48):

Jeg ser demokratiet i sammenheng med økonomisk vekst, den industrielle revolusjon, opplysningstiden (som bl.a kritiserte kristendom), samt arbeiderbevegelsen.

At du får dette til å handle om kristendom er for meg en gåte...

Ekspander  

Jeg får ikke alt dette til å handle om kristendommen slik mange oppfatter den. Jeg krever ikke at folk skal tro på alle dogmene. Men at folk skal erkjenne de gode verdiene kristendommen hadde med seg. Dette å dele på godene, vise god arbeidsmoral, ta seg av de som trenger hjelp. Basert på å elske sin neste som seg selv, basert på at alle mennesker har like stor verdi, basert på at alle skal bli rettferdig behandlet.

Hvis du leser europeisk historie vil du se dette. Når det gjelder verdiskaping kan du for eksempel studere Max Weber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  DukeNukem3d skrev (På 20.3.2025 den 20.31):

Er man homofil så har man vunnet i lotto om man er født i Norge kontra et muslimsk land.

Ekspander  

Det er hverken Det Gamle Eller Det Nye Testamentet sin fortjeneste, det er vell heller på tross av pga vi har fjernet oss fra vår Religion å tatt til fornfuft:

Gamle Testamentet

Chapters 18 and 20 of Leviticus form part of the Holiness code and list prohibited forms of intercourse, including the following verses:

"You shall not lie with a male as with a woman; it is an abomination." Chapter 18 verse 22[8]
    "If a man lies with a man as with a woman, both of them have committed an abomination; they shall be put to death; their blood is upon them." Chapter 20 verse 13[9]

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  simalarion skrev (På 20.3.2025 den 20.06):

Det er ikke poenget med svarene heller poenget er at du ikke virker til å forstå det er særdeles mange felles trekk med Gamle Testamentet & Koranen

----------------------------

Quote DukeNukem3d

"Så lenge vi cherrypicker det gode så er dette bare av historisk interesse. Det ville vært hyggelig om vi en dag kan si det samme om koranen / hadithene. Men det er for mange muslimer som tar tekstene sine på alvor."

"Det er forskjell på Jesu nestekjærlighet og krigsbarbaren og erobrere Muhammed. "

.............................................

Derfor forteller jeg at det Gamle Testamentet (som kommer før det Nye der du kan lese om Jesus) så finner du mange av de samme personene, det er så å si samme personer (som jeg har beskrevet til deg tidligere med wiki link).

Så dette er for å påpeke til deg at Guden USA/Israel tar i sin munn er så å si samme Krigsbarbaren som du selv skriver om.

Om du ikke vill diskutere det ikke nevn det, om du ikke vill ha svar av meg Ikke Quote meg, bare et lite tips.

Ekspander  

Hvor mange kristne er det som mener at krigsbarbaren Muhammed som giftet seg med ei 9 år gammel jente er det  perfekte mennesket og et forbilde idag?

Lenke til kommentar
  simalarion skrev (På 20.3.2025 den 20.48):

Det er hverken Det Gamle Eller Det Nye Testamentet sin fortjeneste, det er vell heller på tross av pga vi har fjernet oss fra vår Religion å tatt til fornfuft:

Gamle Testamentet

Chapters 18 and 20 of Leviticus form part of the Holiness code and list prohibited forms of intercourse, including the following verses:

"You shall not lie with a male as with a woman; it is an abomination." Chapter 18 verse 22[8]
    "If a man lies with a man as with a woman, both of them have committed an abomination; they shall be put to death; their blood is upon them." Chapter 20 verse 13[9]

Ekspander  

Helt uinteressant. Vi har pride-marsjer over hele vesten, i kristne land.

Har man forsøkt pride-marsj i Saudi-Arabia eller Iran? Hvordan gikk det?

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
  Kjell Sande skrev (På 20.3.2025 den 20.44):

Jeg får ikke alt dette til å handle om kristendommen slik mange oppfatter den. Jeg krever ikke at folk skal tro på alle dogmene. Men at folk skal erkjenne de gode verdiene kristendommen hadde med seg. Dette å dele på godene, vise god arbeidsmoral, ta seg av de som trenger hjelp. Basert på å elske sin neste som seg selv, basert på at alle mennesker har like stor verdi, basert på at alle skal bli rettferdig behandlet.

Hvis du leser europeisk historie vil du se dette. Når det gjelder verdiskaping kan du for eksempel studere Max Weber.

Ekspander  

Da blir altså spørsmålet hvilken vei påvirkningen gikk. Ble "kristendommen" påvirket av omgivelsene/utviktlingen eller påvirket kristendommen utviklingen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Sitat

Hvor mange kristne er det som mener at krigsbarbaren Muhammed som giftet seg med ei 9 år gammel jente er det  perfekte mennesket og et forbilde idag?

Ekspander  

Hvorfor skal du ha meg til å svare på det?, i motsetning til deg så er det vell tydelig at jeg er en ekte Ateist, det betyr at jeg mener det er på tide å legge Religion på hyllen.

For følelsen at du snart vill skrive "Stem ***"

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  DukeNukem3d skrev (På 20.3.2025 den 20.39):

Det er vi jo.

Fram til 2012 var Den norske kirke statskirke i Norge. Statskirkeordningen ble avviklet i 2012, men den evangelisk-lutherske kristendommen har likevel fremdeles en særstilling i Norge. Denne særstillingen kommer til uttrykk i grunnloven. Der står det: «Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten.» Særstillingen kommer også til uttrykk i skoleverket og i at flertallet – omtrent 63 prosent – av den norske befolkningen er registrert som medlemmer av Den norske kirke per 2023 ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Ekspander  

Jeg har vist deg link tidligere I tråden som beskriver at vi ikke er et kristent land. At folk er late og ikke melder seg ut av statskirken betyr ikke at de er kristne.

Sekularisering er når religion mister innflytelse over enkeltmennesker, kultur eller samfunn.

Forholdet mellom kirke og stat i Norge er et eksempel på samfunnsmessig sekularisering. I 2017 ble Den norske kirke formelt skilt fra staten.

https://snl.no/sekularisering

I 2024 var det 21 % som kalte seg for personlig kristne. Så nei, vi er ikke et kristent land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...