Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (12 minutter siden):

Du trekker inn det gamle testamentet. Jeg skriver om endringer i samfunnsstrukturen. At det vokser fram en arbeiderklasse er helt sentralt. Hvordan disse påvirkes av kristne verdier, blant annet arbeidsmoralen. Verdi skapes og det blir mer å fordele. Adelen og godseieres rolle betyr mindre.

Universitetet og utdannelse er også et område vi burde trekke inn. Her formes ideene. Dette er også et område som er preget av kristne verdier.

Vi snakker om å bevare bevare våre europeiske demokratier gjennom å la våre barn blir kjent med historien bak. Hvordan demokratiet oppstod og hvilke verdier det bygger på.

Som jeg skrev:

Krsitsningen av Norge var et effektivt virkemiddel for bedre moral en Nordmenn hadde fra Norrøn Mytologi men om det var en nødvendighet er noe annet. Budismen er en av Verdens største Religioner de lever ikke uten moral av den grunn, eller er det det du mener?.

Så Ja, det var helt klart et virkemiddel, for det var av med Hodet elller dra til Island, det er jo noe våre barn kan bli kjent med. Effektivt å greit.

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
simalarion skrev (2 minutter siden):

Som jeg skrev:

Krsitsningen av Norge var et effektivt virkemiddel for bedre moral en Nordmenn hadde fra Norrøn Mytologi men det om det var en nødvendighet er noe annet. Budismen er en av Verdens største Religioner de lever ikke uten moral av den grunn, eller er det det du mener?.

Så Ja, det var helt klart et virkemiddel, for det var av med Hodet elller dra til Island, det er jo noe våre barn kan bli kjent med. Effektivt å greit.

Takk for innlegget. Men hva har "av med hodet" å gjøre med utviklingen av demokratiet i Europa å gjøre?

Og buddhismen, hvilken påvirkning hadde den på utviklingen av demokratiet i Europa?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (5 minutter siden):

Min religion er den beste. Alt som er godt her i verden er inspirert av min religion. Alle som gjør noe dumt representerer ikke min religion. Min religion er hykleri.

"Hvilke historiske faktorer mener du da bidro til demokratiets utvikling i Europa?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (16 minutter siden):

Takk for innlegget. Men hva har "av med hodet" å gjøre med utviklingen av demokratiet i Europa å gjøre?

Og buddhismen, hvilken påvirkning hadde den på utviklingen av demokratiet i Europa?

Virkelig... Første Google treff:

"Brutal kristning

Kristningskampen ble ført videre av Olav Tryggvason og Olav Haraldsson. Begge gikk hardt fram med kristningen av landet, det vil si med å døpe folk. De som nektet, risikerte å bli torturert og drept eller å miste eiendommene sine"

For antar du sikter til at det var her Demokratiet startet for alvor i Norge med Kristningen? (ca 995 vell), ikke minst tidspunktet der god moral startet. Moral som du skriver side opp å side ned om men du nå snur å vrir på så alt å går i surr eller muligens også Loop som noen nevner her.

Ang Buddha så skriver jeg hvorfor jeg tok det som eksempel å det var selvsagt ikke for å bevise påvirkning på demokrati i Europa, du vrir på det med vilje.

Men dette gidder jeg ikke Kjell, jeg har bedre ting å gjøre en å prøve å forstå krumpspringene dine å jeg aner virkelig ikke hvem du prøver å ovebevise om hva til slutt i noen av alle trådene dine... Jeg tror rett å slett du burde finne på noe annet et pr dager

Quote Kjell "Hvilke historiske faktorer mener du da bidro til demokratiets utvikling i Europa?"

Poenget er at om det ikke hadde vært Kristendom kunne det like gjerne vært noe annet, det var et virkemiddel ikke en nødvendighet.

Takk for meg..

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner at du vil ha din egen vri på denne diskusjonen.

Mm - huskelapp til seg selv regner jeg med...

Kjell Sande skrev (12 minutter siden):

Universitetet og utdannelse er også et område vi burde trekke inn. Her formes ideene. Dette er også et område som er preget av kristne verdier.

Man finner ikke så mye kristne verdier på universitetene gitt. På universitetene er kvinner og menn likestilte, og man blir ikke utestengt eller sett ned på hvis man har en annen seksuell legning enn den heterofile. 

(Det kan sikkert være en og annen som besitter slike holdninger der også, men det er ikke førende og merkbart for institusjonen og i forelesningssalene). 

Poenget her Kjell, er at du sitter ikke med fasit på hva "kristne verdier" er. Og inntil vi blir enige om hva de er, så blir det også vanskelig å styre et samfunn etter dem, eller å dra dem inn i skolen ved å koble dem opp mot demokrati. Som du sikkert har skjønt så mener tvert om flere av oss som kritiserer dine innlegg her, at kristendom bremser demokrati, at kristendom bremser / hindrer likeverd /likestilling. T.o.m. innad i kristendommen blir jo folk ikke enige om dette. Noen er veldig åpne for å gjøre endringer slik at rettighetene og mulighetene blir mer like, mens andre er sterkt imot dette, og følger skriften veldig bokstavelig. (dvs de deler av skriften som de velger å følge). Bli enige innad i kristendommen først mellom dere kristne, så kan vi snakkes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Hva i  alle dager prater du om? Har du hallusinasjoner?

Hvorfor klipper du bort deler av svaret?:

Sitat

Helt u-likt Israel & Usa?, det er uproblematisk?.

Med andre ord, det startet ikke med Hamas, det startet med Moses/Musa som er samme person ( Så ironisk nok bruker de Samme person fra samme skrifter på begge sider, som er erobreren du sikter til)

Videre så trenger du å se hva jeg svarer deg tidligere for å se konteksten til dette svaret igjen..  Om du ikke er klar over det var det Moses som i bibelen tar med Isralittene over rødhavet å starter å erobre land i nøyaktig samme området som de forstatt holder på i dag. Så Poenget er at Moses som det er skrevet om i "vår" Bibel er Samme erobrer (som du sikter til) som du finner i Koranen men da som Musa..

Edit:

Men har sa egentlig allerede takk for meg  for ble sliten av dette, å ble veldig minnet på hvorfor jeg har slulttet å diskutere Religion.. så igjen Takk for meg i disse Kjell Trådene hehe.

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (25 minutter siden):

Virkelig... Første Google treff:

"Brutal kristning

Kristningskampen ble ført videre av Olav Tryggvason og Olav Haraldsson. Begge gikk hardt fram med kristningen av landet, det vil si med å døpe folk. De som nektet, risikerte å bli torturert og drept eller å miste eiendommene sine"

For antar du sikter til at det var her Demokratiet startet for alvor i Norge med Kristningen? (ca 995 vell), ikke minst tidspunktet der god moral startet. Moral som du skriver side opp å side ned om men du nå snur å vrir på så alt å går i surr eller muligens også Loop som noen nevner her.

Ang Buddha så skriver jeg hvorfor jeg tok det som eksempel å det var selvsagt ikke for å bevise påvirkning på demokrati i Europa, du vrir på det med vilje.

Men dette gidder jeg ikke Kjell, jeg har bedre ting å gjøre en å prøve å forstå krumpspringene dine å jeg aner virkelig ikke hvem du prøver å ovebevise om hva til slutt i noen av alle trådene dine... Jeg tror rett å slett du burde finne på noe annet et pr dager

Takk for meg

Takk for dine bidrag.
Synd at du aldri fant ut av hva vi diskuterte.

Jeg Googlet også: "kristendommens innflytelse på demokratiet i Europa"
og landet her:
https://blogg.forskning.no/kristendom-kultur-religion/takket-vaere-kristendommen/1878658

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Mm - huskelapp til seg selv regner jeg med...

Man finner ikke så mye kristne verdier på universitetene gitt. På universitetene er kvinner og menn likestilte, og man blir ikke utestengt eller sett ned på hvis man har en annen seksuell legning enn den heterofile. 

(Det kan sikkert være en og annen som besitter slike holdninger der også, men det er ikke førende og merkbart for institusjonen og i forelesningssalene). 

Poenget her Kjell, er at du sitter ikke med fasit på hva "kristne verdier" er. Og inntil vi blir enige om hva de er, så blir det også vanskelig å styre et samfunn etter dem, eller å dra dem inn i skolen ved å koble dem opp mot demokrati. Som du sikkert har skjønt så mener tvert om flere av oss som kritiserer dine innlegg her, at kristendom bremser demokrati, at kristendom bremser / hindrer likeverd /likestilling. T.o.m. innad i kristendommen blir jo folk ikke enige om dette. Noen er veldig åpne for å gjøre endringer slik at rettighetene og mulighetene blir mer like, mens andre er sterkt imot dette, og følger skriften veldig bokstavelig. (dvs de deler av skriften som de velger å følge). Bli enige innad i kristendommen først mellom dere kristne, så kan vi snakkes. 

Det er ikke så lett å se historien fra nåtiden. Hvis noen hadde tatt oss tilbake 2000 år og latt være med på veien hit vi er nå, så hadde vi kanskje fått noen aha opplevelser. Hvordan vil du for eksempel forklare at demokratiet kom først til Europa?

Da demokratiene i Europa ble etablert var det ingen som snakket om seksuell legning eller abort. Da snakket man om maktfordeling og folkestyre. Demokrati betyr ikke å bli enige om alt. Det betyr å godta at vi har ulike meninger, men at vi alle bygger et samfunn der vi deler på godene, lar alle slippe til (lik rett til utdanning og arbeid) og tar oss av alle som trenger spesiell omsorg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (29 minutter siden):

Det er ikke så lett å se historien fra nåtiden. Hvis noen hadde tatt oss tilbake 2000 år og latt være med på veien hit vi er nå, så hadde vi kanskje fått noen aha opplevelser. Hvordan vil du for eksempel forklare at demokratiet kom først til Europa?

Da demokratiene i Europa ble etablert var det ingen som snakket om seksuell legning eller abort. Da snakket man om maktfordeling og folkestyre. Demokrati betyr ikke å bli enige om alt. Det betyr å godta at vi har ulike meninger, men at vi alle bygger et samfunn der vi deler på godene, lar alle slippe til (lik rett til utdanning og arbeid) og tar oss av alle som trenger spesiell omsorg. 

Jeg ser demokratiet i sammenheng med økonomisk vekst, den industrielle revolusjon, opplysningstiden (som bl.a kritiserte kristendom), samt arbeiderbevegelsen.

At du får dette til å handle om kristendom er for meg en gåte...

Endret av leticia
glemt ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (37 minutter siden):

Hvorfor klipper du bort deler av svaret?:

Videre så trenger du å se hva jeg svarer deg tidligere for å se konteksten til dette svaret igjen..  Om du ikke er klar over det var det Moses som i bibelen tar med Isralittene over rødhavet å starter å erobre land i nøyaktig samme området som de forstatt holder på i dag. Så Poenget er at Moses som det er skrevet om i "vår" Bibel er Samme erobrer (som du sikter til) som du finner i Koranen men da som Musa..

Edit:

Men har sa egentlig allerede takk for meg  for ble sliten av dette, å ble veldig minnet på hvorfor jeg har slulttet å diskutere Religion.. så igjen Takk for meg i disse Kjell Trådene hehe.

Jeg ønsker ikke noen midtøsten-debatt med deg i denne tråden. Ellers takk.

Lenke til kommentar
simalarion skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner godt du blir sliten, jeg syns det er mer nyttig å prate til hunden enn å gå inn i en diskusjon om religion 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner godt du blir sliten, jeg syns det er mer nyttig å prate til hunden enn å gå inn i en diskusjon om religion 😄

Katten her har mer nyttig å komme med enn visse også, så der tenker vi likt. Jeg er ikke engang kristen, men disse  ateistene som haaaaater kristendom har jeg aldri forstått meg på. Hvis vi var født i et muslimsk land så er ateisme nærmest en dødssynd. Vi har ikke lov til å ikke tro. Og om vi er født muslimer så er bortfall fra Islam noe av det verste man kan tenke seg.

Det er bare latterlig å fremstille det som om kristendom er problemet. Toppen av demokrati-indexen domineres av kristne land. I verste fall så VAR kristendom en del av problemet, men ikke nå lenger.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Jeg ønsker ikke noen midtøsten-debatt med deg i denne tråden. Ellers takk.

Det er ikke poenget med svarene heller poenget er at du ikke virker til å forstå det er særdeles mange felles trekk med Gamle Testamentet & Koranen

----------------------------

Quote DukeNukem3d

"Så lenge vi cherrypicker det gode så er dette bare av historisk interesse. Det ville vært hyggelig om vi en dag kan si det samme om koranen / hadithene. Men det er for mange muslimer som tar tekstene sine på alvor."

"Det er forskjell på Jesu nestekjærlighet og krigsbarbaren og erobrere Muhammed. "

.............................................

Derfor forteller jeg at det Gamle Testamentet (som kommer før det Nye der du kan lese om Jesus) så finner du mange av de samme personene, det er så å si samme personer (som jeg har beskrevet til deg tidligere med wiki link).

Så dette er for å påpeke til deg at Guden USA/Israel tar i sin munn er så å si samme Krigsbarbaren som du selv skriver om.

Om du ikke vill diskutere det ikke nevn det, om du ikke vill ha svar av meg Ikke Quote meg, bare et lite tips.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (2 minutter siden):

Det er ikke poenget med svarene heller poenget er at du ikke virker til å forstå det er særdeles mange felles trekk med Gamle Testamentet &

Quote DukeNukem3d

"Så lenge vi cherrypicker det gode så er dette bare av historisk interesse. Det ville vært hyggelig om vi en dag kan si det samme om koranen / hadithene. Men det er for mange muslimer som tar tekstene sine på alvor."

"Det er forskjell på Jesu nestekjærlighet og krigsbarbaren og erobrere Muhammed. "

.............................................

Derfor forteller jeg at det Gamle Testamentet (som kommer før det Nye der du kan lese om Jesus) så finner du mange av de samme personene, det er så å si samme personer (som jeg har beskrevet til deg tidligere med wiki link).

Så dette er for å påpeke til deg at Guden USA/Israel tar i sin munn er så å si samme Krigsbarbaren som du selv skriver om.

Om du ikke vill diskutere det ikke nevn det, om du ikke vill ha svar av meg Ikke Quote meg, bare et lite tips.

Hvor mange kristne er det som mener at krigsbarbaren Muhammed som giftet seg med ei 9 år gammel jente er det  perfekte mennesket og et forbilde idag?

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
simalarion skrev (1 minutt siden):

Det er ikke poenget med svarene heller poenget er at du ikke virker til å forstå det er særdeles mange felles trekk med Gamle Testamentet &

Det er ikke så lett å henge med, du begynte å bable om Hamas og Israel, jeg har aldri nevnt disse i denne tråden noe sted.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så lett å henge med, du begynte å bable om Hamas og Israel, jeg har aldri nevnt disse i denne tråden noe sted.

Jeg forklarer det til deg hele veien, jeg gjør det ikke igjen, det har en sammeheng. Ta å sett deg litt lenger inn på stolen å les litt nøyere.

Edit: Å ikke kutt alt opp i små brudd stykker så det ser ut som jeg skriver noe helt opp i skyene, det er slitsomt å helt u-nødvnedig av deg.

Men du skriver delv at du ikke gidder mer .. OK.. vi gidder ikke mer. slutt å quote meg

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (1 minutt siden):

Jeg forklarer det til deg hele veien, jeg gjør det ikke igjen, det har en sammeheng. Ta å sett deg litt lenger inn på stolen å les litt nøyere.

Forsøket ditt på å koble muslimenes profet Muhammed til USA/Israel-skam må være noe av det mest stupide jeg noen gang har sett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...